Naam -> local IP

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucvandijk01
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb een Raspberry Pi met daarop draaiende Raspbian (Debian) als Apache2 webserver. Deze heeft binnen mijn netwerk een statisch IP (192.168.0.100). Kan ik ervoor zorgen dat deze server lokaal (door computers in het netwerk) ook te bereiken is door zijn hostnaam of een zelfgekozen naam in te voeren i.p.v. zijn IP? Dit adres zou dan zijn in de vorm van: http://example/
Ik heb het eerder gedaan gezien, ik weet alleen niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 12:39
Los van netbios kan dit ook met multicast dns (mDNS), dat is waar ik het als linux/bsd user mee zou doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Of over een andere boeg: de router instellen dat deze met dhcp een vast adres geeft aan de raspberry pi, en de lokale dns-server de hostname laten registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucvandijk01
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik probeer het via mDNS, echter na het installeren van avahi-daemon (althans, deze was al geïnstalleerd). Is hij nog steeds niet te vinden onder lvd.local/
Ik probeerde het overigens aan de hand van deze tutorial:
http://www.howtogeek.com/...ain-to-your-raspberry-pi/

[ Voor 33% gewijzigd door lucvandijk01 op 22-02-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 21:33
Hier een topicstarter van het andere topic, met precies dezelfde vraag. :-)

Samba installeren is de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dus de volgende keer iets beter zoeken, en niet vergeten: je topic op de juiste plek openen. Hier komt geen programmeren bij kijken ;)

Zie ook Waar hoort mijn topic?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.