Upgrade advies en verbetering in mijn systeem

Pagina: 1
Acties:

• ruchmaster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Beste tweakers,

ik ben benieuwd naar jou mening en advies over mijn systeem en wat ik er het best aan kan verbeteren.
Let op! advies graag op basis van wat er al bestaat met mogelijke vervanging van dergelijke onderdelen.
niet dat je zeg alles vervangen of nieuwe kopen. mijn budget is ongeveer 500 euro aan vervang mogelijkheden.

hierbij mijn specs|:

Motherboard: Asus M5A78L LE,sAM3+
Processor: AMD FX-8350 Black Edition
SSD: samsung evo 125 gb (OS) (dacht ik)
HDD: western digital 1TB (Data)
HDD: western digital 500 gb
GPU: MSI NVIDIA GeForce GTX 750 Ti Gaming 2GB
PSU: Cooler Master GX 450WATT
RAM: 10 gb 1333mhz (2 sticks een van 2 gb en een van 8gb merk weet ik niet uit het hoofd)
CPUFan:

wat ik wil weten is wat kan ik hier aan verbeteren
waarom wil ik verbetering ik merk dat ik soms tijdens het gamen vooral de render time for graphics best lang duurt en weet niet precies waar het aan kan liggen ik heb wel mijn idee erover maar wil graag van jullie weten wat jij denk dat het best is om te vervangen voor optimal usage O.A gaming.
dus zeg jij gpu vervangen dan kan dat zolang het binnen de budget blijft.
alles kan vervangen zolang het binnen de budget valt.

BTW dit is mijn eerst post überhaupt dus be gentle.

MVG RM

R.D.R Madari

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je dan ergens voor het eerst post, let er dan op wat er van je verwacht wordt. In dit geval staat alles in CAA beleid. Het uitgangspunt is vervolgens wat je zelf al gevonden hebt. Zomaar een vraag hier dumpen is er dus niet bij. Er zijn legio voorbeelden te vinden in andere topics die je als leidraad kan gebruiken.

Verder is het bij een upgrade erg belangrijk heel duidelijk te verwoorden wat je mist in je huidige configuratie. Dat blijkt ook niet uit je huidige beginpost. Welke games, welke instellingen, welke resolutie? Wat bedoel je met "render times for graphics"?

Kort om, een heleboel nog aan te vullen...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In afwachting van antwoorden op br00ky in "Upgrade advies en verbetering in mijn systeem" zou ik sowieso eens bekijken of je niet je geheugen moet verkopen en nieuw geheugen moet kopen; trouwens 2 x 2GB + 1x 8GB = 12GB maar dat kan amper optimaal draaien. Advies is om de handleiding van je moederbord eens na te lezen en goede goede RAM-setup aan te schaffen voor optimaal snelle doorvoer.

Daarna is het waarschijnlijk zaak om een nieuwe PSU aan te schaffen; hierover is zat te lezen op GoT maar ik vermoed dat je minstens 600W moet aanschaffen van een goed merk.

Pas hierna moet je je gaan bedenken wat je precies eist/vraagt van games en inderdaad welke instellingen/resolutie/details je allemaal aan hebt staan alsmede welke monitor je hebt aangesloten. Daarna is het misschien zinnig om van jouw bestaande games de benchmarks op te snorren en dan een bijbehorende GPU uit te zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Hey,

Heb jij toevallig ook een overclock op je cpu zitten?
Want ik zie dat je mobo niet echt optimaal is voor de cpu die je hebt :)
Daarnaast,
Zeker een gpu upgrade! 750ti werkt, maar runt niet echt meer graphic games op high graphics..
Je zou kunnen kijken voor een r9 380X, dat zou een hoop schelen :)

Verder om terug te komen op je mobo,
Een 8350 trekt veel power, en even snel gezocht heeft dat mobo maar 4+1 power phases.
Niet genoeg om de cpu stabiel te laten runnen.
Daarnaast vind ik 10gb een raar getal, maar kan aan mij liggen :P

@max, 2 sticks, 1van 2 en 1 van 8, 8+2=10!

