BUG IN DYNAMIC LOADER ld.so: yadayadayada

Pagina: 1
Acties:

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Dat zag ik dus zonet langsvliegen toen ik op m'n console wilde inloggen. Ook ssh ging fout, ik kreeg gelijk een 'connection closed'.
Alle draaiende processen bleven gewoon werken, maar als ik in wilde loggen (en ik gok ook als andere processen gestart worden, maar dat weet ik niet zeker) kreeg ik deze melding.

Het vervelende is, dat er niets in de logfiles te vinden is, en dat een reboot het opgelost heeft. Nu weet ik dus nog steeds niet wat er aan de hand was, alleen dat het op te lossen is met een boot (en dat is niet de meest gewenste oplossing).

Daar gaan 80 dagen aan uptime (niet dat dat zo belangrijk is, maar 0 is zo weinig ... :'( )

Ohja, kernel is 2.2.19, distro was ooit SuSE 6.3 (maar begint nu meer op lfs te lijken)

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

[off-topic]
Je icoon klopt niet, ik gebruik geen Windows 98. Of gaat het over jou ?
[/off-topic]

Verwijderd

Hmmzzz, tja ik kan er zo ook vrij weinig van maken.

Je zou de foutmelding (die nogal nikszeggend is) aan google ofzo kunnen voeren en kijken of meer mensen hier last van hebben.

Je libraries zijn verder wel in orde ?

Verwijderd

was je geheugen niet helemaal vol incl swap? of was de proces limiet bereikt ofzo?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

probeer eens te zoeken in je kernel sources of je de melding terug kan vinden?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Dit is geen kernel probleem (of misschien ook wel maar die foutmelding komt niet uit de kernel).

Dit is een probleem met je dynamic library loader die onderdeel uitmaakt van glibc (staat een iteressant artikel over glibc in de c't van deze maand).
Dynamic library loader die laadt tijdens de executie van een programma (dus als je een applicatie of proces start) de shared libraries (*.so, bv. zie /usr/lib) en linkt het programma eraan zodat het programma kan runnen.
Foutje daarin is zeker niet onmogelijk, vooral niet als je een alpha-product a la RH-7.0's glibc-2.2-alpha-CVS hebt (gecompiled met gcc-2.96-alpha-CVS) >:)

Reboot? Naja zeg, we zijn toch geen windows. Als je gebruik maakt van een van die beta-/alpha distributies a la redhat (7.x), suse (7.2?), Mandrake (8.0) dan zou ik lekker het laten zoals het is. Sowieso, als je gcc 2.96 en glibc 2.2 gebruikt zou ik lekker juichen dat je de 80 dagen haalde en weer opnieuw beginnen ;)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ja, dat artikel in de C'T ga ik zeker lezen (zodra m'n tentamen Filosofie v.d. Informatica achter de rug is ;-).

Ik draai de glibc (2.1.2) die bij SuSE 6.3 kwam, daar heb ik verder helemaal niets aan verandert. De machine draait verder gewoon stabiel, ik kan me niet voorstellen dat de proces limiet bereikt was of dat het geheugen vol was (hij doet niet veel meer dan webpages serven en irc server draaien voor 50 clients).

Reboot was helaas de enige oplossing, omdat remote inloggen niet mogelijk was (en ik was natuurlijk weer zo stom om de laatste security fixes er op te zetten: geen enkele remote-buffer-overflow was mogelijk ... ;-)

Machine draait nu weer stabiel, en ik heb de hoop opgegeven het probleem te vinden. Jammer, maar nix aan te doen ;(

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Pagina: 1