Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:56

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik heb met mijn werkgever een onenigheid over de duur die ik dien uit te werken.
In mijn contract staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2016/02/1456311591-792-x-191px-Duur%20dienstverband.JPG
Hier is niets uit weg gelaten, dit is de complete paragraaf betreffende de duur van mijn contract en de opzeg termijn.

Ik ben 2,5 jaar werkzaam bij deze werkgever.
Als ik de diverse informatie sites kan geloven heb ik wettelijk 1 maand opzeg termijn.
Waarbij de werkgever hier van af mag wijken enkel als er voor hem een dubbele termijn gesteld wordt en deze ook in het contract is vermeld.
Is deze vermelding er niet in het contract vervalt de regeling terug in de wettelijke maximale uitwerk termijn.

Althans dat is wat ik er van heb begrepen, heb ik dat correct begrepen??
Of te wel dien ik nadat ik ontslag heb aangetekend nog 1 of 3 kalendermaanden uit te werken??

Bron:
http://ontslag.nl/opzegge...rkgever-die-wil-opzeggen/
Een voorbeeld.
Werkgever A. wil in de arbeidsovereenkomst opnemen dat werknemer X. een opzegtermijn van twee maanden in acht moet nemen. Dat is op zich toegestaan, maar A. zal dan ook in de arbeidsovereenkomst moeten opnemen dat hij zelf een opzegtermijn van vier maanden in acht zal nemen.

De volgende opzegbepaling in een arbeidsovereenkomst is dan ook niet geldig:

‘De werknemer en werkgever zullen beiden een opzegtermijn van twee maanden in acht nemen.’

De werkgever had in deze bepaling moeten opnemen dat hij zelf een opzegtermijn van vier maanden in acht zou nemen. Nu hij dit niet gedaan heeft, is deze opzegbepaling niet geldig. De werknemer is aan deze bepaling niet gebonden en kan de arbeidsovereenkomst opzeggen met een opzegtermijn van slechts een (1) maand. De werkgever blijft zelf overigens gebonden aan een opzegtermijn van twee maanden.
Overigens is er geen CAO van toepassing op mijn contract.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Beste antwoord (via Bommes op 24-02-2016 18:24)

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Bron:

http://www.barentskrans.n...ongeldige-opzegtermijnen/

Met daarin onder meer de volgende passage:

"De zaak
In de zaak waarover de Hoge Raad moest oordelen deed zich situatie b. voor: voor de werknemer was een opzegtermijn van twee maanden afgesproken, terwijl voor de werkgever niets was geregeld. De werknemer zegde de arbeidsovereenkomst in strijd met de afspraken op met inachtneming van een termijn van één maand. De vraag was of dit kon.

De Hoge Raad oordeelde dat de strekking van de wettelijke regeling is de werknemer te beschermen. Met die strekking strookt volgens de Hoge Raad dat bij een verlenging van de opzegtermijn voor de werknemer, welke verlenging zoals vermeld schriftelijk moet worden overeengekomen, ook de opzegtermijn van de werkgever schriftelijk moet worden vastgelegd. Nu dat niet was gebeurd, mocht de werknemer de contractuele regeling met betrekking tot de opzegtermijn vernietigen, met als gevolg dat hij slechts de wettelijke termijn van één maand in acht behoefde te nemen."

En het arrest zelf: http://uitspraken.rechtsp...t?id=ECLI:NL:HR:2015:1192

[ Voor 4% gewijzigd door Sdreeg op 24-02-2016 17:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je contract gaat niet boven de wet

https://www.rijksoverheid...termijn-geldt-bij-ontslag

Als u zelf ontslag neemt, geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand. Behalve als u dit anders heeft afgesproken in uw arbeidsovereenkomst.

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 24-02-2016 12:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
In de link die jij plaatst staat dat wettelijk 1 maand is tenzij de werknemer/gever dit anders hebben afgesproken in het contract:
Zelf ontslag nemen? 1 maand opzegtermijn
Als u zelf ontslag neemt, geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand. Behalve als u dit anders heeft afgesproken in uw arbeidsovereenkomst.
Nu staat er dus een andere termijn in mijn contract echter is dit mijn inziens niet correct vast gelegd.

Ik heb wel een rechtsbijstand verzekering, maar dan dien ik de "zaak" aan te melden terwijl ik eigenlijk alleen dit wil weten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Meest belangrijke vraag: heb je een contract voor onbepaalde tijd? Zo ja, dan klopt je stelling: ik heb zelf op deze manier ontslag genomen...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ja ik heb een contract voor onbepaalde tijd, is in gegaan in september 2014
Ik ben gerust bereid om langer uit te werken dan 1 kalendermaand en daar heb ik ook overleg over met mijn werkgever.
Nou ja overleg, hij stelt dat ik tot 31 mei moet blijven werken en dat ik daarin niets te bepalen heb.
Ik geef aan dat 13 mei mijn laatste werkdag zal zijn. we zitten dus nog al een stukje uit elkaar.

