Toon posts:

Pc wil niet starten hoe kom ik te weten waar het aan ligt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe kom ik erachter welk onderdeel van mijn pc kapot is en of er uberhaupt iets kapot is. Een andere vraag hiernaast is dat mijn fps voor mijn gevoel te laag is voor de video kaart die ik heb. Als ik counterstrike speel dan haal ik maar 120 fps. Maar dit is een bijvraag!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle hardware die in mijn pc zit:
Intel Core i5-4460 Boxed processor
ASRock H81M-HDS moederbord
Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with boost video kaart.
WD Blue WD10EZEX, 1TB harde schijf
Cooler Master N300 (Closed) pc kast voor behuizing
TP-Link TL-WDN4800 netwerkkaart
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CE 8gb ram
Seasonic S12II-Bronze 520W voeding
Crucial MX100 128GB SSD

er zit windows 7 op ookal is de key recent als ongeldig verklaard door het systeem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alle stekkers al gecontroleerd of deze goed in het moedbord zitten. Voor mijn gevoel is de voeding niet kapot. Zet ik deze namelijk aan via de schakelaar krijgen de muis en het toetsenbord gewoon stroom toevoer. Desondanks werkt de pc nog niet. Ik hoop dat jullie misschien de oplossing weten.

Met vriendelijke groeten Robbert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

geen bliepjes e.d. als je het ding opstart?
doet er uberhaupt iets? spinnen van fans e.d.
Geprobeerd de gpu eruit te halen en je scherm op de igp (moederbord) aan te sluiten?
ram reepjes er al eens één voor één uitgehaald?
Bios gereset? (batterij er uit gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Splitinfinitive schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:14:
geen bliepjes e.d. als je het ding opstart?
doet er uberhaupt iets? spinnen van fans e.d.
Geprobeerd de gpu eruit te halen en je scherm op de igp (moederbord) aan te sluiten?
ram reepjes er al eens één voor één uitgehaald?
Bios gereset? (batterij er uit gehaald)
-Ik hoor geen biepjes als de pc opstart.
-Niks doet het de fans draaien niet helemaal noppes.
Geprobeerd de gpu eruit te halen maar het systeem wou nog niet opstarten. Kan een systeem opstarten zonder dat het op een monitor is aangesloten? Scherm op het moederbord aansluiten moet ik nog proberen. -Ram reepjes heb ik al wel gekeken of ze er goed in zaten maar nog niet 1 voor 1 uitgehaald aangezien ik niet weet of het systeem kan starten zonder ram?
-BIOS ook nog niet gereset ik zal even opzoeken hoe dit allemaal moet. Hoogstwaarschijnlijk zal ik al deze dingen in het weekend proberen en hopen dat hij het doet. Anders zal ik weer bericht geven en kijken of je nog suggesties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:27:
[...]

-Ik hoor geen biepjes als de pc opstart.
-Niks doet het de fans draaien niet helemaal noppes.
Nog niet om je bang te maken, maar kan het mobo zijn. had je oo de stekkers in de voeding gecontroleerd? want als ik mij niet vergis is de S2ii modulair.
Geprobeerd de gpu eruit te halen maar het systeem wou nog niet opstarten. Kan een systeem opstarten zonder dat het op een monitor is aangesloten? Scherm op het moederbord aansluiten moet ik nog proberen. -Ram reepjes heb ik al wel gekeken of ze er goed in zaten maar nog niet 1 voor 1 uitgehaald aangezien ik niet weet of het systeem kan starten zonder ram?
Ram reepjes één voor één, he. Zonder ram start hij inderdaad niet op, maar als er eentje kaduuk is kan dit wel eens irritant zijn. En als het goed is hoort je pc gewoon op te starten ongeacht of er een scherm aangesloten is of niet.
-BIOS ook nog niet gereset ik zal even opzoeken hoe dit allemaal moet. Hoogstwaarschijnlijk zal ik al deze dingen in het weekend proberen en hopen dat hij het doet. Anders zal ik weer bericht geven en kijken of je nog suggesties hebt.
sommige moederborden hebben hier of een knopke voor op het moederbord of gewoon het batterijtje verwijderen. maar dat staat volgens mij wel in de handleiding.
is het trouwens zelfbouw of heb je hem in elkaar laten zetten, bij dat laatste zou ik eigenlijk zelf gewoon de winkel aan de jas trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je zou de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door kunnen nemen, hoewel die wel wat gedateerd is.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de computer zelf gebouwd vandaar dat ik de winkel niet aan de jas kan trekken jammergenoeg. Dit is ook mijn eerste zelfbouw maar hij heeft nu denk ik een dik half jaar prima gewerkt. Ik heb de hangen en opstartproblemen troubleshooter al bekijken en ga ik ook zeker nog wel even gebruiken van het weekend met controleren.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:41:
Heb de computer zelf gebouwd vandaar dat ik de winkel niet aan de jas kan trekken jammergenoeg. Dit is ook mijn eerste zelfbouw maar hij heeft nu denk ik een dik half jaar prima gewerkt. Ik heb de hangen en opstartproblemen troubleshooter al bekijken en ga ik ook zeker nog wel even gebruiken van het weekend met controleren.

