Vraag

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 11:46
Mijn vraag
Toen ik de open beta van The Division speelde had ik nogal veel last van dropped frames en fps lag.
Ik zag dat mijn CPU usage rond de 90-100% was en mijn GPU rond de 80-100%.
Dit is niet alleen bij The Division ik heb ook Just Cause 3 uitgeprobeert en had hetzelfde geval. Hoge CPU usage en vrij lage GPU usage.

Mijn vraag is nu hoe kan ik dit voorkomen?
Moet ik een nieuwe CPU aanschaffen of is er iets anders dat dit kan voorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI Afterburner met Rivaturnerstatic

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als het goed is heb ik last van een bottleneck maar weet niet zeker hoe ik dit meot oplossen.

Mijn specs:

CPU
Intel Core i5-3470 3.2GHz

Motherboard
GigaByte GA-H61M-S1

RAM
Vengeance LP 8 GB (CML8GX3M2A2133C11B)

GPU
R9 280X Royalqueen (Core Clock overclocked naar 1200)

Alle reacties

• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Je CPU op zich kan eigenlijk niet de bottleneck zijn. Daarvoor is de CPU echt te krachtig. Kijk eens naar deze benchmarks waarin een GTX 980ti en een Titan met verschillende CPU's draaien. Het verschil tussen de i5-3470 en de i7-4790K is slechts een paar frames.

http://www.techspot.com/r...r-3-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...ine-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...red-benchmarks/page4.html

Het is wel mogelijk dat je CPU niet volledig wordt benut door bijvoorbeeld slechte optimization in de spellen zelf, of omdat de CPU te warm wordt. Troubleshooten it is!

• RaiderZ
JackDaniel schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:13:
Je CPU op zich kan eigenlijk niet de bottleneck zijn. Daarvoor is de CPU echt te krachtig. Kijk eens naar deze benchmarks waarin een GTX 980ti en een Titan met verschillende CPU's draaien. Het verschil tussen de i5-3470 en de i7-4790K is slechts een paar frames.

http://www.techspot.com/r...r-3-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...ine-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...red-benchmarks/page4.html

Het is wel mogelijk dat je CPU niet volledig wordt benut door bijvoorbeeld slechte optimization in de spellen zelf, of omdat de CPU te warm wordt. Troubleshooten it is!
Hmm das gek de CPU is well full load op 100%.
De CPU draait op full load op 3391.91 MHz
De CPU wordt rond de 65 c.

Buiten dat heb ik laatst nieuwe koel pasta erop gesmeerd dat een beetje weinig was.
Ik neem aan dat dit niet het probleem zal zijn

[ Voor 6% gewijzigd door RaiderZ op 22-02-2016 21:19 ]

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Gebruik je meerdere schermen?
Welke voeding gebruik je?
Op welke resolutie speel je?
Heb je een antivirusscanner?
Heb je in taskmanager processen op de achtergrond draaien?
Wat is de temperatuur van je cpu en gpu? (ah, ik zie dat je cpu reeds hebt gepost)

Download openhardwaremonitor (freeware) en zet log-file aan en upload je grafiek en hardware

• RaiderZ
donderdraak schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:23:
Wat is de temperatuur van je cpu en gpu? (ah, ik zie dat je cpu reeds hebt gepost)

Download openhardwaremonitor (freeware) en zet log-file aan en upload je grafiek en hardware
Ja 2 monitoren, 1 tijdens gamen

pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
Cooler Master V550 Semi-Modular

1920x1080

NOD32

Nope, vrijwel niks dat hoge CPU usage gebruikt

CPU rond de 60-65
GPU rond de 70-80 ligt er aan welke game

Openhardwaremonitor report
http://pastebin.com/KUX7SEt9

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:27
Had dat vroeger ook met 2 schermen. Koppel degene die je niet gebruikt tijdens gamen gewoon eens los en test dan wat er gebeurd?
Je pc moet wel dat scherm nog aansturen tijdens het gamen.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat is je idle CPU load ? Misschien loopt er iets van malware mee in de achtergrond ?

• RaiderZ
MichaelvD2203 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:12:
Wat is je idle CPU load ? Misschien loopt er iets van malware mee in de achtergrond ?
onder 10 % met chrome open chrome gesloten rond 0 - 1 %

• RaiderZ
Arunia schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:38:
Had dat vroeger ook met 2 schermen. Koppel degene die je niet gebruikt tijdens gamen gewoon eens los en test dan wat er gebeurd?
Je pc moet wel dat scherm nog aansturen tijdens het gamen.
zal dit later eens proberen, maar denk echter dat dit niet het probleem is.

