oranje led op een tp link switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:02
Ik heb problemen bij het aansluiten van switch naar switch.
Bij 1 switch heb ik gewoon een groene led bij de upt poort die ik gebruik en kan gewoon internetten wanneer ik daar een computer op aansluit.

Wanneer ik van switch naar switch ga, heb ik een oranje led bij de gebruite upt poort.
Ook werkt internet dan niet op een computer die ik aansluit.

Situatie 1
Modem ->cross cable -> tp link switch -> cross cable - > naar computer werkt

Situatie wat het uiteindelijk moet worden
Modem ->cross cable -> tp link switch -> cross cable - > nog een tp link switch geef oranje led aan -> utp naar computer werkt niet

Zelf denk ik dat het probleem in zit in straight en cross kabels, maar ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer.
Graag hoop ik van iemand te horen wat "The way to go is" met het aansluiten

Modem -> welke utp -> tp link 1 switch -> welke upt -> tp link 2 switch -> welke utp -> computer.

Ben al vele utp plugjes verder en zit nu zelf te twijfelen of de ingefreesde kabel misschien defect is, maar hopelijk weet iemand de juiste opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact welke TP-Link switch gaat het om?

Meestal wordt LED-kleur gebruikt om link speed aan te geven, dus 1Gbps, 100Mbps, 10Mbps etc. Het zit er dus dik in dat een van je kabels gaar is en je daarom maar 100Mbps link speed hebt.

Sowieso, waarom al die cross-cables :?

Cross-cables heb je in beginsel alleen nodig als je twee clients verbindt zonder switch, hub of iets anders ertussen. Tussen modems en routers en switches en clients gebruik je gewoon straight cables :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oranje lichtjes op de site van TPLink: 100Mbit voor switches, 48-80Mbit voor powerline-oplossingen.

En ja, hoeveel cross-cables heb je nodig? Zonder duidelijke produktnamen in jouw opzet, is het voor ons raden wat er precies staat. Maar ik zie op dit moment 0 reden om meer dan 1 cross-cable te gebruiken in de opzet, zoals ik 'm begrijp.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie geen reden om uberhaupt cross kabels te gebruiken, behalve als de switches hele oude meuk zijn (in dat geval zou ik eerder de switches vervangen) en niet auto sensing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuglio
Het gaat om twee TP-Link TL-SG108E

Moet het dan zo
Modem->straight->TP-Link TL-SG108E->cross->TP-Link TL-SG108E->straight->pc

of
Modem->straight->TP-Link TL-SG108E->straight->TP-Link TL-SG108E->straight->pc

[ Voor 25% gewijzigd door Tuglio op 24-02-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SG108E? http://www.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG108E_V2_UG.pdf

Alles in principe straight, maar deze switch doet auto MDI/MDI-X, dus dat is alvast niet bron van problemen. Oranje LED is inderdaad 100Mbps LAN (zie manual pagina 5), dus ergens is een kabel gaar (niet alle 8 aders goed). Check je connectoren.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 24-02-2016 22:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuglio
tnx. ik had zozo vandaag berg utp plugjes gehaald. zal morgen zozo alles straight maken en dan hopelijk is de gare kabel probleem dan ook verholpen.

• Tuglio
Helaas nog geen bevredigend resultaat.
Alle kabels straight gemaakt maar het probleem is niet verholpen, en wordt volgens mij vager :(.
De kabels gestest met een simpel kabeltestertje. Die doet om en om een van de 8 ledjes oplichten.

Modem -> straight ->netgear fs108 (groene led) -> straight -> pc werkt als een trein.

Modem -> straight -> netgear fs 108 (groene led) -> straight -> TP-Link TL-SG108E (oranje led) -> straight -> pc heel heel heel af en toe internet.

Modem -> straight -> TP-Link TL-SG108E (oranje led) -> straight -> TP-Link TL-SG108E (oranje led) -> straight -> pc alleen maar errors

Op 1 of andere manier werkt het met de netgear fs108 iets beter dan met 2 x TP-Link TL-SG108E, maar beide zijn nog verder weg van ideaal.
Zelf neig ik alsnog dat het moeilijkst bereikbare upt kabel een breuk heeft terwijl de tester dat niet constateert, elke vorm van tip die ik nog geen proberen is echt mooi meegenomen. En misschien een alternatief ook uiteraard.

ik weet het ff niet meer ;(

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
Loopt er geen lus ergens als je die twee switches op elkaar aansluit ? Dus dat die twee switches via een andere kabel ook met elkaar verbonden zijn.

En haal aub die cross kabels er tussen uit. Dat heeft geen enkele zin en kan alleen maar problemen opleveren.

Maar waarom wil je die tweede switch er tussen hebben ? Heeft je modem wellicht niet meerdere poorten waardoor je de switches ieder op een aparte poort van de modem kan aansluiten ?

Wat je ook eens kunt doen:

- Draai eens een IPCONFIG als je PC is aangesloten op één switch die direct op de modem zit
- Draai daarna nog eens IPCONFIG als je PC op de tweede switch is aangesloten die weer op de eerste switch is aangesloten

Wellicht zit hierin nog een verschil ?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:36
Al eens een poortje op de Netgear getest? Ik was gisteren met een aantal GS105Ev2's bezig en die schijnen het probleem dat hebben dat port 1 enkel op 100Mb/s connect bij een bepaalde firmware, dat is dan weer gefixed in de laatste update. Beetje vergezocht, weet ik, maar je kunt het proberen. ;)

• Tuglio
Ola,

Ja de cross cables zijn er helemaal tussenuit. Zal ik ook nooit meer gebruiken.
Voor de rest is er geen loop. Tussen beide switches loopt slechts 1 upt kabel.

