If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Vraag
Beste antwoord (via Derby op 04-03-2016 10:09)
Verwijderd
Als developer (niet ontwerper) wil ik graag een duidelijke omschrijving van wat de website moet doen. In gewoon Nederlands. Dus iets als "Ik wil een beheerpagina hebben met een overzicht van alle 'dingesen', waarbij de informatie gesorteerd moet kunnen worden en veldA en veldB." en "Op de voorpagina moet een soort widget komen waarin de bezoeker zusemmezo te zien krijgt, en waar hij door op de knop "Doe het!" te klikken naar die-en-die website wordt gestuurd.".Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:07:
Kortom wat vinden jullie als professionals dat er minimaal in een opdracht moet staan?
Ik wil dus gewoon letterlijk weten wat er moet gebeuren binnen de site. Ik hoef niet voor elk formulier te weten dat er een 'Opslaan' knop moet zijn, en dat als je daar op klikt de hele meuk opgeslagen wordt.
En als er dan nog vragen zijn, dan krijg je die gewoon te horen - "Wat als er in de widget niks weer te geven valt? Wat moet er dan gebeuren als ze op "Doe het!" klikken?"
Het moeilijkste aan zo'n beschrijving is dat je goed moet nadenken of je niks vergeet - iets achteraf toevoegen kan soms lastiger zijn dan het gelijk aan het begin meenemen.
Alle reacties
Begin eerst eens met een business-case:
- hoe lang moet je website meegaan?
- wil je constant een developer moeten inhuren of ga je zelf beheren?
- wat verwacht je aan bezoekers, dataverkeer, etc?
- wat is het budget?
- stel een globaal technisch en functioneel design op.
Daarna:
- doe zelf onderzoek naar bestaande talen/CMS'en die voor jouw site geschikt zijn
- lees even wat andere subforums op GoT omtrent webdevelopment
- bedenk een tijdslijn wanneer welke functies online moeten zijn
Daarna:
- zoeken naar personeel om alle taken (zie boven) in te vullen
- zorg dat concept-contracten kloppen (zowel financieel als intellectueel)
- maak duidelijke afspraken/deadlines
Ik trap misschien allerlei open deuren in maar het klinkt als je een klok & klepel hebt gelezen in het lokale nieuwsblaadje en nu "denkt" hiermee tot een vloeiende werkende website te kunnen komen.
Zoals voor elke doelgroep: het daadwerkelijke werk kost alleen tijd en geld. De daadwerkelijke opdracht en ontwerpen gaat de meeste tijd inzitten. Ik als Windows Systeembeheerder ben echt 40 uur bezig met ontwerpen en beschrijven van een Active Directory en File Sharing en misschien maar 4 uur bezig om daadwerkelijk alle stappen te doorlopen om tot een werkende situatie te komen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Of je dat wilt is maar de vraag:
Ja? Zoek niet verder en doe het zelf!
Nee? Dan zou ik een ontwikkelaar eens om zijn referenties vragen
Goed, en dan het systeem waar de website op gaat draaien:
Joomla/Wordpress/Drupal? Zorg voor een onderhoudscontract, elke hack is er één en kost extra veel geld.
Anders? Zorg voor een onderhoudscontract, elke hack is er één en kost extra veel geld.
Vaste kosten per jaar?
Kosten ontwikkeling website?
Oftewel: wat is jouw budget?
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
En lees nu nog eens de vraag.MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:14:
.... een hoop open deuren
Zoals voor elke doelgroep: het daadwerkelijke werk kost alleen tijd en geld. De daadwerkelijke opdracht en ontwerpen gaat de meeste tijd inzitten.
Juist het uitdenken, daar wil ik tips voor hebben. Wat moet er in staan?Kortom wat vinden jullie als professionals dat er minimaal in een opdracht moet staan?
Niks van in het plaatselijke krantje iets gelezen, ik wil goed beslagen ten ijs komen. Ik snap ook wel dat als ik roep "ik wil een website" dat ik uiteindelijk niets krijg.
Wat is een opdracht waar je iets mee zou kunnen?
Ik benader het liever op een andere manier. Ik wil iets gedaan hebben, dat omschrijf ik zo ondubbelzinning mogelijk, en daarvan hoor ik dan wat het kosten gaat.DJMaze schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:32:
Oftewel: wat is jouw budget?
