Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 22:17
Beste tweakers,

Mijn moeder gebruik momenteel de motorola moto e (2014) met 2 gb opslag en is er over het algemeen erg tevreden over. Ze is echt een hele lichte gebruiker, ze maakt nooit foto's, gebruikt geen zware apps, games of wat dan ook. Ze gebruikt wordfeud, watsapp, twitter en af en toe google chrome, meer niet, dus ze is al gauw erg tevreden.
Het probleem is echter dat zelfs door de google apps de 2gb aan opslag al helemaal vol komt te zitten, waardoor apps niet meer bij kunnen werken. Zelfs na een factory reset en nadat de apps weer geupdate zijn is hij al weer bijna helemaal vol. Hierom zoekt ze naar een nieuwe futureproof mobieltje met wat meer opslag (ik heb gezegd 8gb voor de zekerheid) waar ze nog lang mee door kan gaan. De eisen hiervoor zijn niet al te hoog. De criteria zijn dat het niet te duur is en futureproof moet zijn, kortom, per jaar zo min mogelijk kosten. Hierdoor ben ik op de volgende twee smartphones uitgekomen, gekozen omdat ik Motorola als een merk vertrouw, ze vaak softwareupdates uitgeven, goedkoop zijn en ze kwalitatief goed zijn:
http://tweakers.net/product/423882/motorola-moto-e-(2015)/ (€99)
pricewatch: Motorola Moto G 4G (2de generatie) Zwart (€150)

Nu is er echter een derde optie. Ik heb zelf een Nexus 4 (16gb) en denk er ook aan een keer een nieuw mobieltje te kopen. Zelf was ik van plan dit pas over een jaar te doen, maar nu zij ook een nieuwe zoekt denk ik er aan hem voor €60 €45 aan haar over te kopen. De specificaties zijn voor haar meer dan goed genoeg, alleen het heeft wel twee problemen. Ten eerste is de accu niet zo goed meer, als lichte gebruiker kom je nog wel goed de dag door, maar het is niet optimaal. Verder krijgt hij geen softwareupdates meer, waardoor ik me afvraag hoe lang het nog zal duren voordat apps niet meer op android 5.1.1 willen draaien, alhoewel ik denk dat dat nog wel een tijdje zal duren. Het probleem van de accu kan ik oplossen door er een nieuwe in te stoppen, waar ik en mijn moeder dan beide €10 voor betalen.

De conditie van de Nexus 4: De chrome rand is op meerdere plaatsen versleten en er zitten scheuren in de glazen achterkant, maar ze gaat zeker een hoesje kopen zodat dit niks uitmaakt. Het scherm is nog volledig gaaf. Heel soms reageren de knoppen traag, de uitknop werkt wel om het scherm uit te zetten, maar geeft vaak problemen bij lang inhouden om hem volledig uit te zetten. Dit doet ze echter bijna nooit.

Mijn vraag is wat voor haar de beste optie is om te kopen.

steam: failsnail, Letterbox

Beste antwoord (via markdm op 20-03-2016 11:39)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou me niet zo blindstaren op dat "futureproof" zijn. In mijn ervaring zijn de verbeteringen van 1 Android update zelden zo groot dat je echt iets mist, en regelmatig introduceren de updates nieuwe bugs, verslechterde accuduur of traagheid. Al je apps werken net zo goed op 5.1 als op 6.0. Is de boel na een jaartje wat stroperig geworden, gewoon factory reset en de boel weer opnieuw instellen.

8 GB storage is ook al krap tegenwoordig, die Google Apps blijven maar groter worden. Ga lekker voor een goede 16 GB telefoon, beetje recent design (2015) met 4G, en een formaat dat lekker in de hand ligt. Zelf heb ik een Asus Zenfone ZE500KL gekocht bij Amazon (review hier), maar toestellen als de Wileyfox Swift, Huawei P8 Lite, Moto G (2015) en Sony Xperia M4 Aqua, LG K10 (van allemaal de 16 GB-versies) zijn ook uitstekend. Eventueel een Lumia 650, als je daar voor open staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 24-02-2016 13:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst spreek je van futureproof en dan wil je haar een toestel van 2012 geven. :-)
De Moto G is zeker een goede keuze, ook omdat je het geheugen nog kan uitbreiden met een MicroSD kaart.
Als je nog langer updates wil, zou ik wel voor een 3de generatie toestel gaan.
Je kan ook voor een Wiko Pulp 4G (€149) gaan. Die heeft 16gb opslaggeheugen(ook uit te breiden) en is recent (november 2015). Mijn schoonzoon heeft er een en hij is er tevreden over.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2016 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
markdm schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:09:
en indien ze de nexus 4 koopt welke prijs ik dan moet vragen.
Je moeder een toestel aansmeren van 4 jaar oud, zonder updates, vol met krassen, scheuren en een brakke accu en dan nog durven geld te vragen. Wat dacht je van gratis?

Verder ben ik het eens met de bovenstaande. Die Nexus 4 is de slechste optie als je 'future proof' wil zijn.

