Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 10:44
Mijn vrouw heeft een baan aangeboden, voor onbeperkte tijd, bij een nieuwe werkgever. Nu heeft ze haar arbeidsovereenkomst ontvangen en valt me 1 regel op:

"Partijen kunnen deze overeenkomst tussentijds beëindigen. In dat geval is schriftelijke opzegging vereist en de opzegtermijn bedraagt één maand."

Deze regel staat direct onder:

"Werknemer treedt met ingang van 1 april 2016 voor onbepaalde tijd in dienst van..."

Betekent deze "vreemde" regel dat de werkgever ook vrij is om de arbeidsovereenkomst op te zeggen wanneer de werkgever dit wenst?

Als ik Google vind ik: http://www.judex.nl/recht...e%C3%ABindigd-worden_.htm en https://www.jurofoon.nl/n...ract-tussentijds-opzeggen
De werkgever kan op zijn beurt pas opzeggen nadat hij hiervoor toestemming gekregen heeft van het UWV Werkbedrijf. Dus zelfs met een tussentijdse opzegmogelijkheid in het contract is de werkgever verplicht om een ontslagprocedure bij het UWV Werkbedrijf te voeren om de arbeidsovereenkomst voortijdig te laten eindigen.
In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan de bepaling zijn opgenomen dat beide partijen het recht hebben tussentijds op te zeggen..... Voor de werkgever ligt dit anders. Zelfs al staat deze opzeggingsmogelijkheid in de arbeidsovereenkomst, dan nog mag de werkgever het tijdelijke dienstverband niet zo maar opzeggen.

Als een werkgever een dergelijke arbeidsovereenkomst wil opzeggen, dan heeft hij van het UWV Werkbedrijf een ontslagvergunning nodig of dient hij de kantonrechter succesvol om ontbinding van de arbeidsovereenkomst te verzoeken.
Als ik het goed lees dan behoudt ze alle rechten die ze zou hebben wanneer het niet in het arbeidscontract staat. Klopt dit? Of mag een werkgever, zonder opgaaf van reden, via het UWV Werkbedrijf het ontslag in gang zetten?

Beste antwoord (via maniak op 23-02-2016 08:46)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 23:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier is niks vreemd aan.

Inhoudelijk betekent het dat:
* de werknemer een opzegtermijn van 1 maand heeft en geen toestemming nodig heeft van wie dan ook om te mogen opzeggen
* de werkgever een opzegtermijn van 1 maand heeft, MITS hij toestemming heeft om de arbeidsovereenkomst op te zeggen.

Een werkgever mag ook zonder dit beding het ontslag via het UWV Werkbedrijf in gang zetten. In dat opzicht had dit beding ook vervangen kunnen worden door een beding waarin alleen de wederzijdse opzegtermijn is vastgelegd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier is niks vreemd aan.

* de werknemer een opzegtermijn van 1 maand heeft en geen toestemming nodig heeft van wie dan ook om te mogen opzeggen
* de werkgever een opzegtermijn van 1 maand heeft, MITS hij toestemming heeft om de arbeidsovereenkomst op te zeggen.

Een werkgever mag ook zonder dit beding het ontslag via het UWV Werkbedrijf in gang zetten. In dat opzicht had dit beding ook vervangen kunnen worden door een beding waarin alleen de wederzijdse opzegtermijn is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 21:36
Een passage uit onze CAO (Ziekenhuis)

Artikel 3.1.7 Opzegging

Lid 3 Een arbeidsovereenkomst mag, met uitzondering van opzegging wegens dringende reden
als bedoeld in artikel 7:678 BW, niet worden opgezegd zonder dat de werkgever in het bezit
is van een opzegvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ardana schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 02:38:
Hier is niks vreemd aan.

Zo las ik het dus ook. Goed dat je het voor me bevestigd. Dan kan ze vandaag een handtekening gaan zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 18:49
Dit is niet gek in een arbeidsovereenkomst.

Een werkgever mag een arbeidscontract voor onbepaalde tijd opzeggen, maar dit gaat vrijwel altijd via of het UWV of de kantonrechter. Dit deel geeft aan dat als er ontslag wordt aangevraagd via het UWV of kanton de werkgever haar nog een maand lang in dienst moet houden.

