Eenvoudige CMS of oplossing voor one page website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:16
Hey all,

Ik ben gevraagd om een website voor een festival te maken. In feite kan het gezien worden als een one page website, aangezien vrijwel alle content op de homepage te zien zal zijn. De enige subpagina's zijn pagina's voor artiesten.

Nu ben ik echter op zoek naar een geschikt CMS om dit te kunnen realiseren. Hier hangen een aantal requirements aan vast:
  • De klant heeft beschikking over een vaste set "blokken" (ook wel partials of snippets genoemd), zoals een lijst met artiesten, Soundcloud embed, line-up, gallerij etc. De content van deze blokken moet vanuit het CMS kunnen worden gevuld.
  • Deze blokken moeten door de klant zelf kunnen worden geplaatst in een gewenste volgorde. Zo kan de klant er voor kiezen om zelf een indeling te maken.
  • Wat betreft design moet de klant zo min mogelijk opties hebben, dit zou door het thema afgehandeld moeten worden. Wel moeten er bijvoorbeeld (achtergrond) afbeeldingen geplaatst kunnen worden.
Waarom noem ik het laatste punt? Ik heb al een aantal oplossingen uitgeprobeerd. De meest noemenswaardige voorbeelden zijn page builders in Wordpress, zoals Visual Composer en Siteorigins Page Builder. Wat ik hierbij direct merkte is dat de redacteur in het CMS te veel vrijheid krijgt. Letterlijk elke kleur, breedte, margin en padding kan worden aangepast. Dit is voor deze use case niet gewenst, naar mijn mening is dit iets wat de styles van het thema correct zouden moeten afhandelen.

Dit brengt me direct naar mijn volgende punt, doordat er zoveel vrijheid wat betreft design wordt gegeven zorgt dit ervoor dat het framework ook ontzettend bloated is. Er zijn bijvoorbeeld heel veel standaard elementen in Visual Composer die een simpele taak verrichten, maar echt een flinke bak HTML en CSS classes uitspugen. Je zou dus kunnen zeggen dat een vierde requirement is dat ik volledige controle over de markup heb.

Zoals aangegeven in mijn eerste requirement wil ik in feite een "vaste set blokken". Hiermee bedoel ik dat ik bijvoorbeeld bij een Soundcloud embed een blok kan maken, de gebruiker toegang geef tot een instelling op dit blok (bijvoorbeeld alleen een URL) en vervolgens de HTML volledig naar eigen inzicht kan structureren.

Dit is een beetje het punt waar ik op vastloop en jullie hulp bij nodig heb. Graag hoor ik jullie mening en/of aanbevelingen voor een mogelijke oplossingsrichting. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 15:13

TheNephilim

Wtfuzzle

Om even bij WordPress te blijven; als je de http://www.advancedcustomfields.com/ plugin, wat custom post types en dat combineert in een op maat gemaakt thema? Artiesten zou een custom post type zijn, waar je middels ACF verschillende velden aan hangt. Die artiesten kun je weer selecteren voor weergave bij 'bewerken' Home pagina, middels een relatie. Per blok kun je velden aanmaken en eventueel nog meer post types mocht dat nodig zijn. Ik zie het wel voor me op deze manier, netjes en eenvoudig met aan de buitenkant het gewenste resultaat!

Daarnaast zijn er natuurlijk andere oplossingen; een simpel framework pakken en zelf wat schrijven, of een centraal CMS pakken waar de content vandaan komt. Oplossingen genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32

MsG

Forumzwerver

Je zou eens naar Drupal kunnen kijken, daar is vaak wat meer tot in detail in te stellen wat iemand moet kunnen zien qua knopjes, dan wel moet kunnen. Drupal kan als website-bouwer wel wat complexer over komen in vergelijking met Wordpress. Maar de modules sluiten wat meer op elkaar aan naar mijn idee.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
Dit kan in principe met zo'n beetje elk CMS wel gerealiseerd worden, alleen je eis om zo weinig mogelijk opties voor de klant te hebben wat betreft design strookt natuurlijk niet met een page builder, daarmee geef je juist veel vrijheid weg.

