Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het gebruik van diensten als Gmail, Hotmail (Privacy)

Pagina: 1
Acties:

• RivalMarco
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 10:03
Zoals de titel al suggereert: het gebruik van diensten als Gmail, Hotmaill, Hosted Office 365, Drobbox ed. is tegenwoordig een hot item wanneer je het combineert met Privacy.

Veel mensen mailen vrolijk in het rond met Gmail onder het motto 'ik heb niets te verbergen', terwijl de andere helft zijn email onderbrengt in een self-hosted IMAP Solution en zijn bestanden bijvoorbeeld in het Nederlandse Stack (TransIP).

Zelf val ik niet helemaal onder èèn van de kampen maar zweef ik er tussen. Omdat ik digitale privacy zeer interessant vind ben ik altijd geïnteresseerd in de mening van anderen over bijvoorbeeld het gebruik van Gmail, wetend dat je data dan in Amerika staat.

Hoe staan jullie hier tegenover? Maakt het je niets uit of juist wel en gebruik je een alternatief? :)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57
Zit er zelf tussen in. Gebruik vaak mijn me.com en gmail.com maar tegenwoordig ook steeds meer protonmail.com

Voor opslag Dropbox/transip/Owncloud

Data waarvan ik niet wil dat Amerika het weet gaat op Owncloud de rest op dropbox

• Loolee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 21:40
Ik gebruik inderdaad sinds een aantal maanden Dropbox niet meer om gevoelige data op te slaan i.v.m. privacyregelingen. Hoe zit dit precies met Gmail en Hotmail? Verkrijgt bijvoorbeeld Google dan ook de auteursrechten op je e-mails?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:47
Het punt met self-hosted is veiligheid, dat is dezer dagen geen triviale bezigheid. Met name email zelf hosten is gewoon niet te doen, temeer daar (helaas) de grote jongens als gmail/hotmail/yahoo custom domains vaak penalties geven, en je dus in spamfilters terecht komt.

Ik zit voor mail daarom bij Zoho, een wat onbekende maar toch moderne/fullfeatured hoster/client.

Van Dropbox ben ik al jaren geleden over gegaan naar BTSync, wat verdraaid goed werkt. Heb een tijdje Syncthing gedraaid, dat was ook prima, maar wat lastig op te zetten (dus bestanden delen met vrienden en familie ho maar). Simpelweg een code toevoegen snapt iedereen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RivalMarco
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 10:03
Wat betreft Gmail gaan er natuurlijk al jaren geruchten dat ze al je mails scannen en daarmee in de achtergrond een profiel van je bouwen. Wellicht niet helemaal waar, maar er zal zeker een kern van waarheid inzitten gezien het feit dat je natuurlijk advertenties krijgt op Y nadat je op X zocht naar een term.
Denk dat Hotmail wat dat betreft niet onder doet voor Google..

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 14:48
Dit is geen onderwerp voor ASP. Ik hou het even op: Client Software Algemeen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Brent
Dat is zo waar als dat de aarde rond is, Google vraagt er immers niet voor niets toestemming voor in de gebruiksvoorwaarden ;)

Jou profileren en je aanbieden aan adverteerders, dat is Google's businessmodel. Natuurlijk is Gmail een freebie om dat profiel te verbeteren.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:33
Geruchten? Google heeft het al sinds het begin in zijn privacy FAQ staan.
Onze geautomatiseerde systemen analyseren uw inhoud (inclusief e-mails) om voor u relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten, gepersonaliseerde advertenties en spam- en malwaredetectie.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Wordt de data gebruikt voor reclame profiel of voor risico profiel. Zolang dergelijke data in het bezit blijft van de aanbieder is het het eerste. Hoewel niet ideaal is dit minder zorgwekkend dan het tweede geval waarbij derden toegang hebben tot de data.

En dit blijft een risico van data op servers van Amerikaanse bedrijven. Daarnaast is het ook nog mogelijk dat de data wordt gebruikt voor economische voorsprong.

👑

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-11 11:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

E-mail is een essentieel onderdeel van het moderne leven. Je kan niet meer zonder. Toegang verliezen tot je mail-archief is een kleine ramp. Als een vreemde toegang krijgt tot je mailbox is dat een grote ramp.
Daarom maak ik geen gebruik van gratis services (mail of anders) voor dingen die ik belangrijk vindt.
Als je een conflict krijgt met (bijvoorbeeld) GMail dan heb je geen poot om op te staan. Zij bepalen eenzijdig wat er met je account gebeurt. Als ze besluiten om je account te sluiten en alles weg te gooien dan heb je pech. Als iemand het lukt om je wachtwoord te achterhalen dan ben je je e-mailadres kwijt en dat krijg je nooit meer terug.

Denk er ook aan dat er allerlei andere diensten en websites aan je e-mail zijn gekoppeld. Met een druk op de knop sturen ze een nieuwe wachtwoord naar je e-mailadres. Als de toegang tot je mailbox wordt gestolen dan heeft de aanvaller ook toegang tot alle gekoppelde diensten.

Daarom vind ik het erg belangrijk om zelf controle te hebben. Mijn e-mail staat op systemen die ik zelf beheer en waar ik backups van kan maken. Mijn strategie is om zelf te doen wat ik zelf kan. Als ik het niet zelf kan doen dan koop/huur ik diensten waar ik vertrouwen in heb en probeer ik daar zo min mogelijk afhankelijk van te zijn. Wederom is de mogelijkheid om zelf bij al je data te kunnen daarbij de belangrijkste factor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Brent
De moeilijkheid van email is dat self-hosten tegenwoordig expertise vereist. In een spam-filter terecht komen als je shared-host op een verkeerd IP komt is lastig te constateren, nog lastiger te verhelpen. Sowieso is een systeem up2date houden met beveiligingsupdates verre van triviaal, zie de fora voor mail-in-a-box-achtige images maar. Ook heb ik vrij sterk anekdotisch bewijs dat de grote 3 bij voorbaat custom domains een minpuntje op de spam-index lijken te hanteren: m.a.w. gewoon gmail/outlook.com gebruiken is een goede manier om bezorging te garanderen. Zelfs een ervaren sysadmin is geen garantie voor fatsoenlijke mail-delivery, kijk maar eens naar het schrikbarend hoge aantal hosters die geen spf,dkim doen. Hebben we het nog niet gehad over als je verkozen bent tot target van een een of andere aanval, daar heb je weer heel andere expertise voor nodig, en dat is zelfs voor de meeste sysadmins boven de pet.

Kortom, self-hosten, dat is eigenlijk evenmin een aanrader. Dan liever via werk, provider of een gerenommeerd hoster (fastmail etc). Al was het maar omdat gewhitelist blijven een dagtaak kan zijn.

Verder vond ik deze wel toepasselijk voor hier: https://ar.al/notes/schnail-mail-free-real-mail-for-life/

Pagina: 1