Niet-bindende V&A veiling, wat is het nut eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:38

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Ik lees al een flink aantal jaar mee op Tweakers en elke keer erger ik me aan dit soort disclaimers bij V&A veilingen:
>>> LET OP! Wanneer het eindbedrag in mijn ogen te laag is behoud ik het recht het product niet te verkopen. Wanneer er per DM / e-mail een overeenkomst wordt gesloten zal ik de veiling vroegtijdig beëindigen. <<<
Bron van voorbeeld: V&A aangeboden: QNAP TS-219P Turbo NAS (niets te nadele van de user, het is slechts een voorbeeld).

Een veiling is op dit moment alleen maar onduidelijk voor potentiële geïnteresseerden omdat er geen duidelijke vraagprijs is, en als een veiling lang duurt is dat ook maar irritant. Bovendien accepteren verkopers DM/emails (net zoals Marktplaats) met biedingen, om het veilingsysteem te omzeilen (logisch, zou ik ook doen).

Wat is volgens T.net de meerwaarde van een veiling vergeleken met een normale advertentie, terwijl deze niet méér bindend is?

Een veiling bij T.net is niet bindend... haalt dat de hele gedachte van een veiling niet onderuit? Wat mij betreft, weg met die veilingen!

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom moet een veiling bindend zijn om nut te hebben? De verkoper kan mooi een indicatie krijgen van wat mensen bereid zijn te betalen, en een koper kan er potentieel een lagere prijs door bedingen. Dat het verder niet bindend is doet aan geen van beide voordelen echt iets af?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
NMe schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:31:
Waarom moet een veiling bindend zijn om nut te hebben? De verkoper kan mooi een indicatie krijgen van wat mensen bereid zijn te betalen, en een koper kan er potentieel een lagere prijs door bedingen. Dat het verder niet bindend is doet aan geen van beide voordelen echt iets af?
Is maar net wat je als doel van een veiling ziet.

Een indicatie voor de verkoper kan, in mijn ogen, niet echt het doel van een veiling zijn. Het is een manier om te verkopen, niet om te pijlen wat iets waard is. Zodra de verkoper zonder problemen de boel weer in kan trekken geef je iemand wel precies die mogelijkheid.

Hoe een koper er een potentieel lagere prijs uit kan halen zie ik niet echt in. Dat is juist het geval wanneer een veilig bindend is, nu niet. Als het bedrag de verkoper niet aan staat sluit hij de veiling zonder verdere consequenties. Dat is niet anders dan het wel of niet accepteren van een bod per mail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The Realone schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:39:
[...]

Is maar net wat je als doel van een veiling ziet.

Een indicatie voor de verkoper kan, in mijn ogen, niet echt het doel van een veiling zijn. Het is een manier om te verkopen, niet om te pijlen wat iets waard is. Zodra de verkoper zonder problemen de boel weer in kan trekken geef je iemand wel precies die mogelijkheid.
Een verkoper kan toch best de intentie hebben om zijn advertentie te verkopen, er vervolgens achter komen dat er maar 10 euro wordt geboden voor zijn twee jaar oude laptop en dan bepalen dat hij 't ding liever zelf blijft gebruiken als 'ie maar 10 euro eruit kan halen? Hij gebruikt de advertentie dan niet intentioneel als peiling maar het feit dat de veiling niet bindend is beschermt hem wel tegen slechte deals...
Hoe een koper er een potentieel lagere prijs uit kan halen zie ik niet echt in. Dat is juist het geval wanneer een veilig bindend is, nu niet. Als het bedrag de verkoper niet aan staat sluit hij de veiling zonder verdere consequenties. Dat is niet anders dan het wel of niet accepteren van een bod per mail.
Als ik iets verkoop en ik krijg alleen maar biedingen van 50-70 euro terwijl ik zelf een prijs van 100 euro in mijn hoofd had, dan ben ik eerder geneigd om toch te verkopen wanneer er een bod van 90 euro komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Ben het helemaal met die 2 opmerkingen van je eens, maar moet je je dan niet afvragen of een veiling daarvoor het juiste middel is? Die biedingen kun je namelijk ook gewoon ontvangen zonder veiling, per mail/telefoon/DM. Wat is dan de toegevoegde waarde van een veiling?

In mijn ogen is een veiling juist om iets snel en met enige zekerheid te verkopen. Met zekerheid bedoel ik dan niet de prijs, maar het feit dat je waarschijnlijk echt een koper zult vinden. Daar tegenover staat dan een prijs die mogelijk anders is dan jouw vraagprijs (en dat kan hoger of lager uitvallen).

Wil je gewoon een "open" advertentie waarbij je volledige controle hebt, dan moet je volgens mij de veilingoptie niet gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Realone schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:48:
Ben het helemaal met die 2 opmerkingen van je eens, maar moet je je dan niet afvragen of een veiling daarvoor het juiste middel is? Die biedingen kun je namelijk ook gewoon ontvangen zonder veiling, per mail/telefoon/DM. Wat is dan de toegevoegde waarde van een veiling?
Een stukje gebruiksgemak? Per DM met meerdere bieders onderhandelen is nogal een chaos (en vereist ook nog eens dat je regelmatig online bent). Met de veilingmodus kan je geïnteresseerden gewoon laten bieden zonder daar zelf bij betrokken te hoeven zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Volgens mij zijn veilingen met een "reserve" heel normaal: wordt er niet een minimaal bod gedaan, dan gaat de verkoop niet door.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Het is nu veel te vrijblijvend voor de verkoper. Voor kopers is het niet werkbaar, die willen snel (binnen een dag) een deal sluiten.

Ik begrijp dat je de verkoper wilt beschermen, maar dan moet die maar zijn minimum prijs of bieden-vanaf-prijs hoger instellen, en dan ook de veiling bindend maken (á la eBay). Dan heb je een sluitend systeem, nu totaal niet.

