Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:25
Het ontstaan:
Mijn (+/- 1 jaar oude) Dell Lattitude E7240 liep gisteravond op een rare manier vast. Ik kon nog wel mijn muis bewegen, maar niets meer aanklikken. Ik heb toen een tijd gewacht, maar de situatie veranderde niet. Uiteindelijk heb ik besloten om hem toch maar uit te zetten en sindsdien start hij niet meer op.

Het probleem:
Als ik hem opstart dan geeft hij wel netjes het Dell logo weer, maar bij de volgende stap geeft hij:
"No boot Device found". Ik kan wel gewoon in het bios en boot menu komen (F2 / F12 bij het Dell logo)

Wat heb ik al geprobeerd:
  • De diagnostics runnen (F12 -> Diagnostics) - Hij haalt dan gewoon alle tests
  • Kijken of mijn harde schijf gevonden wordt - Hij geeft aan dat hij hem vindt
  • SSD los halen en terug doen - Geen verschil
  • SSD in ander slot doen - Geen verschil
  • Een bootable usb aangesloten - Hij boot dan netjes via de USB en begint het windows installatie process. Zo gauw ik een harde schijf moet selecteren geeft hij alleen aan dat de harde schijf leeg is! De usb was niet mijn eigen Windows versie (die staat op cd en mijn E7240 heeft geen diskdrive...), dus ik ben nog niet tot installatie over gegaan
Eigen conclusie en vragen:
De laptop denkt dus dat mijn SSD leeg is terwijl er wel vanalles opstaat. Dat hij denkt dat hij leeg is verklaart ook dat hij hem wel vindt, maar niet kan booten. Misschien komt dit doordat hij tot op een heel essentieel niveau currupted is geraakt.
Ik denk nu aan het volgende vervolg: Eerst proberen om mijn SSD in de tweede slot van een andere laptop te zetten (ik ken alleen niemand met een vergelijkbaar vrij slot). Verder moet ik mijn recovery disk van Windows op een usb zien te krijgen en dan kijken of hij te herstellen is.
Daarover heb ik de volgende vragen:
  • Zijn jullie het eens met mijn diagnose en vervolg stappen?
  • Heeft iemand wel eens een vergelijkbaar probleem gehad?
  • Heeft iemand enig idee hoe het kan dat mijn vrij jonge laptop vanuit het niets zo in de problemen raakt?
  • Iemand nog tips voor verdere diagnostisering?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp, ik hoop dat ik snel weer met mijn laptop aan de slag kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je schijf opeens leeg lijkt, is het een teken dat je partitietabel corrupt is geraakt. Je kan dus beter aan de slag gaan met herstel software, dan proberen Windows opnieuw erop te zetten. Je wilt je data weer terug, of niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
Bedankt voor de snelle reactie!

In principe heb ik recent een back-up gemaakt en is er dus niet echt data verloren. Het grootste nadeel van Windows er opnieuw opzetten zou zijn dat ik mijn programma's allemaal op nieuw moet installeren en instellen op mijn persoonlijke voorkeuren. Data terug is dus niet mijn grootste prioriteit, ik vind het belangrijker dat hij het snel weer doet en dat het niet snel nogmaals gebeurd.

In hoeverre kan herstel software alles herstellen als de partitietabel corrupt is?

[ Voor 3% gewijzigd door memartin91 op 24-02-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
BIOS toevallig gereset erbij? Je kan eens UEFI boot aan/uit te schakelen om te kijken of hij op de andere settings wel werkt. Gebeurd wel vaker in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
Hier een update:
Ik heb een tweede SSD aangeschaft en daar Windows 10 op geinstaleerd. Mijn nieuwe SSD zit in het standaard slot en mijn oude heb ik in een tweede slot geplaatst.

Als ik dan bij mijn systeem informatie kijk zie ik dat hij mijn oude SSD wel herkent, maar dat hij aangeeft dat er 0 partities zijn. Ik heb na wat googlen Testdisk gedownload en mijn SSD laten scannen. Testdisk kan alleen geen partities vinden (ook niet met Deeper search) en voor die situatie kan ik geen goede handleiding vinden.

Heeft iemand misschien een idee wat ik verder kan proberen om mijn oude SSD weer in gebruik te kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

memartin91 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:11:
Hier een update:
Ik heb een tweede SSD aangeschaft en daar Windows 10 op geinstaleerd. Mijn nieuwe SSD zit in het standaard slot en mijn oude heb ik in een tweede slot geplaatst.

