Statische Elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683252

Topicstarter
Hallo!

Ik ben bezig met mijn eerste build(lukt na 5 uur nog steeds niet echt)
Maar, ik realizeer me net dat ik al die heletijd een wollen vest draag.
Ik heb geen schok gehad of iets gezien maar, is het dan alsnog mogelijk dat het defect is geraakt?

Groetjes,

Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ja, dat kan, maar problemen door statische elektriciteit komen niet heel vaak voor. Er zijn tal van beginnersfoutjes die veel waarschijnlijker zijn:
- geen afstandbusjes of op verkeerde plaatsen
- 4-pins PSU connector niet aangesloten
- geheugen niet genoeg aangeduwd
- BIOS niet up-to-date genoeg voor gebruikte processor
- front-panel aan/uit knop niet aangesloten
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:16:
Ja, dat kan, maar problemen door statische elektriciteit komen niet heel vaak voor. Er zijn tal van beginnersfoutjes die veel waarschijnlijker zijn:
- ...
:'( ik heb werkelijk geen idee wat dat eerste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Overigens kan schade door ESD ook pas later naar voren komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Anoniem: 683252 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:30:
[...]

:'( ik heb werkelijk geen idee wat dat eerste is
Slinger dat eens een Google ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou me er niet zo druk om maken. Waarschijnlijk is er niets aan de hand.

Een goede (en makkelijke) tip is om tijdens werkzaamheden aan je PC regelmatig de kast aan te raken (dat doe je meestal vanzelf al) ;).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:32:
[...]

Slinger dat eens een Google ;).
Risers! Ja die heb ik erop denk niet op de verkeerde plaatsen alhoewel sommige schroefjes niet helemaal naar beneden gaan, 24 pin zit ook niet goed vast en als ik hem verder door druk gaat de mobo mee

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 683252 op 23-02-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:34:
Ik zou me er niet zo druk om maken. Waarschijnlijk is er niets aan de hand.

Een goede (en makkelijke) tip is om tijdens werkzaamheden aan je PC regelmatig de kast aan te raken (dat doe je meestal vanzelf al) ;).
Ja inderdaad moet hem wel vaak vastpakken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:16:
Ja, dat kan, maar problemen door statische elektriciteit komen niet heel vaak voor.
Helaas wel. Alleen komen die problemen meestal niet direct aan het licht maar weken/maanden/jaren later, waardoor je op moment dat iets stopt met werken niet denkt aan moment waarop het fout ging.

Hier voorbeeldje (met SEM gemaakt) van hoe de schade eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yq8taPX.jpg
Zoiets kan paar jaar lang goed gaan maar op gegeven moment de geest geven.

Eigenlijk is vrijwel iedere defect van volledig solid-state apparaten (chips) te herleiden tot ESD :o

Voor deze keer kun je iig niets meer eraan doen. Voor de volgende keer kun je doorslaan en volledige ESD-safe clean-room standaarden aan gaan houden, maar paar simpele dingen beperken de risico enorm:
- geen schoenen/pantoffels met plastic zolen. Liefst helemaal geen schoenen dragen. Koud? Dikke sokken!
- niet sleutelen op plek met hoogpollig vloerbedekking
- geen wol of kunststofkleding. Gewoon jeans & katoenen overhemd of t-shirt is prima
- zorg dat je voordat je componenten in de kast aanraakt even de metalen kast aanraakt om de lading die je hebt veilig te ontladen
- Componenten voor zover mogelijk aan de randen beetpakken. Nooit connectoren of andere geleidende delen aanraken.
- Een krant heeft nagenoeg zelfde electrische eigenschappen als een antistatisch zakje of werkplek. Leg een krant neer en nagenoeg ieder plat oppervlak is veilig.
Er zijn tal van beginnersfoutjes die veel waarschijnlijker zijn:
- ...
Klopt, verschil is dat deze allemaal (met mogelijk uitzondering van katastrofale kortsluiting door het eerste) te fixen zijn. ESD is onherstelbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Helaas wel. Alleen komen die problemen meestal niet direct aan het licht maar weken/maanden/jaren later, waardoor je op moment dat iets stopt met werken niet denkt aan moment waarop het fout ging.

