[Win10] Na upgrade is er stroop in de SSD gekomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Nadat ik mijn Windows 7 installatie geupdate heb naar Windows 10 is mijn SSD er flink op achteruit gegaan. Ik heb direct Google geraadpleegd en de meeste tips opgevolgt, echter heeft dit weinig uitgemaakt. Ik heb alle relevante drivers op de support pagina van mijn Lenovo Y500 geinstalleerd, ook mijn Samsung EVO 500 heeft de laatste firmware. Zie hier een overzicht van mijn huidige situatie.

Ik merk het niet heel erg bij het booten, maar hierna zijn applicaties weldegelijk iets langzamer. Het grootste hekelpunt is bij mij Unity3D, als deze applicatie focus krijgt scant hij een aantal bestanden op wijzigingen. Dat duurt nu 3 seconde, voor mij onacceptabel.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Alvast bedankt!

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke tips heb je uitgevoerd en welke bronnen geraadpleegd? Simpelweg zeggen dat je iets gedaan hebt geeft niet aan wat dat zoal is. Mijn achterband was zacht, dus heb 'm opgepompt. Dag later was die weer zacht, wat kan 't toch zijn? Niet echt inzichtvol, of wel? ;)

Dan nog wat je aan logs kan vinden. Iets waarvan je denkt 'wat vreemd' of 'waarom is dit'?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Klopt helemaal wat je zegt, excuus. Een hoop is zichtbaar in het screenshot wat ik geplaatst hebt, maar mijn ondernomen stappen op een rijtje zijn:

- Gecontroleerd of de laatste firmware geinstalleerd is, dat was al zo
- SSD laten optimaliseren via Windows Optimise Drives en Samsung Magician
- Aanzetten van AHCI en RAPID mode
- Power options op Samsung High Performance
- Opgelet of de SSD correct ge-aligned is, zoals hier beschreven.

Ook in het screenshot is mijn CrystalDiskmark zichtbaar, de 4K read en write is uitermate traag, een fractie van wat andere gebruikers hebben en ik in het verleden heb. Mijn Unity hangt met de volgende melding, ik vermoed dat dit een gevolg is van mijn relatief langzame schijf:
Refresh: detecting if any assets need to be imported or removed ... Refresh: elapses 4.020066 seconds (Nothing changed)
Let wel dat dit process een map scanned van zo'n 20GB, het kan dus wel even duren. Echter in Windows 7 was dit minder dan 500ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 13:09
Als ik het zo lees zou ik denken aan je chipset. Is de driver van Microsoft zelf, of heb je een moederbord specifieke driver geïnstalleerd staan voor Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
De website van Lenovo zelf had geen drivers voor Windows 10, dus ik heb die van 8.1 geprobeerd.Op de website van Intel zelf kon ik een stuk nieuwere drivers vinden, dus die heb ik ook getest.

Zoals je kan zien heeft het weinig invloed op de 4k read/write snelheid in deze test, helaas. Nu ben ik echt niet op zoek naar de hoogste nummertjes in dit programma, echter zie ik dat ik maar een fractie van de score haal van wat andere met dezelfde SSD behalen, en ik heb er daadwerkelijk last van in een paar programma's.

[ Voor 23% gewijzigd door TJHeuvel op 24-02-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En als je gewoon een schone installatie doet dan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Ik heb de oude drivers eraf gegooit en die van Intel opnieuw geinstalleerd, dat maakt vrijwel niets uit.

Wat me wel opvalt is dat ik de ACPI drivers niet kan installeren. Ik heb deze gedownload zodra ik de applicatie wil starten zie ik heel even het icoon flikkeren in de taskbar, ook bij Task Manager komt hij even terug. Maar hij sluit ook gelijk weer af. Compatibility mode maakt een verschil, noch het starten als Administrator (ookal is mijn account admin.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Wat zegt de Magician benchmark zelf? Ik zal kijken of ik ook even een Crystal kan draaien nu, ik heb ook een Samsung EVO 850 500 GB SATA.

[ Voor 19% gewijzigd door Soeski op 24-02-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Eigenlijk hetzelfde als CrystalDiskMark, ondermaats. Ik zal de "Performance Optimalization" feature van Samsung Magician nogmaals draaien, maar ik vermoed dat die ACPI drivers een groter probleem zijn.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik heb het net even gedraaid. Krijg nette waarden:

SEQ Q32T1: 540,4 / 515,7
4K Q32T1: 350,9 / 321,1
Seq: 495,4 / 492,1
4K: 37.91 / 122,9

Let wel, dit is getest met een 90% volle SSD terwijl Tixati draait met momenteel 50 torrents actief op diezelfde SSD.

