"Koele" server

Pagina: 1
Acties:

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Topicstarter
Hallo mensen...

Ik heb weer eens een raar idee. ik wil namelijk een server hebben in huis die zeer energiezuinig is en geen fan heeft. Toen dacht ik meteen aan de Via proc die laatst op tweakers.net stond: http://www.viatech.com/jsp/en/products/C3/c3.jsp aangezien die geen fan nodig heeft en ook weinig strrom verbruikt.
Als moederbord dacht ik aan iets met de intel i810E chipset:
http://www.intel.com/design/chipsets/810E2/index.htm

Verder gewoon 64 of 128 MB Ram erin, dat boeit verder niet. Ow ja OS wordt Slackware 8.0, maar dat is niet echt van belang.

Maar nu wil ik altijd rare dingen. Van de VIA proc kan ik helemaal geen releasedatum vinden voor die proc??? Nergens een winkel die dat ding aanbiedt. Alternate heeft wel een VIA III ofzoiets, maar dat is het volgens mij niet. Een bord met zo'n Intel chipset is ook al niet te zoeken? zijn die te nieuw ofzo? En is het sowieso wel slim om zo'n systeem te nemen??

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Waarom ga je niet voor een 815 chipset ?

Verwijderd

Die VIA proc is de Via/Cyrix.
Hij is qua performance niet echt een topper, maar bij sommige dingen wel weer goed (lees: iets minder dan gelijk geclockte celeron), en bij sommige weer minder (lees: gelijk geklockte celeron zonder L2 cache).
De keuze is verder aan jou.

BTW, waarom geen mobo met via chip? Heb ik altijd gehad, en zeer tevreden over, en nog eens goedkoop ook.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Je kan ook een celeron zoeken van 100 mhz bus en dan downclocken op 66 mhz fsb.
Of gewoon een celeron 1 nemen op 400 mhz ofzo.

Die dingen worden ook niet zo heel warm. Zorg dat je dan een grote heatsink erop heb zitten, en laat voor toch een beetje airflow 1 case fan door je kast blazen, beetje gericht op je proc.

Op deze manier heb je heel weinig geluid en toch wel een redelijk leuke proc voor een server.

Divide and conquer.

Verwijderd

maar hij wilt 0 fans :)

Wat je kan doen is een heel groot koelblok ergens uithalen en die er op zetten, zodat een fan overbodig is.

Maar ik zou gewoon idd 1 fan op halve snelheid laten draaien. Die hd's maken al genoeg herrie :(

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ja maar een Celleron verbruikt nog redelijk wat stroom. Ik heb er nu een in mijn workstation zitten. Die doet het best goed, maar ik had toch graag een iets energiezuinigere proc die helemaal geen fan nodig heeft als het even kan.

Waarom geen Via chipset? geen idee eigenlijk. Heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik ben niet zo'n hardware dude. het gaat mij erom dat het een goede chipset is die UltraDMA ondersteund en een geintegreerde videokaart. Het lieft een beetje fatsoenlijk merk moederbord. Asus of MSI ofzo...
Het gaat mij niet om de prestaties. In principe is een pentiumpje wel zat 9die staat er nu ook), maar die vreet stroom en rammelt ;)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 00:16 schreef bakdozium het volgende:
Waarom ga je niet voor een 815 chipset ?
Ik wil een geintegreerde videokaart (ja een tweaker die dat wil, raar he ;) ).

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 00:29 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ja maar een Celleron verbruikt nog redelijk wat stroom. Ik heb er nu een in mijn workstation zitten. Die doet het best goed, maar ik had toch graag een iets energiezuinigere proc die helemaal geen fan nodig heeft als het even kan.