De 2 switchen heeft te maken met het volgende:
Pand 1 heeft netwerk met modem en switch 1.

Nu heeft eigenaar een pand ernaast gekocht en loopt er al een draad van die meterkast naar huidige meterkast waar switch1 staat.
Om in pand 2 , meerdere computers, wifi, en pin aangesloten moeten worden wilde ik alles aansluiten op switch 2. Meerdere draden trekken naar switch 1 of het modem lukt niet meer.

Kabel van modem naar switch 1 is ongeveer 10 meter en van switch 1 naar switch 2 ongeveer 20.

De ipconfig ga ik morgen proberen en laat het je weten.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Tuglio schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:44:
Helaas nog geen bevredigend resultaat.
Alle kabels straight gemaakt maar het probleem is niet verholpen, en wordt volgens mij vager :(.
Heb je de paartjes wel in de juiste volgorde aangesloten ? Wikipedia: TIA/EIA-568

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Tuglio
Heb ze allemaal aangesloten op de zelfde manier.
En de simpele kabel tester laat dat ook zien.
Dus wanneer aan de ene kan van de kabel led 1 oplicht (pin 1) gebeurt dit ook bij de andere kant.

Aangesloten:
Oranje Wit
Oranje
Groen Wit
Blauw
Blauw Wit
Groen
Bruin Wit
Bruin

Deze pinout toegepast op alle connectoren.

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik heb ooit ook een probleem gehad dat mijn kabel goed was meer geen internet verbinding kreeg.

Uiteindelijk bleek na veel zoekwerk mijn kabel niet shielded te zijn en het grote probleem was dat de kabel te dicht bij een 230V draad lag. Die 50Hz 230V zorgde ervoor dat ik geen verbinding kreeg.

Oplossing was kabel 10 cm verleggen en probleem opgelost.

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Tuglio schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:10:
Heb ze allemaal aangesloten op de zelfde manier.
En de simpele kabel tester laat dat ook zien.
Dus wanneer aan de ene kan van de kabel led 1 oplicht (pin 1) gebeurt dit ook bij de andere kant.

Aangesloten:
Oranje Wit
Oranje
Groen Wit
Blauw
Blauw Wit
Groen
Bruin Wit
Bruin

Deze pinout toegepast op alle connectoren.
Dit lijkt me helemaal goed. Andere tip; kun je alle apparaten niet los op je bureau zetten en even met een lange kabel naar de modem gaan.

Pak even wat goedkope prefab kabels dan sluit je ook fouten uit in zelf gemaakte kabels.

• zwolly68
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-07 17:42
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:45:
SG108E? http://www.tp-link.com/res/down/doc/TL-SG108E_V2_UG.pdf

Alles in principe straight, maar deze switch doet auto MDI/MDI-X, dus dat is alvast niet bron van problemen. Oranje LED is inderdaad 100Mbps LAN (zie manual pagina 5), dus ergens is een kabel gaar (niet alle 8 aders goed). Check je connectoren.
Als het deze switch is dan is het een smart switch, deze zijn in te stellen.
Niet ergens een instelling verkeerd?
Port-setings is zoals hierboven al genoemd te vinden in hoofdstuk 5.

Of misschien terug naar fabrieksinstellingen een idee?
Zie hoofdstuk 4.4.3.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-07 17:53
Overigens krijg je met de Netgear FS108 een beter resultaat omdat deze maar tot 100Mbit gaat. Hierdoor worden sowieso de helft van de aders in de netwerkkabel niet gebruikt.
Het lijkt er erg sterk op dat de kabel tussen de switches defect is en/of erg veel storing ontvangt. Gezien je opmerking dat het om de lastigste kabel gaat denk ik dat je deze in een muur/vloer verwerkt hebt? Als dit heel dicht langs een 230v kabel is kan dat storing geven (zeker als je het door dezelfde PVC buis hebt gedaan wat overigens ook erg gevaarlijk is).

Probeer de switches eens aan elkaar te maken met een andere (straight) kabel, al is het alleen maar om uit te sluiten dat het probleem niet bij de switches ligt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Tuglio
Ik krijg angstig het vermoeden dat G-bird wel eens gelijk zou kan hebben. Tijdens het verbouwen van het oude pand werd zowel utp,stroom en speaker draad uiteindelijk door een gat in de muur naar de ruimte gegaan waar de tweede meterkast zich bevind.

Ik zal morgen of overmorgen een lange utp kabel buitenom gooien om zo te kijken wat er gaat gebeuren.
En ook stroom in pand 2 uit zetten en dan met een lange haspel kijken wat er gebeurt.

Bedankt in ieder geval met het meedenken.

• Tuglio
Ik ga ook kijken wat er gebeurt met 100mbit. Dus gewoon maar 4 van de 8 draden gebruiken. 100mbit is goed zat, stabiliteit is ff belangrijkst.
Pagina: 1