Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo modem vervangen door router

Pagina: 1
Acties:

• Slagers91
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-02-2021
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik woon in een studentenhuis met 11 mensen maar wij hebben al een hele tijd last van internet wat steeds weg valt of gewoon niet goed werkt. Wij hebben een abonnement lopen bij Ziggo TV Standaard & Internet Z3. 200 / 20 Mbit/s, WifiSpots en Internetbeveiliging Basis. Als het klopt moet het niet aan de snelheid liggen van ons abonnement? Omdat wij een half jaar geleden het duurste internet abonnement hebben afgesloten daar.

Onze situatie.

Wij hebben een standaard modem van Ziggo in gebruik. Deze staat op de begane grond op de 1st verdieping staat een wifi versterker via het netstroom. Hierdoor heb je ook internet op de zolder. Daarnaast hebben wij ook nog een kabel door de tuin lopen naar een ander gedeelte van ons studentenhuis hier zit een router aangesloten zodat de mensen daar ook internet hebben. Nou hebben wij heel vaak het probleem dat je niet eens een filmpje op youtube kan kijken omdat het daarvoor gewoon te traag is.

Misschien een idee voor ons?

Wij willen een nieuwe router kopen voor de begane grond waar het internet binnenkomt. Is het verstandig dan om die router aan de standaard ziggo modem te hangen? Gaat het internet dan sneller of ligt het echt aan de modem van ziggo zelf? Zelf dachten wij ook om misschien een accespoint in het huis te installeren.

Iemand van jullie een idee hoe wij dit het beste kunnen aanpakken zodat we weer snel internet hebben in ons studentenhuis?

Alvast bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door Slagers91 op 23-02-2016 12:55 . Reden: accespoint ]

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

Aan de modemrouter van ziggo kan je een switch hangen (met genoeg poorten). Vervolgens plaats je op elke verdieping een accesspoint. Vanaf de switch gaat een goede netwerkkabel naar elke accesspoint. Je kan mteeen ook een netwerkkabel aanleggen naar elke ruimte als daar de ruimte voor is.

...en waarom?

• Slagers91
Ja daar dachten wij ook aan. Dat je op de standaard modem van Ziggo een kabel trekt naar de eerste verdieping en daar dan een nieuwe router aanhangt. En die dan instelt als accespoint?

• Slagers91
Heb het er net een beetje overgehad is het verstandig om dan twee routers te kopen die ongeveer 70 euro per stuk kosten. En dan eentje bij de modem op de beganen grond bij te hangen. En de andere dan op de 1st verdieping?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:00:
Ja daar dachten wij ook aan. Dat je op de standaard modem van Ziggo een kabel trekt naar de eerste verdieping en daar dan een nieuwe router aanhangt. En die dan instelt als accespoint?
Je hoeft niet per se een router te kopen om die vervolgens weer te degraderen tot slechts een accesspoint.

Wat is jullie budget eigenlijk?

Alleen de modemrouter van Ziggo zou volstaan als jullie genoeg hebben aan de beschikbare netwerkpoorten. Waarschijnlijk slechts 4.

Als jullie 4 accesspoints hebben (accesspoints, omdat dat eigenlijk jullie antwoord is), zullen alle 4 de poorten van de ziggo modem/router bezet zijn. Misschien willen jullie eea ook nog bekabeld aansluiten?

Hoe is de performance overigens als je een pc direct op de modem aansluiten? Ook dan nog problemen?

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:03:
Heb het er net een beetje overgehad is het verstandig om dan twee routers te kopen die ongeveer 70 euro per stuk kosten. En dan eentje bij de modem op de beganen grond bij te hangen. En de andere dan op de 1st verdieping?
Je zou er hier 2 of 3 van kunnen aanschaffen. Dit is dus slechts een accesspoint, maar hét antwoord op jullie behoefte. Router is niet nodig. Dat doet de ziggo modem router wel. Je zou kunnen overwegen om op elke verdieping 1 accesspoint op een centrale plaats van de verdieping te kunnen plaatsen.

...en waarom?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:03:
Beter idee: gewoon gelijk AP's kopen.

