Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nikon camera's

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Het toestel heeft een kantelbaar aanraakgevoelig oledscherm met 1,04 miljoen beeldpunten, dat komt overeen met een resolutie van 720x480 pixels.
Ik kom nog steeds op 720x480 = 345600 en niet 1.04 miljoen?
Bij dit model is de elektronische zoeker ingebouwd; het is een oledzoeker met 2,36 miljoen beeldpunten, ofwel 1024x768 pixels.
Ook hier? 786432 is geen 2.36 miljoen?

/edit: oh wacht, hebben we het over RGB-beeldpuntjes en niet pixels... Tis nog vroeg voor me... :Z

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 23-02-2016 07:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:11:
[...]

Ik kom nog steeds op 720x480 = 345600 en niet 1.04 miljoen?

[...]

Ook hier? 786432 is geen 2.36 miljoen?

/edit: oh wacht, hebben we het over RGB-beeldpuntjes en niet pixels... Tis nog vroeg voor me... :Z
Wel weer een mooie marketingstruc :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 02:32
Dat is dan ook de reden dat we ook de echte resolutie noemen :) In de camerawereld worden dergelijke schermpjes en evf's altijd alleen met het aantal 'beeldpunten' aangegeven door fabrikanten...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Misschien een idee om de ppi erbij te zetten, dan kan je het onderling ook gemakkelijk vergelijken. Wel even opletten op de magnificatie van de zoeker.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Xtuv schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:13:
Dat is dan ook de reden dat we ook de echte resolutie noemen :) In de camerawereld worden dergelijke schermpjes en evf's altijd alleen met het aantal 'beeldpunten' aangegeven door fabrikanten...
Ja maar dat is toch verwarrend. Als je naar TV's kijkt, even simpel gezien; sommige fabrikanten leveren 3 kleuren, sommige 4 en sommige zetten random extra wit-pixels in het raster. Dan valt er zometeen amper nog te "zien" wat het verschil tussen resolutie en beeldpunten is.

Ik snap de redenatie wel maar logisch is anders; ik weet ook niet precies hoe "miereneukerig" fotografen zijn maar is het nou echt een issue om voor een 3" schermpje de standaar aan te (gaan) houden om te posten dat je 1024x768 kan zien?

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 02:32
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:15:
Misschien een idee om de ppi erbij te zetten, dan kan je het onderling ook gemakkelijk vergelijken. Wel even opletten op de magnificatie van de zoeker.
Dan moet je ook de grootte van het gebruikte lcd in de zoeker weten. Dat is meestal onbekend. Ppi is dus niet zomaar te achterhalen.
MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:19:
[...]

Ja maar dat is toch verwarrend. Als je naar TV's kijkt, even simpel gezien; sommige fabrikanten leveren 3 kleuren, sommige 4 en sommige zetten random extra wit-pixels in het raster. Dan valt er zometeen amper nog te "zien" wat het verschil tussen resolutie en beeldpunten is.

Ik snap de redenatie wel maar logisch is anders; ik weet ook niet precies hoe "miereneukerig" fotografen zijn maar is het nou echt een issue om voor een 3" schermpje de standaar aan te (gaan) houden om te posten dat je 1024x768 kan zien?
Het probleem is dat fabrikanten die standaard niet aanhouden. Fabrikanten melden de daadwerkelijke resolutie niet eens, dus dat moeten we omrekenen. Klinkt makkelijk, maar dat is het niet altijd. Soms weet je niet welke beeldverhouding een schermpje of zoeker heeft. En inderdaad, als het een scherm met rgbw-indeling is, gaat de omrekening al fout...

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Xtuv schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:24:
[...]

Het probleem is dat fabrikanten die standaard niet aanhouden. Fabrikanten melden de daadwerkelijke resolutie niet eens, dus dat moeten we omrekenen. Klinkt makkelijk, maar dat is het niet altijd. Soms weet je niet welke beeldverhouding een schermpje of zoeker heeft. En inderdaad, als het een scherm met rgbw-indeling is, gaat de omrekening al fout...
Duidelijk verhaal; mijn vraagstelling/understanding is beantwoord in ieder geval :)

Pagina: 1