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Same here; ik ga jouw vraagstelling en antwoorden niet voorkauwen. Aangezien je tot op heden 0 informatie geeft over wat je al in je hoofd hebt aan wat een site moet doen etc., kan je natuurlijk geen antwoord verwachten waar je verder mee kan.Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:35:
Precies waar ik al bang voor was.
Ter info; we stellen ons hier, voorlopig, net zo op als dat we een developer zouden zijn die net bij jou aan tafel is geschoven op basis van de startpost. Als dat al te kritisch/vervelend overkomt, dan ga je nog best een klus hebben om jouw website uberhaupt werkend opgeleverd te krijgen.
Hetzelfde geldt voor een verbouwing aan je huis: je belt toch ook geen aannemer, laat 'm binnen en zegt "geen idee, roep maar wat jij vindt!"? Je hebt toch minstens een idee of de deur met een slot of een raam moet? Of dat de linkermuur geel moet worden of dat de lichtschakelaars op logische hoogte zitten?
Je hoeft me echt niet te geloven of serieus te nemen maar bel morgen maar eens een webdesign-bureau en lees je startpost aan ze voor. Ik denk dat het een lastig gesprek gaat worden.
[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 23-02-2016 20:42 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Is het zo raar om de aannemer eerst te vragen wat hij wil weten voordat je de vraag stelt of hij wat kan verbouwen? Ik ga niet naar een aannemer met ik wil een dakkapel, wat kost dat. Nee dat wordt meer iets in de trant van: Ik wil een dakkapel, aan de voorkant, over een breedte van zoveel. Met twee klap ramen naar buiten toe, met tussen de klap ramen één ruit. HR++ glas. Dakpannen enzovoort. Dat is omdat ik bekend ben met verbouwen.MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:41:
[...]
Hetzelfde geldt voor een verbouwing aan je huis: je belt toch ook geen aannemer, laat 'm binnen en zegt "geen idee, roep maar wat jij vindt!"? Je hebt toch minstens een idee of de deur met een slot of een raam moet? Of dat de linkermuur geel moet worden of dat de lichtschakelaars op logische hoogte zitten?
Zo ben ik niet bekend met webdesign.
Dat ga ik morgen doen en die ga ik precies dezelfde vraag stellen.Je hoeft me echt niet te geloven of serieus te nemen maar bel morgen maar eens een webdesign-bureau en lees je startpost aan ze voor. Ik denk dat het een lastig gesprek gaat worden.
De reden dat ik hier niet mijn plan neer plemp is omdat de standaard reactie is wat er allemaal mis mee is. Ik denk laat ik het eens van de andere kant benaderen. Eerst vragen wat er in zou moeten voordat het serieus genomen kan worden.
Ik snap eerlijk gezegd de frustratie die hoort bij de vele vragen die een hoop duidelijkheid missen (doel, budget, wensen, te algemeen), maar is het werkelijk teveel gevraagd om elke vraag als een nieuwe vraag te behandelen? En niet als een herhaling van de vorige 10.
Het idee is om een dienst aan te bieden waarbij twee partijen elkaar kunnen vinden. De levensduur van de website schat ik op een jaar of 3 tot max 5. Beide kanten moeten zich kunnen inschrijven (database nodig dus). Er moet een zoek functie zijn die kan zoeken op de kwaliteiten die 1 partij bezit en de andere nodig heeft. Responsive design is handig maar niet noodzakelijk. Vanwege het inschrijven en kunnen inloggen is er aandacht nodig voor het afweren van ongeautoriseerde toegang.
Precies hetzelfde dus: ik wil een website met X pagina's en functionaliteit Y en qua uiterlijk moet t n beetje lijken op Z. Jij hebt iets in je hoofd dat je gerealiseerd wilt hebben en degene die het moet bouwen moet dat van jou krijgen, daarna kun je verder praten over details.Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:08:
[...]
Is het zo raar om de aannemer eerst te vragen wat hij wil weten voordat je de vraag stelt of hij wat kan verbouwen? Ik ga niet naar een aannemer met ik wil een dakkapel, wat kost dat. Nee dat wordt meer iets in de trant van: Ik wil een dakkapel, aan de voorkant, over een breedte van zoveel. Met twee klap ramen naar buiten toe, met tussen de klap ramen één ruit. HR++ glas. Dakpannen enzovoort. Dat is omdat ik bekend ben met verbouwen.
