Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

In page popup banners onderdrukken in Firefox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nvana_30
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 12:44
Beste Mede Tweakers,

Het zal bekend zijn bij velen neem ik aan, maar het komt op bijna alle paginas voor die je tegenwoordig bezoekt: In page popup banners. Heb ze maar even tot IPPB afgekort.

Ik heb geen idee wat de officieele naam is voor deze banners die in de pagina (boven, onder of in het midden) maar te pas en te onpas opduiken. Soms zelfs paginagroot (zoals zo af en toe op Marktplaats).

Ze kunnen een melding tonen over Cookies (met dank aan de EU), over ad blockers en nog vele andere zaken.

Soms moet je er 1, soms 2, maar soms ook zelfs 3 wegklikken voordat je de pagina normaal ziet. Naar mijn idee nog veel storender dan de popups van vroagah, maar dat is persoonlijk natuurlijk...

Ik ben er al achter gekomen dat het simpelweg live 'patchen' van de gedownloade HTML, zoals bijv. met FoxReplace kan worden uitgevoerd, lang niet altijd voldoende is. Soms is een altijd aanwezig cookie nodig om de IPPB permanent weg te krijgen, maar een andere keer is FoxReplace voldoende om de HTML live aan te passen en nog een andere keer is uBlock Origin nodig om specifieke JaveScript files tegen te houden die klaarblijkelijk vanuit JavaScript live de pagina dmv DOM weet aan te passen en op die moment de IPPB live op mijn scherm weet te krijgen.

Kortom op dit moment heb ik 3 Firefox Add-ons nodig en vele filters en search/replace acties om op 3 van mijn favoriete paginas alle IPPBs permanent weg te krijgen. Het is me na een dag of 2 tweaken wel gelukt, maar elegant is anders _/-\o_

Ik gebruik nu FoxReplace, Modifiy Headers en uBlock Origin. Foxreplace werkt helaas alleen op 1 regel zover ik gemerkt heb, het lukt me niet om dmv een slimme regex een heel blok uit de HTML weg te halen. Modifiy Headers kan alleen aan alle paginas een bepaald extra cookie toevoegen, wat mij betreft geen issue, maar nu krijgt iedere pagina die ik bezoek de cookie 'CookieOptIn=true' mee.

Hebben jullie tips met welke plugin ik dit beter kan doen ? Het allermooiste zou natuurlijk een plugin zijn met een community beheerde search/replace actielijst zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden _/-\o_

Arno

Beste antwoord (via nvana_30 op 18-03-2016 13:50)

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Dat worden overlays genoemd, bij Duitse websites zijn die erg populair.
Ik haal ze weg met AdBlock Element Hiding helper en Remove It Permanently.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Alle reacties

Verwijderd

Het zal wel aan mij liggen, maar waarom doe je er met man en macht alles aan om die ads te blocken? O-)

• nvana_30
Kijk ik snap ook wel dat de meeste webdevers hier niet al te kritisch willen zijn over ads, het is immers hun eigen business, maar aan de andere kant is een bedrijf als Tweakers, wat voor het merendeel op vrijwilligers draaide, 9 jaar geleden voor veel geld verkocht is aan VNU (waarbij het uitkoopbedrag voor Femme natuurlijk niet openbaar werd gemaakt), moet er nu ineens winst gemaakt worden en bij voorkeur veel. Is een heel andere insteek natuurlijk.

Gezien bijna alle bedrijven het aanleveren van hun ads aan externe partijen outsourcen, waardoor de aansprakelijkheid kwa malware, misleiding, tracking van activiteiten op het web, etc, etc, niet meer bij het bedrijf zelf komt te liggen.

Als bedrijven zoals nu.nl en tweakers.net zelf hun ads zouden beheren en op hun eigen server zouden hosten, en zodoende ook zelf de verantwoording en aansprakelijkheid op zich nemen kwa malware en andere sh*t dan zou ik het prima vinden.

Echter ze willen niet het werk op zich willen nemen voor het verkopen, controleren en aanbieden van hun reclames (zoals kranten dat doen) en als er vervolgens wel zo af en toe malware wordt geserveerd vanuit hun buitenlandse ads hoster en dan de schuld vervolgens simpelweg wordt afgedaan als: Dit komt niet van ons, wij vinden het spijtig, maar de aansprakelijkheid voor de schade ligt niet bij ons ...

Daar komt nog bij dat er op vele paginas wel 5 of meer (vnl Amerikaanse bedrijven) aan het tracken zijn wat ik bezoek en bekijk.

Sinds die tijd blokkeer ik zoveel mogelijk trackers, cookies en ads in mijn browser !

BTW, waarom moet Google zien bij wie -ik- aan het kijken ben en waar naar ? Lijkt me niet nodig en al helemaal niet wenselijk.

Maar gezien steeds meer mensen de trackers en ads gaan blocken, gaat de strijd vanuit de aanbieders verder om bezoekers te hinderen (en later natuurlijk te weren) die dat doen.

Geen probleem, elke nieuwe uitdaging geeft vanzelf weer een nieuwe oplossing en dat ben ik vorige week aan het inventariseren geweest hoe dat moet.