• donderdraak
Hmmm heb je toevallig onlangs met beide schijven ook problemen met kopieren van data gehad, want de smart end-to-end error resultaten bij de SAMSUNG HE502IJ zijn hoog, zou beiden even nakijken met Crystal Disk.

Probeer inderdaad 2e scherm loskoppelen of dat verschil maakt

• RaiderZ
donderdraak schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:41:
[...]

Hmmm heb je toevallig onlangs met beide schijven ook problemen met kopieren van data gehad, want de smart end-to-end error resultaten bij de SAMSUNG HE502IJ zijn hoog, zou beiden even nakijken met Crystal Disk.

Probeer inderdaad 2e scherm loskoppelen of dat verschil maakt
De HDD schijf gebruik ik niet maar dump ik alle bestande op wat ik later als ik het nodig heb naar mijn SSD.
Windows gaf meerdere keren aan dat de HDD problemen geeft maar ik negeer dat omdat de HDD zoals ik zei voor dump bestanden wordt gebruikt.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
http://forums.hardwarezon...u-benchmarks-5247134.html

cpu heeft wel degelijk invloed als ik deze info zie. een 2600k heeft b.v ook zo'n hoog cpu gebruik bij deze game

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:18
RaiderZ schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:44:
[...]

De HDD schijf gebruik ik niet maar dump ik alle bestande op wat ik later als ik het nodig heb naar mijn SSD.
Windows gaf meerdere keren aan dat de HDD problemen geeft maar ik negeer dat omdat de HDD zoals ik zei voor dump bestanden wordt gebruikt.
Je kan het wel negeren maar Windows kan rare dingen gaan doen als je een crappy disk hebt. Ik zou de disk en het scherm even los van elkaar afkoppelen om te kijken of daar het probleem in ligt.

• RaiderZ
Craven schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:47:
[...]

Je kan het wel negeren maar Windows kan rare dingen gaan doen als je een crappy disk hebt. Ik zou de disk en het scherm even los van elkaar afkoppelen om te kijken of daar het probleem in ligt.
maar de HDD staat uit als ie niet gebruikt wordt..

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:18
RaiderZ schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:51:
[...]

maar de HDD staat uit als ie niet gebruikt wordt..
Is het een externe HDD?

Je hoeft het advies niet op te volgen hoor. Maar als je hier komt met vragen dan verwachten mensen ook terug dat je zaken test/uitsluit als ze met een suggestie komen.

• donderdraak
Windows doet op de achtergrond indexeren tenzij je dat uit hebt

• RaiderZ
Craven schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Is het een externe HDD?

Je hoeft het advies niet op te volgen hoor. Maar als je hier komt met vragen dan verwachten mensen ook terug dat je zaken test/uitsluit als ze met een suggestie komen.
Nee, Hij zit in mijn PC maar als ik hem niet gebruik en naar mijn D schijf ga hoor ik de HDD altijd eerst opstarten.
Windows zet de HDD na 20 minuten inactief uit zichzelf uit.
Daarom dacht ik dat het niet nodig zal zijn, maar zal het morgen proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door RaiderZ op 22-02-2016 23:00 ]

• donderdraak
Mijn aller laatste suggestie voor vandaag:

Boot met een ubuntu 15 usb of cd.
Klik op Try.
Ga naar Ubuntu Software Center (zoek "benchmark")
Test de cpu belasting dan weet je zeker of het een windows probleem of hardware pobleem is. Als je dan ook snel in de hoge cpu belasting hebt is het hardware.

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
slightly offtopic: Volgens mij krijg je met onvoldoende voeding BSODS, overige instabiliteit en in het ergste geval gewoonweg een opgeblazen PSU (en als je pech hebt neemt hij je MOBO/GPU mee) en dat soort dingen. Het is niet alsof je CPU/GPU minder presteert omdat hij maar beperkt stroom krijgt. Toch hoor je dat overal... Maar klinkt mij als sterk staaltje broodje aap altijd ;p

Bron:
http://blog.antec.com/power-supplies/under-powered-psu-myth/

[ Voor 24% gewijzigd door Brutal1ty op 23-02-2016 18:59 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Brutal1ty schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:57:
[...]

slightly offtopic: Volgens mij krijg je met onvoldoende voeding BSODS, overige instabiliteit en in het ergste geval gewoonweg een opgeblazen PSU (en als je pech hebt neemt hij je MOBO/GPU mee) en dat soort dingen. Het is niet alsof je CPU/GPU minder presteert omdat hij maar beperkt stroom krijgt. Toch hoor je dat overal... Maar klinkt mij als sterk staaltje broodje aap altijd ;p

Bron:
http://blog.antec.com/power-supplies/under-powered-psu-myth/
Klopt is ook broodje aap, maar daar zijn er nog wel meer van.

