Speakers en impedantie

Pagina: 1
Acties:

• TacoB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 11:12
Hoe meer ik erover lees, hoe vager het allemaal voor mij wordt.

De situatie:

Ik heb via Marktplaats een Kenwood KA-V7700-versterker gekocht. Ik wil hierop twee speakers aansluiten die ik nog had liggen.

De speakers hebben beide een impedantie van 4 Ohm. Bij de speakeruitgangen staat dat de versterker een impedantie van 4 - 16 Ohm heeft. In een handleiding die ik op internet heb gevonden staat alleen dat de impedantie van de speakers niet lager dan 6 Ohm mag zijn.

Kan ik de speakers zonder enig probleem aansluiten op de versterker zonder dat er schade komt als ik het geluid vol openzet?

De achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0pRgOp6.jpg

Ik wil de speakers met de bovenste aansluitingen verbinden, zodat ze stereogeluid geven.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-01 10:06

WCA

Ik had ooit een technics versterker, die in twee uitvoeringen geleverd werd. De amerikaanse versie kon 8 ohm speakers aansturen, en de europees/aziatische versie kon 4~8 ohm aansturen.

Kon alleen maar een amerikaanse handleiding vinden, en daar stond dus 8 ohm in. Ik zou gewoon op de achterkant afgaan en die 4 ohm speakers lekker gebruiken

Share and Enjoy!

• TacoB
GreNade schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:10:
Ik had ooit een technics versterker, die in twee uitvoeringen geleverd werd. De amerikaanse versie kon 8 ohm speakers aansturen, en de europees/aziatische versie kon 4~8 ohm aansturen.

Kon alleen maar een amerikaanse handleiding vinden, en daar stond dus 8 ohm in. Ik zou gewoon op de achterkant afgaan en die 4 ohm speakers lekker gebruiken
Heb ook achterkanten van hetzelfde model gezien die een andere impedantie aangaven. Kan dus daaraan liggen inderdaad :)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik zou eerder de backplate vertrouwen dan de papieren manual, dus ja, dat lijkt mij gewoon te kunnen.

• TacoB
Geldt hierbij alleen niet dat als ik 2x 4 Ohm-speakers aansluit ik met een andere impedantie zit te werken? Bijvoorbeeld 2 Ohm? Het gedeelte wanneer dat zo is, krijg ik namelijk nog niet helemaal helder.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-01 10:06

WCA

TacoB schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:17:
Geldt hierbij alleen niet dat als ik 2x 4 Ohm-speakers aansluit ik met een andere impedantie zit te werken? Bijvoorbeeld 2 Ohm? Het gedeelte wanneer dat zo is, krijg ik namelijk nog niet helemaal helder.
Alsin parallel of serieel meerdere boxen op 1 aansluiting?

Share and Enjoy!

• TacoB
GreNade schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Alsin parallel of serieel meerdere boxen op 1 aansluiting?
Box 1 zit dan op de aansluiting "Front Speakers R" en box 2 zit dan op aansluiting "Front Speakers L". Iedere box heeft dus zijn eigen aansluiting.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je de 'Single Connection' gebruikt dan kan dit gewoon. Pas als je meerdere boxen parallel op 1 output aan gaat sluiten daalt de impedantie.

• TacoB
EddoH schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:31:
Als je de 'Single Connection' gebruikt dan kan dit gewoon. Pas als je meerdere boxen parallel op 1 output aan gaat sluiten daalt de impedantie.
Dan heb ik alle info die ik nodig heb. Dank allen!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik denk dat het meer te maken heeft dat de 'ohms' die je achter op de speaker hebt staan.
Bij de meeste luidsprekers heb je een verloop in impedantie die het hoogst is rond het resonantiepunt waarbij de 'ohms' in de meerdere tientallen kunnen lopen. Maar buiten dit resonantie gebied, bij bijvoorbeeld een bass-reflex systeem in het resonantie gebied van de baspijp/kast combinatie kan een 8 ohm speaker best onder de 4 ohm uitkomen. Of in ieder geval de 'Ohmse' weerstand van de spoel.

https://www.google.nl/sea...curve+speaker+bass+reflex

[ Voor 4% gewijzigd door freekr op 23-02-2016 16:30 ]

Pagina: 1