Windows crashed met GTX680, ook na clean install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 19:30
Sinds kort crasht windows, of weigert überhaupt om op te starten, als ik via mijn gtx680 werk. Ik heb geen idee wat ik nog moet doen om de kaart goed aan de praat te krijgen in windows. De kaart werkt prima onder Linux (met zowel Nvidia propietary drivers als X.org), benchmarks gedraaid en geen centje pijn. Windows draait prima op de igp, als ik die forceer in het BIOS en de kabel erop aansluit. Het helpt niet om de kabel op de igp aansluit als de pc vastloopt. Het is niet dat dan ineens het beeld via igp gaat; de pc loopt echt vast.
...

Windows 10
Intel core i7 3770k
Asus sabertooth z77
MSI GTX 680 Lightning
Samsung 830 256GB SSD
Corsair H100 cpu cooling
EVGA 750W 80+ gold psu
...

Ik heb al veel geprobeerd:

- Clean windows install --> probleem blijft bestaan
- Clean Windows install zonder internet toegang. Vervolgens de drivers handmatig geïnstalleerd en dat lijkt te werken. Zodra ik echter het internet weer aan zet loopt de pc binnen 5 minuten vast en start niet meer op. Hij draait dan tot win begint te laden.
- Verschillende versies drivers geprobeerd, maar er treedt geen verandering op. Nogmaals, de pc lijkt prima te werken op de drivers totdat ik internet aansluit

Al met al lijkt het erop alsof windows uit zichzelf iets gaat installeren als ik het internet aansluit, een of ander brakke driver oid. Heeft iemand enig idee hoe ik dit debacle kan oplossen?
...

Beste antwoord (via Benjamin1987 op 27-02-2016 12:27)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Benjamin1987 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:02:
Al met al lijkt het erop alsof windows uit zichzelf iets gaat installeren als ik het internet aansluit, een of ander brakke driver oid. Heeft iemand enig idee hoe ik dit debacle kan oplossen?
Dat klopt. Windows 10 installeert zelf de drivers op de achtergrond. Je kan dit uitschakelen, volg daardoor dit stappenplan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br
  • Laatst online: 08:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Benjamin1987 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:02:
Dat klopt. Windows 10 installeert zelf de drivers op de achtergrond. Je kan dit uitschakelen, volg daardoor dit stappenplan.

Verwijderd

Heb je overigens ook al geprobeerd je moederbord bios/uefi te resetten naar standaard instellingen?

Ik kan me herinneren dat we eerder wat problemen met PCI-Expr poorten gezien hebben. Wellicht helpt het.

• Benjamin1987
rens-br schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:47:
[...]

Super _/-\o_ , dit zou best eens goed kunnen werken. Ik ga dat vanmiddag eens proberen. Bedankt!
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:49:
Heb je overigens ook al geprobeerd je moederbord bios/uefi te resetten naar standaard instellingen?

Ik kan me herinneren dat we eerder wat problemen met PCI-Expr poorten gezien hebben. Wellicht helpt het.
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb ook nog het probleem dat het 2e PCIe slot niet werkt, dus dat kan misschien helpen, al vind ik het wat spannend om te doen, bang dat ik iets sloop :? .

Verwijderd

Benjamin1987 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:00:
[...]

Super _/-\o_ , dit zou best eens goed kunnen werken. Ik ga dat vanmiddag eens proberen. Bedankt!

[...]

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb ook nog het probleem dat het 2e PCIe slot niet werkt, dus dat kan misschien helpen, al vind ik het wat spannend om te doen, bang dat ik iets sloop :? .
In principe kan je met terugzetten naar standaardinstellingen niets slopen. Ik vermoed zelfs dat je nog nooit iets aangepast hebt en dat er dus niks zal veranderen, maar wellicht is er eens iets perongeluk aangepast.

Bij dit soort problemen altijd een goede test. Kies dan altijd voor de default settings (niet Safe Default, dan zet ie alles op safe-traag)

• Benjamin1987
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:14:
[...]

