• vreet
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-01-2021
Beste Tweakers,

Ten eerste

Ik ben nieuw op tweakers (en ben wellicht in sommige aspecten een noob) dus sorry als ik dit forum verkeerd gebruik of soms om een uitgebreide uitleg moet vragen. Ik vind tweakers wel heel tof, ik heb in mijn communicatie via advertentieberichten toen ik de pc geprobeerd heb te verkopen al gemerkt dat iedereen heel behulpzaam is.

Het probleem

Ik heb ongeveer een jaar geleden een zelfgebouwde pc aangeschaft via marktplaats. Het is een krachtpatsertje (zie Specificaties) die aan al mijn eisen voldeed. Nu kon ik eindelijk soepel video bewerken en af en toe een game spelen.

Helaas kwam ik er na ongeveer een maand achter dat de pc af en toe uitvalt, na het tonen van een blauw scherm met wat (voor mij niets zeggende) witte tekst startte de pc weer op. Dit gebeurde heel af en toe, meestal tijdens zwaar gebruik waarbij het scherm eerst even freezed.

Toen de update naar Windows 10 uitkwam heb ik deze gelijk erop gezet, in de hoop dat de pc niet meer zal uitvallen. Het leek in eerste instantie beter te zijn. Maar nu, en de afgelopen weken, heeft de pc zijn dieptepunt bereikt.

Zelfs tijdens het opstarten valt de pc uit, soms zelf 4 keer achter elkaar. Hij start dan steeds weer uit zichzelf opnieuw op.

Complete scenario uitval

Als de pc bij het opstarten uitvalt komt er een blauw scherm (https://encrypted-tbn0.gs...QsfYYOxd9DXIxSatKw9biuMAn) daarna start de pc opnieuw op.

Als de pc is opgestart en dan uitvalt staat er een error code op de bluescreen. Het gaat hierbij meestal om IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL of HAL_INITIALIZATION_FAILED. Daarna start de pc zichzelf weer op.

Specificaties

Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit
Processor
AMD FX-8320 39 °C
Vishera 32nm Technologie
RAM
16,0GB Dual-Kanaal DDR3 @ 573MHz (7-7-7-19)
Moederbord
ASRock 980DE3/U3S3 (CPUSocket) 35 °C
Grafisch
PLG2488H (1920x1080@60Hz)
R9 270X WindForce 3X OC (Via:
Opslag
1TB TOSHIBA DT01ACA100 SCSI Disk Device (SATA) 31 °C
1TB ST1000DM003-1CH1 SCSI Disk Device (SATA) 26 °C
Optische schijven
DTSOFT Virtual CdRom Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
TSSTcorp CDDVDW SH-224DB SATA CdRom Device
Geluid
Realtek High Definition Audio
Voeding
CP750W combatpower

Overige bekende problemen

Draadloos internet is traag. Ik heb glasvezel en heb een kabel aangelegd, daardoor heb ik nu 40 mbp/s. Draadloos is max. 12 mbp/s.

Als de pc net is opgestart duurt alles even, de achtergrond laden bijvoorbeeld (ik heb dan wel een dia-voorstelling van 10 afbeeldingen die om de 10 seconden verandert, misschien dat het daar aan ligt)

Alvast bedankt voor de hulp!! :)

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06
Even snel wat dingen die ik kan bedenken die je kan controleren. Kan uit je verhaal niet staan wat je zelf al hebt geprobeerd?

Maar doe eens een memtest etc. vaak heeft je moederbord ook wat standaard testen in de BIOS die je kan doen op je hardware.

Update al je drivers, check of alle hardware firmware up to date is.

Gebeurd het ook als je b.v. de helft van je geheugen eruit haalt?

Als bovenstaande allemaal goed is helpt misschien een verse Windows installatie.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben niet geheel thuis in AMD-machines maar ik zie sowieso dat jouw geheugen op 573MHz loopt terwijl dat geen normale waarde is; zelfs op dual-channel kom je op 1146MHz terwijl jouw CPU "het liefste" 2x 933MHz heeft.