Of noem het een interessepeiling, geen veiling! Het is immers geen echte veiling als de verkoper er onderuit kan.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KhaZ schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:08:
Ik begrijp dat je de verkoper wilt beschermen, maar dan moet die maar zijn minimum prijs of bieden-vanaf-prijs hoger instellen, en dan ook de veiling bindend maken (á la eBay). Dan heb je een sluitend systeem, nu totaal niet.
Het bindend maken betekent stapels extra verantwoordelijkheid (en werk!) voor Tweakers, dat zit er vast niet in. En een niet-bindende veiling waar veel mensen toch wel voordeel uit zullen halen is beter dan niks, lijkt me.

Hoe je dat vervolgens noemt maakt mij niet veel uit, maar ik vind "veiling" persoonlijk beter dan "interessepeiling."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Ik begrijp dat je dat idd niet wilt, dat is niet te doen, dan wordt T.net een 2e eBay met geschillencommissies e.d.

Maar dan is wel het resultaat dat een veiling dus geen veiling is.

Een veiling kun je geen veiling noemen als een van beide partijen (zowel koper als verkoper) opeens kan besluiten weg te gaan nadat er een bod is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnds
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 16:11
Eens met KhaZ. Dat hele 'veiling'-gebeuren vind ik echt dramatisch. De vrijblijvendheid maakt dat niemand aangesproken kan worden op laakbaar gedrag. Regelmatig komen hier verzoeken van mensen voorbij die een review verwijderd willen hebben omdat het een review ivm een veiling is. Meestal is de review volledig terecht en maken ze er een potje van, maar doordat het een veiling betreft worden die reviews verwijderd. Hierdoor kun je ook nog eens de normaal handelende veilers niet van het schorriemorrie onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoe kun je er "een potje van maken" als er nog geen overeenkomst is? Er is een overeenkomst zodra beide partijen akkoord hebben gegeven op een prijs. Voor die tijd heb je niks afgesproken en is een review niet op zijn plaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:47:
Hoe kun je er "een potje van maken" als er nog geen overeenkomst is? Er is een overeenkomst zodra beide partijen akkoord hebben gegeven op een prijs. Voor die tijd heb je niks afgesproken en is een review niet op zijn plaats.
Bij een veiling is het toch zo dat wanneer er een bod gedaan wordt, en er wordt geen hoger bod gedaan dat dat dan automatisch het winnende bod is?

Het is het risico van de verkoper om een (te) lage bieden-vanaf prijs in te stellen. Zaak is om de bieden-vanaf prijs op bijvoorbeeld 50% van de gewenste verkoopprijs in te stellen, dan heb je dat probleem niet.

Soms zie je ook veilingen waarbij de nieuwprijs van een product bijvoorbeeld €150 is, en dan bieden vanaf €130.. ja.. dan snap je 't niet helemaal. En zo werken veilingen in de praktijk voor geen meter, omdat verkopers ook bijvoorbeeld een week looptijd instellen, dat heeft toch geen zin? Een potentiële koper zoekt nu een product, dan wil die binnen 24u een deal sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnds
NMe schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:47:
- Je kan helemaal nergens op reageren
- Je kan heel onbeschoft op een bod reageren
- Je kan bij bereiken minimale prijs toch afzien van verkoop

Allemaal zaken die zonder overeenkomst toch wat zeggen over de verkoper. Ik zou als koper dit soort zaken toch willen weten als iemand wat te koop aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KhaZ schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:18:
[...]

Bij een veiling is het toch zo dat wanneer er een bod gedaan wordt, en er wordt geen hoger bod gedaan dat dat dan automatisch het winnende bod is?
Ja. Maar wat die winst betekent staat heel goed uitgelegd in de V&A-gebruikersvoorwaarden. De verkoper kan er niks aan doen als de koper niet even leest van welke dienst hij eigenlijk gebruik maakt...
Het is het risico van de verkoper om een (te) lage bieden-vanaf prijs in te stellen. Zaak is om de bieden-vanaf prijs op bijvoorbeeld 50% van de gewenste verkoopprijs in te stellen, dan heb je dat probleem niet.
Als je 50% van de gewenste verkoopprijs instelt en je krijgt maar één bod dan heb je nog steeds een probleem.
Soms zie je ook veilingen waarbij de nieuwprijs van een product bijvoorbeeld €150 is, en dan bieden vanaf €130.. ja.. dan snap je 't niet helemaal.
Waarom niet? Sommige producten dalen gewoon niet veel in waarde. Of zijn nog nieuw in de doos. En in het slechtste geval verkoop je gewoon niks. Ik zie het probleem niet?
En zo werken veilingen in de praktijk voor geen meter, omdat verkopers ook bijvoorbeeld een week looptijd instellen, dat heeft toch geen zin? Een potentiële koper zoekt nu een product, dan wil die binnen 24u een deal sluiten.
Je spreekt nu voor alle potentiële kopers. Misschien dat jij meteen iets in huis wil hebben als je een tweedehands product koopt maar ik heb daar bijvoorbeeld veel minder haast mee. Bovendien houdt in principe niks je tegen om buiten de veiling om contact te zoeken met de verkoper, die dan alsnog buiten de advertentie om dat product kan doorverkopen.
burnds schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:53:
[...]

- Je kan helemaal nergens op reageren
Daar is geen enkele verplichting toe en dat zou sowieso geen effect moeten hebben op een V&A-score.
- Je kan heel onbeschoft op een bod reageren
Het bod zelf kan andersom ook heel onbeschoft zijn. ;)
- Je kan bij bereiken minimale prijs toch afzien van verkoop
Dat is prima volgens de voorwaarden in V&A en dus niet in een review thuishoren.
Allemaal zaken die zonder overeenkomst toch wat zeggen over de verkoper. Ik zou als koper dit soort zaken toch willen weten als iemand wat te koop aanbiedt.
Waarom? Als een van die drie dingen die je noemt jou bij dezelfde koper overkomt kom je alsnog niet tot een overeenkomst en lijd je geen schade. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door NMe op 24-02-2016 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Alle uitleg die je geeft kun je dus perfect oplossen door het hele veiling gedeelte weg te halen, en alleen normale advertenties als optie te geven. Dan is er ook geen onduidelijkheid en mogelijke frustratie bij potentiële kopers.