Groetjes
oh zodra het blijkt dat bijvoorbeeld het moederbord toast is of de voeding kun je wel gewoon de winkel aan de jas trekken ;) nadeel van zelfbouw is dat je eerst moet uitzoeken welk onderdeel nu aan het misselijken is.

kun je trouwens een andere voeding gebruiken? dat is natuurlijk ideaal dan heb je deze meteen uitgesloten. Als het maar een kleine voeding is waar je bij kan kun je natuurlijk ook even de eruit halen. zodat er niks met de voeding/de pc kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Splitinfinitive schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:43:
[...]

oh zodra het blijkt dat bijvoorbeeld het moederbord toast is of de voeding kun je wel gewoon de winkel aan de jas trekken ;) nadeel van zelfbouw is dat je eerst moet uitzoeken welk onderdeel nu aan het misselijken is.

kun je trouwens een andere voeding gebruiken? dat is natuurlijk ideaal dan heb je deze meteen uitgesloten. Als het maar een kleine voeding is waar je bij kan kun je natuurlijk ook even de eruit halen. zodat er niks met de voeding/de pc kan gebeuren.
Is het wel mogelijk dat het moederbord kapot is? aangezien de muis en het keyboard wel stroom krijgen via het moederbord. Dan nog een andere vraag kan het niet zijn dat de behuizing kapot is en dat de behuizing gewoon het signaal bij het knopje aan niet doorgeeft? Ondanks dat ik niet alles heb getest heb ik dit als voorgevoel maar aangezien ik niet veel verstand van computers heb weet ik niet of dit mogelijk is.

Mvg

Zojuist bezig geweest met alles checken. Het lijkt erop dat of de behuizing kapot is en het aan signaal niet doorgeeft. Weet niet of dit mogelijk is. Of het moederbord is kapot. Nog enige tips om dit in de toekomst te voorkomen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist alles opnieuw aangesloten. Aan het begin zorgde ik ervoor dat de processor en al goed vast zaten nog geen video kaart erin en alleen de basics. Toen wou hij opstarten. Toen heb ik de video kaart en netwerk kaart er bij ingedaan en deed hij het niet. Toen heb ik deze er 1 voor 1 uitgehaald. Met beide erin werkte hij niet en zonder ook niet meer. Hij heeft dus nog 1 keer goed opgestart maar daarna was het alweer klaar. Kan het echt niet door de behuizing komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
Hou er rekening mee dat de kans veel groter is dat JIJ iets fout doet dan dat de hardware zelf kapot geleverd is, zeker als dit jouw allereerste zelfbouwsysteem is.

Wat tips:
  • Je kan zelf controleren of de powerknop defect is door de aansluiting op het moederbord los te maken en met een paperclip/schroevedraaier even kort de twee pinnetjes kort te sluiten. Voorzichtig doen en vooral zeker weten dat je de juiste pinnen kortsluit, natuurlijk
  • Zou het kunnen dat de afstandbusjes niet op de juiste plekken in de kast geplaatst zijn? Ze moeten op plaatsen staan waar ook schroefgaten in het moederbord zitten en vooral niet op andere plaatsen staan.
  • De 4-pins CPU voedingsstekker ook aangesloten op het moederbord? Dus niet alleen de brede 24-pins, maar ook de losse 4-pins aansluiting?
  • Lukt het nog steeds niet, dan de boel even buiten de kast opbouwen op een stuk karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:31:
Hou er rekening mee dat de kans veel groter is dat JIJ iets fout doet dan dat de hardware zelf kapot geleverd is, zeker als dit jouw allereerste zelfbouwsysteem is.