Hier voorbeeldje (met SEM gemaakt) van hoe de schade eruit ziet:
[afbeelding]
Zoiets kan paar jaar lang goed gaan maar op gegeven moment de geest geven.

Eigenlijk is vrijwel iedere defect van volledig solid-state apparaten (chips) te herleiden tot ESD :o
Je hebt simpelweg ook nog alle productiefouten (waarvan 99% bij productietests eruit worden gehaalt, maar niet 100%, ook omdat je net zo als bij ESD daar ook zaken kan hebben die pas na loop van tijd fout gaan) en ontwerpfouten (die pas na loop van tijd een probleem in een bepaalde situatie blijken te zijn). En dan heb je nog alle verouderingsmechanismen in chips, zoals electronmigratie, BCI, HCI, etc.
Voor deze keer kun je iig niets meer eraan doen. Voor de volgende keer kun je doorslaan en volledige ESD-safe clean-room standaarden aan gaan houden, maar paar simpele dingen beperken de risico enorm:
- geen schoenen/pantoffels met plastic zolen. Liefst helemaal geen schoenen dragen. Koud? Dikke sokken!
- niet sleutelen op plek met hoogpollig vloerbedekking
- geen wol of kunststofkleding. Gewoon jeans & katoenen overhemd of t-shirt is prima
- zorg dat je voordat je componenten in de kast aanraakt even de metalen kast aanraakt om de lading die je hebt veilig te ontladen
- Componenten voor zover mogelijk aan de randen beetpakken. Nooit connectoren of andere geleidende delen aanraken.
- Een krant heeft nagenoeg zelfde electrische eigenschappen als een antistatisch zakje of werkplek. Leg een krant neer en nagenoeg ieder plat oppervlak is veilig.
Een goede lijst inderdaad voor TS om vanaf nu te volgen (en iedereen in het algemeen, ook vooral omdat dit niks bijzonders nodig heeft).

Maar tegelijkertijd, hoewel het zeker mogelijk is dat er een beschadiging nu is door ESD, zou ik er als TS niet vanuit gaan dat dat nu de reden is dat hij het niet doet. Misschien is er een langetermijnsbeschadiging, misschien ook niet. Of misschien duurt het nog 20 jaar voor die naarboven zou komen. Je kan er toch niks aan doen meer, dus gewoon verder zoeken wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 593209

dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:34:
Dit lees/hoor ik vaker: raak de (metalen) kast even aan.
Of nog liever: de voeding - uitgeschakeld met stekker in stopcontact.

Stroom 'loopt' vanwege een potentiaalverschil = spanning. Is er een potentiaalverschil tussen jou en de kast? Dan loopt er stroom van jou naar de kast - of andersom - totdat potentiaalverschil = 0.
Dan is er geen spanning meer tussen jou en de kast.

Ik stel me zo voor (correct me if i'm wrong) dat wanneer ik nogal negatief geladen ben en de kast is iets positiever, dat er dan elektronen van mij naar de kast stromen totdat er een evenwicht is.

Wanneer ik een nieuwe geheugenmodule uit het antistatische zakje haal, is er toch misschien nog steeds een potentiaalverschil tussen mij en de nieuwe geheugenmodule? Ik ben misschien even positief/negatief als de kast, maar de nieuwe geheugenmodule is waarschijnlijk ongeladen. Dus alsnog een potentiaalverschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n zakje is zwak geleidend. Over tijd zal iedere potentiaalverschil tussen inhoud zakje en oppervlak waar het op ligt naar nul dalen. Als zakje op zelfde oppervlak ligt als kast en oppervlak zelf minimaal zwak geleidend is (zie daarom de krant) zal inhoud zakje exact gelijk potentiaal hebben met kast dat op oppervlak ligt. Enige wat dan af kan wijken ben je zelf. Das los je dus op door kast aan te raken (of formeel: polsbandje te dragen dat geleidend verbonden is met je werkoppervlak).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n antistatisch zakje is een kooi van Faraday, volgens mij. De buitenkant is sowieso geleidend.
dion_b schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:39:
Over tijd zal iedere potentiaalverschil tussen inhoud zakje en oppervlak waar het op ligt naar nul dalen.
Ja, is dat echt zo? Stroomt de lading aan de buitenkant van het zakje (heel langzaam) door naar de binnenkant om uiteindelijk in de geheugenmodule terecht te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 593209 op 05-03-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, dat is hele bedoeling ervan. Als het volledig zou isoleren, dan zou een grote statische lading mogelijk zijn tov omgeving - en laat dat nou net zijn wat het moet voorkomen.