Je zou ook kunnen zeggen dan om het beter te maken: vraagprijs verplicht. En n.o.t.k. opties verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Ik snap het hele punt niet, als je niet van veilingen houd dan negeer je ze toch gewoon 8)7

Of als je per se bindende veiling wilt dan ga je toch naar ebay?

En als je alleen onbeschoft lage biedingen van 1 euro wilt doen en dan per direct je product binnen wilt hebben, wens ik je veel plezier op de lokale rommelmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:03

MsG

Forumzwerver

Bindend ga je het hier ook niet krijgen. Dan zou iedereen onder de 18 jaar niet mee mogen doen, je mag juridisch namelijk geen overeenkomsten sluiten zonder toestemming van een meerdere als je <18 bent. Hoe zie je dat voor je? paspoortcontrole bij registratie? :-P

Als het al per se bindend zou zijn zou je als koper al veel minder veilingen tegen gaan komen, want dan kijk je als verkoper wel 2 x uit voor gekken met lage biedingen. Je hebt nu denk ik meer kans op een dealtje voor een lage prijs, waarbij een verkoper alsnog denkt "fuck it, ik verkoop het wel gewoon voor die prijs" dan wanneer het bindend is denk ik, dan zet iedereen de veiling veel stricter.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnds
NMe schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:55:
[...]

[...]

Daar is geen enkele verplichting toe en dat zou sowieso geen effect moeten hebben op een V&A-score.

[...]

Het bod zelf kan andersom ook heel onbeschoft zijn. ;)

[...]

Dat is prima volgens de voorwaarden in V&A en dus niet in een review thuishoren.

[...]

Waarom? Als een van die drie dingen die je noemt jou bij dezelfde koper overkomt kom je alsnog niet tot een overeenkomst en lijd je geen schade. ;)
Ik weet niet hoe je zo mooi kan quoten als jij, daarom als zoals bovenstaande. Excuses daarvoor.

Inhoudelijk: Ja, dat dat allemaal mag van de V&A-voorwaarden is nu juist het hele punt! TS heeft het topic gestart omdat hij het niet eens is met die voorwaarden. Daar geeft hij (en ik) gefundeerd commentaar op. Als je dan vervolgens terug verwijst naar die voorwaarden dan is dat niet erg constructief in de discussie. Het gaat er juist om dat die V&A-voorwaarden veranderd zouden moeten worden (naar onze bescheiden mening).

En je laatste punt, dat ik dan geen schade lijd als het niet tot een overeenkomst leidt is maar zeer de vraag. Stel dat iemand stelselmatig niet reageert op een bod/PM. Als ik dat lees bij iemands rating, dan weet ik dat ik hem ook geen bod of PM hoef te sturen. Nu weet ik dat niet en moet ik daar zelf achter komen. Het kost dus in elk geval (wacht)tijd. Maar ook ergernis, die bespaar ik mezelf ook liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Dorus schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:24:
Ik snap het hele punt niet, als je niet van veilingen houd dan negeer je ze toch gewoon 8)7

Of als je per se bindende veiling wilt dan ga je toch naar ebay?

En als je alleen onbeschoft lage biedingen van 1 euro wilt doen en dan per direct je product binnen wilt hebben, wens ik je veel plezier op de lokale rommelmarkt.
Het is niet dat ik niet van veilingen houd, het gaat mij erom dat ze niet goed werken in de huidige vorm hier op Tweakers. Verkoper en koper kunnen zonder opgaaf van reden eronderuit bij een bod, dat is vreemd.

De enige reden dat ik hier een discussie over heb gestart is om het systeem te verbeteren.

Verder breng je een aantal non-argumenten aan:
Dorus schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:24:Of als je per se bindende veiling wilt dan ga je toch naar ebay?
Ik koop graag iets van een Tweaker met een goede reputatie, die in de buurt of binnen een uur rijden woont, dan een artikel uit bijvoorbeeld Duitsland met hoge verzendkosten.
Dorus schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:24:En als je alleen onbeschoft lage biedingen van 1 euro wilt doen en dan per direct je product binnen wilt hebben, wens ik je veel plezier op de lokale rommelmarkt.
Waar stel ik dat ik dat zou willen? Dat heeft hier helemaal niets mee te maken.
MsG schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:31:
Bindend ga je het hier ook niet krijgen. Dan zou iedereen onder de 18 jaar niet mee mogen doen, je mag juridisch namelijk geen overeenkomsten sluiten zonder toestemming van een meerdere als je <18 bent. Hoe zie je dat voor je? paspoortcontrole bij registratie? :-P
Bindend is inderdaad niet haalbaar, dus zou je het veilingsysteem moeten veranderen, want zoals het nu is, is het niet ideaal.
MsG schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:31:Als het al per se bindend zou zijn zou je als koper al veel minder veilingen tegen gaan komen, want dan kijk je als verkoper wel 2 x uit voor gekken met lage biedingen. Je hebt nu denk ik meer kans op een dealtje voor een lage prijs, waarbij een verkoper alsnog denkt "fuck it, ik verkoop het wel gewoon voor die prijs" dan wanneer het bindend is denk ik, dan zet iedereen de veiling veel stricter.
Hoezo zou een verkoper bang moeten zijn voor lage biedingen? Het is toch aan de verkoper om de looptijd en minimum prijs in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:03

MsG

Forumzwerver

KhaZ schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:44:
[...]