Prestatieverlies door een slechte voeding kan niet, ding crashed dan inderdaad (of een specifiek onderdeel, wat dan weer drivercrashed/BSOD's veroorzaakt), maar dingen zoals FPS drops/ lage CPU/GPU load door een voeding kan niet.

• RaiderZ
hmm mischien is het toch omdat de 2 games aardig CPU based zijn.
Zojuist Six siege uitgeprobeert en GPU usage zat tegen de 100% en CPU rond de 60%.

• donderdraak
RaiderZ schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:56:
Dit is niet alleen bij The Division ik heb ook Just Cause 3 uitgeprobeert en had hetzelfde geval. Hoge CPU usage en vrij lage GPU usage.
Waarschijnlijk toch cpu niet krachtig genoeg als je alles op hoog hebt staan, want voor The Division en Just Cause 3 dan heb je voor de optimale prestaties op de hoogste settings een sterkere processor nodig zoals de i7-3770. De i5-3470 die jij hebt daarmee haal je het net niet en is minimale eis.

Zie systeem eisen officiële site The Division en Just Cause 3

Op de website van intel kan je beiden processors i7-3770 (door de ontwikkelaars aanbevolen) en i5-3470 (die van nu hebt) vergelijken
Het aantal threads is dan 8 in plaats van 4 threads.
Daarnaast ondersteund het hyper-threading

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hmm opzienbarend verhaal over The Division.
Heb de beta gespeeld en vond dat mijn gpu toch wel erg warm werd in vergelijking met andere spellen (max 65c), maar heb er niet echt op gelet of de cpu ook warm werd. het zit namelijk beide op dezelfde waterkoeling. Het kan natuurlijk allemaal koeler met een 360mm radiator, maar ik heb liever stilte en zoek stabiliteit tot 75C.

Ik heb dan wel een 2500k, maar die loopt wel op 4.7ghz.

wel echt tijd voor dx12 dan.

Ik zou de cpu ook lekker houden en er verder niets aan doen. overklokken kan niet echt en vervangen is tenzij je een leuke deal kan maken op tweakers ofzo niet echt interessant. Dan zou je trouwens nog steeds overklokken moeten om echt een merkbaar verschil te hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Powrskin op 23-02-2016 20:55 ]

Nukezone FTW

• RoughSaturn
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-10-2020
donderdraak schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:42:
[...]

Waarschijnlijk toch cpu niet krachtig genoeg als je alles op hoog hebt staan, want voor The Division en Just Cause 3 dan heb je voor de optimale prestaties op de hoogste settings een sterkere processor nodig zoals de i7-3770. De i5-3470 die jij hebt daarmee haal je het net niet en is minimale eis.

Zie systeem eisen officiële site The Division en Just Cause 3

Op de website van intel kan je beiden processors i7-3770 (door de ontwikkelaars aanbevolen) en i5-3470 (die van nu hebt) vergelijken
Het aantal threads is dan 8 in plaats van 4 threads.
Daarnaast ondersteund het hyper-threading
Dat vind ik toch vrij bijzonder dan, aangezien ik The Division gewoon gespeeld heb op med-high settings terwijl ik een AMD FX-4300 heb en een R9 280, en ik had nergens last van.

• donderdraak
RoughSaturn schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:37:
[...]
Dat vind ik toch vrij bijzonder dan, aangezien ik The Division gewoon gespeeld heb op med-high settings terwijl ik een AMD FX-4300 heb en een R9 280, en ik had nergens last van.
Jij speelt ook niet volledig op ultra-high, maar op med-high. Ik neem aan dat hij niet op med-high gamed, want anders heeft hij geen FPS-problemen.

edit: R9 280 + AMD FX-4300 is een prima cpu voor med-high.

[ Voor 6% gewijzigd door donderdraak op 24-02-2016 11:50 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Ik zou eens zoeken naar iemand met een vergelijkbare CPU en GPU en een 3dmark benchmark draaien: is je score significant anders dan wat je gevonden hebt dan is er wss een onderdeel die raar aan het doen is. Is je score normaal; dan zijn de games gewoon matig geprogrammeerd.

The division is pas in beta, dus performancewise kunnen er zeker rare dingen gebeuren. Just cause 3 was bij release ook een puinhoop, maar ik heb geen idee of dat met latere patches en drivers gefixed is. Je hebt wel alle software up to date? (drivers EN just cause 3?)
Pagina: 1