Oplossing voor maximale bestandsgrootte van 4 GB op SD kaart

Pagina: 1
Acties:

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo,

Ik merkte onlangs bij het filmen met een handycam, een Panasonic HC-V520, dat de camera er na een tijdje vanzelf mee op houdt, bij precies 23 minuten en 55 seconden of ongeveer 4.183.000 KB.
Na wat googelen kwam ik erachter dat dit te maken heeft met de maximale bestandsgrootte die FAT32 ondersteunt, wat mij niet heel veel zegt.
Het type SD kaart wat ik gebruik zijn 32 GB Class 10 SDHC kaartjes van KIngston met een leessnelheid van 30 MB/s en schrijfsnelheid van 20MB/s.
Is er een manier om langere bestanden op te kunnen slaan (dus filmen)?
Alvast bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door gop1 op 23-02-2016 23:54 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eerst eens met een ander kaartje of hij ntfs ondersteund, indien ja, 32Gb kaart formatteren als ntfs.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Of exFAT..

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:19
In plaats van NTFS (wat de camera vrij waarschijnlijk niet doet) zou je ook kunnen kijken of er exFAT support is. Dit zou moeten werken met alles nieuwer dan Windows 7 SP1. Het makkelijkst is om te kijken of je camera ondersteuning heeft voor SDXC kaartjes, daarbij zit dit bestandssysteem namelijk in de standaard.

• gop1
Ik heb het instructieboekje er even bijgepakt. Er wordt alleen vermeldt dat je kaartjes van class 4 of hoger moet gebruiken, over bestandsindeling wordt niets vermeld.
Het gaat trouwens om een Panasonic HC-V520.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
http://m.shop.panasonic.com/support-only/HC-V520K.html

Hierbij de specs geeft hij aan dat hij sdxc ondersteunt.

• gop1
Sorry, blijkbaar is dat relevante info die ik had moeten vermelden, kan ik daar uit opmaken dat hij NTFS ondersteunt?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:09
Bij een review van de HC-V550K vind ik dit: My only problem that makes me dock a star: the camera will only format the card to FAT32, meaning that the video files have a max 2GB file size, and there is an audio gap where the file splits if you record something that's longer than 2GB. It should at least support NTFS, ideally exFAT so that you can record one long video file without having gaps.

Bron: https://www.desertcart.ae...der-with-3-inch-lcd-black.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
gop1 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:13:
[...]

Sorry, blijkbaar is dat relevante info die ik had moeten vermelden, kan ik daar uit opmaken dat hij NTFS ondersteunt?
Nee, geen NTFS. Maar om aan de sdxc standaard te voldoen moet hij wel exFAT ondersteunen. En die heeft geen 4GiB limiet.

• gop1
Mijzelf schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:10:
[...]

Nee, geen NTFS. Maar om aan de sdxc standaard te voldoen moet hij wel exFAT ondersteunen. En die heeft geen 4GiB limiet.
Ah zo. Dus als ik het goed begrijp is de beperkende factor nu de SDHC kaart die volgens FAT32 is ingedeeld. De camera ondersteunt geen NTFS, maar dus wel exFAT, wat nog beter is dan NTFS?
Om grotere bestanden te kunnen filmen moet ik dus de SDHC kaarten formatteren naar een exFAT indeling?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Exfat is de opvolger van fat32, welke beide voor sdhc, externe schijven en usb sticks werd gebruikt, dus verwisselbare medium.
Nee exfat is niet beter dan ntfs, maar heeft voordelen bij wisselbare medium.

Probeer met je camera of je exfat kun kiezen bij formatteren,
of bij een windows pc exfat kiezen bij formatteren,
en dan testen met je camera.
Pagina: 1