Verwijderd

Topicstarter
Sinds niet al te lange tijd krijg ik regelmatig mailtjes van Google met de volgende tekst:
Someone just tried to sign in to your Google Account xxx@gmail.com from an app that doesn't meet modern security standards.

Details:
Wednesday, February 24, 2016 12:16 PM (GMT)

We strongly recommend that you use a secure app, like Gmail, to access your account. All apps made by Google meet these security standards. Using a less secure app, on the other hand, could leave your account vulnerable. Learn more.

Google stopped this sign-in attempt, but you should review your recently used devices: link
Het probleem is dat Google er niet bij zegt welke app dit probleem veroorzaakt.

Als ik bij Google mijn "recently used devices" bekijk, zie ik alleen maar mijn eigen devices: Android tablet, Android telefoon en eigen laptop. Dus het lijkt me niet dat een hacker heeft geprobeerd mijn account te kraken.

Als ik vervolgens mijn "account permissions" bekijk, zie ik ook alleen apps die ik zelf toegang heb gegeven. Dat zijn Chrome, Gmail en Google Calendar. Allemaal van Google, dus die lijken me ook niet het probleem.
In het verleden had ik wat andere apps toegang tot mijn Google account gegeven (alleen "basic info"). Die heb ik successievelijk de permissies ontnomen, om te kijken of zij het probleem veroorzaakten. Helaas... vandaag kreeg ik weer een "sign-in attempt prevented" mail van Google.

De enige twee apps die niet van Google zijn en nog toegang hebben tot mijn Google account zijn LG Account en Synology Cloud Service. LG Account draait op mijn telefoon en ik weet niet eens wat het doet, maar ik vermoed dat mijn LG telefoon daar iets nuttigs mee doet. En Synology Cloud Service draait op mijn NAS en gebruik ik op een deel van mijn NAS veilig te stellen in Google Drive. Dat is ook functionaliteit die ik liever niet opgeef...

Dus mijn vraag is: hoe kom ik er achter welke app deze mailtjes van Google veroorzaakt? Of kan er een andere oorzaak voor zijn?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de volledige header van de mail gelezen? Er staat me iets bij dat dit soort mailtjes "vroeger" ook als phishing werden weggestuurd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Gecheckt, maar deze mail is echt wel van Google afkomstig.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 19:29

Zorian

What the fox?

Synology Cloud Service draai ik zelf ook, dus dat kan je waarschijnlijk wel uitsluiten.
Die LG Account aan de andere kant, zet die voor de zekerheid eens eventjes een tijdje uit.

Verwijderd

Topicstarter
LG account uitgesloten. Ik dacht dat de telefoon wel zou gaan klagen, maar nog niet...

We zullen zien of de security-meldingen nu ophouden.

Ik blijf het vaag vinden dat Google niet vertelt om welke app het gaat.

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Welke Android versie draai je? De ingebouwde mail cliënt van 4.2 op mijn Sony gaf ook deze foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
Grmbl. LG account ook uitgesloten. Net weer zo'n melding.

Het enige dat nu nog toegang heeft tot mijn Google-account zijn Chrome (laptop, telefoon, tablet), GMail (idem) en Synology Cloud Sync (op Synology NAS). Die laatste levert geen problemen op bij anderen en de Google-applicaties mogen volgens Google geen problemen geven.

Mijn telefoon is een LG G4 met Android 6 en de tablet een Galaxy Nexus 10 met Android 5.1.1. Die tablet draait Android 5.1.1 overigens al een tijdje en het geheel gaf tot voor een paar weken geen problemen.

Kan er dan toch een hacker aan de slag zijn? Of iets anders?

Alle ideen zeer welkom, ook bijv. over hoe ik hier over in contact kom met Google.

Verwijderd

Topicstarter
Edit: het gekke is dat GMail (als app op mijn telefoon/tablet of als extensie in Chrome op de pc) natuurlijk wel toegang heeft tot mijn Google-account, maar niet genoemd staat in de lijst als je naar je Google account kijkt. Hetzelfde geldt voor de Google drive app. Kunnen er wellicht meer apps zijn die wel toegang hebben, maar niet genoemd worden?

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04-2025
Waarom wijzig je niet gewoon je password? Alle connected devices geven dan wel een popupje met verzoek om password. In heb het wel eerder gezien met bijvoorbeeld de ingebouwde windows mail app. De veroorzaakte ook dergelijke meldingen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Dat heb ik maar eens gedaan. Natuurlijk moest ik wel de telefoon (Android), de tablet (Android), Chrome (Google) en Synology Cloud sync ook het nieuwe wachtwoord geven.

Verder piepte er niets om het wachtwoord. We wachten af...
Pagina: 1