http://www.packagingknowledge.com/Anti_Static_Bags.asp
An antistatic agent is a compound used for treatment of materials or their surfaces in order to reduce or eliminate build up of static electricity generally caused by the triboelectric effect. Its role is to make the surface or the material itself slightly conductive, either by being conductive itself, or by absorbing moisture from the air, so some humectants can be used.
Exacte manier waarop dat bereikt wordt verschilt per type antistatische zak. Sommige werken als een grote, langzaam ontladende condensator (zilver zakjes met isolerende dielectricum ertussen), andere zijn uit zichzelf zwak geleidend (roze zakjes).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het object in de anti static bag moet toch juist ongeladen blijven?

Vanaf 6m29s.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 593209 op 05-03-2016 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat niet om de lading, het gaat om potentiaalverschil. Als twee onderdelen dezelfde lading hebben (groot of klein) is er geen potentiaalverschil, niets op basis waarvan een vonk kan ontstaan en dus geen probleem.

Vaak helpt het om electriciteit te zien als water (nagenoeg zelfde wetten). Zie het als het openen van een sluis (onderdelen in verbinding brengen met elkaar). Wat je wilt voorkomen is een grote golf die schade aan kan richten. Het gaat er niet om hoe hoog het water is aan beide kanten, het gaat erom dat het even hoog is. Dan gaat geen water stromen als je de sluit opent en kunnen geen golven ontstaan.

Edit:
Mbt filmpje - die kerel snapt niet waar antistatisch zakje voor is. Ze zijn nadrukkelijk niet bedoeld om een component tegen vonken van buitenaf te beschermen, maar om te zorgen dat er geen potentiaalverschil kan ontstaan tussen binnen en buiten en dus geen vonken tussen onderdeel en andere onderdelen kan ontstaan.

Water-analogie: een antistatische zak is als een spuisluis. Zo'n ding zorgt ervoor dat water aan beide kanten even hoog staat. Een spuisluis is onmisbaar, maar beschermt je nadrukkelijk niet tegen hoge golven. Daarvoor heb je dijken...

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 05-03-2016 21:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ dion_b: Dank voor je antwoorden :)
  • pink bag = spuisluis
  • static shielding bag = stormvloedkering

Edit:

ESD (ElectroStatic Discharge) is het gevolg van een potentiaalverschil tussen 2 geleiders. Wanneer geleider_1 contact maakt met geleider_2, wordt het potentiaalverschil vereffend. Hoe snel die vereffening plaatsvindt, hangt af van de weerstand van die geleiders. Die snelheid is de stroomsterkte.

Sterke weerstand → zwakke stroomsterkte. I = U / R

ESD-schade komt dus niet zozeer door een te groot potentiaalverschil, maar door teveel stroom. Dus door de snelheid waarmee geleider_1 zich ontlaadt op geleider_2. (Of andersom.) Vandaar de D in ESD.

Om teveel stroom te vermijden, zijn ESD-matjes en ESD-polsbandjes minimaal geleidend. Ze hebben genoeg weerstand om te voorkomen dat alle elektronen ineens (en allemaal tegelijk) van de negatieve geleider naar de positieve geleider stromen, maar ze hebben niet genoeg weerstand om de elektronen tegen te houden. Zo wordt het potentiaalverschil langzaam vereffend.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 593209 op 23-03-2016 15:34 ]

Pagina: 1