In principe kan je met terugzetten naar standaardinstellingen niets slopen. Ik vermoed zelfs dat je nog nooit iets aangepast hebt en dat er dus niks zal veranderen, maar wellicht is er eens iets perongeluk aangepast.

Bij dit soort problemen altijd een goede test. Kies dan altijd voor de default settings (niet Safe Default, dan zet ie alles op safe-traag)
Er is helaas wel degelijk iets fout gegaan. Ik heb simpelweg f5 gedaan, 'use default optimized settings', en nu kom ik niet eens meer in het bios. Hij blijft hangen bij het eerste scherm, wat nu?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
GPU eruit en via de IGPU proberen op te starten? Zo kan je controleren of de rest van je hardware het wel goed doet.

• Benjamin1987
Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:36:
GPU eruit en via de IGPU proberen op te starten? Zo kan je controleren of de rest van je hardware het wel goed doet.
Werkt ook niet, hij blijft alsnog hangen...

• Ardjee
Hangen voordat je in de bios komt? Ik zou kijken of er ergens een jumper zit om je bios van de moederbord handmatig te resetten. Eventueel de CMOS batterij vervangen (betwijfel of dat helpt)

Zit je CPU koeler nog wel goed vast? (wild guess) Kan je van iemand in de buurt een andere voeding lenen om te testen?

• Benjamin1987
Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:10:
Hangen voordat je in de bios komt? Ik zou kijken of er ergens een jumper zit om je bios van de moederbord handmatig te resetten. Eventueel de CMOS batterij vervangen (betwijfel of dat helpt)

Zit je CPU koeler nog wel goed vast? (wild guess) Kan je van iemand in de buurt een andere voeding lenen om te testen?
Ik heb de jumper methode gebruikt, maar geen resultaat. De BOOT_DEVICE_LED staat rood te branden, dus er gaat duidelijk iets mis. Het vervangen van de batterij zou betekenen dat ik de hele thermal armor eraf moet halen. De CPU-koeler zit ook goed vast, dus geen problemen daar. Wat betreft de voeding, alles draait prima en ik zie ook niet in hoe een default settings mode van het BIOS kan leiden (of lijden...:s) tot dit verhaal .

• Ardjee
Als je voeding niet een stabiele spanning leverd dan zal je pc hoe dan crashen voordat je opgestart hebt.
Als je moederbord gaar is dan zal je pc ook door vanalles en nog wat crashen.

Het feit dat een probleem zich nu al voordoet voordat je de bios uit bent terwijl die het eerst prima deed lijkt mij te duiden op hardware dat aan het sterven is. De enige manier om dit uit te sluiten is helaas alles 1 voor 1 te testen.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Wat overigens niet altijd lijkt te werken. Soms "vergeet" Windows 10 die setting plots.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Benjamin1987
Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:51:
Als je voeding niet een stabiele spanning leverd dan zal je pc hoe dan crashen voordat je opgestart hebt.
Als je moederbord gaar is dan zal je pc ook door vanalles en nog wat crashen.

Het feit dat een probleem zich nu al voordoet voordat je de bios uit bent terwijl die het eerst prima deed lijkt mij te duiden op hardware dat aan het sterven is. De enige manier om dit uit te sluiten is helaas alles 1 voor 1 te testen.
De Sabertooth Z77 heeft de mogelijkheid een nieuwe BIOS te flashen vanaf een USB stick zonder dat je het systeem überhaupt aanzet, dus dat heb ik gisteren gedaan en ik kom nu weer in het BIOS en kan Linux weer opstarten. Ik ga vanmiddag even kijken of dit ook de andere problemen heeft opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan is waarschijnlijk het moederbord gewoon brak. Dit moederbord heeft veel ledjes die aangeven welke hardware wel en niet werkt en geen enkel lampje brandt, dus het geheugen, de proc en de videokaart zijn gewoon goed.

Bedankt iig voor de hulp en ik laat nog wel weten wat gelukt is.

• Benjamin1987
[...]

Dit heeft uiteindelijk gewerkt, maar heb ook nog het BIOS vers geflasht, dus misschien heeft dat ook nog bijgedragen. Tot nu toe loopt het weer een paar dagen helemaal prima. Thnx!
Pagina: 1