Is die wet van moore nou helemaal naar zijn grootje ?

Pagina: 1
Acties:

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb een 5 jaar oude PC met een I5 2500K

Nu zie ik echter in de benchmarks dat de processors van vorig jaar (I7 4790K) nog niet het dubbele scoren van mijn 5 jaar oude en wel meer kosten dan ik 5 jaar geleden betaald heb. De allernieuwste (6700K) scoren helemaal niets beter dan die van vorig jaar.

Op het gebied van graphics card zou ik nog wel een factor 5 vooruit kunnen, maar dat kost dan ook 5x zoveel dan ik er 5 jaar geleden voor betaald heb.

Mis ik iets of is het niet echt meer heel erg de moeite om een nieuwe PC te kopen ?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05

Standeman

Prutser 1e klasse

De Wet van moore heeft niets te maken met snelheid (bijv. flops), maar met het aantal transistors dat past op een bepaald oppervlak.

Maar qua snelheid wordt er veel minder voortgang geboekt. Qua energiezuinigheid wel, vergelijk maar eens de TDP van je processor met de nieuwe tegenhangers er van..

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 24-02-2016 13:30 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-12-2025
Hmm scheelt toch maar een paar Watt.
processor TDP Benchmark

i5 2500K: 95W 6457
i5 6600K: 91W 7770
i7 4790K: 88W 11214

Vind dat wel opvallend, als ik dit forum zo lees is de 6600K de go-to processor vandaag de dag zoals de 2500K dat 5 jaar geleden was, maar de verschillen lijken me toch miniem voor 5jaar, 20% snelheid, 5%TDP. (die i7 is dan wel bijna 2x zo snel, maar het is een hogere klasse en een stuk duurder dan die 2500K 5 jaar geleden was (ong 200 euro), en zelfs dan is 2x op 5 jaar niet zo indrukwekkend)

Dus toch maar proberen mijn crash-probleem op te lossen ipv gelijk nieuwe hardware te kopen :)

[ Voor 10% gewijzigd door ArjenSmit op 24-02-2016 19:04 ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

grafische kaarten gaan wel nog sterk vooruit, maar cpu's inderdaad niet meer.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Cpu's ook nog hoor, alleen dan moet je iets breder kijken dan alleen consumentenchips. Binnenkort komen de 22/24 core xeons uit bijv, daar worden binnen het tdp nog wel flinke sprongen in snelheid gemaakt de laatste jaren.

specs

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Standeman schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:25:
De Wet van moore heeft niets te maken met snelheid (bijv. flops), maar met het aantal transistors dat past op een bepaald oppervlak.

Maar qua snelheid wordt er veel minder voortgang geboekt. Qua energiezuinigheid wel, vergelijk maar eens de TDP van je processor met de nieuwe tegenhangers er van..
TDP is dan ook niet het verbruik van je chip...

de 2500k verbruikt ongeveer 100 W op volle belasting op stock instellingen, waar de 6600k dat op 73W doet.
Da's dus 30% minder stroom, EN 20% sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door Tokkes op 24-02-2016 19:56 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Algemene discussie, schopje naar PMG.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Puur voor consumenten hoeft het ook allemaal niet veel sneller. Voor de server en business markt heb je altijd de xeon's die zeer geschikt zijn voor multi-threaded workloads.

In de regel zijn voor consumenten i5 chips eigenlijk helemaal prima.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

maratropa schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:48:
Cpu's ook nog hoor, alleen dan moet je iets breder kijken dan alleen consumentenchips. Binnenkort komen de 22/24 core xeons uit bijv, daar worden binnen het tdp nog wel flinke sprongen in snelheid gemaakt de laatste jaren.
Heeft niet zoveel zin om te kijken naar niet-consumentenchips omdat we daar geen bal aan hebben ;-)
Op consumentengebied gaan die cpu's al vele jaren erg langzaam vooruit, en wel dermate langzaam dat mijn broek ervan afzakt. Ik vraag me af of ze niet eens wat meer tempo kunnen maken met die chips, dit is niks zo.
MichaelvD2203 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:56:
Puur voor consumenten hoeft het ook allemaal niet veel sneller. Voor de server en business markt heb je altijd de xeon's die zeer geschikt zijn voor multi-threaded workloads.

In de regel zijn voor consumenten i5 chips eigenlijk helemaal prima.
Dat is alleen zo met kantoorsoftware. Voor videobewerking en games zijn wel nog veel snellere cpu's nodig. Voor games zou bijv. raytracing interessant zijn, en voor videobewerking krijg je resoluties als ultrahd terwijl de huidige cpu's al moeite genoeg hebben met hd.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Pagina: 1