Hoezo zou een verkoper bang moeten zijn voor lage biedingen? Het is toch aan de verkoper om de looptijd en minimum prijs in te stellen?
Ik zie jou hier klagen over:
KhaZ schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:18:
[...]
Soms zie je ook veilingen waarbij de nieuwprijs van een product bijvoorbeeld €150 is, en dan bieden vanaf €130.. ja.. dan snap je 't niet helemaal. En zo werken veilingen in de praktijk voor geen meter, omdat verkopers ook bijvoorbeeld een week looptijd instellen, dat heeft toch geen zin? Een potentiële koper zoekt nu een product, dan wil die binnen 24u een deal sluiten.
Dat ga je met een bindende veiling alleen nog maar krijgen, vermoed ik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MsG schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:31:

Als het al per se bindend zou zijn zou je als koper al veel minder veilingen tegen gaan komen, want dan kijk je als verkoper wel 2 x uit voor gekken met lage biedingen. Je hebt nu denk ik meer kans op een dealtje voor een lage prijs, waarbij een verkoper alsnog denkt "fuck it, ik verkoop het wel gewoon voor die prijs" dan wanneer het bindend is denk ik, dan zet iedereen de veiling veel stricter.
Je mag als minderjarige wel degelijk bindende overeenkomsten sluiten. Als jij als 16 jarige een zak chips koopt in de supermarkt, is dat een bindende overeenkomst. Als jij als 17 jarige een telefoon koopt, is dat een bindende overeenkomst. Slechts overeenkomsten die niet passen bij de leeftijd kunnen ontbonden worden.

En ja, ik vind dat een review ook zou moeten mogen gaan over de communicatie als er geen overeenkomst tot stand komt. Je verliest er nl. wél iets mee, je tijd en moeite. Een verkoper die wel snel en correct reageert, vind ik een veel betere verkoper dan iemand die dagen niet reageert (terwijl er in de advertentie staat "ik moet er zo snel mogelijk van af") en als ik zie dat ik niet de enige ben bij wie hij dat doet, kan ik die verkoper over slaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:46:
[...]

Ik zie jou hier klagen over:

[...]

Dat ga je met een bindende veiling alleen nog maar krijgen, vermoed ik.
De veilingen worden toch niet bindend zoals bij eBay, dat is niet realistisch.

Als de verkoper een te hoog minimum bedrag instelt, heeft hij alleen zichzelf ermee omdat er dan weinig biedingen zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
KhaZ schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:44:

[...]

Ik koop graag iets van een Tweaker met een goede reputatie, die in de buurt of binnen een uur rijden woont, dan een artikel uit bijvoorbeeld Duitsland met hoge verzendkosten.

[...]
Maar als koper heb je helemaal niks te zeggen over de manier waarop mensen hun spullen willen verkopen. Nu kun je wel alle kopers gaan verplichten om bindende veilingen aan te gaan, maar dat zal voornamelijk het effect hebben dat de meeste een andere vorm kiezen, of zelfs naar andere sites uitwijken.

Als koper heb je diezelfde opties, gewoon elders zoeken. Maar ja, zoals je zelf al opmerkt zijn er geen andere sites die wel de lusten, maar niet de laste aan kopers bieden, gewoon weg omdat die geen verkopers kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Dorus schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:01:
[...]

Maar als koper heb je helemaal niks te zeggen over de manier waarop mensen hun spullen willen verkopen. Nu kun je wel alle kopers gaan verplichten om bindende veilingen aan te gaan, maar dat zal voornamelijk het effect hebben dat de meeste een andere vorm kiezen, of zelfs naar andere sites uitwijken.

Als koper heb je diezelfde opties, gewoon elders zoeken. Maar ja, zoals je zelf al opmerkt zijn er geen andere sites die wel de lusten, maar niet de laste aan kopers bieden, gewoon weg omdat die geen verkopers kunnen trekken.
Het gaat er mij niet op dat ik iets te zeggen wil hebben over de manier waarop mensen hun spullen verkopen, het gaat mij erom dat de huidige manier van veiling niet efficiënt werkt en frustratie in de hand werkt, het zou beter kunnen.

Jij denkt dat ik alleen aan de koper denk, dat is niet waar: voor een verkoper is het nu toch ook niet fijn adverteren met een veiling? Iemand kan het "winnende" bod doen, en vervolgens niets van zich laten horen. Verkoper kan dan niet verkopen, en eventuele negatieve reviews bij de "koper" met het hoogste bod worden verwijderd, omdat er geen transactie is geweest. Resultaat = niemand blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ardana schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:02:
[...]

Je mag als minderjarige wel degelijk bindende overeenkomsten sluiten. Als jij als 16 jarige een zak chips koopt in de supermarkt, is dat een bindende overeenkomst. Als jij als 17 jarige een telefoon koopt, is dat een bindende overeenkomst. Slechts overeenkomsten die niet passen bij de leeftijd kunnen ontbonden worden.
Je doelt hier op handelingsonbekwaamheid. De ouder of wettelijk vertegenwoordiger kan overeenkomsten ontbinden.
En ja, ik vind dat een review ook zou moeten mogen gaan over de communicatie als er geen overeenkomst tot stand komt. Je verliest er nl. wél iets mee, je tijd en moeite. Een verkoper die wel snel en correct reageert, vind ik een veel betere verkoper dan iemand die dagen niet reageert (terwijl er in de advertentie staat "ik moet er zo snel mogelijk van af") en als ik zie dat ik niet de enige ben bij wie hij dat doet, kan ik die verkoper over slaan.
Eens!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PcDealer schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:03:
[...]
Je doelt hier op handelingsonbekwaamheid. De ouder of wettelijk vertegenwoordiger kan overeenkomsten ontbinden.
Klopt, maar alleen voor zover ze niet passend zijn bij de leeftijd van de minderjarige. Als een minderjarige op z'n 16e een zak chips koopt, geef ik de ouders weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:21
Ardana schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:02:
'Verlies van tijd en moeite' vind ik wel ver gaan. Kom op, het is geen werk met een uurloon ofzo.