Vrijdag heb ik weer een gesprek met hem en om toch een stok te hebben wil ik zeker weten hoe de wetgeving hier in is.
Misschien toch maar even de DAS bellen om het echt zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 16:49
Vakantiedagen opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heeft DAS geen call center voor juridische vragen? De vraag lijkt mij vrij kort om even telefonisch te bespreken.

Het internet is een waardeloze juridische adviseur. Misschien is dat stukje van ontslag.nl wel al twee jaar oud en is het inmiddels weer veranderd.

[ Voor 40% gewijzigd door Deveon op 24-02-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ja dit wil ik dus, einde 31 mei geplande vakantie die al 1,5 jaar geleden is afgesproken met een eerste verlof dag van 17 mei.
Hij vind nu dat de zaak veranderd is omdat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt en wil me de vakantie dagen niet meer gunnen.
Hij wil ze uitbetalen.
Ik heb nog meer verlof dagen en ruim 65 overuren, die wil ik echter niet op nemen als zijnde bereidheid om nog zo lang mogelijk en zo veel mogelijk dagen productief te zijn.
Echter is de grens bij mij die 17 mei als eerste verlof dag.
Deveon schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:35:
Heeft DAS geen call center voor juridische vragen? De vraag lijkt mij vrij kort om even telefonisch te bespreken.
Jep die ga ik nu even bellen, was al het nummer aan het zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Volgens mij gaat je vraag dan niet zozeer over die opzegtermijn (als dat zo in je contract staat, lijkt dat me geldig, maar IANAL), maar meer over opnemen van vakantiedagen tijdens die opzegtermijn. En daarvoor geldt volgens mij "in overleg", maar lijkt me dat je vrij sterk staat als je al 1,5 jaar geleden een verlofperiode hebt ingepland. Denk dat de werkgever dan wel hele sterke argumenten moet hebben om dat in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
De DAS stuurt meteen aan op het aanmelden van "de zaak" en gaf me niet het idee helemaal zeker te weten of hun advies klopte.

Ik ga het gesprek vrijdag af wachten, blijft hij vast houden aan 31 mei ga ik de zaak wel aanmelden bij de DAS en ga ik een ontbinding eisen op basis van een verstoorde werkrelatie.

Hij heeft geen andere reden om mij dit verlof te ontnemen dan puur en alleen het laatste woord willen hebben.
De planning is al ruim een jaar op de hoogte van mijn verlof datum en heeft dus al ruim de tijd gehad om hier rekening mee te houden en heeft vanaf nu nog steeds 2,5 maand die tijd.

Van af het moment dat ik dit verlof heb aangevraagd is het al een strijd over hoeveel dagen, hoeveel overuren, de duur van het verlof, enz, enz.
Die discussie ben ik echt klaar mee, zijn continu eenzijdig afspraken willen wijzigen, mij verbaal kleineren, controleren, voor van alles uit te maken..
Daar ben ik klaar mee.

Dus heb ik aangestuurd op een beëindiging van het dienstverband, waarbij ik bereid ben om tot 17 mei nog door te werken, en vervolgens 10 verlof dagen op te nemen.
De resterende 5 verlof dagen en 65 over uren die ik dan nog heb staan open ter onderhandeling wat mij betreft.
Echter hij begint al meteen met erg vervelende mailtjes en dreigementen die mij de zin in onderhandelen ontnemen.

Nu ontslag indienen en tot eind april doorwerken en alle dagen en overuren laten uitbetalen is mijn plan B, echter dan moet ik dus wel zeker weten dat ik niet aan 3 maanden uitwerk termijn gehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:38:
[...]

Hij vind nu dat de zaak veranderd is omdat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt en wil me de vakantie dagen niet meer gunnen.

[...]
Vakantie heb je gewoon opgebouwd toch ? die zal hij dan toch ook uit moeten betalen. ?
Dus hij betaald, en jij gaat op vakantie. staat een beetje los van opzegtermijn imho.

Volgens mijn kun je eenmaal gegunde vakantiedagen ook niet zomaar ontgunnen. itt tot vrije tijd gepland uit overwerk (tijd voor tijd).

http://www.flexadvocaten....-bij-einde-dienstverband/
Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:17:
In de link die jij plaatst staat dat wettelijk 1 maand is tenzij de werknemer/gever dit anders hebben afgesproken in het contract:

[...]

Nu staat er dus een andere termijn in mijn contract echter is dit mijn inziens niet correct vast gelegd.
Wat zou er niet correct aan zijn dan. ik heb net een link gegeven van de rijksoverheid, geen habbi babbi site

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 24-02-2016 13:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:59:
Nu ontslag indienen en tot eind april doorwerken en alle dagen en overuren laten uitbetalen is mijn plan B, echter dan moet ik dus wel zeker weten dat ik niet aan 3 maanden uitwerk termijn gehouden kan worden.
Het staat in je contract en is niet per se in strijd met de wet (er staat niks over de opzegtermijn voor de werkgever, dus kan er stilzwijgend vanuit gegaan worden dat die 6 maanden bedraagt - als er voor de werkgever ook expliciteit 3 maanden had gestaan, was het een ander verhaal geweest). Ik zou er niet te hard op rekenen dat die 3 maanden van tafel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:10:
[...]

