Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Hoi
Ik ben bezig om luminosity masks onder de knie te krijgen.
Daarvoor volgde ik deze tutorial die ik vrij duidelijk vond :
https://www.youtube.com/watch?v=igNlbo5U80g

Ik heb deze tutorial gebruikt om zelf te oefenen op 2 foto's van mij met verschillende belichtingen.
Dit is een foto van een zon die nog net over de boomtoppen schijnt op een veld met een wachttoren.
Ik wil in het resultaat de wachttoren zien en de bomen vanuit de lichte foto en de wolken vanuit de donkere foto.

Ik heb via Easy Panel allerlei luminosity masks laten creeeren:
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/m3kdn21wp/Naamloos3.jpg

De 2 lagen die ik inmiddels heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/b77l3adwh/Naamloos.jpg

Het resultaat tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/daw2iyca5/Naamloos2.jpg

Zoals je ziet ging het niet perfect: de overgang tussen de lucht en de boomtoppen gaat niet goed.

Ik heb al geprobeerd om verschillende andere lichtere en donkere kanalen te gebruiken maar ik blijf rare boomranden zien.
Is het nu zo dat luminosity masks zich niet voor elke situatie lenen of ligt het in deze situatie aan mijn kunde? De voorbeeld foto's in het youtube filmpje zijn in dit opzicht wel makkelijker nietwaar?

(HDR kan ik ook doen en is een fluitje maar het gaat mij er juist om dat ik deze techniek ook onder de knie krijg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:00

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik weet het antwoord niet. Maar ik ben bang dat niemand een antwoord gaat geven vanwege die 'Easy Panel' download.
Misschien dat je meer antwoord krijgt als je een gewone tutorial volgt zonder download.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien dat je een blik kunt werpen op de site van Tony Kuyper - die heeft een hele serie behoorlijk toegankelijke tutorials over luminosity masks geschreven. Is helaas tekst, dus in plaats van te kijken moet je lezen >:), maar ik heb er zelf wel heel wat aan gehad (hoewel ik me nog steeds niet thuis voel in Photoshop, maar da's een ander discours)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Harribo
Vishari Beduk schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:59:
Ik weet het antwoord niet. Maar ik ben bang dat niemand een antwoord gaat geven vanwege die 'Easy Panel' download.
Misschien dat je meer antwoord krijgt als je een gewone tutorial volgt zonder download.
Huh? Hoezo? Vanwege die Easy Panel? Die maakt gewoon simpel die kanalen aan, niets bijzonders toch...
bobcom schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:21:
Misschien dat je een blik kunt werpen op de site van Tony Kuyper - die heeft een hele serie behoorlijk toegankelijke tutorials over luminosity masks geschreven. Is helaas tekst, dus in plaats van te kijken moet je lezen >:), maar ik heb er zelf wel heel wat aan gehad (hoewel ik me nog steeds niet thuis voel in Photoshop, maar da's een ander discours)
Dank! Zal eens kijken!
Edit: jammer dat hij voor een panel geld vraagt

[ Voor 42% gewijzigd door Harribo op 25-02-2016 11:51 ]

Verwijderd

Wat zie je zelf dat er aan de hand is in je eerste poging? Je zegt zelf al dat de overgang te hard is, wat kun je doen om dat te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:54:
Wat zie je zelf dat er aan de hand is in je eerste poging? Je zegt zelf al dat de overgang te hard is, wat kun je doen om dat te veranderen?
Dat zei ik niet toch?
Ik heb het nog wel geprobeerd op te lossen met gradients en nog wat trucs maar zie niet hoe dit op te lossen is. Misschien is de uitlijning van photoshop ook niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om deze overgang goed te laten verlopen zul je meerdere exposures moeten blenden. De flare van de zon is bijvoorbeeld nu nog veel te zichtbaar in de boomrand.

Hoeveel stops verschil zit er tussen de exposures die je in je voorbeeld probeert te blenden?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:20:
Om deze overgang goed te laten verlopen zul je meerdere exposures moeten blenden. De flare van de zon is bijvoorbeeld nu nog veel te zichtbaar in de boomrand.