Zo ben ik niet bekend met webdesign.
Dan zeg ik: prima, dit 0900 gesprek kost € 2,- per minuut.
Bij akkoord offerte worden de gesprekskosten in mindering gebracht.
En dan zal ik je met mijn enorme expertise uithoren wat je allemaal wil hebben.
Je hebt immers niks meegebracht.
Het voelt namelijk alsof ik anders al mijn kennis gratis weggeef, en dat is helaas te vaak gebeurd waar anderen aan hebben verdiend.
[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 23-02-2016 22:38 ]
Het verbaast me dat er geen standaard manier van werken is in de programmeer wereld. Geen plan van aanpak, geen pakket van eisen.DJMaze schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:36:
Ok we draaien het eens om en je zegt: 'ik wil een website'.
Dan zeg ik: prima, dit 0900 gesprek kost € 2,- per minuut.
Bij akkoord offerte worden de gesprekskosten in mindering gebracht.
En dan zal ik je met mijn enorme expertise uithoren wat je allemaal wil hebben.
Je hebt immers niks meegebracht.
Zou het niet makkelijker werken zijn als er een formulier zou zijn wat mensen dan eerst invullen? Waarin mensen al na moeten denken over wat ze werkelijk willen. Nu hebben jullie het over gesprekken voeren. Ik kan me niet voorstellen dat de vragen die in dat gesprek naar voren komen niet ook op papier zouden kunnen staan.
Ik waardeer jullie persoonlijke touch, maar ik zie wel mogelijkheden om de uren wat nuttiger te besteden.
Hoe geef jij je kennis weg door aan te geven wat nodig hebt voordat je een voorstel kunt doen? Heb ik daar een website mee? Jij kan overweg met een taal die ik niet machtig ben. Ik heb heel lullig gezegd alleen je talen kennis nodig om wat te vertalen. Daarvoor wil ik betalen. Het denk werk doe ik zelf wel.Het voelt namelijk alsof ik anders al mijn kennis gratis weggeef, en dat is helaas te vaak gebeurd waar anderen aan hebben verdiend.
Wat er nu gebeurd is dat het ons beide veel tijd zou kosten en dat daardoor de kosten, in mijn optiek, onnodig oplopen.
In andere industrieën is het doodnormaal om aan te geven wat ik gedaan wil hebben en wat niet en daar komt vervolgens een prijs uitrollen. En dat zonder een vraag gesprek, maar wel met een omschrijving, werkopdracht.
Jullie hebben in ieder geval op jullie eigen manier duidelijk gemaakt hoe er gewerkt dient te worden. Dank jullie daarvoor. Het heeft me inzicht gegeven in de programmeer wereld.
Ik heb ondertussen antwoord gekregen op mijn vraag door een PM van een andere tweaker.
Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Derby op 23-02-2016 23:02 ]
Dat is er wél, en zelfs in vele smaken, en dat proberen we hier uit je te trekken maar daar wil je niet aan geloven / meewerkenDerby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Het verbaast me dat er geen standaard manier van werken is in de programmeer wereld. Geen plan van aanpak, geen pakket van eisen.

Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Zou het niet makkelijker werken zijn als er een formulier zou zijn wat mensen dan eerst invullen?

Weet je: waarom maak jij dan voor ons niet eens een voorstelletje van zo'n formulier? Doe eens een klein opzetje; het mag best wat ruwe kantjes hebben en nog (lang) niet compleet zijn, maar ik ben gewoon even benieuwd hoe je dat voor je ziet
Zo'n gesprek ga je pas voeren als een klant met een concrete wens komt. "Een website" kan variëren van een enkele pagina met een logo erop tot iets wat je, zeg, hier op T.net ziet met een backend voor een pricwatch, een v&a platform, forum, frontpage en ga zo maar door tot nog véél 'uitbundiger' projecten zoals, zeg, een Facebook en alles daartussenin. Je kunt echt nérgens aankomen met "ik wil een website die mensen met elkaar verbindt" en dan verwachten dat je een offerte krijgt (althans: geen serieuzeDerby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Nu hebben jullie het over gesprekken voeren. Ik kan me niet voorstellen dat de vragen die in dat gesprek naar voren komen niet ook op papier zouden kunnen staan.