----

Even een korte test (vanuit Chrome, in Firefox zie ik ze niet ;-)) op tweakers.net:

Reclame banner bovenin het scherm (Checkcheck Autotrack):

Aangeboden door (volgens de scripting): s1.adform.net

-----

> host s1.adform.net
s1.adform.net is an alias for s1-eu.adform.net.
s1-eu.adform.net has address 37.157.6.236
s1-eu.adform.net has address 37.157.4.17
s1-eu.adform.net has address 37.157.2.18

> whois 37.157.4.17
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '37.157.4.0 - 37.157.5.255'

% Abuse contact for '37.157.4.0 - 37.157.5.255' is 'net-abuse@adform.com'

inetnum: 37.157.4.0 - 37.157.5.255
netname: ADFORM-NET
descr: Adform DTC IPv4 Network
country: DK
admin-c: zk
tech-c: zk
status: ASSIGNED PA
mnt-by: adform
created: 2015-09-22T11:33:58Z
last-modified: 2015-09-22T11:33:58Z
source: RIPE

person: Zilvinas Krapavickas
address: J. Jasinskio 16C, Vilnius, Lithuania
phone: +37061834971
nic-hdl: zk
created: 2012-01-12T09:06:22Z
last-modified: 2012-03-13T10:23:19Z
source: RIPE # Filtered

% Information related to '37.157.4.0/24AS198622'

route: 37.157.4.0/24
descr: Adform DTC IPv4 Network
origin: AS198622
created: 2015-03-28T20:43:48Z
last-modified: 2015-03-28T20:43:48Z
source: RIPE # Filtered

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.85.1 (DB-3)

-----

Kortom: Wil jij graag dat er ads, scripting, tracking en mogelijk malware vanuit Litouwen op jouw computer draait ? Ik niet.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nvana_30 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:47:
Kortom: Wil jij graag dat er ads, scripting, tracking en mogelijk malware vanuit Litouwen op jouw computer draait ? Ik niet.
Daar heeft Litouwen echt totaal niks mee te maken.
Er zijn zat Nederlandse websites die ook malware serveren.
Laatst nog 20 WordPress website houders geïnformeerd dat er ".exe" bestanden met malware op hun websites staan.
Dus, waar wil je nou heen met je verhaal?

Ja ik ben ook een AdBlock gebruiker met extra custom rules.
Maar dat is niet om malware, daar maak ik mij niet zo druk om als GNU/Linux gebruiker.

Op je mobiele telefoon is veel erger!
Websites met die irritante reclame die zegt dat je WhatsApp verloopt en je telefoon gaat vibreren en totaal geen mogelijkheid om terug te gaan.
Helaas hebben ook enkele lezers van Nieuws.nl last gehad van deze poging tot oplichting. Wij willen benadrukken dat websites als Nieuws.nl niks aan de scam kunnen doen en wij hopen middels dit bericht dat onnodige kosten worden voorkomen.
En dat is nou het punt, ze kunnen er wel wat aan doen!
Precies dat geen wat jij ook graag wil.

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 28-02-2016 18:40 . Reden: quote website toegevoegd ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• nvana_30
@DJMaze:

Dat is inderdaad precies mijn punt: Bedrijven willen wel reclames aanbieden om hun rijke directie en aandeelhouders tevreden te houden, maar er zelf geen moeite en ook geen aansprakelijkheid voor accepteren.

Ik denk dat Lithouen er in dit geval wel iets mee te maken heeft, op deze manier door het inkopen van reclame bandbreedte en hosting vanuit het buitenland er met de aansprakelijkheid in het geval van problemen kan afschrijven op een externe / buitenlandse partij.

Ik run zelf een webshop en voel mij toch wel degelijk verantwoordelijk om te zorgen dat de website zo veilig als mogelijk is.

Naar mijn idee als er malware wordt aangeboden via onze website dan zijn wij toch wel degelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade als die eventueel daardoor ontstaat.

Op (Android) mobieltjes is het met gratis software helemaal erg inderdaad, dat heb ik ook gezien. Banners die 20% van je scherm innemen en je blijft 'popups' wegklikken... Heb zo'n toestel 1 maand gehad en daarna op MP gezet, hou het wel gewoon bij Apple.pangu Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dit heeft eigenlijk verder weinig met Webdesign, Markup & Clientside Scripting te maken, dus ik kick dit topic zachtjes naar Client Software Algemeen

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• nvana_30
@BtM909: dat is prima, ik kon zo 123 ook geen categorie vinden waaronder deze vraag te plaatsen viel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Obelink
Dat worden overlays genoemd, bij Duitse websites zijn die erg populair.
Ik haal ze weg met AdBlock Element Hiding helper en Remove It Permanently.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• nvana_30
@Obelink:

Met deze 3 regels krijg je de halve pagina grote melding over cookies op een niet nader te noemen ;-) website ook weg:

nu.nl##script:contains(is_adblocker_in_use)
nu.nl##script:contains(window.NREUM)
||privacy.www.nu.nl/script/cookiebar.js|

De tool AdBlock Element Hiding Helper werkt uitstekend, ook in uBlock Origin BTW.

• Obelink
De cookiemelding van een eveneens niet nader te noemen website:
|http://tmgonlinemedia.nl/*

En cookiewet.buienradar.nl in de addon Blocksite blokkeren.

Momenteel krijg ik zelf op volstrekt onregelmatige momenten te maken met een marktplaats cookiewall waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb.

Pagina: 1