Upgrade naar Skylake, welke componenten? Of nog even wachten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik merk dat mijn processor wat langzaam begint te worden. Op het moment heb ik een non-OC'ed 2500K. Ik heb de mogelijkheid om hem licht te overklokken, maar daar begin ik liever niet aan. Nu zat ik te denken aan een upgrade naar Skylake. Is dit een goed idee, of kan ik beter wachten op de volgende generatie?

Ik gebruik mijn PC vooral voor gaming-doeleinden, wat Photoshop en Lightroom, voorderest wat browsen, schoolwerk en om muziek te luisteren. Overclocken doe ik liever niet aan, tenzij het aanzienlijk betere prestaties geeft.

Ik ben natuurlijk zelf al op zoek gegaan naar componenten, en daarbij kwam ik op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,95€ 187,95
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 207,95€ 207,95
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Asus Z170-A€ 146,95€ 146,95
1MSI H170M-A PRO€ 98,95€ 98,95
1MSI Z170A-G43 PLUS€ 122,95€ 122,95
1MSI Z170A SLI Plus€ 139,95€ 139,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 44,95€ 44,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.266,60

Zoals jullie kunnen zien heb ik de drie I5's toegevoegd, omdat ik niet zeker weet welke ik zou moeten nemen. De goedkoopste 6400, de iets duurdere 6500 die wat sneller is, of toch de 6600K als je daar aanzienlijk meer prestatie uit kan halen?

Dan de moederborden, voor een van de niet overklokbare I5's natuurlijk een H170 of B150 mobo, en eventueel voor de 6600K één van de Z170 mobo's.

geheugen ben ik ook nog niet helemaal over uit, is het slimmer om gelijk 16GB te pakken, of is 8GB ook voldoende voor mijn doeleinden?

Dit heb ik natuurlijk zelf gevonden, maar jullie adviezen zijn natuurlijk ook welkom, anders zou ik er niet om vragen! Ik heb wel wat eisen, dat is dat het moederbord zwart moet zijn, zonder andere kleuren of felle lampjes en een 'echt' ATX formaat heeft, dus niet dat hij iets smaller is.

Zo ziet mijn systeem er nu uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0€ 336,-€ 336,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
2BitFenix Alchemy Connect 30x LED-Strip 60cm - white€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Black Window Side Panel€ 19,95€ 19,95
1Kingston ValueRAM KVR13N9S8HK2/8€ 36,26€ 36,26
1Corsair CX600M€ 75,50€ 75,50
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,50€ 80,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 685,21

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Waarom de keuze om niet te overclocken?
Waaraan en waarmee merk je dat hij langzaam aan het worden is?
Verder, als je voor een cpu upgrade gaat, neem dan de i5 6400, agz je niet overclockt. Zou zonde zijn van het geld!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik zou de 6600K pakken met een leuk Z170 bordje, dan van dat bord de QVL lijst bekijken voor bijpassende geheugen reepjes en je bent klaar want de rest trek je uit je oude pc,en die 970 gaat nog wel ff mee tot pascal en polaris er zijn.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• jeffedie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Als je niet wilt gaan overclocken kan je de 6500 wel nemen, maar wil je toch een keer gaan overlclocken, dan de 6600k, en ja kwa ram, voor gamen raad ik toch wel minimaal 12gb aan(heb het zelf ook), Aangezien als je aardig wat dingen open hebt op je PC, je dan al ongeveer 4gb ram gebruikt, dan hou je nog 4gb over voor games, wat met de nieuwere games wel wat te weinig is.

en zoals hierboven al aangegeven, waaraan merk je dat die sloom wordt? en wat voor games speel je vooral?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Eigenlijk, ik ben er te lui voor en ik vind het duur. Ook gaat de levensduur achteruit is mij verteld en je vergroot de kans op miscalculaties, dat is de reden waarom ik eigenlijk niet wil overklokken.

Ik merk dat hij langzamer wordt vooral in GTA V, waarin een hoop delen van de map niet laden. Ik denk dat het aan m'n CPU ligt, omdat m'n CPU verbrui, dan op 100% ligt. Of klopt het niet wat ik zeg?

Daar zat ik ook al aan te denken, dankjewel!
Levert overklokken veel winst op dan bij Skylake? Bij voorgaande generaties viel het altijd wel mee.
Is de 6500 sterk aan te raden boven de 6400? Is dat verschil duidelijk merkbaar?