Zo'n gesprek kun je op voorhand niet op papier zetten omdat het gesprek volledig en compleet afhankelijk is van wat je wil. Voor een visitekaartje ben je waarschijnlijk in een kwartiertje / half uurtje wel klaar, voor een "Facebook killer" zal dat gesprekje waarschijnlijk wel een paar maandjes duren
Dus je hebt geen flauw benul van wat er allemaal bij komt kijken maar weet ons, de mensen die al jaren in 't vak zitten, wél even te vertellen dat 't beter en efficiënter kan?Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Ik waardeer jullie persoonlijke touch, maar ik zie wel mogelijkheden om de uren wat nuttiger te besteden.

Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Jij kan overweg met een taal die ik niet machtig ben. Ik heb heel lullig gezegd alleen je talen kennis nodig om wat te vertalen. Daarvoor wil ik betalen. Het denk werk doe ik zelf wel.

Ja, je kunt prima een gouden idee hebben en je kunt prima de hoofdlijnen daarin aangeven maar je hebt wer-ke-lijk waar 0,0 benul van hoe dat idee dan uiteindelijk tot uitvoering komt. Je zegt dat je "de taal" niet machtig bent, maar er komt wel wat meer bij kijken dan "een taal machtig zijn". In software heb je, om 't even simpel te zeggen en illustreren met wat 'tastbaarders', ook te maken met architectuur. Je kunt misschien een schets maken van een 'Burj Khalifa' maar je zult toch echt een (team van) architect(en) nodig hebben om dat schetsje om te zetten in iets realistisch haalbaars, liefst ook nog binnen budget (en dat is meestal "voor een kwartje op de eerste rang"), en liefst ook nog z.s.m. klaar (liefst gisteren). En dan hebben we 't nog niet gehad over de shitload aan volk die je nodig hebt voor 't beton storten, ramen zetten, muren metselen, weet-ik-veel wat er allemaal bij komt kijken.
In je laatste alinea hier kom je met een piep-klein topje van de ijsberg in ieder geval al ergens mee over de brug en dat zou een voorzichtig beginnetje kunnen zijn van een verkennend gesprekje van beide partijen. Maar als je denkt dat je op basis daarvan een offerte gaat krijgen die hout snijdt dan zal ik je uit die droom helpen. Anderzijds... ik wil best een offerte doen hoor. Ik schat ergens tussen de €50,- en €5.000.000. Give-or-take een paar tientjes, ex. meerwerk, ex. onderhoudscontract, ex. BTW en ex. alles wat ik nu vergeet in de offerte op te nemen. Dan heb je in ieder geval een richtlijn en uitgangspunt. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.
Een slotje is niet nodig op een topic als je je oplossing hebt. Zie daarvoor ook onze faq betreffende topiceinde.Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:52:
Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.
[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 23-02-2016 23:28 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
10 gesprekken later en 32 uur aan voorwerk later ligt dan eindelijk een concept voor een besloten facebook op de tafel.
Die klant heeft de opdracht afgeketst omdat wij niet capabel genoeg waren om facebook te bouwen in 5 maanden.
Maar ja, bij het eerste gesprek wilde diegene dus ook alleen maar mensen verbinden.
En als dat op basis van kwaliteiten moet, zoals jij wenst, kijk eens naar onze gebruikersprofielen hier op T.net met een shitload aan kwaliteiten opties op webdeveloper gebied.
En dan hebben we nog d gebruikelijke linkedin en vacaturebanken.
Verwijderd
Welke eisen je aan een webdeveloper stelt, hangen maar net af van je (technische) wensen
Dit dus, gebeurt vaak dat er klanten geweigerd worden met "get rich quick schemes" waarbij het vermoeden bestaat dat de klant gewoon simpelweg totaal ongeschikt is voor het project. Als je als eenmanszaak werkt dan is de na-support te consumerend om te overwegen en de kosten voor zo een project aan support kosten zijn te groot. Te vaak onderschat de klant de kosten voor het ondersteunen van. Ik vind het allemaal wel leuk al die mensen die een webshop willen, maar geen echte custom shop AUB als men nog steeds niet weet wat een MB is. Dit is toch de harde waarheidDJMaze schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:35:
Zo was er laatst iemand die ouders van kinderen wilde verbinden.
