macbook kopen in Engeland via e-bay

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548526

Topicstarter
Als eerste, Ik heb al een aantal topics bekeken op meerdere fora, maar het zijn meestal oude posts die mijn vraag niet helemaal ophelderen.

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een macbook. Nu ben ik er na een tijd zoeken achter gekomen dat ik geld kan besparen als ik hem in het buitenland haal. En omdat ik i.v.m. invoerrechten in Europa wil blijven lijkt Engeland de meest wijze keuze.
Toen ik vervolgens op eBay ging kijken kwam in fabrieks gesealde modellen tegen voor prijzen tussen de 1130 en 1200 waarvan sommige zelfs door webshops verkocht werden.

Nu is mijn vraag hoe kan dat, en is het te vertrouwen ?

Links:
universal electronics:
http://www.ebay.nl/itm/NE...d0ae77:g:nwMAAOSwoydWsgnb
2 (waarschijnlijk) particulieren:
http://www.ebay.nl/itm/NE...6f37c8:g:b4YAAOSwPc9Ww2WJ
http://www.ebay.nl/itm/Ap...6f4145:g:WMsAAOSwWTRWyzko

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
UK KEYBOARD WITH Pound Sterling SIGN
UK POWER CORD
UK APPLE WARRANTY
Lijkt me echt handig! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
om dat toe te lichten, het UK toetsenbord verschilt zo goed als niks, er staan alleen andere tekens op de 2 en 3 toets,
een Nederlandse stekker kost 20 euro bij de mediamarkt.
en de garantie is vanuit Apple, dus die geld wereldwijd.

voor 350 ( -20) euro verschil wil ik best leven met een pound sterling teken op mijn toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:44
Anoniem: 548526 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:51:
en de garantie is vanuit Apple, dus die geldT wereldwijd.
Je kan dan geen aanspraak maken op het consumentenrecht. Je hebt alleen de standaard garantie van 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 548526 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:44:

Nu is mijn vraag hoe kan dat, en is het te vertrouwen ?
Er zijn een hoop dingen te bedenken waardoor het voor deze prijs kan. Groot inkopen of van een failliet bedrijf om er 2 te noemen.

Als ik de beoordelingen van het eerste bedrijf zie, hoeveel het er zijn en 99.7%, dan zit het wel goed. Als je dan ook nog eens met Paypal betaald kan er eigenlijk al helemaal niets mis gaan.

Het 1 jaar garantie verhaal klopt helaas wel. De vraag is of dat je het geld waard is.

Topicstarter
heb even op apple.nl rondgekeken,
maar als ik het goed begrijp houdt consumentenrecht in dat ik voor de levensduur van het apparaat naar apple kan gaan om losse onderdelen te laten maken ?
klopt dat.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 548526 op 25-02-2016 09:03 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:00
Ja en nee. Mocht je de laptop bij Apple hebben gekocht dan ja. Zo niet, dan nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:44
Wouter lucassen schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:45:
Ja en nee. Mocht je de laptop bij Apple hebben gekocht dan ja. Zo niet, dan nee.
Consumentenrecht betekent ook niet dat je per definitie kosteloos je computer kan laten maken. Ook niet als je de computer direct bij Apple hebt aangeschaft. Je zou kunnen overwegen om een computer via Ebay te kopen en dan AppleCare aan te schaffen. Dan heb je wereldwijd drie jaar garantie op je computer.

Dit is helemaal interessant als student; dan krijg je 30% korting op AppleCare.

[ Voor 7% gewijzigd door Volkan1984 op 28-02-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 01:01
Anoniem: 548526 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:59:
maar als ik het goed begrijp houdt consumentenrecht in dat ik voor de levensduur van het apparaat naar apple kan gaan om losse onderdelen te laten maken ?
klopt dat.
Nee. Het consumentenrecht is een verwijzing naar alle wet- en regelgeving die van toepassing is wanneer er een geldige overeenkomst wordt gesloten over een roerende zaak tussen een natuurlijk persoon en een organisatie.
In de context van Nederland is het een combinatie van Europese wet- en regelgeving en Nederlandse wet- en regelgeving.

Een van de artikelen schrijft inderdaad voor dat er van een product een reële levensduur verwacht mag worden, indien dit niet het geval is heeft de koper recht op reparatie, vervanging of restitutie.
Hierop gelden de nodige uitzonderingen, dit geldt natuurlijk alleen als de koper op verantwoorde manier is omgegaan met het product en hem geen schade te verwijten valt.
Verder is natuurlijk de vraag: Wat is een reele levensduur van een Macbook?

Overigens, je kan je hier niet op beroepen. Ebay geeft in haar gebruikersovereenkomst netjes aan dat bij geschillen met eBay het Nederlands recht wordt gehandhaaft, echter handel je niet met eBay maar met een gebruiker:
Wij merken op dat jouw land (en/of het land van de gebruiker waarmee je handelt) regelgeving kan hebben die betrekking heeft op jouw transacties met andere gebruikers, los van wat je met ons overeenkomt (nu) of met de gebruiker (later).
Om nog wat andere dingen op te helderen:
- De eerste links (Macbook van Universal Electronics) zal vallen onder Engels/Europees recht. Je doet immers zaken met een Engelse onderneming;
- Bij de twee opvolgende links kun je je niet beroepen op consumentenrecht. Dit geldt alleen voor aankopen tussen een consument en een organisatie. Jij hebt het over particulieren.
- Conform het Nederlands recht is de verkopende organisatie de partij die garantie moet leveren, Apple staat dus volgens mij zelfs in haar recht om bij een eventueel defect je terug te sturen naar de verkoper in Engeland;
- Als de verkoper failliet gaat of niet te vinden is kan je dan ook niet direct bij Apple aankloppen;
- Het beroepen op consumentenrecht betekent niet dat Apple verplicht is alles gratis te repareren. Ze mogen hiervoor prima kosten rekenen als ze dit goed kunnen onderbouwen.

Een laatste ding. In je recht staan en gelijk krijgen zijn twee hele verschillende dingen. Op het internet zijn (specifiek over Apple) genoeg verhalen te vinden van mensen die gelijk hadden, maar niet geholpen werden door Apple.
Zij hadden dan ook de keuze om te gaan procederen tegen Apple of niks te doen. Procederen klinkt principieel dan terecht, maar dit kost veel meer geld en tijd dan een nieuwe MacBook.
Pagina: 1