Maar mijn belangrijkste bezwaar is dat tijd een relatief begrip is. Als potentiele koper wil je graag zekerheid hebben of de verkoper akkoord gaat en wil je dus graag een zo snel mogelijk antwoord. Bij een negatieve respons kun je dan of het bod verhogen of elders gaan zoeken. Maar hoe ga je dan 'snel' definieren? Wat de een snel vindt, wordt door een ander juist als traag omschreven. Wil je antwoord binnen een uur, zes uur of een dag? Stel dat er een regel komt dat je binnen een dag moet reageren. Wil je dan negatieve feedback geven als het antwoord na 24 uur en 5 minuten komt? Ik vind niet dat je zoiets moet willen, en bovendien dat zoiets niet in regels vast te leggen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daarom moet je ook de mogelijkheid hebben om een feitelijke review te schrijven. Niet "het duurde echt eeuwen voordat de verkoper reageerde" maar "ondanks dat in de advertentie stond dat de verkoper de telefoon snel wilde verkopen, duurde het 4 dagen voordat hij op mijn bod reageerde."

Dan ben je correct bezig. Dat een subjectieve review verwijderd wordt, kan ik me voorstellen. Maar dergelijke feitelijke informatie vind ik nuttig, ook als het nooit tot een verkoop gekomen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 20:20
Veilingen zijn gewoon verkoopadvertenties waarop je kan bieden. Daar is niets mis mee alleen het labeltje wat t.net erop plakt is onjuist en zorgt dat mensen er een andere verwachting van hebben.

Ik heb de term veiling nooit begrepen want het staat haaks op wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het misschien niet leuker om een omgekeerde veiling te doen?

Een hoog start bedrag wat steeds verder terugloopt tot een, door de verkoper, aangegeven minimum bedrag wat niet zichtbaar is?
Dit zou je dan ook semi bindend kunnen maken, geen afspraken nagekomen, negatieve feedback en na een paar keer uitsluiten van veilingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou een Nederlandse veiling (wat jij voorstelt) uitmaken ten opzichte van een Engelse veiling (wat er nu gebruikt wordt) wanneer het aankomt op het (semi-)verplicht maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je dan met 1 bod te maken hebt, niet met meerdere biedingen.
Hierdoor kun je ook niet overboden worden.
Misschien dat dit het impulsieve karakter uit deze veiling haalt.

Tevens krijg je niet de situatie dat je overboden word en dat vlak voor een veiling de bovenste biedingen worden verwijderd.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vereiste voor een review is dat er minimaal een concrete poging is geweest om tot een overeenkomst te komen. Dat betekent dus meer dan het uitwisselen van wat prijzen en dan zeggen nee.

De hoofdreden daarvoor is dat mensen nu al veel te veel reviews plaatsen uit teleurstelling dat een partij niet mee wil gaan, en dat zijn geen beoordelingen die iets zeggen over de gevallen waar je concreet tot zaken komt - en dát is wat je wil weten.

Er zal ergens een grens moeten zijn voor reviews, en er zullen er ongetwijfeld zijn die prima onderbouwd zijn en anderen die wel aan de voorwaarden voldoen die niet echt bijdragen. Echter is het ondoenlijk op de vorm te modereren en een eerlijk systeem te houden.

Ook het geschetste deel over communicatie - er zijn mensen die zo nu en dan iets verkopen en het heel normaal vinden alleen in het weekend te reageren. Dus omdat jij als koper andere normen hebt over hoe handel moet werken mag je dan negatief beoordelen? Nee, je bereikt alleen maar dat je nóg minder weet wat je kan verwachten bij een echte deal. En dat is waar je de reviews écht voor wil gebruiken.

Dat veilingen niet bindend zijn heeft ook een bredere reden. En puur het hoogste bod hebben is dus ook geen rechtvaardiging voor een review. Simpelweg omdat de prijs slechts een onderdeel is van de overeenkomst, niet het hele verhaal.

Als jij het hoogste bod hebt, en verkoper vertelt je vervolgens dat hij het pakketje per sledehond uit Antarctica zal versturen zodra de winter daar ten einde is, dan denk ik dat je graag een andere keuze maakt. Zo kan je dus de volgende bieder contacteren en kijken of dat beter aansluit. En zo zijn er legio zaken die voor een verkoper doorslaggevend kunnen zijn. Bijvoorbeeld de hele top 3 benaderen en gaan voor degene die het komt halen waarbij risico's verminderd worden.

Dat de naam wellicht niet goed gevonden wordt... Ik denk dat iedereen veiling associeert met bieden. En anders misschien eens kijken of we veiling niet moeten hernoemen, maar wat mij betreft is dát nou ook weer niet de factor waar mensen het verder over hebben hier.

Bij wat voor V&A-vorm dan ook, heb je soms dat verwachtingen niet aansluiten. En die realiteit, zeker in deze tijd waar maar met reviews gesmeten wordt zonder echte basis, willen we zo min mogelijk ruimte daarvoor bieden zodat we de echte waarde van ratings behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 03:33
Ik zit nu in hetzelfde schuitje als hoogste bieder op een 'Veiling' . Vandaar dat ik eens op het forum kwam zoeken. Dit is een veiling zoals in de van Dale vermeld : ' openbare verkoop bij opbod of bij afslag'.
Dit hier mag dus geen veiling genoemd worden. Noem het maar Potje Bodje, Baby-veiling, of iets dergelijks. Maar geen veiling. En vermeld er duidelijk bij dat het hier niet om een veiling gaat. Ik had al wel eens eerder een veiling gewonnen en dat ging zoals ik verwacht had van een veiling ( zie van Dale )

Maar dit zijn dus geen veilingen en is dus misleidend !

En het is ZEKER een verspilling van tijd en moeite ! Heen en weer communiceren , forum opzoeken om erachter te komen dat het geen veiling was, en al die tijd had je dus kunnen gebruiken om het product ergens anders te halen.

Het leuk aan een echte veiling is dat het bindend is. De beschrijving en hoogste bod. En daarna geen gezeik meer. Betalen , klaar. Dit is gewoon Bullshit en geeft Tweakers weer een slechtere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Of je leest de V&A FAQ voor voordat je er aan begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Dutchdeveloper schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:41:
[...]