De Moto E en Moto G zijn beide erg leuke toestellen. Hou er met de Moto E wel rekening mee dat deze waarschijnlijk geen updates meer zal ontvangen. Android M wordt momenteel uitgerold en Lenovo was eigenlijk al niet van plan dat te doen. Voor zover dus futureproof

Hetzelfde geld ook voor de Moto G (2014). Dit toestel is inmiddels al één jaar oud en heeft inmiddels twee opvolgers.

Als laatste. Wat is het budget van je moeder, dit is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 23-02-2016 07:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zou me niet zo blindstaren op dat "futureproof" zijn. In mijn ervaring zijn de verbeteringen van 1 Android update zelden zo groot dat je echt iets mist, en regelmatig introduceren de updates nieuwe bugs, verslechterde accuduur of traagheid. Al je apps werken net zo goed op 5.1 als op 6.0. Is de boel na een jaartje wat stroperig geworden, gewoon factory reset en de boel weer opnieuw instellen.

8 GB storage is ook al krap tegenwoordig, die Google Apps blijven maar groter worden. Ga lekker voor een goede 16 GB telefoon, beetje recent design (2015) met 4G, en een formaat dat lekker in de hand ligt. Zelf heb ik een Asus Zenfone ZE500KL gekocht bij Amazon (review hier), maar toestellen als de Wileyfox Swift, Huawei P8 Lite, Moto G (2015) en Sony Xperia M4 Aqua, LG K10 (van allemaal de 16 GB-versies) zijn ook uitstekend. Eventueel een Lumia 650, als je daar voor open staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 24-02-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
De Willeyfox Swift is ook wel een leuke keuze, maar is niet al te veel informatie over. Verder dacht ik ook nog aan de pricewatch: Wiko Pulp 4G Zwart, maar dat merk ken ik niet. Een probleem van de Wiko Pulp is dat ik er niet zo veel reviews van zie, en de reviews op tweakers zijn niet positief over het touchscreen, dan vraag ik me toch af wat de kwaliteit daarvan is. Ik ben ook al afgestapt van de keuze voor de nexus.

Het budget is €200, maar eigenlijk willen we het op rond de €140 houden, want de features die je voor meer krijgt heeft mijn moeder niet echt nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door markdm op 24-02-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ander toestel dat goed is, is de Alcatel Idol 3 4,7".
http://androidworld.nl/review/review-alcatel-idol-3-47/
De Moto G 2015 blijft de beste keuze. Ook omdat ie waterafstotend is (kan gedurende 30min, 1m onder water blijven zonder schade) en een krasbestendig scherm heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:20:
Een ander toestel dat goed is, is de Alcatel Idol 3 4,7".
http://androidworld.nl/review/review-alcatel-idol-3-47/
De Moto G 2015 blijft de beste keuze. Ook omdat ie waterafstotend is (kan gedurende 30min, 1m onder water blijven zonder schade) en een krasbestendig scherm heeft.
Die Alcatel ziet er erg mooi uit, prachtig ontwerp met die speakers zo boven en onder. Maar als ik die naar de moto g houdt is die toch wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Enige wat tegen die Moto G spreekt is dat-ie maar 8 GB is (de 16 GB versie is direct een stuk duurder). Ik zou je zonder meer die Asus ZE500KL aanraden aangezien dat een 16 GB toestel is met verder vrijwel identieke specs als de Moto G plus een iets luxere uitstraling, maar voor de prijs die ik ervoor heb betaald afgelopen November (149 euro) is-ie niet meer te koop, het is nu 190+ euro en dan zit je al dichtbij de 16GB Moto G.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 24-02-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

markdm schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:54:
[...]

Die Alcatel ziet er erg mooi uit, prachtig ontwerp met die speakers zo boven en onder. Maar als ik die naar de moto g houdt is die toch wel beter.
De Moto G is gewoon de beste smartphone die je voor rond de €200, kan kopen.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:31
Nee ik zou de Moto G 2014 overslaan, Nexus 4 is uit ervaring van vroeger vele malen sneller.

En als wel, dan is Moto E 2nd een betere keuze, ook al gehad en de accu duur is subliem (als zware gebruiker haalde ik met gemak 2 dagen).

Daarnaast is de hardware iets nieuwer en door de lagere resolutie is hij sneller.

Maar, Nexus 4 is ruim zat anders en ja hij draait "maar" android 5.1.1, er zijn genoeg apps die android 2,3 of 4.0 vereisen, Android doet daar niet zo moeilijk over als iOS.

En anders een andere smartphone, er zijn tegenwoordig zat waardige concurenten dan de Moto G.

(trouwens, op een lege E 2nd hou je effectief 5.0gb aan ruimte over op de telefoon zelf, er kan wel een SD kaart in).

Geen idee wat haar eisen zijn, over de E 2nd kan ik in ieder geval zeggen dat deze stevig is, met goede accu duur en prima prijs.

(overigens vind ik het best grof dat je zo'n toestel aan je moeder wil verkopen, Nexus 4 is prima telefoon maar verkopen aan je eigen ouders? Het is een telefoon van ruim 3 jaar hoor...)

[ Voor 35% gewijzigd door Mizgala28 op 25-02-2016 00:15 ]

Pagina: 1