Het staat in je contract en is niet per se in strijd met de wet (er staat niks over de opzegtermijn voor de werkgever, dus kan er stilzwijgend vanuit gegaan worden dat die 6 maanden bedraagt - als er voor de werkgever ook expliciteit 3 maanden had gestaan, was het een ander verhaal geweest). Ik zou er niet te hard op rekenen dat die 3 maanden van tafel gaan.
Precies dat is dus ook mijn vraag/kwestie.
De link naar de rijksoverheid site die Fish plaatste geeft aan dat 1 maand wettelijk is en dat daar van af geweken mag worden.
Echter is het dus lastig om te achterhalen wat er dan precies in het contract dient te staan om vervolgens dus indien dit in mijn contract fout is op die grond ongeldig te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:22:
[...]
Echter is het dus lastig om te achterhalen wat er dan precies in het contract dient te staan om vervolgens dus indien dit in mijn contract fout is op die grond ongeldig te laten zijn.
Waarom ga je er vanuit dat er iets in je contract moet staan over de opzegtermijn voor de werkgever? Uit de opzegtermijn voor de werknemer blijkt al dat deze wettelijk gezien voor de werkgever dan al zes maanden is.

Het zou netter en duidelijker zijn dat het even vermeld wordt, maar zolang de werkgever zich netjes houdt aan de termijn van zes maanden lijkt het mij niet dat dit verplicht.

Houdt er verder ook rekening mee dat de discussie ook helemaal niet gaat om de opzegtermijn van de werkgever, maar over jouw opzegtermijn. En daar heb je gewoon keurig een afspraak over gemaakt met je werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Klopt, daar lijkt het wel op.
Blijft jammer dat je een dergelijke discussie met je werkgever krijgt en er reeds goedgekeurde en geplande verlof dagen worden ingetrokken.

Dit heeft dus niets met bedrijfsbelang te maken, ik wil namelijk niets veranderen aan de reeds sinds lange termijn bekend zijnde start datum van mijn verlof.
Wat er veranderd is dat ik na dit verlof niet meer terug kom, dit geplande en goedgekeurde verlof was/is 8 weken.
effectief gezien veranderd er dus wat betreft de planning pas iets halverwege juli.
Ik werk niet in een kleine firma, ik ben onderdeel van 7 buitendienst monteurs die alle kundig zijn om mijn werk over te nemen.

Wat rest er mij nu dan nog??
indien mijn contract eindigt 31 mei heb ik:
10 verlof dagen van 2015
3 meegenomen verlof dagen 2015 (opgespaard ivm langere verlof)
3 ADV dagen 2016
totaal: 16 dagen verlof
65 overuren op gespaard volgens tijd voor tijd regeling voor dat langere verlof
totaal 8 dagen tijd voor tijd afspraak.

Ik wil dus ivm boekingen van dit verlof mijn eerste verlof dag de 17de laten zijn.
Dat zijn 11 dagen die ik wil opnemen tot de 31ste.
Van die hele bubs wil ik enkel de reeds geplande 17de laten ingaan dat zijn dus 10 dagen van het totaal 24 "verlof dagen"...
Spijtig dat een werkgever er voor kiest om zo iets ter discussie te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik kan me best voorstellen dat als je eerst zegt "ik ben tussen 10 mei en 10 juli met verlof" en daarna zegt "hey, ik kom na 10 mei niet meer terug!" de werkgever zoiets heeft van "Ja, maar dat was niet het plan. Hij ging er van uit dat jij nog aanwezig zou zijn om bijv. de boel na je vakantie weer op te pakken.

Bovendien gaat het ook voorbij aan het doel van (zo'n lange) opzegtermijn: nl. dat de werkgever de mogelijkheid heeft een ander aan te nemen, die jij dan vervolgens inwerkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:27
Ardana schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:53:
Bovendien gaat het ook voorbij aan het doel van (zo'n lange) opzegtermijn: nl. dat de werkgever de mogelijkheid heeft een ander aan te nemen, die jij dan vervolgens inwerkt.
Nou of het doel is dat dezelfde persoon die inwerkt weet ik niet. Kan daar niet specifiek iets over terugvinden. Echter in het geval van TS heeft hij zijn verlof al anderhalf jaar geleden vastgelegd. Als je zover van te voren een vakantie plant dan is de kans natuurlijk groter dat bij een eventueel vertrek overlap is met welke vakantie. Lijkt me dat met 3 maanden uitwerktijd en eisen dat iemand zeer ver van te voren vakanties aanvraagt je dit zelf over je afroept. Volgens mij heeft de werkgever ook niet verteld dat zijn verlof afhankelijk is of hij het bedrijf (ooit) verlaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Krijgertje1979 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:04:
[...]

