Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunningse
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs het moederbord en het geheugen van de midstream pc uit de "Desktop Best Buy Guide - Januari 2016" aangeschaft. Alles is geïnstalleerd en werkt als een trein op het geheugen na dan. Deze werkt wel in de sloten 1 en 2 of 3 en 4 (single mode?) maar niet in 2 en 4 of 1 en 3 (dual channel). Nou las ik hier op het forum al dat het voor gamen weinig toevoegt maar dit neemt niet weg dat ik de oorzaak niet wil achterhalen.

Groet,

Bunningse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Uefi update geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Je doet de aanname dat dual channel 1 en 3 of 2 en 4 is. Dat is niet juist. Je hebt namelijk 2 kanalen (1+3) en (2+4). Van beide heb je er een nodig. Dual channel is dus 1+2 en 3+4. Dus gewoon in 1+2 stoppen. Het lijkt niet logisch, maar de meeste borden met 4 Dimm's moeten om en om gevuld worden in plaats van Dimm's bij elkaar.

Zie pagina 11 van de manual.

http://download.gigabyte....150m-d3h(ddr3)(gsm)_e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunningse
White Feather schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:30:
Je doet de aanname dat dual channel 1 en 3 of 2 en 4 is. Dat is niet juist. Je hebt namelijk 2 kanalen (1+3) en (2+4). Van beide heb je er een nodig. Dual channel is dus 1+2 en 3+4. Dus gewoon in 1+2 stoppen. Het lijkt niet logisch, maar de meeste borden met 4 Dimm's moeten om en om gevuld worden in plaats van Dimm's bij elkaar.

Zie pagina 11 van de manual.

http://download.gigabyte....150m-d3h(ddr3)(gsm)_e.pdf
Wel vaag dat CPU-Z aangeeft dat Dual Channel niet actief is dan.

Volgens de handleiding zou het wel moeten werken:
The four DDR4 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

Dus jij zegt als ik slot 1 van kanaal B en slot 2 van kanaal A gebruik dat het geheugen dan in dual channel werkt. Ik heb eigenlijk geen idee of deze instelling standaard aan staat in de BIOS. Lijkt mij wel.
Nee nog niet geprobeerd. Zou het helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Skylake is erg kieskeurig qua RAM, dus ja, een UEFI update wil dat nog wel eens rechtzetten

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunningse
Gaan we proberen. Nu nog even uitzoeken hoe dit werkt
Pagina: 1