Daarnaast zou ik beginnen om je Daemon Tools er even af te gooien; niet dat ik ze niet vertrouw maar het sluit in ieder geval uit dat je virtuele channels verziekt worden (wazige drivers).

Verder inderdaad je drivers zelf downloaden en installeren bij elke betreffende fabrikant; zoek even elders uit hoe je ervoor zorgt dat Windows 10 niet zelf "random" drivers installeert via WindowsUpdate.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:44
- stap 1, zorg dat alles op de standaard klok draait, zoals al gezegd, 573 klinkt als een rare klok voor je geheugen.
- stap 2, draai eens 24 uur memtest, en kijk of daar problemen mee zijn
- stap 3, probeer eens met zo min mogelijk componenten in je systeem te draaien (alle overbodige componenten tijdelijk verwijderen)
- stap4, wat gebeurt er als je van USB bv Ubuntu opstart, krijg je dan ook problemen?

heb je al eens een clean install van Windows geprobeerd?

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:29
Met deze processor moet je meteen aan temperatuur denken. Log je temp tijdens load eens. Hoeveel power phases heeft je bord?

• Evion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09-2025
Hoeveel modules heeft het ram geheugen? Mocht dat 4x4 zijn, haal twee modules eruit en probeer het nog eens.
Mocht hij nog steeds BsoD geven, 2 uitgehaalde modules er weer inzetten en de andere twee eruit halen.

Als je 2x8 hebt, doe hetzelfde.

Toevallig had ik zelf ook last van BsoD en twee modules eruit gehaald (4x4) die ik ook later erbij had gezet.
Deze zijn inmiddels als RMA terug gestuurd.

[ Voor 30% gewijzigd door Evion op 23-02-2016 12:07 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Mocht dit allemaal niet helpen, kijk dan ook zeker naar je voeding. Een 750 watt voeding voor ong 40 euro die maar 450 watt kan leveren op de 12V lijn laat allerlijk alarmbellen rinkelen. Of die helemaal rampzalig is durf ik niet te zeggen, maar de fabrikant heeft geen al te beste reputatie. Die zou ik persoonlijk sowieso vervangen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:13:
Mocht dit allemaal niet helpen, kijk dan ook zeker naar je voeding. Een 750 watt voeding voor ong 40 euro die maar 450 watt kan leveren op de 12V lijn laat allerlijk alarmbellen rinkelen.
http://www.inter-tech.de/...w-plus&Itemid=486&lang=en -> 2 x 12V-lijnen met elk 30A voor een totaal van 720W.

Blijft inderdaad de vraag of niet alles in de PC is aangesloten op lijn 1 waardoor er maximaal 360W wordt geleverd over de 12V-rail.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• vreet
Bedank voor alle mogelijke oplossingen.

Ik ben momenteel al mijn drivers aan het updaten en ik heb daemon tools verwijdert. Helaas heb ik deze weer nodig om memtest te installeren, klopt dat?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:17:
[...]

http://www.inter-tech.de/...w-plus&Itemid=486&lang=en -> 2 x 12V-lijnen met elk 30A voor een totaal van 720W.

Blijft inderdaad de vraag of niet alles in de PC is aangesloten op lijn 1 waardoor er maximaal 360W wordt geleverd over de 12V-rail.
De modulaire variant heeft zelfs 4 rails van 20A...

http://www.inter-tech.de/...zteile&Itemid=367&lang=de

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Jesserr schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:01:
Met deze processor moet je meteen aan temperatuur denken. Log je temp tijdens load eens. Hoeveel power phases heeft je bord?
Het is (weer eens) een 4+1 fases en ongekoeld, dus eigenlijk helemaal niet geschikt voor een octacore FX.