Nou of het doel is dat dezelfde persoon die inwerkt weet ik niet.
Het doel van een opzegtermijn is natuurlijk om de continuiteit van de werkzaamheden te waarborgen. Hoe daar invulling aan wordt gegeven, zal per bedrijf verschillen. Is in deze discussie ook niet zo relevant, ik denk dat Ardana wel een goed punt maakt dat de situatie nu aanzienlijk anders is dan ten tijde van die verlofaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Dat de situatie veranderd is begrijp ik ook nog wel.
Ondertussen door de reacties in dit topic verschuift de vraag stelling dus eigenlijk ook.
Even de quote van Fish er bij.
Fish schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:00:

Volgens mijn kun je eenmaal gegunde vakantiedagen ook niet zomaar ontgunnen. itt tot vrije tijd gepland uit overwerk (tijd voor tijd).

http://www.flexadvocaten....-bij-einde-dienstverband/
Is dat dus zo? ?
Kunnen reeds geplande en goedgekeurde verlof dagen in deze situatie ingetrokken worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jahoor...

https://www.das.nl/juridi...boekte-vakantie-intrekken

Als daar een bedrijfseconomische reden voor is kan dat.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat is dus niet zomaar, er zitten duidelijk voorwaarden aan.
Als de werkgever een reeds vastgelegde vakantie intrekt, hoort hij de ontstane schade in principe aan u te vergoeden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld annuleringskosten van een geboekte reis.
Das mooi, gewoon doorbetaald krijgen, annulering betaald, en na 3 maanden je vakantiegeld erbij uitbetaald.

De meeste werkgevers proberen dan juist jou vakantie te laten nemen in deze periode (scheelt weer kosten). Dus deze werkgever heeft wel veel over voor "het laatste woord", of je echt nodig

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 24-02-2016 15:48 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
Even los van de vakantiedagen en wat TS en zijn werkgever wel en niet wenselijk vinden met betrekking tot de einddatum; de opzegtermijn is in dit geval de wettelijke opzegtermijn, in het geval van TS 1 maand.

Aangezien WG verzuimd heeft zijn eigen opzegtermijn te vermelden, maar alleen de opzegtermijn van TS heeft genoemd, is de hele bepaling met betrekking tot de opzegtermijn nietig. Bij een nietige opzegtermijn in de overeenkomst geldt de wettelijk bepaalde opzegtermijn, in dit geval 1 maand (dienstverband korter dan 5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:27
anboni schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:07:
[...]

Het doel van een opzegtermijn is natuurlijk om de continuiteit van de werkzaamheden te waarborgen. Hoe daar invulling aan wordt gegeven, zal per bedrijf verschillen. Is in deze discussie ook niet zo relevant, ik denk dat Ardana wel een goed punt maakt dat de situatie nu aanzienlijk anders is dan ten tijde van die verlofaanvraag.
Dat klopt natuurlijk ook wel, maar een verlofaanvraag afkeuren nadat deze in eerste instantie goedgekeurd is, kan alleen met zwaarwegende redenen en bij vergoeding van de (annulerings)kosten van de TS. De vraag is natuurlijk wat is een zwaarwegende reden? Gezien de termijn waarop opzegging plaatsvindt lijkt het me dat de werkgever hierop kan plannen en dat gezien er collega's dan wel aanwezig zijn ook op een andere manier overdracht kan plaatsvinden.

https://www.das.nl/juridi...boekte-vakantie-intrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een ontslag best een zwaarwegende reden vind. De werkgever ging ervan uit dat hij 3 maanden had om een vervanger te zoeken en deze in te werken, en doordat TS 8 weken vakantie heeft tijdens de opzegtermijn, is die termijn ineens verkort naar 1 maand.

Dan zou ik als werkgever ook pissig zijn, zeker als TS de enige of een van de weinigen is die zijn functie uitoefent binnen dit bedrijf.

Overigens ben ik wel van mening dat de werkgever de gemaakte kosten moet vergoeden... Da's gewoon simpelweg een plicht die hij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik ben 1 van 7 buitendienst monteurs.
Overigens is begin vorig jaar ergens een collega vertrokken na 1 maand uitwerk tijd. Waarin hij ook nog wat verlof heeft opgenomen.

Zelfde functie, verschil: Belgisch contact en ik een NL contact.
In werkzaamheden en dus zoeken van een vervanger en of inleren geen enkel verschil.

Natuurlijk is dat wettelijk vast een groot verschil, echter had ik toch wel verwacht ongeveer gelijk behandeld te worden.
Zo vreemd is dat toch niet. .
Sdreeg schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:46:
Even los van de vakantiedagen en wat TS en zijn werkgever wel en niet wenselijk vinden met betrekking tot de einddatum; de opzegtermijn is in dit geval de wettelijke opzegtermijn, in het geval van TS 1 maand.

Aangezien WG verzuimd heeft zijn eigen opzegtermijn te vermelden, maar alleen de opzegtermijn van TS heeft genoemd, is de hele bepaling met betrekking tot de opzegtermijn nietig. Bij een nietige opzegtermijn in de overeenkomst geldt de wettelijk bepaalde opzegtermijn, in dit geval 1 maand (dienstverband korter dan 5 jaar).
Nou dit dus. . Als mijn werkgever zich aan de regeltjes gaat houden geld dit ook voor mij.
Hoe of wat kan ik doen om hem op dit bovenstaande te wijzen en dan met wat meer overtuiging dan dat ik hem dit gewoon vertel.