Jij bepaald het thema en geeft de klant slecht een paar invoervelden om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Thanks voor de snelle reacties allemaal!
TheNephilim schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:29:
Om even bij WordPress te blijven; als je de http://www.advancedcustomfields.com/ plugin, wat custom post types en dat combineert in een op maat gemaakt thema? Artiesten zou een custom post type zijn, waar je middels ACF verschillende velden aan hangt. Die artiesten kun je weer selecteren voor weergave bij 'bewerken' Home pagina, middels een relatie. Per blok kun je velden aanmaken en eventueel nog meer post types mocht dat nodig zijn. Ik zie het wel voor me op deze manier, netjes en eenvoudig met aan de buitenkant het gewenste resultaat!

Daarnaast zijn er natuurlijk andere oplossingen; een simpel framework pakken en zelf wat schrijven, of een centraal CMS pakken waar de content vandaan komt. Oplossingen genoeg!
Ik heb inderdaad naar ACF gekeken (en ook eerder gebruikt). Mijn ervaring is dat deze plugin wat betreft development wel heel fijn werkt, maar deze voornamelijk geschikt is voor vaste layouts. Het is mogelijk om de "Flexible Content Field" addon te gebruiken, maar je moet dan wel alle verschillende blokken binnen een flexible content field aanroepen. Dit leek mij een stuk minder wat betreft structuur van de code. Ik zou het zelf mooier vinden om de modules volledig gescheiden van elkaar te houden.

Voor nu lijkt dit misschien nog wel de beste oplossing, aangezien ik hiermee wel de volledige controle over de output heb. Daarnaast heb ik met ACF de mogelijkheid om de editor volledig aan te sluiten op de wensen van de klant, zonder overbodige functionaliteiten te tonen.
MsG schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:38:
Je zou eens naar Drupal kunnen kijken, daar is vaak wat meer tot in detail in te stellen wat iemand moet kunnen zien qua knopjes, dan wel moet kunnen. Drupal kan als website-bouwer wel wat complexer over komen in vergelijking met Wordpress. Maar de modules sluiten wat meer op elkaar aan naar mijn idee.
Heeft Drupal standaard een mogelijkheid om op de manier zoals beschreven in mijn originele post blokken te plaatsen? Dan zou Drupal in mijn ogen wellicht wel een kandidaat kunnen zijn. Als ik hier ook een page builder in moet gaan hangen ben ik bang dat ik tegen dezelfde problem aan ga lopen als bij Wordpress..
FotW schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:42:
Dit kan in principe met zo'n beetje elk CMS wel gerealiseerd worden, alleen je eis om zo weinig mogelijk opties voor de klant te hebben wat betreft design strookt natuurlijk niet met een page builder, daarmee geef je juist veel vrijheid weg.

Jij bepaald het thema en geeft de klant slecht een paar invoervelden om mee te werken.
Dit is inderdaad wat een beetje apart is aan dit project, ik wil de klant wel de vrijheid geven om tot op zekere hoogte de indeling te bepalen. Wat betreft styling (kleuren, margins, paddings) en algemene look and feel: hier moet het thema bepalend in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
De indeling laten bepalen kan inderdaad met het slim inrichten van Flexible content fields in ACF, ik pas dit zelf regelmatig toe, maar ik wilde je niet perse de kant van Wordpress opduwen omdat er vast andere CMSen zijn waarmee hetzelfde mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtreaL
Ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de oplossing icm ACF. Voor de geïnteresseerden: tijdens het zoeken naar info ben ik op het volgende artikel gekomen: http://www.amyhaywood.com...theming-flexible-content/. Aan de hand hiervan heb ik mijn code gestructureerd.

Wat ik nu heb is een page template (page-landingspage) waarin ik de verschillende mogelijke secties binnen een flexible content field afhandel. De daadwerkelijk markup van de content heb ik opgesplits in partials. Zo heb ik bijvoorbeeld een partial "soundcloud-embed", waarin enkel en alleen de markup voor de Soundcloud embed zit. Hierdoor zou ik deze op een later moment eventueel kunnen hergebruiken (bijvoorbeeld op een artiesten pagina).

Het voelt niet volledig modulair, aangezien je nog wel voor elk nieuw content type de velden opnieuw moet inregelen in ACF met exact dezelfde benamingen. Echter aangezien er maar twee verschillende pagina typen zijn op deze website is dit ruim voldoende voor deze use case.

Nogmaals thanks voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: Google eens op: "one page website template". Mogelijkheden genoeg;) Je hoeft dan alleen nog maar een "invul oefening" te maken m.b.t. je wensen. Dit bespaart je een hoop werk..
Pagina: 1