Nu denk ik niet meteen dat het de problemen van TS verklaard (lijkt meer op RAM issues), maar het is zeker iets wat problemen geeft of kan geven en uiteindelijk (als je lang genoeg door moddert) dat de VRM's kapot gaan met alle gevolgen van dien.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Lijkt idd op een ram probleem maar toch is het niet handig als je 2 extra factoren, 4+1 fases en een dubieuze voeding, moet uitsluiten.

• vreet
noguru schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:02:
Lijkt idd op een ram probleem maar toch is het niet handig als je 2 extra factoren, 4+1 fases en een dubieuze voeding, moet uitsluiten.
Wat kan ik precies doen om eerst dit probleem met het ram geheugen op te lossen? Dan ga ik eerst kijken hoe mijn pc dan draait.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
vreet schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:06:
[...]

Wat kan ik precies doen om eerst dit probleem met het ram geheugen op te lossen? Dan ga ik eerst kijken hoe mijn pc dan draait.
Download memtest86, daarna even uitpakken en de volgende stappen uitvoeren (deze komen uit readme.txt):
Creating a bootable USB drive
========================================
- Plug in your USB drive.
- Launch the included ImageUSB application.
- Select your USB drive from the list.
- If it is not already selected, select the included image file in step 3.
- Click 'Write to UFD'.
Vervolgens even de computer herstarten en zorgen dat je usb drive als eerste in de boot volgorde staat.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 23-02-2016 13:11 ]

• Jesserr
Nemesizz schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:40:
[...]

Het is (weer eens) een 4+1 fases en ongekoeld, dus eigenlijk helemaal niet geschikt voor een octacore FX.

Nu denk ik niet meteen dat het de problemen van TS verklaard (lijkt meer op RAM issues), maar het is zeker iets wat problemen geeft of kan geven en uiteindelijk (als je lang genoeg door moddert) dat de VRM's kapot gaan met alle gevolgen van dien.
Probleem is dat ik met die processor op een 4+1 phase design bordje ook ram errors kreeg bij memtest. Drie rams verder en het bleef zogenaamd het ram. Toen ik echter ging undervolten en de koeler vast op 100% liet draaien heb ik zeeeer zelden nog een bsod gehad.
De bsod's waren met exact dezelfde melding overigens.

TS: kijk dus eens of je kan underclocken en je CPU fan permanent op 100% kan zetten en of het probleem zich dan nog voordoet.

• vreet
Jesserr schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:17:
[...]

Probleem is dat ik met die processor op een 4+1 phase design bordje ook ram errors kreeg bij memtest. Drie rams verder en het bleef zogenaamd het ram. Toen ik echter ging undervolten en de koeler vast op 100% liet draaien heb ik zeeeer zelden nog een bsod gehad.
De bsod's waren met exact dezelfde melding overigens.

TS: kijk dus eens of je kan underclocken en je CPU fan permanent op 100% kan zetten en of het probleem zich dan nog voordoet.
Ik zit nu in BIOS waar ik de target fan speed kan instellen van level 1 t/m 9. Daarnaast kan ik de target CPU Temperature instellen. Wat raad je aan? Hij staat nu op level 9 en 50 graden celcius.

• Jesserr
vreet schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Ik zit nu in BIOS waar ik de target fan speed kan instellen van level 1 t/m 9. Daarnaast kan ik de target CPU Temperature instellen. Wat raad je aan? Hij staat nu op level 9 en 50 graden celcius.
Kan nu even niet in de bios kijken, maar volgens mij staat hij nu op automatic en moet hij bijvoorbeeld op manual, waarna je een vaste fansnelheid kan instellen.

Daarnaast moet je even kijken of dingen als x-boost uitstaan, want dat is een soort automatische overklok. Verder eventuele andere overkloks uitzetten.

• vreet
Mijn memory overclock staat op 533Mhz DDR3_1066. Aanpassen naar auto?