[ Voor 50% gewijzigd door Bommes op 24-02-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:44:
Hoe of wat kan ik doen om hem op dit bovenstaande te wijzen en dan met wat meer overtuiging dan dat ik hem dit gewoon vertel.
Simpel. Lever je ondertekende en gedateerde ontslagbrief in bij je werkgever, voor 1 maart.

Bijvoorbeeld met de volgende tekst:

'Beste [naam leidinggevende],

Bij deze dien ik mijn ontslag in, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Het dienstverband eindigt daarmee op 1 april 2016.

Mochten er verder nog zaken nodig zijn voor de verdere afwikkeling, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet, TS'

Even een mailtje ter bevestiging naar je werkgever met dezelfde tekst, met cc naar je privémail, zodat je kunt aantonen dat de werkgever dit tijdig heeft ontvangen.

Dan afwachten op reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 12:56
Ik zou er mee oppassen, ik zie nog geen bron voor de bewering dat de twee keer zo lange opzegtermijn voor de werkgever ook daadwerkelijk genoemd moet staan in het contract.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Sdreeg
Bron:

"De zaak
In de zaak waarover de Hoge Raad moest oordelen deed zich situatie b. voor: voor de werknemer was een opzegtermijn van twee maanden afgesproken, terwijl voor de werkgever niets was geregeld. De werknemer zegde de arbeidsovereenkomst in strijd met de afspraken op met inachtneming van een termijn van één maand. De vraag was of dit kon.

De Hoge Raad oordeelde dat de strekking van de wettelijke regeling is de werknemer te beschermen. Met die strekking strookt volgens de Hoge Raad dat bij een verlenging van de opzegtermijn voor de werknemer, welke verlenging zoals vermeld schriftelijk moet worden overeengekomen, ook de opzegtermijn van de werkgever schriftelijk moet worden vastgelegd. Nu dat niet was gebeurd, mocht de werknemer de contractuele regeling met betrekking tot de opzegtermijn vernietigen, met als gevolg dat hij slechts de wettelijke termijn van één maand in acht behoefde te nemen."

[ Voor 4% gewijzigd door Sdreeg op 24-02-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 12:56
All right, dat kon ik zo gauw niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
Een werkgever die dit soort termijnen in een contract zet én niet de moeite neemt om het juridisch volledig dicht te tikken zou van mij op weinig medewerking kunnen rekenen.

Opzeggen per kalendermaand en dus voor 1 maart opzeggen, betekend dat je vanaf 1 april al weg bent/kan. Alles wat later is, is al coulance vanuit jou en daar mag hij je dankbaar voor zijn in plaats van te gaan dreigen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Sdreeg schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:14:
Bron:

"De zaak

Wow je wil niet weten hoe blij ik hier mee ben.
Echt de stress die deze werkgever bij mij heeft veroorzaakt leverd mee lichamelijke klachten op.
Continu bleef hij maar zaken eenzijdig aanpasten en als een dictator het bedrijf op angst en wantrouwen besturen.
Door mij op deze manier mijn geplande verlof te ontnemen zou hem ook nog die "macht" hebben gegeven in deze situatie.
Ik zal zo blij zijn als ik van hem af ben, de arbeidsrelatie is echt compleet verstoord. Dat is die al tijden maar dat is nu bijna een einde aan.

Ik heb vrijdag en gesprek met hem, ik kom nu tenminste met juridisch kloppende informatie ten ijs.
Nogmaals thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hij heeft wel nog steeds het recht je verlof in te trekken, hou daar rekening mee... Mocht je langer willen werken dan het absolute minimum van 1 kalendermaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Zeker dat weet ik, ik ben echter wel bereid om tot de 17de mei door te werken.

Dus in maart opzeggen, april uitwerken en om de planning nog zo lang mogelijk te helpen nog een paar weekjes van mei. Maar gewoon niet langer dan dat.

Ik ben de beroerdste niet, terwijl deze werkgever mijn complete tijdelijke contract voorwaarden veranderde op een van de laatste dagen van dat contract.
Met als opmerking dat alleen met die nieuwe (verslechterde) voorwaarden ik een verlenging zou krijgen. En indien ik dus niet akkoord zou gaan ik 2 dagen later niet meer hoefde terug te komen. :(

Ja ik had toen het recht aan mijn zijde maar ik had echt geen zin in die strijd.
Wat ik toen als tegen voorwaarden heb gesteld heeft hij nu ruim een jaar later weer 1 voor 1 aan banden gelegd of 1zijdig onder het mom van nieuwe bedrijfsregels veranderd.

Iets met emmer en druppels zeg maar. Niet 1 zaak echt zwaar genoeg om direct te vertrekken maar nu 2,5 jaar later heeft het me gesloopt.
Indien het financieel zou kunnen vertrok ik per direct zo hoog zit het me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
Vergeet niet om eventuele afspraken die je maakt via email te bevestigen aan je baas. Inclusief of je akkoord gaat ja/nee.

