Ik wil wat dingetjes zoals temp, luchtvochtigheid in een kweekbak meten via Arduino en dit tonen in een dashboard. Het enige dat de Arduino mag doen is de metingen via een DHT11 (of DHT22) en deze doorsturen via ethernet of wifi naar een database. Een app, website/dashboard mag dit dan visualiseren. Het eerste deel is niet zo moeilijk (de metingen):
DHT11 aansluiten op een digitale pin van de Arduino (ook een pull-up weerstand gebruiken). Dan kun je via de Adafruit DHT library zeer eenvoudig de metingen van luchtvochtigheid en temperatuur uitlezen. Naar wens kun je ook een licht sensor aansluiten op een analoge pin (had ik nog liggen).
Maar dan... De data moet dus opgeslagen worden in een database (tenminste als je ook historische data wilt tonen van de afgelopen dag(en) - en dat wil ik). En dan ook nog op een makkelijke én mooie manier getoond kunnen worden. Ik heb nu enkele mogelijke oplossingen, maar het is passen en meten.
Ik ben ook nog aan het kijken naar Domotica oplossingen, maar kom er zo 1-2-3 niet uit. Heeft iemand een tip om de data op te slaan én visueel te tonen?
DHT11 aansluiten op een digitale pin van de Arduino (ook een pull-up weerstand gebruiken). Dan kun je via de Adafruit DHT library zeer eenvoudig de metingen van luchtvochtigheid en temperatuur uitlezen. Naar wens kun je ook een licht sensor aansluiten op een analoge pin (had ik nog liggen).
Maar dan... De data moet dus opgeslagen worden in een database (tenminste als je ook historische data wilt tonen van de afgelopen dag(en) - en dat wil ik). En dan ook nog op een makkelijke én mooie manier getoond kunnen worden. Ik heb nu enkele mogelijke oplossingen, maar het is passen en meten.
- Data opslaan in een MySQL database op eigen server. Voordeel is dat je de data op een eigen server hebt en er in principe alles mee kan doen wat je maar wilt. Echter een kant-en-klaar dashboard om e.e.a. te tonen is niet gratis beschikbaar, of niet echt mooi om te zien. Dus daar kan ik nog even wat naar zoeken. Heb weinig zin om nu het zelf te gaan programmeren.
- Freeboard.io in combinatie met dweet.io. Real-time data is makkelijk te tonen en er is ook een dweet.io library beschikbaar, waardoor het Arduino programmeerwerk appeltje-eitje is. Ziet er op zich prima uit, alleen is er geen mooie optie om historische data te tonen zover ik zie. Graag zou ik namelijk voor laatste 24 uur, laatste week, laatste maand (o.i.d.) kunnen kiezen.
- Adafruit.io ziet er wel interessant uit. Je stuurt via een library je data naar de servers van Adafruit en kunt die naar wens tonen in een dashboard. Wel nog erg beta, maar wel historische data (waar je vooraf moet opgeven over welke tijd de data getoond moet worden - bijv. laatste 24 uur).
- Thinger.io, welke ook in beta is. Je koppelt via een API je Arduino aan Thinger en kunt via een dashboard je data tonen. Historische data gaat op basis van een X-aantal datapunten. Dus ook niet precies wat ik, maar in principe voldoende voor de toepassing.
Ik ben ook nog aan het kijken naar Domotica oplossingen, maar kom er zo 1-2-3 niet uit. Heeft iemand een tip om de data op te slaan én visueel te tonen?