Het ontstaan:
Mijn (+/- 1 jaar oude) Dell Lattitude E7240 liep gisteravond op een rare manier vast. Ik kon nog wel mijn muis bewegen, maar niets meer aanklikken. Ik heb toen een tijd gewacht, maar de situatie veranderde niet. Uiteindelijk heb ik besloten om hem toch maar uit te zetten en sindsdien start hij niet meer op.
Het probleem:
Als ik hem opstart dan geeft hij wel netjes het Dell logo weer, maar bij de volgende stap geeft hij:
"No boot Device found". Ik kan wel gewoon in het bios en boot menu komen (F2 / F12 bij het Dell logo)
Wat heb ik al geprobeerd:
De laptop denkt dus dat mijn SSD leeg is terwijl er wel vanalles opstaat. Dat hij denkt dat hij leeg is verklaart ook dat hij hem wel vindt, maar niet kan booten. Misschien komt dit doordat hij tot op een heel essentieel niveau currupted is geraakt.
Ik denk nu aan het volgende vervolg: Eerst proberen om mijn SSD in de tweede slot van een andere laptop te zetten (ik ken alleen niemand met een vergelijkbaar vrij slot). Verder moet ik mijn recovery disk van Windows op een usb zien te krijgen en dan kijken of hij te herstellen is.
Daarover heb ik de volgende vragen:
Mijn (+/- 1 jaar oude) Dell Lattitude E7240 liep gisteravond op een rare manier vast. Ik kon nog wel mijn muis bewegen, maar niets meer aanklikken. Ik heb toen een tijd gewacht, maar de situatie veranderde niet. Uiteindelijk heb ik besloten om hem toch maar uit te zetten en sindsdien start hij niet meer op.
Het probleem:
Als ik hem opstart dan geeft hij wel netjes het Dell logo weer, maar bij de volgende stap geeft hij:
"No boot Device found". Ik kan wel gewoon in het bios en boot menu komen (F2 / F12 bij het Dell logo)
Wat heb ik al geprobeerd:
- De diagnostics runnen (F12 -> Diagnostics) - Hij haalt dan gewoon alle tests
- Kijken of mijn harde schijf gevonden wordt - Hij geeft aan dat hij hem vindt
- SSD los halen en terug doen - Geen verschil
- SSD in ander slot doen - Geen verschil
- Een bootable usb aangesloten - Hij boot dan netjes via de USB en begint het windows installatie process. Zo gauw ik een harde schijf moet selecteren geeft hij alleen aan dat de harde schijf leeg is! De usb was niet mijn eigen Windows versie (die staat op cd en mijn E7240 heeft geen diskdrive...), dus ik ben nog niet tot installatie over gegaan
De laptop denkt dus dat mijn SSD leeg is terwijl er wel vanalles opstaat. Dat hij denkt dat hij leeg is verklaart ook dat hij hem wel vindt, maar niet kan booten. Misschien komt dit doordat hij tot op een heel essentieel niveau currupted is geraakt.
Ik denk nu aan het volgende vervolg: Eerst proberen om mijn SSD in de tweede slot van een andere laptop te zetten (ik ken alleen niemand met een vergelijkbaar vrij slot). Verder moet ik mijn recovery disk van Windows op een usb zien te krijgen en dan kijken of hij te herstellen is.
Daarover heb ik de volgende vragen:
- Zijn jullie het eens met mijn diagnose en vervolg stappen?
- Heeft iemand wel eens een vergelijkbaar probleem gehad?
- Heeft iemand enig idee hoe het kan dat mijn vrij jonge laptop vanuit het niets zo in de problemen raakt?
- Iemand nog tips voor verdere diagnostisering?