Keuze TV: FHD/UHD, 50Hz/100Hz, 40"/50" budget: 600-700 Euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
Ik zoek een TV met een budget maximum van 600 Euro, wat eventueel uit mag lopen naar 700 Euro voor een echt goede deal. De (zit)afstand tot de tv bedraagt ongeveer 2,5 tot 3 meter. Ik kijk veelal sport en Netflix, er wordt niet op de tv gegamed. Voordat ik op zoek ga naar een specifiek model wil ik eerst een 'grove selectie' maken van wat ik nodig denk te hebben. Vanwege het budget zal ik een compromis moeten maken, maar ik ben er nog niet uit welke. Hierbij zou ik graag jullie mening willen horen.

Het liefst zou ik een UHD (smart) tv van ong. 50 inch met een refreshrate van 100 hz kopen. Helaas vallen deze niet in het budget. Nu is dus de vraag op welke van de 3 ik wil besparen. De volgende 3 keuzes blijven over.

Keuze 1: 50 Inch, 100 hz, FHD:
Hoge refreshrate voor de vloeiende beelden bij de sport, mooi groot scherm om van een afstand te bekijken, alleen geen UHD. Dat zou voor de afstand en de grootte van de TV toch mooi meegenomen zijn. Er is nog niet veel content in UHD, maar hoe snel gaat dit veranderen? Hoe toekomstbestendig is deze TV?

Keuze 2: 40 Inch, 100 hz, UHD
De hoge refreshrate i.c.m. de UHD zorgt voor een super beeldkwaliteit. Het 'kleine' beeldscherm is alleen wel een nadeel als je vanaf 3 meter afstand kijkt. Ook is de vraag of je bij deze beeldgrootte je überhaupt verschil ziet tussen UHD en FHD. Kortom, is UHD op 40 inch de meerprijs waard?

Keuze 3: 50 Inch, 50 hz, UHD
Grote TV met UHD die zeker op dit formaat wel tot zijn recht zal komen. Alleen wordt er in dit budget dan bespaard op veel dingen waaronder de refreshrate van 50 hz. Hoe storend is dit tijdens sportwedstrijden en het kijken van series en films (in UHD)? Oftewel, is het verstandig om een 50" UHD TV te kopen voor dit budget?

(Keuze 4: 50 Inch, 100 hz, UHD)
Budget moet worden opgerekt naar minimaal 900 Euro, Dit is te ver buiten budget en helaas dus geen optie.

Dan nu mijn vraag, welke keuze zouden jullie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat je hier een open deur intrapt. Als je soortgelijke topics doorneemt, zul je zien dat de tendens op het forum keuze 1 zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Keuze 4 is geen optie want buiten budget;
Keuze 3: de 50 Hz heeft een groter nadelig effect op de beeldkwaliteit bij vloeiende beelden dan dat UHD als voordeel biedt.
Met andere woorden: Dan is keuze 1 een veel betere keuze.

Het verschil tussen UHD en FHD is gewoon niet waarneembaar vanaf normale kijkafstand bij die grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door pelt op 24-02-2016 16:26 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:53
Efjes doorsparen zou ik zeggen.

Ik zou zeker niet afstappen van de 100 Hz, want dat levert echt wat op.
En als je plaats hebt voor 50', dan zou ik daar ook niet van af stappen bij jouw kijkafstand.

Hou eventueel marktplaats in de gaten. Coolblue biedt regelmatig 2de kansjes aan, waar je wel nog de volle garantie op krijgt.
En als daar echt iets mis mee is, dan stuur je toch gewoon terug...

Sony A7 iv en wat recycled glas