RAM denk ik idd ook dat ik voor 16GB ga, ik heb er zelf nooit zin in om eerst alles af te sluiten en dan m'n spelletje op te starten. En anders is het beter te veel dan te weinig :).

Nogmaals, het is vooral de stukken map die niet laden, of sla ik de plank nu echt compleet mis?

• robogeeka
Het laden van gta kan ook komen door je hdd ;)
Overclocken is normaal voor unlocked chips. Als je toch van plan ben het niet te doen dan snap ik niet dat je een unlocked chip hebt op het koment en dan nu weer de keuze wilt kunnen nemen om een "Z" chipset te nemen. Zonde van het held als je er geen gebruik van gaat maken.
Neem dan gewoon een i5 6400, gaming zit amper verschil in tussen de 6400 en de 6500 je zal het niet merken.

Als je nu voor een andere pc gaat steek dan die 10-15 minuten in een overclock en kijk dan hoe het gaat.
2500K's worden altijd overclockt, veel mensen hebben deze cpu nog wel in hun pc. Vaak in combi met een gtx 970.
Zoek anders wat benchmarks op, ik denk namelijk niet dat dit een groot probleem is..
Stukken map niet laden klinkt namelijk nirt als cpu maar als opslag en of internet.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

robogeeka schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:40:
Het laden van gta kan ook komen door je hdd ;)
Overclocken is normaal voor unlocked chips. Als je toch van plan ben het niet te doen dan snap ik niet dat je een unlocked chip hebt op het koment en dan nu weer de keuze wilt kunnen nemen om een "Z" chipset te nemen. Zonde van het held als je er geen gebruik van gaat maken.
Neem dan gewoon een i5 6400, gaming zit amper verschil in tussen de 6400 en de 6500 je zal het niet merken.

Als je nu voor een andere pc gaat steek dan die 10-15 minuten in een overclock en kijk dan hoe het gaat.
2500K's worden altijd overclockt, veel mensen hebben deze cpu nog wel in hun pc. Vaak in combi met een gtx 970.
Zoek anders wat benchmarks op, ik denk namelijk niet dat dit een groot probleem is..
Stukken map niet laden klinkt namelijk nirt als cpu maar als opslag en of internet.
dan zou ik in ieder geval de 6500 nemen, die heeft een hogere turbo op alle cores; anders is de 'winst' tov. de 2500K nagenoeg niets. Die i5 zou nog prima in staat moeten zijn GTA te kunnen draaien icm die GPU, gezien 't formaat van je SSD heb je hier GTA niet opstaan denk ik?

10-15 minuten is wat overdreven kort voor overklokken, maar je kunt afhankelijk van je koeler 4 Ghz toch wel halen in een middag denk ik. Dan alleen nog even stabiliteitstests doorlopen en klaar is Ramoonster.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• robogeeka
NLBUURMAN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:07:
[...]

10-15 minuten is wat overdreven kort voor overklokken, maar je kunt afhankelijk van je koeler 4 Ghz toch wel halen in een middag denk ik. Dan alleen nog even stabiliteitstests doorlopen en klaar is Ramoonster.
Het instellen van de overclock hoeft niet lang te duren, zeker niet als de overclocker nieuw is en alleen een milde oc plaatst. Zelf ben ik 5 mins bezig geweest om mijn 4690K naar 4,3 te krijgen, stabiel op 4.5 duurde wel wat langer :)

Reken een stresstest van een uur en een youtube filmpje over de cpu van 10 minuten en je bent klaar met 70 mins..
2500K was populair om mee te klooien, dus dtaan zat filmpjes en guides op het www!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Een i5 2500K is zo'n 25 tot 30% sneller dan een 6600K. imo de investering niet waard. Met een lichte overclock op je CPU kan je zo 10 a 20% performance winnen waarmee ze weer ongeveer vergelijkbaar worden. (iig sneller dan bijv een i5 6400).

http://www.anandtech.com/bench/product/288?vs=1544

En het klopt dat je de levensduur van je CPU en moederbord nadelig kan beinvloeden, maar zolang je een lichte OC doet zal dat verwaardeloosbaar zijn. Zolang je de voltage van de CPU niet verhoogd tot boven de marge die intel zelf heeft gesteld zal de toename in verbruik van je CPU (en dus de extra last op de moederbord) relatief licht blijven. Als je dat combineerd met extra casefans en een decent aftermarket CPU koeler zou dit niet heel veel slechter voor je hardware zijn.