10 gesprekken later en 32 uur aan voorwerk later ligt dan eindelijk een concept voor een besloten facebook op de tafel.
Die klant heeft de opdracht afgeketst omdat wij niet capabel genoeg waren om facebook te bouwen in 5 maanden.
Maar ja, bij het eerste gesprek wilde diegene dus ook alleen maar mensen verbinden.
En als dat op basis van kwaliteiten moet, zoals jij wenst, kijk eens naar onze gebruikersprofielen hier op T.net met een shitload aan kwaliteiten opties op webdeveloper gebied.
En dan hebben we nog d gebruikelijke linkedin en vacaturebanken.

[ Voor 3% gewijzigd door DragonChaser op 01-03-2016 10:08 ]
[ Voor 9% gewijzigd door kaassouffle op 01-03-2016 11:27 ]
Verwijderd
Als developer (niet ontwerper) wil ik graag een duidelijke omschrijving van wat de website moet doen. In gewoon Nederlands. Dus iets als "Ik wil een beheerpagina hebben met een overzicht van alle 'dingesen', waarbij de informatie gesorteerd moet kunnen worden en veldA en veldB." en "Op de voorpagina moet een soort widget komen waarin de bezoeker zusemmezo te zien krijgt, en waar hij door op de knop "Doe het!" te klikken naar die-en-die website wordt gestuurd.".Derby schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:07:
Kortom wat vinden jullie als professionals dat er minimaal in een opdracht moet staan?
Ik wil dus gewoon letterlijk weten wat er moet gebeuren binnen de site. Ik hoef niet voor elk formulier te weten dat er een 'Opslaan' knop moet zijn, en dat als je daar op klikt de hele meuk opgeslagen wordt.
En als er dan nog vragen zijn, dan krijg je die gewoon te horen - "Wat als er in de widget niks weer te geven valt? Wat moet er dan gebeuren als ze op "Doe het!" klikken?"
Het moeilijkste aan zo'n beschrijving is dat je goed moet nadenken of je niks vergeet - iets achteraf toevoegen kan soms lastiger zijn dan het gelijk aan het begin meenemen.
Het ligt er natuurlijk erg aan hoe groot een project is, maar helemaal uitgekauwd zoals pwbon beschrijft en ik zou helemaal gek worden. Over het algemeen zorg ik zelf dat ik de informatie ontvang die ik denk nodig te hebben en vraag hier over door of zorg voor een meeting.
Het is bijna nooit zo dat een opdrachtgever alles top aanleverd, ik vind het juist mijn taak om dit uit de opdrachtgever te trekken. Daarnaast ga ik er meestal van uit dat ik meer ervaring heb hoe sites moeten werken en wat iets moet doen dan de klant (dit is natuurlijk niet altijd zo, een reclame bureau weet meestal meer over usability bijvoorbeeld om maar wat te roepen) daardoor zou ik ook echt niet de details vragen aan de meeste klanten.
Zou al helemaal niet vragen of ze zelf een framework / CMS uit kunnen zoeken. Krijg ik allemaal sites op WordPress die er helemaal niet op horen

[ Voor 8% gewijzigd door RuttoG op 03-03-2016 17:20 ]
Verwijderd
Gaf ik die indruk? Dat was echt niet de bedoeling...RuttoG schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:17:
Het ligt er natuurlijk erg aan hoe groot een project is, maar helemaal uitgekauwd zoals pwbon beschrijft en ik zou helemaal gek worden.
Ik wil gewoon een beschrijving hebben van de onderdelen die uitleg nodig hebben. En aangezien de klant moeilijk kan beoordelen wat wel of geen uitleg nodig heeft heb ik het liever te uitgebreid dan te karig.
In praktijk gaat het trouwens meestal heel anders - je krijgt een email waarin in grote lijnen wat uitgelegd wordt, en hebt vervolgens een meeting waar je het bespreekt en alles als het goed is duidelijk wordt.
Die beschrijving is meestal iets waar je samen met de klant uit moet komen. Of bij een internetbureau zul je bijvoorbeeld vaak zien dat de projectmanager met de klant en de designer gaat praten over wat 'ie nodig heeft. De designer tekent dat uit en daar kan de developer dan weer mee vooruit omdat 'ie precies weet wat 'ie op welke manier moet bouwen als de designer zijn werk goed doet.Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:51:
[...]
