MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:08:
Het verschil is al een factor 3 tussen de goedkoopste & duurste CPU; je bent een beetje appels & peren aan het vergelijken. Daarnaast, maar dat had je al gelezen (en begrepen) is onder andere de opgave voor TDP alsmede de L1, L2 en L3 cache aanzienlijk verschillend.
Het lijkt me aanzienlijk zinvoller om eerst te bedenken wat je met een CPU wil gaan doen, dan benchmarks op te snorren op internet en dan besluiten of een CPU van 60 Euro voldoende is of dat je toch iets meer moet/wil uitgeven.
Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe de chips 'gebakken' (correcte term?) worden, hoe ze opgebouwd zijn.
Het gaat me niet zozeer over wat ik er mee wil, om er vanaf te zijn, waarschijnlijk g4500, later i3-6100 of i5-6400.
Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:13:
Wat bedoel je precies met discrete processoren? Of ze specifiek worden gemaakt voor die clockspeed of niet?
Chips worden door middel van een wafer gemaakt: in het middel is de kwaliteit het beste en daar zitten de hoogst geclockde modellen (bijv de i5 6600). Na mate je steeds meer naar de randen gaat zitten er steeds meer onvolkomenheden in het silicoon waardoor de kwaliteit lager wordt: dit worden dan de i5 6500 en i5 6400.
In theorie zou je kunnen overclocken om de performance te halen van een hoger gepositioneerde cpu. Helaas laat intel geen overclocking meer toe op modellen onder de top van de lijn (in dit geval dus de i5 6600k)
Kijk, dat is leuke info! Dus die cpus worden in een enorme pannekoek gebakken, waar ze dan met een koekjesvorm de verschillende processoren uitsnijden? Dat is geweldig! Ik ga eens video's zoeken, klinkt als een heerlijk werkje, wafers maken!
Wat betreft overklokken, dat is ook meer een hypothetische situatie. Als ik dat zou gaan doen, zou ik mijn huis er bij afbranden vrees ik
[
Voor 40% gewijzigd door
Verwijderd op 23-02-2016 13:17
]