Wat tips:
  • Je kan zelf controleren of de powerknop defect is door de aansluiting op het moederbord los te maken en met een paperclip/schroevedraaier even kort de twee pinnetjes kort te sluiten. Voorzichtig doen en vooral zeker weten dat je de juiste pinnen kortsluit, natuurlijk
  • Zou het kunnen dat de afstandbusjes niet op de juiste plekken in de kast geplaatst zijn? Ze moeten op plaatsen staan waar ook schroefgaten in het moederbord zitten en vooral niet op andere plaatsen staan.
  • De 4-pins CPU voedingsstekker ook aangesloten op het moederbord? Dus niet alleen de brede 24-pins, maar ook de losse 4-pins aansluiting?
  • Lukt het nog steeds niet, dan de boel even buiten de kast opbouwen op een stuk karton.
Ik snap alles wat je bedoeld behalve de eerste tip van het kortsluiten, zal je hier een iets betere uitleg voor mij over kunnen geven. Ik snap dat de fout bij mij zal kunnen liggen inderdaad maar ik vind het zo raar. Hij heeft het bijna een jaar prima gedaan en opeens wil hij niet meer aan.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Zie hier de handleiding van je moederbord - en dan specifiek pagina 21, "2.6 Onboard Headers and Connectors":

Als je de aansluiting van de powerbutton van je case loshaalt van die header, dan heb je dus twee kale pinnetjes op je moederbord (PWRBTN# en GND). Als je die twee met bijvoorbeeld een paperclip even kort kortsluit, dan heeft dat hetzelfde effect als de powerbutton indrukken.

Maar nou heb ik even gemist dat het systeem een jaar gedraaid heeft. In dat geval is de kans ongeveer nul dat je aan/uitknop kapot is. Lijkt mij zinniger om door onderdelen met gegarandeerd werkende onderdelen uit te wisselen, er achter te komen welke defect is.

Zelf zou ik m'n geld inzetten op de voeding - dat de +5V werkt (en toetsenbord/muis van spanning voorziet) zegt maar heel weinig over de +12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:22:
Zie hier de handleiding van je moederbord - en dan specifiek pagina 21, "2.6 Onboard Headers and Connectors":

Als je de aansluiting van de powerbutton van je case loshaalt van die header, dan heb je dus twee kale pinnetjes op je moederbord (PWRBTN# en GND). Als je die twee met bijvoorbeeld een paperclip even kort kortsluit, dan heeft dat hetzelfde effect als de powerbutton indrukken.

Maar nou heb ik even gemist dat het systeem een jaar gedraaid heeft. In dat geval is de kans ongeveer nul dat je aan/uitknop kapot is. Lijkt mij zinniger om door onderdelen met gegarandeerd werkende onderdelen uit te wisselen, er achter te komen welke defect is.

Zelf zou ik m'n geld inzetten op de voeding - dat de +5V werkt (en toetsenbord/muis van spanning voorziet) zegt maar heel weinig over de +12V.
Oke, de beste oplossing is hierbij dus een voedingstester kopen van rond de 10 euro. Dan kan ik zo zien of deze het naar behoren doet? Ik zal nog even verder zoeken en als ik meer weet dan komt de volgende vraag wel weer ;) hartstikke bedankt alvast

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Een voedingstester van 10 euro? Gewoon een multimeter bedoel je? In dit geval zou dat wel eens genoeg kunnen zijn, daarmee kan je in elk geval vaststellen of de +12V aanwezig is.

Maar voor de toekomst: zo'n ding zal je geen garantie geven dat een voeding helemaal OK is. Het kan zomaar zijn dat de 12V aanwezig is, maar niet stabiel of incidenteel wegvalt. Wil je een voeding echt goed doormeten, dan heb je apparatuur van duizenden euro's nodig (of zelf iets bouwen, als je er genoeg verstand van hebt).

Een alternatief voor jou zou ook kunnen zijn: alternatieve voeding kopen, uitproberen en als dat niet de oplossing is: 2e hands verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Probeer bij een computerzaak in de buurt een losse testvoeding te lenen, die hebben ze wel liggen op de werkbank. Die leg je naast de pc op de tafel, dat haal je net met je kabeltjes. Beetje mikken dan lukt dat.
harddisk,dvd hoef je niet aan te sluiten. Je gaat voor leven in de ventilatoren. Dan weet je meer. Doet ie het de eerste keer goed dan daarna nog een keer proberen want vooral de 2e keer lijkt het fout te gaan bij jou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vinz98 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:31:
Probeer bij een computerzaak in de buurt een losse testvoeding te lenen, die hebben ze wel liggen op de werkbank. Die leg je naast de pc op de tafel, dat haal je net met je kabeltjes. Beetje mikken dan lukt dat.
harddisk,dvd hoef je niet aan te sluiten. Je gaat voor leven in de ventilatoren. Dan weet je meer. Doet ie het de eerste keer goed dan daarna nog een keer proberen want vooral de 2e keer lijkt het fout te gaan bij jou....
De lokale pc zaak heeft er geen om even te gebruiken. Is het een mogelijkheid om de voeding op een ander moederbord aan te sluiten namelijk op de pc van mijn buurman? Op deze manier is het ook direct duidelijk als hij het niet doet. Dit kan geen schade aanbrengen toch?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Zou ik zeker NIET doen. Ik verdenk de voeding juist het meeste van alle componenten - en een onbetrouwbare of kapotte voeding kan wel degelijk dingen op een moederbord kapot maken.