Hoeveel stops verschil zit er tussen de exposures die je in je voorbeeld probeert te blenden?
Denk inderdaad dat dat het is wat je zegt, 2 exposures met 2 stops ertussen zijn te weinig voor deze situatie.
Maak voor een eerste oefening mijzelf het wel erg moeilijk:)

Ik heb nog wel een "tussen" exemplaar , denk dat er 2 stops tussen elk zit (bracketing op d7000, 3 stuks, 2 stops).
Ik zal dat eens proberen. Vraag me af hoeveel exposures ik voor zoiets nodig heb.
Ik kan natuurlijk zelf exposures extra creeeren door de bestaande 1 stop te corrigeren.
Zal het eens proberen. Bedankt.

edit: zal het eens proberen zonder automatische uitlijning, denk dat Photoshop met die boomranden wat in de war raakt. Hoop dat ik wat stabiel ben geweest uit de hand op dat moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 28-02-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 10:06
hi,

Ik ben ook net begonnen met luminostiy masks en loop tegen het zelfde aan.

ik ben er alleen nog niet achter hoe je het probleem kan opllossen met meerdere fotos.

Weet iemand dat?

ik heb 5 fotos 3x 1 stop onderbelicht, 1 normaal en 1 overbelicht.

Ik gebruik nu 1 foto met 1 stop onderbelicht en de normale.

Hoe voeg je dan de andere toe?

Gr. Bianca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

dudok schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:20:
hi,

Ik ben ook net begonnen met luminostiy masks en loop tegen het zelfde aan.

ik ben er alleen nog niet achter hoe je het probleem kan opllossen met meerdere fotos.

Weet iemand dat?

ik heb 5 fotos 3x 1 stop onderbelicht, 1 normaal en 1 overbelicht.

Ik gebruik nu 1 foto met 1 stop onderbelicht en de normale.

Hoe voeg je dan de andere toe?

Gr. Bianca
Gefeliciteerd en welkom!

Het is een beetje een oud topic (feb. 2016) maar gezien het on-topic is, ach ;)

Als de foto's van statief zijn genomen zonder bewegende delen dan is het makkelijkste om de foto's samen te voegen tot een 32-bit HDR. Dit kan met Photoshop en tegenwoordig ook rechtstreeks vanuit Lightroom. Het resulterende bestand lijkt heel normaal maar het dynamisch bereik omvat het bereik van alle foto's samen. Je kunt dus de schaduwen optrekken en highlights terug halen zonder kwaliteitsverlies. Dit kun je globaal doen maar ook met een brush in PS of LR.

Wil je echt aan de slag met luminosity masks dan neem ik aan dat je enige ervaring hebt met Photoshop en dan met name selecties en curves. Op deze site is een goeie tutorial te vinden over hoe je meerdere tussenliggende luminosity masks kan maken: http://goodlight.us/writi...ks/luminositymasks-5.html. Voor 2 foto's heb je maar 2 maskers nodig (licht en donker) maar voor de tussenliggende foto (normaal belicht) heb je een tussenliggend masker nodig (midtones).

Afhankelijk van hoe onderbelicht de 3 onderbelichte foto's zijn moet je daar ook nog maskers voor maken. Als ze gelijk belicht zijn dan zie ik niet in waarom je ze alle 3 zou willen gebruiken en anders zou je gewoon 1 masker voor de onderbelichte foto's op alle onderbelichte foto's kunnen gebruiken (groepsmasker of per laag).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huggy54
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik ben recent zelf ook gestart met het creëren van Luminosity masks en om de werking daarvan onder de knie te krijgen.
Daarbij botste ik op deze video van Greg Benz die jou misschien kan helpen bij het oplossen van het probleem.

Succes.

[ Voor 2% gewijzigd door Huggy54 op 30-05-2017 12:50 . Reden: taalfoutje ]

Pagina: 1