Glasvezel Stipte apparatuur vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-08-2024
Beste Mede tweakers,

ik heb even de volgende vraag,
ik ben aan het vergelijken met verschillende glasvezel aanbieders voor ons mogelijk nieuwe huis.
nu is mijn oog gevallen op stipte (nette prijs + meest uitgebreide TV pakket standaard)

Nu ben ik de modems die stipte aanlevert op gaan zoeken en kom ik tot een conclusie die mij sterk lijkt.
Als ik beide modems opzoek die ze bieden hebben deze een max WAN support van 100 Mbit/s
( http://en.avm.de/products...zbox-7360/technical-data/ )
( http://nl.avm.de/producte...7490/technische-gegevens/ )
terwijl deze worden aangeboden bij het 500 Mbit/s glasvezel pakket.

Dus als ik het goed zie ondersteunen de modems maximaal 100 Mbit/s WAN tegen over de 500 Mbit/s van de Glasvezel die ze bieden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

LAN1 en LAN2 zijn beide gigabit.
LAN1 kan ook gebruikt worden voor WAN.

Qua interface rate moet het dus lukken.
WIFI is echter maar 300Mbit (en ook geen 5Ghz). Daarnaast vraag ik me af of die Fritzbox 7360 CPU wel 500Mb/sec kan forwarden... Ik kan zo snel geen informatie daarover vinden.

Al met al is dit een redelijk gedateerde RG.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 24-02-2016 16:47 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
Ah oke daar ging ik dus de mist in.
En ja de wifi maakt me niet uit, ik zet de router functie uit en hang mijn eigen AC-5300 er achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

shadydeath schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:51:
Ah oke daar ging ik dus de mist in.
En ja de wifi maakt me niet uit, ik zet de router functie uit en hang mijn eigen AC-5300 er achter
Als je de router-functie toch uit zet, waarom zou je de Fritzbox er dan nog tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
Omdat ik een van die 2 verplicht erbij krijg vanuit stipte
En volgens mij mijn router geen modem functie heeft

[ Voor 31% gewijzigd door shadydeath op 24-02-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

shadydeath schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:49:
Omdat ik een van die 2 verplicht erbij krijg vanuit stipte
En volgens mij mijn router geen modem functie heeft
Omdat je hem er verplicht bij krijgt hoeft je hem nog niet te gebruiken.
En wat voor modem functie heb je nodig voor glasvezel?
Verbinding is gewoon Gigabit Ethernet met DHCP of PPPoE. Dat kan die Asus met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
Oh oke ja glasvezel is een totaal nieuw iets voor mij. Dus ben er voor de rest niet bekend met de werking, ik ben gewend dat ik persee een modem nodig heb (heb nu ziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:17
De7490 kan de 500 Mbit goed aan. Die blijft qua WAN doorvoer pas hangen bij circa 800 Mbit (via Tweak gebruikers bekend). Is trouwens wel 5 Ghz.
Zie ook de informatie op onze eigen Tweakers site hier: pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International

Waar JackBol aan voorbij gaat is dat je ook TV wil gebruiken en dat je die dan ook op die Asus moet gaan aansluiten. Dat kan wel maar dan moet je wat meer gegevens hebben (Vlan ID's waaarschijnlijk) en die van Stipte heb ik eigenlijk nog nooit ergens gezien. Ik verwacht eigenlijk dat ze hetzelfde zijn als KPN (zie ook www.netwerkje.com)

Overigens heb je bij glasvezel geen modem nodig maar een NT. Die krijg je sowieso. Dat is inmiddels bij Stipte ook niets anders dan een glasvezel-Ethernet converter vanwaar je met een UTP kabel naar de geleverde router haat zodat je vanaf daar alle apparatuur kan aansluiten.

Zoiets dus. Deze wordt veel gebruikt in Nederland op glasvezelnetwerken (KPN, Telfort, XS4all)

Je kan je Asus hier dus ook op de WAN poort aansluiten en de Asus zo configureren dat de Fritzbox overbodig wordt. MITS je alle gegevens krijgt of kan vinden die je nodig hebt. En bij telefonie zal je ook de SIP gegevens moeten krijgen. Ik weet niet hoever Stipte daarin meegaat.

Maar om je oorspronkelijke vraag af te vangen: Je kan je eigen router dus gewoon achter de Fritz hangen en dan werkt het ook prima op 500 Mbit.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 24-02-2016 20:46 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
Dus om het simpel te houden zou het het makkelijkste zijn om de fritzbox van Stipte te blijven gebruiken en daar achter mijn asus te hangen?
Gezien het instellen van Vlan's ect mijn pet te boven gaat zeg ik eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:17
Gezien je eerlijke bekentenis: ja.

En dan kan je daarna nog rustig die door mij genoemde website van een mede Tweaker doornemen om te zien of je het kan gaan begrijpen en het uitproberen.
Die Fritzbox krijg je toch wel dus dat maakt niet uit in eerste instantie.

Wel zou ik stipte eens bellen en vragen of ze bij dat 500 abonnement ook echt de 7360 leveren. Die is daar m.i. niet echt geschikt voor zoals al aangegeven. Ook vanwege die CPU.
Dat snelle abonnement bieden ze nog niet zo lang aan dus wellicht is de info op de website ook nog niet helemaal up to date.

Ik ken ze goed. Als je ze belt krijg je gewoon een medewerker aan de lijn die in dezelfde ruimte zit als de techneuten en de administratie etc. Geen speciale klantenservice met script of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 24-02-2016 21:58 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je de vlan-nummers weet dan is het instellen op je ASUS-router heel gemakkelijk onder LAN/IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadydeath
Naja dan ga ik in eerste instantie voor de 7490 gezien ik die ook als optie heb voor 5 euro per maand meer volgens mij
Pagina: 1