bootcamp mbr partitietabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Mijn vraag
Ik wou graag naast mijn mac ook windows 10 op mij laptop ivm werk, nu heb ik meerdere pogingen gedaan maar het lukt mij maar niet om het er op te krijgen door storings fout MBR Partitietabel

Dit geeft ie aan

Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren.'

Ik heb hiervoor eerder bootcamp gebruikt op mijn Mac mini en toen ging het wel in 1 x goed

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook pro 13 inch 2012 met kingston hyper x SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1e 10 links op google onder naam MBR partitietabel Bootcamp

Heb zelfs in mac disk (unility?!?) partitie gewijzigd in guid partitieformaat (waar die ook op stond?!?)
dus ben geen stap verder gekomen. Wie kan mij helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Soppyscroll op 23-02-2016 19:52 ]

Beste antwoord (via Soppyscroll op 25-02-2016 15:57)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Anders stopt iedereen even met reageren als je geen idee hebt wat er precies aan de hand is.

De foutmelding die je krijgt is van Windows setup als je in non-EFI mode opstart. Windows kan in non-EFI mode niet op GPT schijven installeren en alleen op MBR geformatteerde schijven.

De oplossing is als volgt:

1. Ga terug naar OSX
2. Doe BootCamp Assistent opnieuw
3. Gebruik Windows-installatie media met EFI ondersteuning

Ga niet klooien met MBR, dat werkt niet en dan kan je straks ook geen OSX meer opstarten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Heb je de schijf vanuit windows installer geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Nu online
Jaah heb hem opnieuw geformatteerd tijdens de Windows 10 installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Boot naar OS X --> Utilities --> Boot-camp assistent

Maak nu eerst een partitie aan (aangeraden: 70+ gigabyte).
Volg dan het menu, hij zal drivers gaan downloaden en een USB-stick gereed maken. Dit kan best lang duren.

Hierna zal de Mac zelf opnieuw opstarten in Windows (vanaf de USB-stick). Doorloop het intro menu en formatteer de nieuw gemaakte partitie als NTFS (op basis van de grootte van de partitie kan je afleiden welke partitie bestemd is voor Windows).

[ Voor 6% gewijzigd door Viince1 op 24-02-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Nu online
Dat heb ik dus precies gedaan wat jij nu zegt 😜

Dat komt omdat ik het al eens eerder gedaan heb maar nu ineens niet meer werk (toen zat er een HD in ipv ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je volledige schijf heeft een MBR indeling, je zult deze volledig opnieuw moeten formateren (ook je osx partitie) met een GPT indeling.

Je kunt het best eerst een backup maken via TimeMachine, waarna je via je recovery je gehele schijf wist en opnieuw indeelt met een GPT indeling.

Maak in ieder geval altijd een backup!

• supersnathan94
eXtink schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:21:
Je volledige schijf heeft een MBR indeling, je zult deze volledig opnieuw moeten formateren (ook je osx partitie) met een GPT indeling.

Je kunt het best eerst een backup maken via TimeMachine, waarna je via je recovery je gehele schijf wist en opnieuw indeelt met een GPT indeling.

Maak in ieder geval altijd een backup!
Ik mag toch hopen van niet. Een mac kan daar helemaal niet mee omgaan als in: OS X installeert dan gewoon niet. TS gaf ook al aan dat de schijf gewoon in GPT stond.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
Anders stopt iedereen even met reageren als je geen idee hebt wat er precies aan de hand is.

De foutmelding die je krijgt is van Windows setup als je in non-EFI mode opstart. Windows kan in non-EFI mode niet op GPT schijven installeren en alleen op MBR geformatteerde schijven.

1. Ga terug naar OSX

Ga niet klooien met MBR, dat werkt niet en dan kan je straks ook geen OSX meer opstarten.

• Soppyscroll
  • Nu online
Hoe kan ik dan instellen dat bootcamp (of windows?) een EFI ondersteuning doet?

[ Voor 34% gewijzigd door Soppyscroll op 25-02-2016 15:22 ]

• Soppyscroll
  • Nu online
johnkeates schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:

1. Ga terug naar OSX

• johnkeates
Open BootCamp Assistent, volg de instructies.

• Soppyscroll
  • Nu online
Het is inderdaad nu gelukt. ik deed efi boot maar moest dus windows zijn.
Opgelost

• supersnathan94
johnkeates schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:

1. Ga terug naar OSX

En anders doe jij ff rustig. De foutmelding in de TS is vrij duidelijk als het gaat om onduidelijk zijn:
Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren.'
Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat ze eigenlijk bedoelen.

Wel raar dat de bootcamp assistant hier niet ingrijpt door te controleren of het een efi enabled installer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
supersnathan94 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:52:
[...]

En anders doe jij ff rustig. De foutmelding in de TS is vrij duidelijk als het gaat om onduidelijk zijn:

[...]

Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat ze eigenlijk bedoelen.

Wel raar dat de bootcamp assistant hier niet ingrijpt door te controleren of het een efi enabled installer is.
Anders reageer je gewoon niet als je de TS niet kan analyseren. Er staat duidelijk in wat hij verkeerd heeft gedaan: de meldingen die hij krijgt heb je alleen als je de verkeerde opties gekozen hebt. En wat bootcamp betreft: hij heeft dus niet de Windows optie gekozen maar de andere optie zonder prep, daarom ging bootcamp verder en startte CSM Winload op in plaats van dat EFI bootfw.efi opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac_maurice
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05-2019
Ik heb exact hetzelfde probleem, ik probeer deze tip te begrijpen.
Geweldige tip als ik kan vinden wat ik moet doen als er staat:

"3. Gebruik Windows-installatie media met EFI ondersteuning"

Vraag:
1) Is er een optie in bootcamp waarmee EFI ondersteuning kan worden aangezet (zie zie ik niet)
2) Moet mijn USB disk EFI ondersteuning hebben (hoe kom ik daar achter ?)
3) Moet de windows installer EFI ondersteuning gebruiken ? (hoe en waar zet ik dat aan ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp de derde stap ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47
Met rufus boot usb aanmaken.. dan kan je kiezen voor uefi of mbr
Pagina: 1