Verder geen telefonisch of in persoon overleg doen, desnoods zeg je "ik kom erop terug, ben nu met een klant bezig."

Reken je baas eens voor hoeveel het uitbetalen van verlofuren hem gaat kosten. Je bespaart hem kosten door op vakantie te gaan. Je kunt ook vragen of je baas het wil uitrekenen voor je. Zitten daar fouten in, dan heeft hij een probleem..

Voor de rest een modelmedewerker zijn: op tijd, werk af, geen geroddel over de baas. Je kunt overwegen om hem een klein ding te gunnen.

Werkt dit niet: dan er direct hard bovenop laten springen door je rbv (DAS) Zorg ervoor dat jij je getallen paraat hebt: hoeveel kost een geannuleerde vakantie, uitbetalen verlof + overwerk.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:34:
Indien het financieel zou kunnen vertrok ik per direct zo hoog zit het me.
Waarom dan niet nu opzeggen en per 01-04-2016 vertrekken? Het lijkt me dat je die anderhalve maand dan wel op de een of andere manier moet kunnen overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Onze vakantie trip is al duur genoeg, nog anderhalve maand zonder inkomen slaat wel een enorm gat in de begroting.
En is ook niet nodig, ik vind het werk inhoudelijk echt wel erg leuk en ik zit op de baan. Hoef mijn werkgever dus niet te zien tijdens het uitvoeren van mijn werk. Dat houd ik dus nog wel vol tot die tijd wat me dus financieel dus ook beter uitkomt.
arnovos schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:11:
Vergeet niet om eventuele afspraken die je maakt via email te bevestigen aan je baas. Inclusief of je akkoord gaat ja/nee.

Verder geen telefonisch of in persoon overleg doen, desnoods zeg je "ik kom erop terug, ben nu met een klant bezig."

Reken je baas eens voor hoeveel het uitbetalen van verlofuren hem gaat kosten. Je bespaart hem kosten door op vakantie te gaan. Je kunt ook vragen of je baas het wil uitrekenen voor je. Zitten daar fouten in, dan heeft hij een probleem..

Voor de rest een modelmedewerker zijn: op tijd, werk af, geen geroddel over de baas. Je kunt overwegen om hem een klein ding te gunnen.

Werkt dit niet: dan er direct hard bovenop laten springen door je rbv (DAS) Zorg ervoor dat jij je getallen paraat hebt: hoeveel kost een geannuleerde vakantie, uitbetalen verlof + overwerk.
Duidelijk, en ok.
Ik ben trouwens nog nooit te laat geweest of heb nimmer de kantjes van mijn werk af gelopen om het maar zo te zeggen. Ik ga me werk inhoudelijk niet laten kennen. Maar nog meer overuren en extra inzet kan hij wel vergeten natuurlijk. ;)

Mag ik ff zeggen dat ik blij ben met de reacties, jullie zijn goed kritisch (eerste aantal reacties) en helpen echt inhoudelijk d:)b
Mijn vrouw kan het allemaal niet meer volgen en het is haar misschien nog wel meer echt te veel geworden. Ruimte voor later verlof had ik ook niet echt binnen mijn relatie om het maar zo te zeggen. Dat was voor haar echt de grens die mijn werkgever niet over zou gaan als het aan haar lag.
Nu heb ik tenminste een stok achter de deur en kan ik vol vertrouwen in overleg met hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:19:
[...]

Waarom dan niet nu opzeggen en per 01-04-2016 vertrekken? Het lijkt me dat je die anderhalve maand dan wel op de een of andere manier moet kunnen overbruggen?
Aan de andere kant: TS laat wel zien dat hij de betere partij is door WEL zijn beloften en afspraken na te komen.

Ik wens de TS veel plezier met het schrijven van "de brief". Heb ik een poosje terug ook gedaan en dat voelde heel erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:29:
Onze vakantie trip is al duur genoeg, nog anderhalve maand zonder inkomen slaat wel een enorm gat in de begroting.
Dat weet je werkgever niet.

Dus je kunt prima zeggen: als jij m'n verlof intrekt, ben ik per 01-04-2016 weg. Kies maar :)

Maar goed, ik ben zelf erg slecht in bluffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ardana schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:33:
[...]

Dat weet je werkgever niet.

Dus je kunt prima zeggen: als jij m'n verlof intrekt, ben ik per 01-04-2016 weg. Kies maar :)

Maar goed, ik ben zelf erg slecht in bluffen.
Oh dat is ook wel wat ik in gedachten had, maar het risico is te groot dat hij ja zegt en ik een maand inkomen misloop. Dat is zoals ik uit legde niet nodig en niet wenselijk.

Zoals Bazzh schreef ik houd me wel graag aan afspraken, en werk ondertussen gemotiveerd door.
Ik kan er gewoon niet bij dat er mensen zijn zoals mijn werkgever die menen te beslissen hoe het gaat lopen en daarbij dan echt verwachten dat ik nog "echt" blijf werken.

