Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vixztr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09-2018
Beste tweakers _/-\o_ ,

Nu ben ik onlangs naar Vodafone overgestapt en Vodafone levert een glasvezelmodem/router. Nu is zoals verwacht het wifi signaal van dit ding (DrayTek Vigor2310FVn) ronduit waardeloos. Omdat ik al poorten te kort kwam heb ik een switch gekocht en hier alles op aangesloten.

Mijn vraag is nu of ik mijn oude router (TP-Link TL-WDR4300) kan gebruiken als WiFi acces point, omdat het signaal van deze router altijd prima was. Ik heb al verscheidene dingen gelezen over hoe dit zou moeten maar tot nu toe geen succes.

Als dit kan is het dan ook mogelijk om de router (TP-Link TL-WDR4300) op de switch aan te sluiten of moet die in directe verbinding staan met het modem/router (DrayTek Vigor2310FVn)?

Met vriendelijke groeten,

Chris :)

Beste antwoord (via vixztr op 24-02-2016 12:21)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:55
Je kan proberen om een kabel van de switch (of modem, maakt niet zoveel uit) in één van de vier gele poorten te doen, en dan kijken of je via wifi internet hebt.

Vaak zijn de ethernet-poorten en de wifi gebridged waardoor je (vrijwel) zonder iets in te stellen de router kan gebruiken als simpele access point.

Werkt dat niet out-of-the-box, dan moet je DHCP uitzetten op de TP-Link.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 24-02-2016 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:55
Je kan proberen om een kabel van de switch (of modem, maakt niet zoveel uit) in één van de vier gele poorten te doen, en dan kijken of je via wifi internet hebt.

Vaak zijn de ethernet-poorten en de wifi gebridged waardoor je (vrijwel) zonder iets in te stellen de router kan gebruiken als simpele access point.

Werkt dat niet out-of-the-box, dan moet je DHCP uitzetten op de TP-Link.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 24-02-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vixztr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09-2018
Wauw, dat ik dit niet ergens tegen gekomen ben, werkt perfect, signaal is goed, snelheid een stuk beter, top hartstikke bedankt!

Ik heb het wifi van het modem/router uitgezet, mij is verteld dat meerdere signalen dicht bij elkaar in de buurt elkaar kunnen verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Elkaar verzwakken? Degene die dat zei mag terug naar de schoolbanken :z

Als de twee op dezelfde frequentie werken, moeten ze de tijd dat ze mogen zenden verdelen. Dat verlaagt performance op moment dat ze beide vol gebruikt worden (maar alleen dan). Zitten ze op andere maar overlappende frequenties, dan zien ze elkaars signalen als verstoring waardoor signaal-ruisafstand lager is, maar de signalen verzwakken allerminst.
In beide gevallen ben je iig een prutser als dit gebeurt - je moet gewoon instellen dat ze ver genoeg uit elkaar staan (kanaal 1, 6, of 11 in 2.4GHz) dat ze niet overlappen.

Potentieel voordeel is betere dekking met twee AP's - er is een reden waarom kantoren niet één enorm AP ergens middenin het gebouw hebben, maar aparte AP's in alle (grotere) ruimtes. WiFi reikt prima 300m ver zonder obstakels. Als je in een huis kleiner dan 300m problemen hebt met dekking, heeft het niets met bereik en alles met die obstakels te maken. Twee AP's aan weerszijde van een obstakel (betegelde muur, vloer met isolatielaag eronder) doen het aanzienlijk beter dan een enkel AP.

Dat is gelijk ook grootste reden waarom de DrayTek Vigor2310FVn niet naar wens presteerde. Het is geen shitappraat (sterker nog, het zou zowaar beter kunnen zijn dan de WDR4300), maar de meterkast is meestal een shitplek voor een WiFi AP.

Nu, of het zin heeft daar WiFi van aan te zetten hangt vooral af van waar je met de Vigor2310FVn exact goede dekking had en waar niet. Kan zijn dat de WDR4300 in de woonkamer betere dekking biedt, maar bijv boven minder. Kan zijn dat de Vigor2310FVn vanuit de meterkast wel beter boven kan bedienen, bijvoorbeeld als meterkast onder trap naar boven zit. In dat geval heeft het zin beide aan te laten (mits je dus zorgt dat ze op niet-overlappende kanalen ingesteld staan). Kan ook zijn dat werkelijk nergens in huis beter signaal te krijgen is van de Vigor2310FVn dan de WDR4300. In dat geval voegt het niets toe en kun je het beter uit laten.

Oslik blyat! Oslik!