Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37
Hallo,

Ik heb een raspberry aangeschaft en daarop via NOOB Raspberian geinstallerd en Raspberry Pi-hole 2.0 om advertenties te blokken,

Helaas werkt hij iets te goed en kan ik niet alle sites bezoeken.
Ik heb een Whitelist aangemaakt met sites de hij wel moet doorlaten en deze wil ik nu plaatsen in de directory etc/pihole maar ik heb daar geen schrijfrechten voor.

Nu heb ik verschillende commandos geprobeerd maar krijg het helaas niet voor elkaar.
Het makkelijkste voor mij zou zijn (linux is behoorlijk abracadabra voor mij) dat het via de Raspberian's file commander zou kunnen.

Wie kan me op weg helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je geen schrijfrechten hebt, gebruik dan sudo.
sudo nano /etc/pihole
Of iets van die strekking.

Sudo is het commando wat je ergens voor plakt als het blijkt dat je niet genoeg rechten hebt.
Van origine is sudo een afkorting voor "Superuser Do", dus iets doen met de rechten van een superuser (aka, beheerder)

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 23-02-2016 23:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor je reply, dat heb ik dus geprobeerd maar dat werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Activate schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:46:
Dank je voor je reply, dat heb ik dus geprobeerd maar dat werkt niet?
Misschien is het bestand gelocked door een draaiend proces?
Iets wat in gebruik is, kan je niet aanpassen.

Waarschijnlijk zal je iets moeten doen om PiHole te stoppen, alvorens je iets kan aanpassen.
Waarschijnlijk doe je dat met een commando als 'service pihole stop' of iets dergelijks.

Trouwens, vertel ook eens welke commando's je geeft en wat je dan als melding terug krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 23-02-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Als ik het commando uitvoer krijg een scherm te zien waar ik een file kan editeren de file is dan PIhole genaamd.

Ik moet normaal gesproken in een directory een txt bestand kunnen plaatsen zonder dat het programma moet stoppen?

Bij het opnieuw opstarten van Pihole wordt het txt bestandje ingelezen woren de in de txt geplaatste websites gewhitelist.

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even wat verder terug. Waar begon je mee? je had het over kopieren? Wat was het commando en wat was de output?
Op welke manier ben je uberhaupt aangemeld op je Pi? Via SSH (met een tool als Putty) of heb je er een scherm en toetsenbord aan gehangen?

En ja, als je het commando gebruikt wat ik gaf, start je Nano. Dat is een texteditor. De '/etc/pihole' is de bestandsnaam die hij moet gebruiken om in te werken. Dit zal je allicht moeten aanvullen met de bestandsnaam die je wil maken. b.v. '/etc/pihole/bestand.txt'
Er staat ook niet voor niets 'iets van die strekking' bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

McKaamos schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:49:
[...]

Misschien is het bestand gelocked door een draaiend proces?
Iets wat in gebruik is, kan je niet aanpassen.
Onder Windows zou ik je gelijk geven, maar onder Linux? Zowat alle bestanden zijn aan te passen met een simpele tekstverwerker, zelfs al heeft een ander programma deze in gebruik. Hoe denk je dat in place upgrades van bestanden en services gebeuren terwijl deze blijven draaien? Simpelweg bestanden overschrijven en de software/service herstarten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ok even vanaf het begin :

Ik heb de Raspberry geinstalleerd met het programma Noob, dit is een exectuable file die Raspberian installeert.

Ik heb dit inderdaad gedaan met een muis toetsenbord en monitor.

Ik heb op de gewone desktop PC het filetje gemaakt whitelist.txt en op een USB stick gekopieerd.

Als ik deze in de Raspberry plaats en wil kopieren via de ingebouwde file commander werkt het dus niet ik mag niet schrijven in de directory, alleen in de map downloads.

Het zou dus het makkelijkst zijn om het filetje te kunnen kopieren ipv van met een texteditor opnieuw te moeten maken.

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Activate schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:58:
Ok even vanaf het begin :

Ik heb de Raspberry geinstalleerd met het programma Noob, dit is een exectuable file die Raspberian installeert.

Ik heb dit inderdaad gedaan met een muis toetsenbord en monitor.

Ik heb op de gewone desktop PC het filetje gemaakt whitelist.txt en op een USB stick gekopieerd.

Als ik deze in de Raspberry plaats en wil kopieren via de ingebouwde file commander werkt het dus niet ik mag niet schrijven in de directory, alleen in de map downloads.

Het zou dus het makkelijkst zijn om het filetje te kunnen kopieren ipv van met een texteditor opnieuw te moeten maken.

Bedankt maar weer!
Ok, ik ga er maar even vanuit dat de USB stick automatisch gemount is en je dus de inhoud kan zien.

Dat kopieren niet mag is vrij logisch. Die file commander die je noemt, zal allicht onvoldoende rechten hebben, tenzij je hem start met sudo.

De simpele oplossing heet 'cp'.
sudo cp /usbstickmountpoint/jouwbestand.txt /etc/pihole/
Blokker_1999 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Onder Windows zou ik je gelijk geven, maar onder Linux? Zowat alle bestanden zijn aan te passen met een simpele tekstverwerker, zelfs al heeft een ander programma deze in gebruik. Hoe denk je dat in place upgrades van bestanden en services gebeuren terwijl deze blijven draaien? Simpelweg bestanden overschrijven en de software/service herstarten.
Ook Linux kan bestanden gelocked houden. Gebeurt niet vaak (hoogst ongebruikelijk zelfs), zeker niet met configuratiebestandjes, maar het kan zeker.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 24-02-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
De USB stick is gewoon te zien.

Ook kan ik de file vanaf downloads niet naar de etc/pihole kopieren?

Is dit cp commando nu compleet : sudo cp /usbstickmountpoint/whitelist.txt /etc/pihole/ ?

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nee, je moet zelf het mountpoint invullen.
Ik kan niet in m'n glazen bol zien wat dat moet zijn. Dat laat je filemanager vast wel zien.

/etc/ is een systeem map, daar mag je niet zomaar iets heen kopieren. Daar heb je dus sudo voor.
Als een programma (je file manager, cp commando, nano texteditor, of wat dan ook maar) iets met een systeemmap of systeembestand moet doen, heeft hij meer rechten nodig dan een normale gebruiker.
Met sudo geef je die rechten eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
Lees je even wat in over de commandline in linux, zorg dat je begrijpt wat mounten is, en dat bijvoorbeeld een bestandssysteem ook readonly gemount kan zijn (al is dat voor /etc niet heel logisch).

Dingen om je op weg te helpen zijn: man en dan het commando (man cp), /etc/mtab, /etc/fstab en nano
Pagina: 1