Verwijderd

Denk eerder dat je het probleem zeker bij de voeding moet zoeken. Het is een crap voeding waarbij wat op het label staat totale onzin is en kan zeker geen 720 watt op de 12v rail leveren. De helft zou al een wonder zijn voor een Inter-tech. Als je 12x 30A doet kom je inderdaad op 360 watt per rail en dat keer 2 is 720w. Jammer genoeg kun je het aantal ampère per 12v rail niet zomaar bij elkaar optellen, waar nog bij komt dat de voeding waarschijnlijk niet eens meerdere rails heeft. Daarnaast: 750 watt en dan maar 1x 6 pins PCIe en 1x 6+2 pins? De voeding heeft niet eens genoeg aansluitingen voor 400 watt. Aangezien zo'n beetje alles onzin is op de specificatie pagina, http://www.inter-tech.de/...w-plus&Itemid=486&lang=en , kun je ook wel aannemen dat de genoemde beveiligingen ook uit de duim gezogen zijn.

Je pc niet meer aanzetten voordat je een nieuwe voeding hebt. Bij een pc die zomaar uitvalt met een crap voeding, heb je iedere keer als de pc uitvalt de kans dat de rest van je pc beschadigd raakt (ook al als de voeding gewoon aanstaat overigens).

Als de voeding niet het probleem is kun je hem alsnog beter vervangen.

Wat zijn de temperaturen van je CPU en Moederbord in het BIOS? Verder is het moederbord inderdaad niet geschikt om de CPU op volle load te draaien.

• TgR_KILLER
vreet schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:21:
Bedank voor alle mogelijke oplossingen.

Ik ben momenteel al mijn drivers aan het updaten en ik heb daemon tools verwijdert. Helaas heb ik deze weer nodig om memtest te installeren, klopt dat?
Voor memtest moet daemon tools echt niet nodig zijn, zie ander commentaar iets hierboven.

Verder kan je altijd inderdaad even wat hardware uit je PC schroeven om te kijken of het je voeding is. Andere test is om PCMark of 3dmark of iets dergelijks te downloaden en je pc lekker even te stressen. Niet alleen qua cpu maar vooral grafisch (Dat ding zuipt namelijk meeste stroom). Als hij dan veel sneller uit valt kan het inderdaad weleens je PSU zijn die te kort komt.

Misschien doe ik teveel aannames. Maar als je echt random uitvalt dan zou ik eerder aan RAM denken (Random, Access, Memory, de naam zegt het al). Als hij vooral onder stress uit valt kan dat mogelijk je PSU meer verklaren of de temperatuur inderdaad.
Overigens kan firmware/drivers/Windows ook altijd nog de oorzaak zijn :) software is niet uitgesloten.

Altijd fijn dit soort problemen, daarom ben ik lang geleden gestopt met dat te doen voor de hele familie :9 al de pest in als er wat met mijn eigen pc is O-)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• vreet
Ik heb door instellingen in de BIOS het probleem volgens mij opgelost, de pc is al 4 dagen niet meer uitgevallen (afkloppen).

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

vreet schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:23:
Ik heb door instellingen in de BIOS het probleem volgens mij opgelost, de pc is al 4 dagen niet meer uitgevallen (afkloppen).
Waar lag het probleem nu aan dan?

• vreet
Genius-General schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:39:
[...]

Waar lag het probleem nu aan dan?
Aan dingen die overclockt stonden.

• TgR_KILLER
vreet schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:51:
[...]

Aan dingen die overclockt stonden.
Dat is altijd een goed punt om te beginnen ja ;) geen rare dingen instellen en alles op standaard.

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-01 17:00
Hallo,
Mischien helpt dit, naar de download pagina van het betreffende moederbord en bios+chipset drivers installeren/updaten, dit verhelpt vaak problemen.

Als het probleem blijft helpt mischien een CMOS reset (met een jumper op het moederbord), er is een grote kans dat de rare lage freq van de ram hierdoor word opgelost.

Voor het resetten van de cmos, doe even een berichtje of raadpleeg de handleiding van het moederbord (ook online te vinden)

Edit.
Probleem al opgelost

[ Voor 3% gewijzigd door Ayyylias op 29-02-2016 01:56 ]

Pagina: 1