Naar mijn idee maakt de werkgever trouwens een fout bij de opzegtermijn, maar misschien is er CAO anders afgesproken.
Opzegtermijn van de werkgever is altijd het dubbele van de werknemer. Dus als de opzegtermijn van jou vrouw 1 maand is betekend dat dat de opzegtermijn van de werkgever 2 maanden is.
Advies hierbij is om dit niet tegen de werkgever te zeggen, alleen maar kans dat hij van de overeenkomst af ziet. Gewoon tekenen en hij merkt het wel mocht hij jou vrouw op een lullige manier ontslaan en het gaat via het UWV of kanton ;).

Mocht je daar behoefte aan hebben wil ik best even in mijn wettenbundel bladeren en de artikelen voor je opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:55
sanderinozie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:28:
Naar mijn idee maakt de werkgever trouwens een fout bij de opzegtermijn, maar misschien is er CAO anders afgesproken.
Opzegtermijn van de werkgever is altijd het dubbele van de werknemer. Dus als de opzegtermijn van jou vrouw 1 maand is betekend dat dat de opzegtermijn van de werkgever 2 maanden is.
AFAIK is dat niet per sé waar, maar verschilt dat per CAO.

Maar mocht je dit kunnen onderbouwen met wetteksten, dan hou ik me aanbevolen. (Net zelf ook een nieuw arbeidscontract getekend met 2 maanden opzegtermijn, vandaar :P )

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 18:49
Malfunctions schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:37:
[...]

AFAIK is dat niet per sé waar, maar verschilt dat per CAO.

Maar mocht je dit kunnen onderbouwen met wetteksten, dan hou ik me aanbevolen. (Net zelf ook een nieuw arbeidscontract getekend met 2 maanden opzegtermijn, vandaar :P )
Ik ben even wezen bladeren in mijn wettenbundel (Wetgeving Sociaal Juridische Dienstverlening 2015-2016) en heb het volgende gevonden.

Art. 672 lid 2 De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
Sub a Korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand.
Sub b Tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft gebuurd: drie maanden.
Sub c Tien jaar of langer, maar koter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden.
Sub d Vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.

Art. 672 lid 3 De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

Art. 672 lid 6 Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlening niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

Voor alle zekerheid heb ik nog een paar extra artikelen toegevoegd zodat je een compleet beeld hebt ;). Vooral Art. 672 lid 6 is van belang voor jou en voor de TS.

Edit:
Nog over het CAO.
Art. 672 lid 7 Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in led 6, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.

Heel belangrijk dus om eerst te kijken of er een collectieve arbeidsovereenkomst of een regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan (naar mijn idee valt een CAO algemeen verbinden verklaren hier ook onder). Deze mogen dus afwijken van lid 6! Maar dus alleen bij een collectieve arbeidsovereenkomst of door een daartoe bevoegd bestuursorgaan, een kortere opzegtermijn in jou individuele arbeidsovereenkomst opnemen is volgens mij niet rechtsgeldig.

[ Voor 20% gewijzigd door sanderinozie op 23-02-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
sanderinozie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:23:
[...]
Vooral Art. 672 lid 6 is van belang voor jou en voor de TS.
Nee hoor, dat artikel is juist niet van belang. Jij haalt hier een uitzonderingsregel aan. De standaard is dat beiden 1 maand opzegtermijn hebben, zowel werkgever als werknemer.

Mocht de werkgever daar van af willen wijken (verlengen), dan geldt de door jou aangehaalde uitzonderingsregel 7:672 lid 6, dat de opzegtermijn van de werkgever 2 maal zo lang moet zijn als die van werknemer. Bij CAO mag hier weer van worden afgeweken, mits de opzegtermijn van de werkgever minstens even lang is als die van de werknemer.

Hier staat een en ander nog vrij uitgebreid uitgelegd:
http://www.aantjesadvocat...n-de-arbeidsovereenkomst/

[ Voor 26% gewijzigd door Sdreeg op 23-02-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat staat er altijd in bij contract van bepaalde tijd. Ja ook de werkgever kan je die eerste maand wegsturen als je m niet bevalt en dat is zijn goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:04:
Dat staat er altijd in bij contract van bepaalde tijd. Ja ook de werkgever kan je die eerste maand wegsturen als je m niet bevalt en dat is zijn goed recht.
Als je goed leest dan zie je dat het een contract van onbepaalde tijd betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:04:
Die eerste maand wegsturen is de proefperiode en daar ging het in dit topic helemaal niet over. Extra gratiesch info: ook de regels voor de proefperiode bij tijdelijke contracten zijn gewijzigd.

Pagina: 1