Ik wil gewoon een beschrijving hebben van de onderdelen die uitleg nodig hebben. En aangezien de klant moeilijk kan beoordelen wat wel of geen uitleg nodig heeft heb ik het liever te uitgebreid dan te karig.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Verwijderd
In praktijk vaak wel, maar TS vraagt wat hij zou moeten aanleveren, en daar probeerde ik antwoord op te geven.NMe schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:20:
Die beschrijving is meestal iets waar je samen met de klant uit moet komen.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Verwijderd
<-- Eigen baas...NMe schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:34:
De topicstarter moet sowieso niet met een developer gaan praten maar met diens baas.
Dan ben je in de eerste instantie (lees: fase van 't gesprek) ook geen developer
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
Gelukkig ben ik dat in de eerste fase ook, anders zou ik de verkeerde vragen stellen en dingen verkopen die ik niet waar kan maken...BtM909 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:00:
Dan ben je in de eerste instantie (lees: fase van 't gesprek) ook geen developer
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 00:17 ]
Da's het verschil tussen een inhoudelijk goede verkoper en een platte verkoper.Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:16:
[...]
Gelukkig ben ik dat in de eerste fase ook, anders zou ik de verkeerde vragen stellen en dingen verkopen die ik niet waar kan maken...
Je gaat toch niet serieus nu zeggen dat je als developer een salesgesprek ingaat?
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
Maar goed - volgens mij dwalen we een beetje af.
Verwijderd
Om te vermenigvuldigen moet je eerst leren delenHet voelt namelijk alsof ik anders al mijn kennis gratis weggeef, en dat is helaas te vaak gebeurd waar anderen aan hebben verdiend.
Ik verdeel mijn tijd nu beter tussen de verschillende fasen. En, met name bij de qualified lead en commited fase, wil ik daar best wat tijd in stoppen. Of, bij twijfel, de klant voor het blok zetten door een vooronderzoek of het opstellen van een FO of TO voor te stellen. Betaald. Dat is namelijk een mooie manier om de niet serieuze partijen er uit te filteren.
Je moet gesprekken met klanten wel zakelijk en, op een bepaalde manier, als spel kunnen zien. Die vaardigheid mist nog wel eens bij developers
Het woord developer is door mij verkeerd gekozen in deze. Ik heb voor het woord gekozen om het bericht serieus genomen te laten worden. Als ik had gekozen voor 'iemand die websites maakt' was dit topic hoogst waarschijnlijk uit gedraait op een disccusie wie er de website maakt, developer of ontwerper of sales rep.BramV schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:32:
Topic Starter mag eerst weleens uitleggen wat volgens hem het takenpakket omvat van een webdeveloper?
Mijn vraag was ontstaan door mijn ervaring met het aanleveren van een idee en dan een product krijgen wat in mijn optiek niet aan de wensen voldeed. Communicatie is nu eenmaal de grootste hobbel die we als mensen tegenkomen. Als ik het heb over een grote boom die wijd uitgegroeid is en met puntige blaadjes, heeft iedereen die dit leest een andere boom voor ogen. Daarom de vraag of er schetsen moeten zijn of is tekst genoeg.
Ik was benieuwd wat 'iemand die websites maakt' nodig heeft om kunnen beginnen.
pwbon heeft me daar in mijn optiek het beste bij geholpen. En ik begrijp dat er ook nog een gesprek plaats moet vinden om helder te krijgen wat er mogelijk is en wat mogelijke conflicten uit naar voren komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Derby op 04-03-2016 10:19 ]
Verwijderd
Niet per se, dat hangt af van de complexiteit van de website. Als het puur gaat om een 'standaard' site voor online presence dan zal dat niet nodig zijn - als het ingewikkelder wordt al snel wel. Bovendien kijk je elkaar dan een uurtje of twee in de ogen, en dat zorgt alleen maar voor een betere onderlinge relatie en meer wederzijds begrip.Derby schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:17:
En ik begrijp dat er ook nog een gesprek plaats moet vinden om helder te krijgen wat er mogelijk is en wat mogelijke conflicten uit naar voren komen.
Dat inderdaadVerwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:53:
[...]Bovendien kijk je elkaar dan een uurtje of twee in de ogen, en dat zorgt alleen maar voor een betere onderlinge relatie en meer wederzijds begrip.
blub