Zonnepanelen spanning verlagen met dc-dc converter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
beste tweakers,

Ik denk dat dit een eigen topic verdient, zo niet dan kan het natuurlijk naar het PV topic. Ik heb sinds dit weekend 2 mooie Kaneka K54 (CEA) dunne film zonnepanelen van 54 Wp in mijn bezit. Puur voor de hobby wik ik iets maken om ze te monitoren en er stroom mee op te wekken door ze op de ballustrade te zetten (hoek 75 graden met horizontaal, orientatie vol zuid).

Mijn probleem:
deze panelen (dunne film a-Si) geven een hoge spanning en lage stroomsterkte, namelijk:
Voc: 85 V, Vmpp: 62V
Isc: 1,14A, Impp: 0,87A

dit stelt bepaalde eisen aan een omvormer. Qua prijs/vermogen wil ik het liefst een Soladin 120/72 of OK4E gebruiken, maar die zijn gemaakt met andere specs in het achterhoofd. Max. ingangspanning van deze soort omvormers is circa 50V. Zodra het een beetje zonnig is gaan mijn panelen hieroverheen en ben ik bang dat de omvormer stuk gaat.

Mijn idee:
kan ik een schakeling maken met een DC-DC converter die een signaal van tussen 30-100 VDC omzet naar bijvoorbeeld een vaste 18V, en dat dan weer op de omvormers aansluiten? Wil het MPPT-gedeelte dan nog?

ik zit te denken aan zoiets:
http://www.linear.com/product/LTC3703 of LM 5575

een eerder idee was de junction box openschroeven en kijken of ik van daaruit 2 of 3 parallele strings kon maken. Hier een foto van de junction box, ik zie maar 1 diode dus dat gaat denk ik niet lukken.

Ik snap dat dit qua rendement niet optimaal is, maar het gaat om het leren vooral voor mij. Een Soladin 600 of stecagrid 500 kan wel met de hoge voltages omgaan, maar dat past qua geld en capaciteit niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Als je de spanning omzet naar een vaste spanning van 18V werkt je MPP tracker niet meer.
Sterker nog, ik denk dat je je omvormer ermee sloopt. Bovendien zou je in die DC-DC converter zelf een MPP tracker moeten bouwen om het optimale punt te vinden van je paneel. Dit gedeelte zou nog wel zelf te doen moeten zijn voor iemand die echt goed is met elektronica maar ik zou lekker wat anders bedenken.
En met 108Wp kun je waarschijnlijk net een Arduino 24/7 van stroom voorzien...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-07 16:46

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Met een Steca 300 zit je op 30 % van het maximaal vermogen, niet optimaal, maar kan wel.

Voor 100 euro (nieuw) op MP http://link.marktplaats.nl/m1020159826
Wel parallel aansluiten.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.