Of je leest de V&A FAQ voor voordat je er aan begint?
Lees hem zelf. Voordat ik hier reageerde heb ik hem even opengedaan ..hoezo tijdverspilling ? Dit kunnen ze gewoon met één duidelijk regeltje oplossen.

Heb jij het burgelijkwetboek al doorgelezen ? Moet iedere burger kennen .

Zo ken ik er nog wel een paar.

Oh en hier de ENIGE zin waar het woord 'veiling' in voorkomt in de V&A FAQ
'Bij een veiling wordt een startprijs gevraagd'
Lees zelf eerst eens wat voordat je reageert . Loze kreten zoals een gorilla in een jungle met takjes begint te smijten heeft geen nut.

[ Voor 3% gewijzigd door deboerpp op 05-04-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Jongen, doe even rustig.
Als je gebruik maakt van een functie op de site moet je het wel kennen.

en er staat dit in:

Het bieden is puur indicatief. Zowel koper al verkoper kunnen hier geen rechten aan ontlenen. Een bod is niet bindend en verplicht U niet tot aan- of verkoop. Er is geen sluitingstermijn, het bod blijft staan zo lang de advertentie blijft staan op V&A.

Dit geldt dus ook voor veilingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Ik doe rustig heb een hekel aan inhoudloze oneliners . Als je nu meteen met inhoud gereageerd had.. had ik hetvolgende geantwoord ;

ja kan zijn, maar niemand leest de V&A door , en aangezien er al meerdere misverstanden zijn geweest ( zelfs een eigen forum-topic !), kan tweakers dit makkelijk voorkomen door het een andere naam te geven ( suggesties zie eerdere post ), en/of een toevoeging in het rood LET OP : BIEDINGEN ZIJN NIET BINDEND !

zo , opgelost voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
deboerpp schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:59:
[...]

Ik doe rustig heb een hekel aan inhoudloze oneliners . Als je nu meteen met inhoud gereageerd had.. had ik hetvolgende geantwoord ;

ja kan zijn, maar niemand leest de V&A door , en aangezien er al meerdere misverstanden zijn geweest ( zelfs een eigen forum-topic !), kan tweakers dit makkelijk voorkomen door het een andere naam te geven ( suggesties zie eerdere post ), en/of een toevoeging in het rood LET OP : BIEDINGEN ZIJN NIET BINDEND !

zo , opgelost voor iedereen.
Dat jij er een hekel aan hebt kan ik niks aan doen, hoef niet alles voor je op te zoeken, heeft zo te zien ook weinig nut.
Punt blijft dat men er wel vanuit gaat, ik ken wat jij aanhaalde het wetboek ook niet helemaal uit mijn hoofd nee, maar word geacht me eraan te houden, zo niet heb ik pech. hier is het principe ook zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Ja , en ik ga er van uit dat overal in Nederland een woord dezelfde betekenis heeft ! Zie opmerking van Dale ( niet zomaar aangehaald ) Zoals blijkbaar meer mensen dat doen ( herhaling )
Vandaar dus mijn oplossing, die voor iedereen alles oplost ! Iedereen blij, geen forumtopic meer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 20:52
Misschien kan het woord 'veiling' beter vervangen worden door als prijstype te kiezen 'bieden'. Lijkt mij persoonlijk een hoop verwarring tegen te gaan. Dit is echt een discussie die elk jaar wel weer voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het woord veiling impliceert helemaal niet dat de hoogste bieder altijd het product meeneemt. Dat kan ook niet, want veilingen kunnen een minimumbod vereisen voor er tot verkoop overgegaan wordt, en bijvoorbeeld bij veilen op afslag wordt niet zo zeer het hoogste bod gebruikt maar het enige bod. "Openbare verkoop bij opbod of bij afslag" zegt niks over verkoopgarantie

Het anders noemen zal best helpen maar uiteindelijk was deze hele frustratie voorkomen als je eerst de V&A-regels had doorgenomen voordat je gebruik maakte van V&A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ

KhaZ

Alfa Romeo

Topicstarter
Beter die hele veiling functie verwijderen.. je schept alleen maar verwachtingen die niet waargemaakt worden.

Ik zie nog steeds geen meerwaarde van de veiling functie, als iemand gewoon een realistische vraagprijs neerzet bij z'n gewone advertentie (niet een veiling), dan verkoopt dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

...en als iemand geen idee wat zijn product waard is schiet hij zichzelf daar potentieel mee in zijn voet omdat het ding niet verkoopt (want te duur) of omdat hij veel minder ervoor krijgt dan het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
KhaZ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:28:
Beter die hele veiling functie verwijderen.. je schept alleen maar verwachtingen die niet waargemaakt worden.

Ik zie nog steeds geen meerwaarde van de veiling functie, als iemand gewoon een realistische vraagprijs neerzet bij z'n gewone advertentie (niet een veiling), dan verkoopt dat ook prima.
Voor mij bied het een goede meerwaarde.
Ik heb vaak genoeg oude hardware liggen waar ik niks mee doe.
Dan gaat het gewoon naar het hoogste bedrag weg, gegarandeerd. Dit zet ik er dan altijd bij.
Een echte vraagprijs is hier lastig om bij te zetten vaak, dan duurt de verkoop namelijk vaak veel langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ik zie het probleem niet zo, de veiling is gewoon een extra optie, wie die niet wil, plaatst een gewone advertentie. Zelf plaats ik altijd gewone advertenties, maar heb wel eens op veilingen geboden, soms succesvol, soms niet. Indien niet, ga ik verder met m'n leven en koop dat betreffende artikel elders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Het niet-bindende karakter van de veilingen heeft zijn voor- en nadelen. Ik denk dat de nadelen nauwelijks opwegen tegen de voordelen die het heeft.

