Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Ik heb een flitser Panasonic FL360L in combinatie met een Olympus E-M1, deze combi werkte voorheen steeds zonder problemen. (contacten van flits en camera zijn nog schoon).

Van de een op andere dag lijken de camera en flitser niet meer met elkaar te willen communiceren.
Het is te zeggen dat dit probleem zich niet altijd even consistent voordoet en dat is nu net het vervelende aan de situatie 8)7

De flitser werkt als test "op zichzelf" tot op heden foutloos, maar van zodra ik deze op de camera zet, mislukt de communicatie tussen beiden af en toe en leidt de flits soms een eigen wil te hebben :(

Symptomen bij de flits zijn o.a.:
- De witte led begint uit zichzelf na enkele opnamen te knipperen, alsof de flits in RC-modus staat?
- De witte led brandt na enkele opnamen uit zichzelf, alsof de camera in video-modus staat?
- Flits springt uit zichzelf van TTL-modus naar A en andersom.

Symptomen bij camera zijn o.a.:
- Tussen een reeksopname met flits heb je opeens een opname de volledig is overbelicht, nochtans zijn alle instellingen onveranderd gebleven?
- Wanneer ik deze exif-gegevens van deze opnamen bekijk, zit er opeens een opname tussen die in de modus portret is genomen, nochtans stond de camera in modus diafragmavoorkeuze “A” of zou volgens de exif-gegevens de flits niet afgevuurd zijn wat uiteraard aan de overbelicht foto te zien wel duidelijk het geval is?

Voordat ik de flits of camera onder garantie naar de fabrikant/hersteldienst zend, is er een manier om te achterhalen of het probleem nu bij de camera of flits ligt?
In afwachting van enkele projecten wil ik het terug zenden van de camera liefst nog uitstellen :-(

Alle reacties

• Moris
Euh...... niemand die een tip in de goede richting kan geven :?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 15:55
Ik ken het gedrag heeeeel goed, maar dan met een Canon 70D en Pixel MAGO flitser. Ik heb ook de contacten verdacht en alles uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. Was bij mij niet te beste oplossing, een firmware update wel.

De pennen zijn vergulde kogeltjes met vergulde veertjes welke tegen vergulde contacten op een printplaat aan zitten. Tenminste, zo zit het bij mij. Dit omdat de contacten moeten kunnen veren. Het kan zijn dat er toch vocht aanslag of vuil ergens tussen zit wat je aan de buitenkant niet ziet. De oplossing zou zijn de contact voet open te maken en alles schoon te maken maar dat moet je wel kunnen / willen. Een andere oplossing is contact spray (electronica winkel) op de contacten spuiten. Dat trekt ook in de veren edg. Deze ook iets verder indrukken dan ze normaal doen en een weetje wiebelen edg om de contacten schoon te maken.

Het kan ook in de camera voet zitten maar die verdenk ik minder snel.

• Moris
Zonet alle contacten in zover dat mogelijk is volledig proper gemaakt.
De eerste symptomen treden jammer genoeg weer op.

• Tadango
Wat gebeurd er als je in de camera instellingen wisselt? Wisselt de flitser altijd netjes mee? Hetzelfde maar dan instellingen aanpassen op de flitser?

Wat ik merkte was dat als ik niet flitste alles correct werkte. Alleen was soms na een flits alles anders. Ik vermoed dat het ontladen door de flits voor een storing zorgde in de communicatie met de camera. Ik vermoed dat ze dit in een firmware update hebben aangepast door de communicatie tijdens de flits zelf uit te schakelen.

Omdat het bij jouw opeens optrad zou dit ook de oorzaak kunnen zijn door vuil / vocht op een printplaat. Ook door slijtage van een condensator (sommige japanse willen lekker (slechte serie)) kan het zijn dat het minder stabiel is geworden.

• Moris
Tadango schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:45:
Wat gebeurd er als je in de camera instellingen wisselt? Wisselt de flitser altijd netjes mee? Hetzelfde maar dan instellingen aanpassen op de camera?

Wat ik merkte was dat als ik niet flitste alles correct werkte. Alleen was soms na een flits alles anders.
Ik ga deze stappen vanavond zeker eens rustig overlopen.. en hou je op de hoogte.

Wanneer ik de Panasonic FL360L niet gebruik, werkt bij me gelukkig wel alles probleemloos.
Ook wanneer ik gebruik maak van de kleine bijgeleverde opzet-flister werkt alles naar behoren, hierbij moet men wel een duidelijk onderscheid maken dat de kleine opzet-flits Olympus FL-LM2 zijn stroom via de body krijgt en de communicatie niet via de standaard flits-contacten verloopt.

RC communicatie tussen Olympus FL-LM2 en Panasonic FL360L gaat ook geheel probleemloos.

Afbeeldingslocatie: http://www.lightingrumours.com/wp-content/uploads/2013/09/RRMDIJKSTRA-9041096.jpg

• Moris
Met wat prutswerk heb ik de flitser in de flitsschoen wat steviger kunnen aandrukken, hierbij merkte ik wel op dat de voet van de flits toch wel behoorlijk wat spelling in de flitsschoen heeft.
Na het experiment om de flitsvoet met splinters van een tandenstoker enigzins aan te drukken heb ik sindsdien geen uitval meer in de communicatie gehad?
Verder lijkt me de hotshoe wel volledig intact te zijn en zie nergens iets van een opengebogen hotshoe ?

• Tadango
Het kan zijn dat de veertjes achter de contacten nu net wat beter contact maken waardoor het probleem is opgelost. Dit duid toch op vuil ergens in de contacten. Dat kan je van buitenaf niet schoonmaken. Als je de voet niet wilt openmaken en de veertjes en pennetjes los wil halen kan je contact spray gebruiken (electronica winkel). Heb je eigenlijk ook nodig als je zelf gaat poetsen. Deze spray maakt de contacten schoon en laat een heel dun laatje beschermende vloeistof achter tegen corrosie edg. Helpt bij mij altijd super als ergens een contact niet lekker werkt.

• Moris
Tadango schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:45:
Wat gebeurd er als je in de camera instellingen wisselt? Wisselt de flitser altijd netjes mee? Hetzelfde maar dan instellingen aanpassen op de flitser?
Intussen heb ik met spoed de flits uit herstelling terug in handen, waarbij de reparatieomschrijving het volgende omschrijft “CPU Printboard vervangen.

Zonet de flitser terug op mijn camera aangesloten met helaas nog steeds hetzelfde resultaat 'slechte communicatie tussen camera en flits' :( :(

Hier alvast het resultaat
https://www.dropbox.com/s/w9m505rsxad7m7j/IMG_1622.MOV?dl=0

Denk dat het duidelijk mag zijn dat de flits gewoon voor om een omruiling vraagt, toch?

• Tadango
Als het een nieuwe is absoluut. Dit lijkt toch echt ergens in de voet / connector te zitten.

• Moris
Toch wel handig dat er nog fysieke winkels bestaan :-)

Wanneer de defecte flits terug op de camera werd gemonteerd en ik de camera vanuit een horizontale naar verticale positie kantelde of naar voor of achteren helde, viel de communicatie weer met regelmaat weg.

Bij het plaatsen van een nieuwe flits waren de problemen gewoon van de baan en de test duidelijk maakte wie de schuldige was. Helaas gaat de flits weer voor een 2de reparatie binnen :(
Pagina: 1