Het lijkt erop alsof jouw laptop zich verslikt in de hoeveelheid+grootte van de opdrachten. Zie je een hoge CPU load als je de test draait b.v.? Op zich lijkt me dat een Intel 3xxx serie met HM76 chipset dit wel grotendeels moet kunnen bolwerken; in ieder geval meer dan wat je nu laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
De load gaat natuurlijk wel iets omhoog, maar mijn CPU is de bottleneck niet. Onder Windows 7 kon hij het ook gemakkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
TJHeuvel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:30:
De load gaat natuurlijk wel iets omhoog, maar mijn CPU is de bottleneck niet. Onder Windows 7 kon hij het ook gemakkelijk aan.
Het ging me niet om de bottleneck van de cpu zozeer, maar als de driver niet lekker meewerkt kan het gebeuren dat je cpu enorm aan het rekenen slaat (achterop raakt en gaat queuen). Dat is dus niet zo blijkbaar. Heb je een ander systeem waar je de SSD in kan testen? Andere SATA poort zal lastig worden in een laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 20:06
Heb je anders een screenshot met de secties CPU/processor + System devices/systeemapparaten + Storage-controlle/Opslagcontrollers + Disks/Schijfstations uitgeklapt?

Misschien dat een van de mensen hier daarmee een verouderde driver kan spotten (vooral windows standaard drivers zijn er op naam uit te pikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Soeski schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Het ging me niet om de bottleneck van de cpu zozeer, maar als de driver niet lekker meewerkt kan het gebeuren dat je cpu enorm aan het rekenen slaat (achterop raakt en gaat queuen). Dat is dus niet zo blijkbaar. Heb je een ander systeem waar je de SSD in kan testen? Andere SATA poort zal lastig worden in een laptop...
Helaas momenteel niet. Ik vermoed ook de drivers, ik denk dat ik van het weekend gewoon weer Windows 7 erop ga knallen.
Suicyder schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:37:
Heb je anders een screenshot met de secties CPU/processor + System devices/systeemapparaten + Storage-controlle/Opslagcontrollers + Disks/Schijfstations uitgeklapt?

Misschien dat een van de mensen hier daarmee een verouderde driver kan spotten (vooral windows standaard drivers zijn er op naam uit te pikken)
Een en twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 08:18

nexhil

BAM!

Is windows 10 misschien nog aan het indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
1e wat mij opvalt zijn de 3 Base System Devices met uitroepteken. Heb je bijvoorbeeld via hardware+device ID gekeken waar deze onderdelen bij horen?

edit:
Mocht je dat nog nooit eerder gedaan hebben -> http://www.howtogeek.com/...es-in-the-device-manager/

[ Voor 33% gewijzigd door Suicyder op 24-02-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
^^ dit wilde ik meteen zeggen ook. Los dat eerst even op, niet-herkende hardware kan een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Opgelost, het bleek om een JMicron SD kaart lezer te gaan. Helaas weer geen Windows 10 drivers, dus heb ik die van Win8 gebruikt. Geen verschil in de benchmark...

http://i.imgur.com/TVMmwUF.png
nexhil schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:55:
Is windows 10 misschien nog aan het indexeren?
Ik denk het niet, ik heb Cortana gelijk uitgezet. Ik zie ook niet veel activiteit in CPU noch disk read als er geen programma's open staan. Het is ook al een aantal dagen geleden dat ik Win10 geinstalleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik zal even een check doen op mijn laptopje. Overigens zie ik je in Crystaldiskmark een file van 50 MiB gebruiken, dat is eigenlijk te klein voor een apparaat wat 500-550 MB/s moet kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Oh klopt, de vorige benchmarks waren allemaal met de standaard settings. Ik zat een beetje te knoeien om te kijken of dit misschien verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Goed even snel een run gedaan op mijn oude Samsung laptopje, Samsung 830 op een SATA 300 poort (meer heeft die laptop niet :P )
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AehSxaGVRlAHGPuBxohJWFxO/medium.png

Op een normaal systeem met een 850 EVO het volgende
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DEEZcyiLWOeWIZYrPhm8O2nk/medium.png
Dit resultaat ondanks het aan hebben staan van aardig wat software draaiend en wel.

Dat de read speed tegenvalt is door de matige laptop. Ik ga nog even verder kijken of ik een issue voor je probleem kan vinden.
Het moet gewoon kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 24-02-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de hulp! Het zou inderdaad moeten werken, omdat het onder Windows 7 als een zonnetje liep. Ik ben zelf nogsteeds aan het onderzoeken of ik die ACPI driver aan de gang kan krijgen, en ik ben ook bezig met support bij Lenovo vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Doen de ACPI drivers @ http://support.lenovo.com...-y500-notebook?beta=false niets voor je?

edit:
ik moet wel zeggen dat een snelle google zoekactie veel hits krijgt op Lenovo Y500 SSD slow......
Wellicht dat een clean install al kan helpen (vaak helpt alignen na install niet)

[ Voor 41% gewijzigd door Suicyder op 24-02-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Het is in principe een clean install, ook de alignment klopt.

Installeren van die driver lukt dus niet, zie deze recording: https://gfycat.com/TinyMixedHectorsdolphin Het process is even zichtbaar en sluit daarna gelijk. Ik heb even in de Event Logs gezocht maar daar staat hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"in princiepe" ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Ik heb de hele schrijf geformat en daarna Windows 10 geinstalleerd. Het is wel een aantal dagen geleden, en ik heb inmiddels een hoop drivers getest om te kijken of ze het probleem verhelpen.

[ Voor 5% gewijzigd door TJHeuvel op 24-02-2016 15:17 ]

Pagina: 1