Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Topicstarter
Mijn zolder is niet al te hoog en bij het isoleren wil ik dus zo weinig mogelijk verlies. Ik ga gebruik maken van 6 cm dikke kingspan isolatieplaten. Afwerking wordt gips. De vraag is nu hoe ik dit zo ruimtebeperkend mogelijk monteer. Het gaat om een schuin dak.

opties:
1. gips met lange schroeven direct op het dakbeschot schroeven. dus door de isolatieplaten heen.
voordelen:
- dunner wordt t niet
- weinig koudebruggen
nadeel:
Ik denk dat door werking van het dak (wind etc) ook de gipsplaten gaan bewegen en ik dus kiervorming ga krijgen.

2. eerst isolatieplaten. dan rachelwerk, dan gipsplaten. rachelwerk kan zowel houtwerk of metalstud zijn.
voordeel:
- Stevigheid
nadeel:
- extra dikte. in geval van metalstud plafondprofielen 27 mm extra dik. bovendien is deze 27mm extra niet geisoleerd maar vormt t een luchtspouw.

3. Metalstud muurdelen van 70 dik gebruiken en daartussen de isolatie bevestigen.
voordeel:
- stevig en toch geringe dikte
nadeel:
- elk metalstud profiel is een koudebrug.

optie 3 kan ook weer met hout ipv metalstud, maar dan wordt de oppervlakte die niet geisoleerd is alleen maar groter.

nu is mijn vraag:
Als ik voor optie 3 ga en wegens de geringe dikte de koudebruggen voor lief neem. krijg ik dan problemen met condensatie? (overigens gaat in elke optie dampdicht folie tussen de isolatie en de gipsplaat.)

zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb optie 3 gedaan, maar dan met hout.
Hout isoleert beter dan ijzer.

Foto1
Foto2
Foto3

Niets in het dak geboord/geschroefd, enkel op de balken.
Daarna een dampdicht scherm eroverheen, nietjes afgeplakt met aluminiumtape, naden afgekit en gipsvezelplaten.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2016 21:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:05
prein2 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:35:
Mijn zolder is niet al te hoog en bij het isoleren wil ik dus zo weinig mogelijk verlies. Ik ga gebruik maken van 6 cm dikke kingspan isolatieplaten. Afwerking wordt gips. De vraag is nu hoe ik dit zo ruimtebeperkend mogelijk monteer. Het gaat om een schuin dak.

opties:
1. gips met lange schroeven direct op het dakbeschot schroeven. dus door de isolatieplaten heen.
voordelen:
- dunner wordt t niet

zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Ja hoor, dunner kan het wel.....en dan nog beter beter geisoleerd ook.
Misschien heb je hier iets aan voor dunne goede isolatie; Alpha-Lupotherm
Minimaal ca 62 mm dik bij complete constructie incl gips, misschien is het wel slim om toch eerst dampdichte folie aan te brengen, maar daar kun je even over informeren.
Minimale constructie/montage; dampdichte folie>tengel 25>Lupotherm (=platgedrukt ca 1,5-2 mm)>tengel 25>gipsplaat 12 mm, je hebt dan aan beide zijden binnen de wand 1 cm spouw, aan dakzijde tegen kou-overdracht, aan zolderzijde tegen warmteoverdracht)
Een spouw(luchtkamer) isoleert.
Waar ik bezig ben gaan we zelfs naar minimale spouw, buitenmuur/dak 7,5mm en binnen 3,5 mm met tengels 22 en 18, vanwege de ultra-isolatiewaarde, dit levert een muurdikte op van ca 5 cm incl een gipsplaat 9mm)(voorschrift is minimaal 1 cm spouw aan beide zijden voor genoemde warmteweerstand)

(λͩ – waarde 0,023 W/m·K (kingspan 6 cm) vs λͩ – waarde 0,003 W/m·K (alpha lupotherm 3 cm) Alpha Lupotherm isoleert gelijk naar A++, ruim 7x meer dan de 6cm Kingspan)

Wel dun, super goed, niet echt goedkoop; € 25/m² alleen in rollen van 1,5 m x 12,5 m of 2,5 m x 12,5 m.
En je hebt tape nodig a € 39/33 m, ca 1 rol per rol Lupotherm, rondom afplakken/naden verbinden.
Kingspan is duurder volgens mij (€190/6platen/4,32 m²)

En montage zonder kriebels.......alleen knippen en plakken. :)

[ Voor 116% gewijzigd door Teijgetje op 25-02-2016 00:54 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Topicstarter
Teijgetje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:05:
[...]

Wel dun, super goed, niet echt goedkoop; € 25/m² alleen in rollen van 1,5 m x 12,5 m of 2,5 m x 12,5 m.
En je hebt tape nodig a € 39/33 m, ca 1 rol per rol Lupotherm, rondom afplakken/naden verbinden.
Kingspan is duurder volgens mij (€190/6platen/4,32 m²)
Ik ga voor B-keus isolatie. 7,20 euro per m2. Meer werk, want moet zelf nog dampdichte folie aanbrengen en afwerken, maar wel zeer goedkoop!
Die folie heb ik ook bekeken, veel getwijfeld, maar uiteindelijk prijstechnisch toch voor resolplaten gekozen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:06:
Ik heb optie 3 gedaan, maar dan met hout.
Hout isoleert beter dan ijzer.
Dat is ook nog een goede inderdaad. maar dan onderbreek ik wel vaak de isolatie! Iemand nog een idee hoe het zit qua condensatie bij het moedwillig aanbrengen van koudebruggen (=metalstud)?

PVoutput