Natuurlijk is dit topic mijn kant van het verhaal, hij zal er vast anders over denken.
Maar ik vind het gewoon gemeen wat hij aan het doen is, ja ik weet het dat klinkt als lagere school klaagzang maar zo voelt het wel. Ik wordt er eigenlijk niet eens boos van maar verdrietig, zet ik me voor zo iemand al die tijd al in.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Herkenbaar hoor. Ik kon ook niet meer met m'n werkgever door 1 deur vanwege veranderd beleid en misbruik van werknemers, wilde de eer aan mezelf houden, heb netjes gedaan wat er in m'n contract stond mbt opzeggen - en het heeft mij alsnog ruim 10k gekost (bekend verhaal hier op Tweakers, iets met concurrentiebeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:39
Normaal gesproken is het zo dat bij een tijdelijk contract, zeg 1 jaar, de opzegtermijn een maand is. Bij onbepaald staat dit vaak voorgeschreven in het contract.

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:41:
[...]
Zoals Bazzh schreef ik houd me wel graag aan afspraken, en werk ondertussen gemotiveerd door.
Als tip: ik zou niet richting je werkgever aangeven dat je je altijd netjes aan de afspraken houdt. Die zal dat niet zo ervaren en eerlijk gezegd heeft 'ie daar een punt.

Immers, het hele punt van deze discussie is juist dat je onder een gemaakte afspraak uit wilt komen omdat je er toevalligerwijs achter komt dat deze vernietigbaar is en je dat goed uitkomt.

Het zou je m.i. sieren om wel per 1 maart op te zeggen i.p.v. einde van de maand.

In ieder geval succes gewenst met de situatie!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

DHH schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:00:
[...]

Als tip: ik zou niet richting je werkgever aangeven dat je je altijd netjes aan de afspraken houdt. Die zal dat niet zo ervaren en eerlijk gezegd heeft 'ie daar een punt.

Immers, het hele punt van deze discussie is juist dat je onder een gemaakte afspraak uit wilt komen omdat je er toevalligerwijs achter komt dat deze vernietigbaar is en je dat goed uitkomt.

Het zou je m.i. sieren om wel per 1 maart op te zeggen i.p.v. einde van de maand.

In ieder geval succes gewenst met de situatie!
Dat is niet helemaal terecht naar TS. TS wil gewoon de afgesproken tijd werken maar wel de afgesproken vakantie houden. Omdat werkgever dit laatste weigert gaat TS op zoek naar mogelijkheden om toch zijn wens (tot 31 mei in dienst en vanaf 13 mei vakantie) te realiseren.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:41:
[...]

Oh dat is ook wel wat ik in gedachten had, maar het risico is te groot dat hij ja zegt en ik een maand inkomen misloop. Dat is zoals ik uit legde niet nodig en niet wenselijk.
Je kan ook een paar weken wachten en deze acties aan het eind van maart nemen.
Dus voor 1 april je ontslag indienen met beëindiging van het dienstverband op 1 mei.

Dan kun je onderling misschien nog tot een overeenkomst komen om tot 17 mei door te werken.
Zo ja dan pak je nog een half maandsalaris mee, wat de begroting aanvult.
Zo niet, dan zal hij alle vakantie en verlof moeten uitbetalen, wat ook een half maandsalaris is (ik ga er even van uit dat je 17 tot 31 mei anders vrij had gepakt met dagen die je al opgebouwd hebt).

Onder de streep voor jou dus geen verschil welke keuze je baas maakt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
3 maanden is wel veel al zijnde opzeg termijn maar waarom heb je daar destijds bij het tekenen van je contract geen vragen over gesteld? (niet dat je daar op dat moment mee bezig bent maargoed).

Door het contract te tekenen ben je akkoord gegaan met de voorwaarden die daarin zijn gesteld.
Nu terugkrabbelen omdat het niet loopt zoals je zou willen.. is vervelend maar ook lastig. Je contract werkt je ook een beetje tegen.

In mijn contract stond bijvoorbeeld dat ik eerst mijn vakantie dagen op moest maken voordat er werd uitbetaald. Prima regeling wat mij betreft. (daardoor kon ik na 1 maand bij mijn nieuwe werkgever beginnen terwijl ik nog mijn vakantiedagen van de andere werkgever aan het opmaken was).

...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Ik trek mijn keutel terug overigens. Check het wetboek even, het staat erin, maar ik vermoed dat met de flexwet dit stukje regelgeving ook aangepakt is.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
emnich schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:25:
[...]

Dat is niet helemaal terecht naar TS. TS wil gewoon de afgesproken tijd werken maar wel de afgesproken vakantie houden. Omdat werkgever dit laatste weigert gaat TS op zoek naar mogelijkheden om toch zijn wens (tot 31 mei in dienst en vanaf 13 mei vakantie) te realiseren.
Nou ja dit dus + de rest van de ervaringen bij deze werkgever.
Dat verlof is in september 2014 zwart op wit goedgekeurd, en zou 2,5 maand zijn.
Daar is een jaar niet over gesproken tot eind 2015 kreeg ik te horen dat die 10 weken echt te lang was, een week of 4 was wel mogelijk.
Na lang heen en weer overleggen kwamen we bij 8 weken uit. Terwijl 10 was toegezegd en mijn vrouw ook 10 weken verlof heeft. .