Voordelen:
  1. Verkoper kan inzicht krijgen in de interesse en prijs van het product, zonder het te hoeven verkopen.
  2. Je zit als koper niet vast aan een koop als je er later toch iets anders hebt gekocht of je vergeten bent dat je het bod hebt gedaan (zie ook nadelen).
  3. Koper kan inzichtelijk krijgen wat de andere geïnteresseerden bieden (biedingen via de e-mail buiten beschouwing gelaten).
  4. Minder werk voor Tweakers.net, zij hoeven niet op te treden als "scheidsrechter/bemiddelaar".
Nadelen:
  1. Koper kan afhaken zonder reden, geen zekerheid voor de verkoper. Omgekeerd kan dit ook (verkoper ziet in dat de geboden prijs te laag is of iets anders en sluit de veiling).
  2. Koper heeft geen zekerheid dat het product voor het hoogste bod verkocht wordt, en houdt ondertussen ook andere aanbiedingen in de gaten. Ook als een koper iets snel wilt kopen is dat niet altijd mogelijk.
Er zijn vast nog wel meer voor- en nadelen, maar deze kwamen in mijn hoofd op. Ik vind de huidige veilingen goed werken, ik denk dat je met bindende veilingen met te veel regels bezig moet zijn en dat is denk niet de bedoeling van de Tweakers community. Het V&A gedeelte is erg mooi, maar niet de hoofdzaak van Tweakers. Bij een introductie van bindende veilingen zoals op eBay zal Tweakers veel werk op haar schouders halen, terwijl dat niet de insteek van Tweakers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Laatst online: 21-09 15:03
Slinger graag deze discussie nogmaals aan na vanmiddag een vervelende ervaring te hebben gehad:

Mooi scherm op het oog en speciaal de wekker gezet zodat ik de laatste 5 minuten van de "veiling" kan meepakken. Ik maak het winnende bod en er komt in beeld gefeliciteerd met je winnende bod. Gelijk daarna komt de advertentie op "verkocht" te staan.

Vervolgens neem ik contact op met de verkoper om een afspraak te maken.
3 uur (!) later meld de verkoper dat hij niet akkoord gaat met het bod en veel meer wilt.
Ook heeft hij al een specifiek bedrag in zijn hoofd.

Mijn vraag is dan ook waarom hij dat niet in de advertentie heeft gezet als dat al zo duidelijk was.
Scheelt de koper (ik in dit geval) toch een anticlimax.
Koper geeft aan dat in het vervolg wel te zullen doen en herinnert er mij nog aan dat het geen Ebay is.

Waarom wil je als Tweakers dit faciliteren? Dit zorgt alleen maar voor teleurstellingen en frustratie (van beide kanten).

Ik snap dat bindende veilingen niet te doen zijn. En ik kan me vinden in het voor-argument dat je het misschien doet om een beeld te krijgen wat iets waard is. Maar doe het dan zoals marktplaats, noem het geen veiling en geef het ook geen eindtijd waarnaj eerst "gefeliciteerd" in beeld komt en daarna het woord "verkocht".

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

KhaZ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:28:

Stel; ik heb een doos meuk met allerhande dingen die ik bij een schoonmaak van mijn computer dozen/kasten ben tegengekomen en wil deze in 1 keer verkopen.

het maakt mij niet heel veel uit wat ik er voor krijg maar meer is natuurlijk beter.

Dan is een veilig toch perfect, ik laat o geintereseerden bieden op mijn doos met meuk, en degene die na x tijd het meeste er voor wil geven krijgt het opgestuurd.

veilen is dan echt het handigst, je kan echt niet op een andere manier dat verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is het niet een idee om de veiling-feature weg te halen, en in plaats daarvan een biedingen-feature te maken (zoals Marktplaats dat ook heeft)?

Dan noem je het dus geen veiling, want dat is het niet. Ook heeft het geen einddatum, want dat is vrij onzinnig als de 'veiling' niet bindend is.

Het enige wat het dan biedt is dat potentiele kopers tegen elkaar kunnen opbieden, en makkelijk elkaars boden kunnen zien.

Nu zou je dat in de comments moeten doen (als de advertentie geen veiling is), en dat is niet ideaal.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-08 21:02
Ik denk dat de hele kwestie opgelost zou kunnen worden, door een verplicht veld aan Veiling advertenties toe te voegen: "Artikel gaat gegarandeerd naar de hoogste bieder bij het aflopen van de veiling ja/nee" o.i.d. Standaard op "nee" ingesteld.

Natuurlijk kunnen we ook met zo'n veld niet verwachten dat Tweakers als politie gaat optreden of verkopers aan hun beloften houdt. Maar het kan dan wel gebruikelijk worden negatieve reviews te geven aan verkopers die de optie op JA zetten en dan verzaken.

Bij advertenties waar de optie op NEE staat, kun je als potentiële koper verwachten dat je niet met een last-minute bodembod gaat winnen. Voorkomt teleurstellingen zoals om 5 uur 's nachts opstaan en dan het artikel toch niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 03-10 02:28
Wat heb je aan het bindende karakter als je vervolgens niet het instrumentaria hebt om het rechtens af te dwingen? Of wilde je eerst via de rechter bij Tweakers de persoonsgegevens opvragen om vervolgens naar de rechter te gaan om de tweaker het product te laten leveren. En wat als dat niet meer kan? Dan krijg je hooguit een paar tientjes compensatie.

[ Voor 51% gewijzigd door rr7r op 21-05-2016 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antique
rr7r schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:42:
Wat heb je aan het bindende karakter als je vervolgens niet het instrumentaria hebt om het rechtens af te dwingen? Of wilde je eerst via de rechter bij Tweakers de persoonsgegevens opvragen om vervolgens naar de rechter te gaan om de tweaker het product te laten leveren. En wat als dat niet meer kan? Dan krijg je hooguit een paar tientjes compensatie.
Ik denk dat niemand in dit topic dat voor ogen heeft, wanneer hij/zij de wens uitspreekt veilingen "bindend" te maken. Wat ze voor ogen hebben, is "bindend" in de zin dat er een negatieve review geschreven mag worden, zodra de verkoper afhaakt. Mijn voorstel is om die mogelijkheid te geven, maar alleen in gevallen waar de verkoper expliciet aangeeft "het hoogste bod op tijdstip T krijgt gegarandeerd het artikel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 03-10 02:28
Antique schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:46:
[...]