[ Voor 4% gewijzigd door robogeeka op 23-02-2016 18:19 ]

• ruchmaster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
@br00ky+MAX3400

spijt me zeer dat ik niet genoeg in detail heb vertelt wat ik zoek maar dat is het dus ook ik weet niet wat ik zoek dat van wat ik precies wil is o.a algemene High end games kunnen draaien zonder render delays en loading delays zoals ik al zei weet ik ongeveer wat er aan de hand is maar ik weet ook niet zeker of dat het daadwerkelijk is + ik ga er van uit dat er slimme mensen zoals jullie wel mij veel wijzer kunnen maken.
aan de reactie van robogeeka kom ik ook al een stuk verder dat zijn de klein verbeteringen die ik had kunnen verwachten en waardeer.

@robogeeka
nee ik draai niets overclocked en ga der ook niet aan beginnen. niets er tegen of zo maar doe het liever gewoon niet.
en inderdaad ik snap dat er heel veel rare combinaties in me systeem staan dit komt omdat ik heeeeel langzaam dit heb kunnen op bouwen van uit scratch dus ik ging maar met wat ik had. vandaar dat ik vraag wat ik het best kan veranderen zonder dat ik de geld kast breek. alle informatie die ik hier bij elkaar kan verzamelen word uit eindelijk na verder inspectie qua budget overwogen. dus dat wat ik nu met mij budget kan doen zal ik ook daad werkelijk doen en mocht er meer zijn word dat in tijd ook verbeterd ik moet wel rekening houden met mijn studenten leven en kosten

ik dacht aan om de gpu te upgraden naar een gtx970 en een andere mobo (geen idee welke) waarbij ik de cpu kan upgrade naar een new gen I5 dat van de ram word ook allemaal vervangen door x8 waarbij ik de standaard van de oude 8gb ga aanhouden (hyper x blue 8gb 1600mhz) dat van de psu ja dat word ook uiteindelijk vervangen door een hogere WATT van een goede merk zoals MAX aanduidde

[ Voor 13% gewijzigd door ruchmaster op 23-02-2016 18:36 ]

R.D.R Madari

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:35
Wat bedoel je precies met "render time for graphics".

Voor de komende 2 jaar:
Ik denk eerlijk gezegd dat je processor nog even mee zou kunnen (afhankelijk van welke problemen je nu hebt en welke games je speelt), eigenlijk moet er wel een nieuw moederbord bij a 80 euro.
10GB single channel geheugen moet ook voldoen voor games.
Voor 90% van de games zal de videokaart de bottleneck zijn, bij een nieuwe zou ik inderdaad ook gelijk een nieuwe voeding nemen.
Kun je ondertussen doorsparen voor een setje processor, moederbord, geheugen.

Je kunt dus met 500 piek gaan voor een nieuwe videokaart, voeding en moederbord (en evt cpu koeler).
Je kunt het ook gelijk groots aanpakken en het hele setje verkopen voor 250 euro (SSD en HDD evt houden)? en dan iets compleet nieuws kopen voor 750...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mitsumark schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:48:
Wat bedoel je precies met "render time for graphics".

Voor de komende 2 jaar:
Ik denk eerlijk gezegd dat je processor nog even mee zou kunnen (afhankelijk van welke problemen je nu hebt en welke games je speelt), eigenlijk moet er wel een nieuw moederbord bij a 80 euro.
10GB single channel geheugen moet ook voldoen voor games.
Voor 90% van de games zal de videokaart de bottleneck zijn, bij een nieuwe zou ik inderdaad ook gelijk een nieuwe voeding nemen.
Kun je ondertussen doorsparen voor een setje processor, moederbord, geheugen.

Je kunt dus met 500 piek gaan voor een nieuwe videokaart, voeding en moederbord (en evt cpu koeler).
Je kunt het ook gelijk groots aanpakken en het hele setje verkopen voor 250 euro (SSD en HDD evt houden)? en dan iets compleet nieuws kopen voor 750...
CPU gaat nog wel een jaar of wat mee inderdaad, alleen is het zaak (misschien toch overwegen, hoewel je zegt het niet te willen) om de CPU op zijn minst via alleen de multiplier te overclocken. Al is het maar 200Mhz boven de boostclock, daar win je al veel mee in CPU afhankelijke games.

Daarnaast is een GPU upgrade inderdaad aan te raden, die houd je systeem gewoon gigantisch tegen. Een kaart als de 970/980/390X kan de 8350 makkelijk aan, alleen is het de vraag hoe zeer je games op GPU danwel CPU leunen. Games als Arma vinden supersnelle enkele cores heel fijn, en games als Battlefield zijn weer 70% afhankelijk van de GPU.