Waarom geen Via chipset? geen idee eigenlijk. Heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik ben niet zo'n hardware dude. het gaat mij erom dat het een goede chipset is die UltraDMA ondersteund en een geintegreerde videokaart. Het lieft een beetje fatsoenlijk merk moederbord. Asus of MSI ofzo...
Het gaat mij niet om de prestaties. In principe is een pentiumpje wel zat 9die staat er nu ook), maar die vreet stroom en rammelt ;)
whehe.
Mijn servertje heeft ook een celly, een 466MHz, met een goedkoop flut koelertje. Maar je hoort hem bijna niet, dus ik zou het gewoon met koelertje doen.

of gaat de HD uit als je gaat slapen (neem aan dat dat de reden is dat je hem stil wilt).
Dan moet je idd een koele processor zoeken die met een groot koelblok al goed genoeg te koelen is.
Ik weet niet hoe warm die Via/Cyrix'jes worden, maar misschien is dat dan idd een goede keus.

Verwijderd

Als het niet om prestaties gaat kun je net zo goed een 486 nemen. Die kunnen zelfs zonder koelblok. En dan doe je er voor de udma een udma 66 kaartje bij :P

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ja en 486 kan, maar die bakken zijn ook niet bepaald energiezuinig en wel weer iets te sloom vind ik. Een celeron zou inderdaad een oplossing zijn. Zit eraan te denken... maar een Via proc kost maar 130 gulden ofzo en heeft maar een lullig koelblokje nodig. Het ding gebruikt maar enkele Watts en heeft de kleinste kern ooit gebmaakt voor het x86 platform (0.13 micron).
However, heeft er iemand nog iets gehoord van die VIA proc?

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 00:31 schreef NvidiaGebruiker het volgende:
of gaat de HD uit als je gaat slapen (neem aan dat dat de reden is dat je hem stil wilt).
Neu dan heeft ma rust als ze moet poetsen ;) Die harde schijf laat ik gewoon na 1 minuut inactiviteit uitschakelen net als de videokaart, zodat er echt heel weinig energie wordt gebruikt. geen cdrom en geen floppert erin en een leuk kastje eromheen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 22 juni 2001 00:26 schreef NvidiaGebruiker het volgende:
maar hij wilt 0 fans :)
Ja dat heeft ie inderdaad gezegd... Dan moet ie zeker ook de fan uit de powersupply halen :? >:)

Effe ontopic, een VIA processor is meer dan genoeg voor een server. Als een 486 het al kan, waarom een VIA niet? Wat betreft de mobo, ik zou ook voor de i810/i815 gaan. Lekker veel onboard zooi :)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 07:43 schreef BalusC het volgende:

Ja dat heeft ie inderdaad gezegd... Dan moet ie zeker ook de fan uit de powersupply halen :? >:)
LOL, maar dat moet inderdaad ;) Voor 15 Watt heb je geen fan nodig... Anders ram ik er een weerstand tussen.
Op vrijdag 22 juni 2001 07:43 schreef BalusC het volgende:
Effe ontopic, een VIA processor is meer dan genoeg voor een server. Als een 486 het al kan, waarom een VIA niet? Wat betreft de mobo, ik zou ook voor de i810/i815 gaan. Lekker veel onboard zooi :)
ja ik wil dus wel een VIA ding, maar die kun je nergens kopen! Ik vroeg me af of en waar je dat ding wilt kopen. Op de Website van VIA staat alleen dat ie een tijd geleden is aangekondigd, maar verder niks :(

Verwijderd

bij www.alternate.nl verkopen ze de VIA proc.
En alternate levert ook altijd mooi op tijd, dus binnen 1 a 2 dagen.

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 14:29 schreef NvidiaGebruiker het volgende:
bij www.alternate.nl verkopen ze de VIA proc.
En alternate levert ook altijd mooi op tijd, dus binnen 1 a 2 dagen.
Weet ik, maar ik vroeg me af of dat de juiste was. Dus dezelfde als ik vermeld had in de topic...

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
Op vrijdag 22 juni 2001 00:30 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

Ik wil een geintegreerde videokaart (ja een tweaker die dat wil, raar he ;) ).
een i815 chipset heeft onbaord vid...
Pagina: 1