Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 07:57
Hallo,
Ik heb al wat zitten zoeken, maar toch even netjes alles invullen.

Mijn vraag
Naar aanleiding van uitbreiding van een pc welke ik voornamelijk als fileserver gebruik kom ik er niet uit of er een beperking zit op disk capaciteit van de huidige sata aansluitingen van deze tijd. Om on topic te blijven.

Zit er een beperking op de capaciteit van een disk die je kunt gebruiken op een sata aansluiting?
Misschien ook meteen de vraag of een raid controller kaart (misschien te specifiek: Dell PERC H310) deze beperking heeft?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Misschien iets specifieker.
SATA2 3.0 Gb/s aansluitingen.
SATA3 6.0 Gb/s aansluitingen.

Ik gebruik nu een AsRock B75 Pro3-M moederbord.
Dit in i.c.m. Windows 7 64-bit SP1.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind veel over raid oplossingen en sata disken welke niet te herkennen zijn en op de site van AsRock vind ik alleen iets over een unlock van 3TB, maar dat zegt me nog niets. Is dit dan alleen maar 3TB mogelijkheid of maakt dit tegenwoordig niets uit Misschien zie ik het over het hoofd.

Ik kan natuurlijk veel specifieker ingaan op welke schijven ik nu heb en welke schijven ik wil aanschaffen of wat ik dan wel of niet van plan ben of nog niet weet, maar denk dat dat even off-topic is, maar anders hoor ik het graag of ik aanvullingen moet geven.

Beste antwoord (via AnnoyingThing op 23-02-2016 21:24)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is een redelijk recent uitgebracht moederbord (waarbij recent bij mij later dan 2010 is) en de raid-kaart is nog recenter. Op beiden zitten chips van merken die over het algemeen geen prutswerk leveren (Intel en LSI). Hier kan je dus prima grote schijven op aansluiten (>2TB), want dat wordt al jaren door heel veel mensen gedaan. Detectieproblemen zijn naar mijn ervaring iets uit de tijden van IDE-schijven en chipsets gemaakt door VIA.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Hoe probeer je de schijf te partitioneren en te formatteren?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
Nog niet. Ik heb ook nog niets geprobeerd of aangeschaft. Ik loop toch altijd eerst tegen een punt aan of je moederbord / bios je schijf ziet? Dat vraag ik me namelijk af.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is een redelijk recent uitgebracht moederbord (waarbij recent bij mij later dan 2010 is) en de raid-kaart is nog recenter. Op beiden zitten chips van merken die over het algemeen geen prutswerk leveren (Intel en LSI). Hier kan je dus prima grote schijven op aansluiten (>2TB), want dat wordt al jaren door heel veel mensen gedaan. Detectieproblemen zijn naar mijn ervaring iets uit de tijden van IDE-schijven en chipsets gemaakt door VIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, hardware lijkt me niet het probleem. Je draait wel een enigszins oud OS, dus booten via GPT/UEFI zal wat uitdagender zijn maar iets zegt me dat je óók al een SSD hebt die je nog gewoon op ouderwets MBR kunt laten om vanaf te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
dcm360 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 02:16:
Duidelijk verhaal. Thx! Vraag me alleen nog wel af wat die 3TB unlock dan betekent wat de fabrikant (AsRock) aangeeft? Om moet je dat juist zien als 3TB en hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:57
Denk eerder dat het te maken heeft dat als je van een 3TB disk wilt booten en je wilt hem als 1 partitie hebben dat GPT ondersteuning nodig is iod en dus UEFI boot moet kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door SpoekGTi op 23-02-2016 18:50 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
Bedankt allen. Het is me allemaal wat duidelijker geworden!
Pagina: 1