Als ik dan bij mijn systeem informatie kijk zie ik dat hij mijn oude SSD wel herkent, maar dat hij aangeeft dat er 0 partities zijn. Ik heb na wat googlen Testdisk gedownload en mijn SSD laten scannen. Testdisk kan alleen geen partities vinden (ook niet met Deeper search) en voor die situatie kan ik geen goede handleiding vinden.

Heeft iemand misschien een idee wat ik verder kan proberen om mijn oude SSD weer in gebruik te kunnen nemen?
in gebruik nemen of data herstellen?
in gebruik nemen lijkt me gewoon partities maken, formatteren en drive letter toevoegen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
Als ik het binnen een halve dag kan herstellen -> Herstellen
Zo niet -> in gebruik nemen
Heeft iemand een inschatting van of herstellen nog mogelijk is en zo ja, hoeveel moeite dat gaat kosten?

Test disk geeft ook de volgende waarschuwing voor het analyseren:
partition sector doesn't have the endmark 0xaa55

(Ik weet hier verder weinig vanaf, alles wat ik doe is via google)

[ Voor 19% gewijzigd door memartin91 op 28-02-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Herstellen is altijd onvoorspelbaar. Is ook afhankelijk hoeveel je al "met de schijf gedaan hebt"
volgens mij is recuva wel een redelijk programma om e.e.a te herstellen.
Alleen heb je volgens mij wel partities nodig voor recuva om hem te zien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
Dat is dus het probleem, die ziet hij echt niet. Het lukt ook dus ook niet om de drive te initialiseren via computer management, wat betekent dat ik hem ook niet kan kan partitioneren of formateren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SSD's zijn tot nader orde Opslagtechnologie en daar hebben we een apart subforum voor.

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 07:27

derx666

mecker ende blaet

ik ben er bang voor dat de data verloren is. Zeker als je de drive niet eens kunt initialiseren vermoed ik dat je SSD redelijk overleden is.
Je zou nog kunnen proberen met http://www.puransoftware.com/File-Recovery.html , dit is ook een (zover ik weet) volledig gratis recovery suite, maar ik denk dat het te laat is voor jouw SSD.

Misschien eens kijken met gsmartcontrol (om je smart data uit te lezen). Daarmee kun je ook een smart selftest uitvoeren wat misschien wat meer info over de staat van je SSD kan geven.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook Recuva gebruiken, maar eigenlijk is het ook interessant om te weten wat er dan daadwerkelijk qua data op staat. Je zou een hex editor of viewer kunnen gebruiken om te kijken wat er eigenlijk nog gelezen wordt qua blocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Testdisk is een goede tool voor het herstellen van partitietabellen e.d. Als die het niet kan vinden, dan is die waarschijnlijk echt weg. Wat niet uitsluit dat je bestanden niet kan recoveren, maar daarmee wordt het wel een ingewikkelder/tijdrovender verhaal. Als je een recente backup hebt, zou ik verder niet teveel tijd in recovery steken. Enige wat nog een puntje blijft is de betrouwbaarheid van de SSD, die zou je eigenlijk eens moeten testen voordat je 'm weer in gebruik neemt.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memartin91
derx666 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:28:
ik ben er bang voor dat de data verloren is. Zeker als je de drive niet eens kunt initialiseren vermoed ik dat je SSD redelijk overleden is.
Je zou nog kunnen proberen met http://www.puransoftware.com/File-Recovery.html , dit is ook een (zover ik weet) volledig gratis recovery suite, maar ik denk dat het te laat is voor jouw SSD.

Misschien eens kijken met gsmartcontrol (om je smart data uit te lezen). Daarmee kun je ook een smart selftest uitvoeren wat misschien wat meer info over de staat van je SSD kan geven.
Gsmartcontrol gaf inderdaad wat meer informatie. Het lijkt erop dat er iets mis is in wat dat programma de "pre-fail" noemt. Er staat bij dat mijn SSD dus overleden is of bijna overleden. Ik ga maar uit van het eerste :/

Ik heb Dell gebeld en het valt onder de garantie, ik krijg een nieuwe toegestuurd! Het topic mag dus op "opgelost" gezet worden, of nou ja, eerder "afgesloten".

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 07:27

derx666

mecker ende blaet

NP, graag gedaan. Succes ermee.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)