Ziggo heeft een zeer redelijke (gebaseerd op de TP-Link Archer C7) voor EUR 59, KPN heeft eentje met vergelijkbare specs (custom design van Arcadyan) voor EUR 50 (als je het bij Telfort ipv KPN zelf bestelt). Beide zijn ronduit superieur aan alternatieven rond dit bedrag retail. Verschil is dat de Ziggo AP externe antennes heeft. Deze zijn iets gevoeliger dan de intere antennes van de KPN AP. Keerzijde is dat externe antennes kwetsbaarder zijn, zowel voor kwijtraken en beschadigingen, als voor misconfiguratie (of kabels ertussen gewoven :X ). Studentenhuis klinkt als omgeving waar hufterproof belangrijk is, dus zou ik eerder de KPN aanraden.

Specs zijn trouwens:
3x3 MiMo
Dualband WiFi-ac
DFS support (dus alle 19 kanalen in 5GHz beschikbaar, incl de high-power kanalen)
Band steering (apparatuur dat op 2.4GHz probeert te verbinden maar ook 5GHz aankan wordt naar 5GHz gebonjourd)
Degelijke WiFi-chipsets (KPN: Broadcom BCM4360, Ziggo: Qualcomm QCA9880)

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 23-02-2016 13:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Slagers91
Younes, Even op jou accespoints. Sommige van ons hebben ook een Mac book die werkt alleen op 5ghz en jou accespoints heeft dat niet. Dus dat werkt dan niet of wel?

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-11 16:56
Tip: Kijk eerst even waar de vertraging in zit en baseer daar op je volgende actie. Je kan zoveel ap's kopen als je wilt maar als het probleem in het ziggo modem zit ben je nog geen steek verder.

• Slagers91
Maar wordt het door accespoints sneller of is het bereik dan alleen verder? Want aan het bereik ligt het niet echt. Want ik woon 3 meter van de Ziggo Modem vandaan en ik heb ook steeds slecht internet en kan vaak niet connecten.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:11:
Younes, Even op jou accespoints. Sommige van ons hebben ook een Mac book die werkt alleen op 5ghz en jou accespoints heeft dat niet. Dus dat werkt dan niet of wel?
Lijkt me sterk dat die macbooks alleen op 5Ghz werken. Een meer recent model van dit merk is de Ubiquiti AP AC

Deze AP ondersteunt ook 5GHz, maar is wel een stukje duurder. Als het om bereik gaat, kan je nog weer een stukje hoger gaan in het assortiment en neem je de Ubiquiti AP AC LR

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:13:
Maar wordt het door accespoints sneller of is het bereik dan alleen verder? Want aan het bereik ligt het niet echt. Want ik woon 3 meter van de Ziggo Modem vandaan en ik heb ook steeds slecht internet en kan vaak niet connecten.
Met een accesspoint wordt, vergeleken met de rangeextender, de snelheid zeker hoger. Een range extender geeft alle signalen (dus ook ruis) slechts door. Die pakt 't op en gooit 't weer door. Een AP werkt niet zo. Er gaat immers een netwerkkabel heen.

...en waarom?

• Slagers91
Ja dan gaat het wel redelijk wat kosten. Wij dachten nou om een nieuwe router te kopen die we langs de Ziggo modem hangen en dan op de eerste verdieping een Dual AP?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Younes schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:21:
[...]

Met een accesspoint wordt, vergeleken met de rangeextender, de snelheid zeker hoger. Een range extender geeft alle signalen (dus ook ruis) slechts door. Die pakt 't op en gooit 't weer door. Een AP werkt niet zo. Er gaat immers een netwerkkabel heen.
Waar, maar als hij 3 meter van het modem af zit, lijkt er toch wel iets aan de hand. Ik heb niet alles gelezen, maar is het via de kabel ook traag?
Zitten er andere wifinetwerken in de weg?

Extra AP's zorgen voor beter bereik, maar uiteindelijk niet voor een hogere max snelheid.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:07
Maar even vraag 1: heeft dat Ziggo-ding nu niet gewoon moeite met de 20-40 gelijktijdige verbindingen die je met 11 studenten op 1 verbinding gewoon krijgt (telefoons, tablets, laptops, consoles, etc.)?

In theorie lijkt het me beter even goed in kaart te brengen wat het probleem is, in plaats van er gewoon hardware tegenaan te gooien in de hoop dat dat het oplost...