Hij gaat dus nu niet nog een keer hier in iets wijzigen, die ruimte krijgt hij niet van mij.
Daar ben ik echt klaar mee.
koentjuh1987 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:01:
3 maanden is wel veel al zijnde opzeg termijn maar waarom heb je daar destijds bij het tekenen van je contract geen vragen over gesteld? (niet dat je daar op dat moment mee bezig bent maargoed).
Ja je hebt gelijk, zoals ik schreef werd ik met mijn rug tegen de muur gezet met de overgang naar dit contract. Nieuwe voorwaarden accepteren of 2 dagen later geen werk meer.
Ik heb toen er uit proberen te slepen wat ik kon maar naar die uitwerk termijn heb ik verder niet meer gekeken.

Wijze les voor de toekomst... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Het is geregeld.
Verlof dagen waren al besproken en bekend bij de planning. Aangezien hun geen reden hebben dit verlof in te trekken geeft de directeur ook aan het goed te vinden als ik de 17 de mei als laatste werkdag aanhoud.
Ik heb dan nog 1 dag over die ik ergens mag in plannen na overleg met planning. Insteek is dus dat ik de verlof dagen opneem.
Resterende overuren worden uitbetaald.
De 3 dagen die ik nog had overhad van vorig jaar heb ik laten vervallen, deze neem ik dus niet op een laat ze ook niet uitbetalen.

Ineens een ommezwaai dus. . Echter wil hij dit niet op papier zetten, maar hij verzocht mij toch meerdere malen om me tot het laatste moment gemotiveerd in te blijven zetten.
Denk dat hij inziet dat die motivatie en inzet verdwijnt als hij mij de geplande dagen niet had gegund.

Nogmaals thanks voor de reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 26-02-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bommes schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 12:31:
Resterende overuren worden uitbetaald.
De 3 dagen die ik nog had overhad van vorig jaar heb ik laten vervallen, deze neem ik dus niet op een laat ze ook niet uitbetalen.
Supergoed dat je er onderling uit bent gekomen, maar dit had ik niet gepikt.
Je hebt hier gewoon recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Pas wel op met het niet vastleggen...straks gaat hij 3-4 dagen voor het einde alsnog moeilijk doen en je kunt dan niet bewijzen dat er iets is afgesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:58
Mythio schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:19:
Pas wel op met het niet vastleggen...straks gaat hij 3-4 dagen voor het einde alsnog moeilijk doen en je kunt dan niet bewijzen dat er iets is afgesproken...
Precies dit, Altijd een schriftelijke bevestiging van je opzegging aanvragen, met daarin vastgelegd wat jullie hebben afgesproken over de vakantiedagen.

Mijn wantrouwen zou flink geprikkeld worden door de plotselinge ommezwaai van die werkgever.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zet het in ieder geval zelf op papier! Stuur je werkgever op zijn minst even een mailtje, "hierbij bevestig ik de mondeling gemaakte afspraken..."

Dan kan hij in ieder geval niet meer beweren dat hij er niet van op de hoogte was.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik was ook sceptisch, echter heb ik zojuist (10min geleden) de schriftelijke bevestiging van mij verlof dagen gekregen van mijn leidinggevende.
Einde contract ligt al schriftelijk vast en nu dus ook de resterende dagen vrij.

Wat er nog ontbreekt is een schriftelijke afspraak omtrent de overuren, maar goed die krijgt bij ons niemand schriftelijk bevestigd om het zo maar even te zeggen.... :F :/
Even goed heeft hij dat wel mondeling toegezegd te gaan uitbetalen gewoon zo in het handje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het is maar goed dat je er weg bent.
Die kerel berooft je gewoon van vakantiegeld en pensioen waar je gewoon recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Bommes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:09:
Ik heb met mijn werkgever een onenigheid over de duur die ik dien uit te werken.
In mijn contract staat het volgende:
[afbeelding]
Hier is niets uit weg gelaten, dit is de complete paragraaf betreffende de duur van mijn contract en de opzeg termijn.
De wet zegt :

Partijen kunnen onderling overeenkomen dat de werkgever een langere opzeggingstermijn in acht moet nemen. Ook een cao kan een verlenging met zich meebrengen, terwijl deze de opzeggingstermijn ook kan verkorten (art 7:672-5 BW). In geval van verlenging van de opzeggingstermijn die de medewerker moet naleven tot maximaal 6 maanden, is de minimale opzeggingstermijn van de werkgever 2 keer zo lang (art 7:672-6 BW). Om rechtsgeldig te zijn moet dan zowel de verlengde termijn van de werknemer als van de werkgever uitdrukkelijk schriftelijk vastgelegd te worden. De termijn is korter dan 2 keer de opzeggingstermijn van de medewerker, als een cao dit bepaalt (art 7:672-8 BW), dan wel langer, als dit is overeengekomen in de collectieve arbeidsovereenkomst.

Omdat de opzegtermijn van de werkgever niet correct is vastgelegd, is het hele beding nietig, en geld een opzegtermijn van 1 maand.
Pagina: 1