Dan, als je buurman toch al meewerkt, dan eerder zijn voeding op jouw moederbord aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Koop een voeding bv bij coolblue, pak het voorzichtig uit, test je systeem op de voeding en als het daar niet aan ligt, kan je hem gratis terugsturen (daarom dus voorzichtig openen) en je geld terugkrijgen.
(via koop op afstand wet)
Lag het wel aan de voeding, dan kan je de voeding natuurlijk houden of alsnog terugsturen of ...

edit: @hieronder, aandelen bij coolblue? :> Als je op geen andere manier aan een voeding geraakt...
Het licht testen van je product om te zien of je het wilt behouden, zit in die wet. (bv. voeding is te luid, werkt het wel bij m'n systeem, etc)
Als het tegen je principes in gaat, doet het dan idd gewoon niet.

--
met online stores is net alles goedkoper geworden.. mij zie je niet klagen.

[ Voor 54% gewijzigd door SmokingCrop op 07-03-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

SmokingCrop schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:02:
Koop een voeding bv bij coolblue, pak het voorzichtig uit, test je systeem op de voeding en als het daar niet aan ligt, kan je hem gratis terugsturen (daarom dus voorzichtig openen) en je geld terugkrijgen.
(via koop op afstand wet)
Lag het wel aan de voeding, dan kan je de voeding natuurlijk houden of alsnog terugsturen of ...
Coolblue is geen leverancier voor je eigen testcentrumpje. Dit soort adviezen hoor hier m.i. niet thuis.

Koop een voeding of leen er een, maar ga geen misbruik maken van de wettelijke rechten bij een online aankoop.
edit: @hieronder, aandelen bij coolblue? :> Als je op geen andere manier aan een voeding geraakt...
Het licht testen van je product om te zien of je het wilt behouden, zit in die wet. (bv. voeding is te luid, werkt het wel bij m'n systeem, etc)
Als het tegen je principes in gaat, doet het dan idd gewoon niet.
Nee geen aandelen, heel flauw. Die wet is er op toegespitst om het produkt uit te proberen, en als het produkt niet voldoet kun je het terugsturen. Uitsluiten of de huidige voeding defect is daar geen onderdeel van. Heb je de spullen niet in huis, ga dan gewoon eens bij de lokale computerzaak vragen of ze je kunnen helpen. Vaak kan dat ook nog kosteloos, want als de voeding defect is en je koopt de nieuwe voeding bij hun, hebben zij ook weer handel.

[ Voor 42% gewijzigd door Fairy op 08-03-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:33
Fairy schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:08:
[...]

Coolblue is geen leverancier voor je eigen testcentrumpje. Dit soort adviezen hoor hier m.i. niet thuis.

Koop een voeding of leen er een, maar ga geen misbruik maken van de wettelijke rechten bij een online aankoop.
en maar klagen dat alles zo duur word :) waar ligt het toch aan

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de voeding getest deze blijkt te werken. Is het toch nog mogelijk dat hij niet constant genoeg is of iets? Kan het ook liggen aan koelpasta die niet meer goed zit of zouden er dan wel led lampjes branden

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:05:
Ik heb zojuist de voeding getest deze blijkt te werken.
Hoe heb je de voeding precies getest? Met een multimeter alle pinnen gecheckt? +12V was 12V, +5V was +5V?
Is het toch nog mogelijk dat hij niet constant genoeg is of iets?
En als je die voeding dus aansluit met 24-pins & 8-pins aansluiting op het moederbord, PC dan aanzet door de powerknop in te drukken, dan gebeurd er nog steeds helemaal niets? Geen reactie van de fans, geen lampjes, helemaal niets? Dan is het, lijkt mij, onwaarschijnlijk dat de voeding het doet maar niet constant genoeg ofzo. Met een slecht werkende voeding zou ik op z'n minst een reactie van de fans verwachten.
Kan het ook liggen aan koelpasta die niet meer goed zit of zouden er dan wel led lampjes branden
Koelpasta die niet goed zit is wel het minste probleem op dit moment. Als daar iets mis mee zou zijn zou je PC heel wat meer doen dan niets.

Zoals ik het zie zal het of aan de voeding, of aan het moederbord liggen. Als je de voeding goed getest hebt, dan begin het moederbord meer verdacht te worden. Enige manier om dingen echt uit te sluiten is door of het moederbord, of de voeding te vervangen.
Pagina: 1