Voor die 40 euro wat het kost zou ik wel nog een setje met 2 DIMM's RAM halen, dual-channel verdubbeld letterlijk de ramsnelheid, en zeker bij een al "magere" snelheid van 1333Mhz zou dat bij games als (weer) Arma een aardige hoeveelheid moeten uitmaken. Er zijn niet veel games die hier profijt van hebben, maar Fallout 4 draait bijvoorbeeld ook sneller met sneller RAM.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

Nemesizz

Untouchable

kuusj98 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:56:
[...]

CPU gaat nog wel een jaar of wat mee inderdaad, alleen is het zaak (misschien toch overwegen, hoewel je zegt het niet te willen) om de CPU op zijn minst via alleen de multiplier te overclocken. Al is het maar 200Mhz boven de boostclock, daar win je al veel mee in CPU afhankelijke games.
Ware het niet dat z'n moederbord eigenlijk helemaal niet geschikt is voor zo'n FX 8350, ding loopt misschien nu al te thermal throttelen op stock speeds en kan ook heel erg goed z'n 'trage rendertimes' verklaren.
Daarnaast is een GPU upgrade inderdaad aan te raden, die houd je systeem gewoon gigantisch tegen. Een kaart als de 970/980/390X kan de 8350 makkelijk aan, alleen is het de vraag hoe zeer je games op GPU danwel CPU leunen. Games als Arma vinden supersnelle enkele cores heel fijn, en games als Battlefield zijn weer 70% afhankelijk van de GPU.
Tenzij de CPU aan het thermal throttelen is vanwege oververhitte VRM's, dan bottleneckt die CPU zelfs nog een Geforce 640 (disclaimer: voordat iemand het daadwerkelijk heeft geprobeerd om een benchmark te draaien met een thermalthrottelende FX icm een Geforce 640 en roept van 'dat klopt niet!' het gaat even om het idee, een CPU die thermalthrottled draait dan op zo'n laag pitje meestal dat geen een GPU upgrade meer helpt ;) )

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:43:
[...]

Ware het niet dat z'n moederbord eigenlijk helemaal niet geschikt is voor zo'n FX 8350, ding loopt misschien nu al te thermal throttelen op stock speeds en kan ook heel erg goed z'n 'trage rendertimes' verklaren.

[...]

Tenzij de CPU aan het thermal throttelen is vanwege oververhitte VRM's, dan bottleneckt die CPU zelfs nog een Geforce 640 (disclaimer: voordat iemand het daadwerkelijk heeft geprobeerd om een benchmark te draaien met een thermalthrottelende FX icm een Geforce 640 en roept van 'dat klopt niet!' het gaat even om het idee, een CPU die thermalthrottled draait dan op zo'n laag pitje meestal dat geen een GPU upgrade meer helpt ;) )
Dat klopt, wel aan gedacht maar uiteindelijk niks meer over geschreven :P
Dus ik zou voor 80-100 euro een AM3+ bordje halen á la Gigabyte GA-970A-UD3P of MSI 970 Gaming omdat deze 8+2 VRM's hebben. Daarnaast een leuke luchtkoeler á la Scythe Mugen 4 voor zo'n 40 euro en dan kun je ofwel besluiten je RAM zo te laten of voor 40 euro 8GB erbij te pakken en direct dual-channel te hebben wat zeker niet verkeerd is voor sommige applicaties en games.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Ga gelijk voor een 990fx chipset.

• mitsumark
Wat moet hij daarmee :?

• mitsumark
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 78,95€ 78,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1Antec VPF Series 550W€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,95
Eventueel nog met een koelertje (dan zou je wat kunnen overklokken mocht de cpu te langzaam worden).
Geheugen kun je imo zo laten, of je moet specifiek iets tegenkomen wat niet goed draait op single channel 1333 (ik ondervindt zelf geen problemen met single channel 1866 met een FX9370).
Moederbord en voeding krijg je vast nog wel een paar tientjes voor.

Of je gooit het roer om:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,95€ 211,95
1MSI H170M-A PRO (met cashback korting)€ 73,95€ 73,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,95€ 34,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,80
Cashback actie: https://cashback.msi.com/...wintercashback/qualifying

Je krijgt in het laatste geval natuurlijk nog wel wat geld voor je huidige processor, moederbord, geheugen, voeding.

In beide gevallen kun je uiteraard de 750ti verkopen, moet toch ook wel 75 opleveren.
Pagina: 1