Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmonkey
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb 2 identieke schermen. 2 x LG IPS237L. Nu verschillen de beiden panelen behoorlijk van elkaar qua scherpte en helderheid. Heb beiden panelen naar fabrieksinstellingen gezet maar nog blijft het verschil groot.

Ik heb 2 manieren geprobeerd:

- 1 scherm via hdmi op een radeon 7900 series, andere op via VGA met een dvi->vga verloopje
- 1 scherm via hdmi op een radeon 7900 series, andere op m'n ingebouwde HDMI op het moederbord(Intel HD graphics)

Moet ik nu een verloopje kopen van dvi->hdmi zodat ze beiden op mijn grafische kaart aangesloten kunnen worden? Ik gebruik maar 1 paneel om bijvoorbeeld te gamen of zware toepassingen te draaien.

Alvast bedankt voor je reactie,

Groet,
Erwin

Beste antwoord (via deadmonkey op 25-02-2016 09:47)

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
HDMI tegenover VGA is vaak wel een groot verschil. Bij TV's heb je ook vaak dat er bij HDMI nog bepaalde technieken worden toegepast om het beeld scherper en verzadigder/meer contrast te laten lijken. Misschien bij sommige monitoren ook?
En verder moet je controleren of alle instellingen op beide monitoren gelijk zijn, zitten er presets op? Zijn de helderheids instellingen gelijk en eventuele scherpte instellingen in het OSD?
Je kunt ook (indien je allebei HDMI gebruikt, maar zoals bij scenario 2 bij twee verschillende kaarten) misschien een instelling in de drivers hebben die het beeld "verbeteren".
Maar zoals hierboven staat, als je ze allebei in HDMI gebruikt en je wisselt de stekkers om, wisselen dan ook die verschillen van scherm? Dan is het een issue aan de pc kant, maar blijft de helderheid en scherpte gelijk als je de hdmi stekkers omwisselt, dan ligt het aan je monitoren.
Heb je ook een verschil in witbalans?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je zal altijd afwijking hebben, daarom is het calibratie materiaal te koop.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmonkey
Maar nu is de afwijking wel zodanig dat ik twijfel aan de bovengenoemde opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de stekkers omwisselt, wisselt dan ook de kleurweergave? Zo ja: inderdaad iets doen voor een andere aansluiting. Zo nee: je panelen zelf verschillen; kalibreren (of omwisselen voor nieuwe schermen die hopelijk minder afwijken).

[ Voor 61% gewijzigd door kunnen op 23-02-2016 17:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
HDMI tegenover VGA is vaak wel een groot verschil. Bij TV's heb je ook vaak dat er bij HDMI nog bepaalde technieken worden toegepast om het beeld scherper en verzadigder/meer contrast te laten lijken. Misschien bij sommige monitoren ook?
En verder moet je controleren of alle instellingen op beide monitoren gelijk zijn, zitten er presets op? Zijn de helderheids instellingen gelijk en eventuele scherpte instellingen in het OSD?
Je kunt ook (indien je allebei HDMI gebruikt, maar zoals bij scenario 2 bij twee verschillende kaarten) misschien een instelling in de drivers hebben die het beeld "verbeteren".
Maar zoals hierboven staat, als je ze allebei in HDMI gebruikt en je wisselt de stekkers om, wisselen dan ook die verschillen van scherm? Dan is het een issue aan de pc kant, maar blijft de helderheid en scherpte gelijk als je de hdmi stekkers omwisselt, dan ligt het aan je monitoren.
Heb je ook een verschil in witbalans?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
Je zult een gigantisch verschil merken met digital tegenover analoog. Probeer eerst eens beide schermen digitaal aan te sluiten :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vinnienerd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 01:10:
Je zult een gigantisch verschil merken met digital tegenover analoog. Probeer eerst eens beide schermen digitaal aan te sluiten :)
bedoel je dit
- 1 scherm via hdmi op een radeon 7900 series, andere op m'n ingebouwde HDMI op het moederbord(Intel HD graphics)

Iperf

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
Oh maar je sluit de twee schermen niet aan op dezelfde kaart, dat kun je inderdaad proberen. Scherpte zou perfect moeten zijn, de kleuren zouden niet erg veel uiteen moeten lopen bij dezelfde instellingen. Misschien even checken of beide grafische kaarten hetzelfde kleurprofiel ingesteld hebben?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik niet ,,

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet ze natuurlijk wel op dezelfde GPU aansluiten met dezelfde verbindingstype, anders kan je het wel vergeten. Onmogelijk is het niet, maar de tijd en andere hardware/software die je er in moet steken gaat het de moeite niet waard zijn.

• deadmonkey
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het volgende proberen: HDMI female <-> DVI male verloopje kopen zodat ik beiden schermen op mijn Radeon 7950 GPU kan zetten om verschillen in drivers, software en hardware uit te sluiten. 1 wordt dan direct verbonden op de hdmi-poort van de Radeon. Andere op de DVI poort. Maar aangezien dat beiden digitale poorten zijn zou dat geen verschil mogen geven.
Pagina: 1