De i5 2500K was in zijn tijd 5 jaar geleden extreem populair om mee te OCen. Als het de levensduur significant zou benadelen zou je zo langzamerhand tientalle topics tegen moeten komen met mensen die problemen ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardjee op 23-02-2016 10:50 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 16:49
Ardjee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:49:
Een i5 2500K is zo'n 25 tot 30% sneller dan een 6600K. imo de investering niet waard. Met een lichte overclock op je CPU kan je zo 10 a 20% performance winnen waarmee ze weer ongeveer vergelijkbaar worden. (iig sneller dan bijv een i5 6400).
Hoe kom je daar nou weer bij? Kijk je puur alleen naar GHz?
Dat is natuurlijk niet het hele verhaal, anders kun je net zo goed een celeron van tig jaar geleden kopen die als een malle overclockt.
Maar misschien is het een foutje en bedoel je dat de 6600K 25 tot 30 procent sneller is?

Tja, wanneer is iets het waard? Is de kosten voor een K processor plus Mobo die paar procent waard? Dat is ieder voor zich om te bepalen :)

• jeffedie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Het niet laden van de map van gta 5 heeft te maken met je CPU , Ik had toen een amd a10 5800k, met een normale hdd, map lade soms niet, daarna een ssd ingezet, nog steeds hetzelfde verhaal

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ik bedoelde IDD dat de skylake CPU sneller is dan de 2500K (sorry, slaapgebrek)

Maar aangezien er al een OC moederbord EN CPU aanwezig is, is dat in mijn ogen met een lichte overclock de meest gemakkelijke manier om performance te boosten. Als de TS van CPU en mobo en ram gaat upgraden geeft die relatief veel geld uit voor relatief weinig performancewinst. Daarom is een investering in meer casefans en een CPU koeler in mijn ogen een betere investering.

En GTA 5 is sowieso vreemd qua issues. Dat blind op hardware A of B gooien is niet altijd even makkelijk.

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:18:
[...]

Eigenlijk, ik ben er te lui voor en ik vind het duur.
Het is eigenlijk heel simpel en duur is het helemaal niet, je hebt alleen nog een beetje koeler nodig voor zo'n 40 euro als je nu de stock koeler gebruikt.
Ook gaat de levensduur achteruit is mij verteld
Is het erg dat een CPU in plaats van 100 jaar nog maar 90 jaar mee gaat? Lijkt mij niet echt aangezien je de CPU waarschijnlijk al na 10 jaar hebt vervangen. Een CPU slijt pas snel als je hem gebruikt zonder koeler en/of met een extreem hoge spanning van bijvoorbeeld 2V. In normale omstandigheden met normale overkloks is er echt geen verschil.
en je vergroot de kans op miscalculaties, dat is de reden waarom ik eigenlijk niet wil overklokken.
Alleen als de CPU niet stabiel is en bij overklokken test je juist de CPU en de rest van de PC op stabiliteit. Dus de kans op miscalculaties is misschien wel kleiner dan zonder overklokken, doordat je de PC dan niet op stabiliteit test. Terwijl de aanwezigheid van bijvoorbeeld defect of niet helemaal stabiel werkgeheugen nog steeds aanwezig is.
Ik merk dat hij langzamer wordt vooral in GTA V, waarin een hoop delen van de map niet laden. Ik denk dat het aan m'n CPU ligt, omdat m'n CPU verbrui, dan op 100% ligt. Of klopt het niet wat ik zeg?
Dat kan, alleen een Intel Core i5 6400 is amper sneller, dat verschil is maar enkele procenten, totaal verwaarloosbaar. Dus dan heb je een nieuwe CPU, geheugen en moederbord nodig voor zo'n 350 euro minimaal en heb je echt totaal niks snellers. Een i5 6600K is dan zo'n 20% sneller als de i5 6400, terwijl de i5 6400 hooguit zo'n 5% sneller is, totaal ga je er dus maar zo'n 25% op vooruit. Dit is echt heel weinig, waarschijnlijk niet echt heel erg merkbaar, behalve dan in de portemonnee want het is nogal een investering voor zo'n kleine vooruitgang.
geheugen ben ik ook nog niet helemaal over uit, is het slimmer om gelijk 16GB te pakken, of is 8GB ook voldoende voor mijn doeleinden?
Je kan in taakbeheer prima controleren hoeveel geheugen je gebruikt en hoeveel er nog vrij is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2016 12:14 ]

Pagina: 1