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:21:
Ja dan gaat het wel redelijk wat kosten. Wij dachten nou om een nieuwe router te kopen die we langs de Ziggo modem hangen en dan op de eerste verdieping een Dual AP?
Een wifi n accesspoint bij de modem en een wifi ac op de 1e verdieping dan?

...en waarom?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Router in bridge mode laten zetten (ben je wel je hotspots kwijt) en een goede router centraal in huis neerzetten.

• Slagers91
Ja maar volgens mij ligt het niet aan het bereik want woon er bijna tegenaan. En bij mij is het ook bagger. Wij dachten gewoon dat het aan de modem van ziggo ligt omdat die al vaker kuren heeft met meerdere verbindingen. Dus dachten als we dan een router langs de modem hangen en de router de signalen laten uitzenden zodat ze beter zijn en dan met een kabel naar de AP op de eerste verdieping kunnen laten gaan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twam schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:23:
Maar even vraag 1: heeft dat Ziggo-ding nu niet gewoon moeite met de 20-40 gelijktijdige verbindingen die je met 11 studenten op 1 verbinding gewoon krijgt (telefoons, tablets, laptops, consoles, etc.)?

In theorie lijkt het me beter even goed in kaart te brengen wat het probleem is, in plaats van er gewoon hardware tegenaan te gooien in de hoop dat dat het oplost...
Een regulier consumentenAP is doorgaans berekend op max 20 gelijktijdig aangesloten devices. Helemaal niet gek dat dat lastig gaat bij 20-40.

Welk modemrouter betreft het eigenlijk exact?

Oslik blyat! Oslik!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Slagers91 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:25:
Ja maar volgens mij ligt het niet aan het bereik want woon er bijna tegenaan. En bij mij is het ook bagger. Wij dachten gewoon dat het aan de modem van ziggo ligt omdat die al vaker kuren heeft met meerdere verbindingen. Dus dachten als we dan een router langs de modem hangen en de router de signalen laten uitzenden zodat ze beter zijn en dan met een kabel naar de AP op de eerste verdieping kunnen laten gaan
Dan lijkt het inderdaad te liggen aan de modemrouter van Ziggo. Maar, zoals anderen opteren: eerst uitsluiten zodat je zeker weet dat je de juiste oplossing koopt. Uitgaande van een modemrouter die dit verkeer niet aankan: Een goeie router kopen (kost ook wat geld), ziggo modem naar nieuwe router laten bridgen en een goeie accesspoint op de 1e verdieping. Dat lijkt me gezien de mogelijke oorzaak van jullie probleem, een goede oplossing

...en waarom?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
Heb je wel eens een kabeltje rechtstreeks op op het Ziggo modem ingeprikt en getest? Mogelijk heb je ergens een slechte kabel. Of met een analyzer controleren of er storingen zijn of misschien zitten er veel mensen op het zelfde kanaal. Misschien is het niet 1 probleem maar een combinatie van.

http://lifehacker.com/net...leshooting-app-1760000355

[ Voor 8% gewijzigd door m3gA op 23-02-2016 13:31 ]

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 16:09

Janspook

Fryslân boppe

Wat ik zou doen is de modem op switch mode zetten en dan daar achter de nieuwe router hangen.

Gewoon een spook

• m3gA
jancool15 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:55:
Wat ik zou doen is de modem op switch mode zetten en dan daar achter de nieuwe router hangen.
Bridge mode bedoel je. Maar het lijkt me handig als hij eerst inzichtelijk maakt wat nu exact de oorzaak is van de problemen voor er klakkeloos vanalles aangeschaft wordt en vervangen.

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 16:09

Janspook

Fryslân boppe

ik heb thuis ook een ziggo modem en die gaan maar tot zo ver

Gewoon een spook

• m3gA
Welk type modem is het ? De ubee is sowieso knap waardeloos qua Wifi dus daar heb ik zelf access points voor ingezet.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Volgens mij is het probleem dat er teveel wireless clients op een AP zitten. Ik zou het Ziggo modem lekker in router mode laten staan, en een bekabeld accesspoint (en dus niet een router) op elke verdieping plaatsen.
Pagina: 1