Ik denk dat niemand in dit topic dat voor ogen heeft, wanneer hij/zij de wens uitspreekt veilingen "bindend" te maken. Wat ze voor ogen hebben, is "bindend" in de zin dat er een negatieve review geschreven mag worden, zodra de verkoper afhaakt. Mijn voorstel is om die mogelijkheid te geven, maar alleen in gevallen waar de verkoper expliciet aangeeft "het hoogste bod op tijdstip T krijgt gegarandeerd het artikel".
En wat als de hoogste bieder zelf slechte reviews heeft en je wilt om die reden aan de nr 2 verkopen?
Moet je dan dat voorbehoud ook clausuleren? En hoe bepaal je dat dan vervolgens nadien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielmania
  • Laatst online: 21-09 15:03
Niemand wil iets bindends rr7r, het gaat er juist om dat het niet op een "veiling" moet lijken, als dat het niet is.
Alleen al het woord "veiling" schept verwachtingen, die op tweakers dus niet waargemaakt worden.

Ik vind de marktplaats manier daarin duidelijker. Er is optie om een bod te plaatsen, en er is een optie om een berichtje te sturen met een bod. Iedereen weet dat als hij een bod plaatst, de kans is dat hij/zij het niet krijgt. Het heet namelijk geen veiling, met een aflopende timer erin die (denk ik) geautomatiseerd op "verkocht" gaat.

Zelfs Ebay heeft hier over nagedacht en maakt onderscheid in 3 gradaties:

Bod is bindend "veiling"
Koop nu "optie"
Doe een goed bod "optie"

In het laatste geval weet je ook dat het mogelijk niet door gaat als de prijs te laag is dan wat de verkoper er voor wil.

[ Voor 19% gewijzigd door Mielmania op 21-05-2016 21:19 ]

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 22:43
Mielmania schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:16:
Niemand wil iets bindends rr7r, het gaat er juist om dat het niet op een "veiling" moet lijken, als dat het niet is.
Alleen al het woord "veiling" schept verwachtingen, die op tweakers dus niet waargemaakt worden.

Ik vind de marktplaats manier daarin duidelijker. Er is optie om een bod te plaatsen, en er is een optie om een berichtje te sturen met een bod. Iedereen weet dat als hij een bod plaatst, de kans is dat hij/zij het niet krijgt. Het heet namelijk geen veiling, met een aflopende timer erin die (denk ik) geautomatiseerd op "verkocht" gaat.
Precies het hele probleem met veiling op Tweakers en bieden Marktplaats.

Het is een loos systeem.
Je kan er neerzetten wat je wil al heb je niet eens interesse en gebruik je het als bookmaker voor de advertentie.
Er is niemand die je er op vast drukt dat je hem moet kopen.

Als je het zoals Ebay doet en je bied, dan is het bindend en de verkoop ook gelijk voor de verkoper.
Het is niet alleen in voordeel van de verkoper.

EDIT : wat je dus hier boven zegt :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vermijd alle veiling advertenties op Tweakers, levert alleen maar onduidelijkheid en irritatie op :) Een veiling zonder binding is, in mijn ogen, volledig waardeloos - het heeft veel weg van het lukraak bieden op Marktplaats. De Tweakers V&A sectie is spijt genoeg niet geavanceerd genoeg om een veiligsysteem a la Ebay te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antique
rr7r schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:51:
[...]

En wat als de hoogste bieder zelf slechte reviews heeft en je wilt om die reden aan de nr 2 verkopen?
Moet je dan dat voorbehoud ook clausuleren? En hoe bepaal je dat dan vervolgens nadien?
Dat is een goed argument om als verkoper mee te nemen in de overweging "zet ik de optie op JA of laat ik hem op NEE". Betaling vooraf eisen kun je natuurlijk sowieso doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Antique op 21-05-2016 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik erger me ook altijd aan zo'n statement. Die advertenties worden dan ook steenvast weggeklikt. Jij wilt geen duidelijke zaken doen? Dan geen zaken. Simpel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

stin00 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:29:
Ik vermijd alle veiling advertenties op Tweakers, levert alleen maar onduidelijkheid en irritatie op :) Een veiling zonder binding is, in mijn ogen, volledig waardeloos - het heeft veel weg van het lukraak bieden op Marktplaats. De Tweakers V&A sectie is spijt genoeg niet geavanceerd genoeg om een veiligsysteem a la Ebay te hanteren.
Slechte beoordeling of niet, als het geld op mijn rekening staat of contant aan de deur wordt e.e.a pas verstuurd cq. overhandigd.

Bij veilingen hanteer ikzelf altijd dat de hoogste bieder gegarandeerd het item 'wint', dit vermeld ik duidelijk in de tekst. "Wordt gegarandeerd verkocht aan de hoogste bieder", duidelijker kan ik het als verkoper zijnde niet maken.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:49:
[...]

Slechte beoordeling of niet, als het geld op mijn rekening staat of contant aan de deur wordt e.e.a pas verstuurd cq. overhandigd.

Bij veilingen hanteer ikzelf altijd dat de hoogste bieder gegarandeerd het item 'wint', dit vermeld ik duidelijk in de tekst. "Wordt gegarandeerd verkocht aan de hoogste bieder", duidelijker kan ik het als verkoper zijnde niet maken.
Zo hoort het ook vind ik! Maar helaas doet niet iedereen dit. Ik zie zelfs veilingen die starten op bijv. €200 en dan staat er in de advertentie tekst doodleuk dat 'de minimale verkoopprijs €275' is. Ik vind dat persoonlijk een rare manier van zaken doen :)
Pagina: 1