Toon posts:

Verschil tussen CAS2 en CAS3 geheugen??

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie iedereen steeds lekker over die 2 verschillende types geheugen babbelen maar wat is het verschil nou precies dan? In de winkel zie je die informatie nooit derbij staan dat is zo vreemd. Had er tot voor kort dan ook nooit van gehoord. CAS2 blijkt uit de verhalen beter te zijn maar waarom? Is dit (normaal gesproken) hoger te klokken? Wat is fysiek op die DIMMetjes het verschil dan?
Ook al zou CAS2 beter zijn dan blijkt dat absoluut niet uit de grafiekjes die op onderstaande pagina staan! Kijk maar naar dat Hyundai CAS2 geheugen! http://www.bxboards.com/pc133/pc133-oc-comp.shtml
Ik wil graag ALLES weten tot de kleinste details over dit onderwerp als het even kan! ;)
Bedankt!

Verwijderd

CAS 2 is sneller geloof me nou maar en meer hoef je echt niet te weten.

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Uit an overclocking adventure:

CAS: Column Address Strobe (CAS) latency is a much-misunderstood, and not very important, memory specification. PC SDRAM modules can be rated at "CAS 2" or "CAS 3" at a given speed. The number indicates how long, in system clock cycles, it takes the memory to start a read operation. Once the operation's in progress it'll proceed just as fast no matter what CAS rating the memory has.

Since the CAS rating has to do with the system clock (Front Side Bus) speed, RAM that's CAS 2 at 100MHz may be CAS 3 at 133MHz. Such is the case with the cheap Kingmax PC133 memory I used in this machine. The difference between CAS 2 and CAS 3 at a given speed can be quite large, in synthetic RAM bandwidth benchmarks, but it's very small in normal PC operation. The Abit BF6, and various other motherboards, let you manually adjust the CAS latency and a few other low-level RAM settings. People usually adjust the CAS latency upwards, to see whether under-specified RAM can handle higher speeds if you give it more time to respond. Tweaking RAM this way to try to make it faster is unlikely to work, and unlikely to make much of a difference even if it does.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Verwijderd

Ik heb een 128MB SDRAM 133-mhz geheugen module hier liggen...... maar hoe weet ik of het cas2 of cas3 is ????

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Pickpocket:
Gewoon CAS instellen op 2, loopt ie vast of begint ie te zeuren dan is het CAS-3, anders gewoon lekker op twee houden..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Bomberman
  • Laatst online: 20-01 15:31
PickPocket ... dat kun je ook in Sandra zien, bij 'Mainboard Information' geloof ik. Ergens staan daar gegevens over je DIMM (worden uitgelezen uit de SPD op de DIMM) waarin staat wat de officiele specs zijn. Als het een CAS3 is wil dat ofcourse niet zeggen dat ie niet op CAS2 wil lopen :).

PC Specs

Verwijderd

Bomberman, soms wordt de SerialPresenceDetect eprom niet goed uitgelezen door de software. Dan krijg je verkeerde waarden dus vertrouw er niet op, beter kijk je even goed naar je geheugen welk merk/type ramic's erop zitten en ga je ff op internet kijken watvoor dimm reepjes het zijn.

• Bomberman
  • Laatst online: 20-01 15:31
Kan ook :)! Ik wist alleen niet dat die SPD's verkeerd uitgelezen werden ... volgens mij is dat gewoon een text die erin staat, geen gemeten waarde ...

PC Specs

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:25

vanDaal

-ismeereentje

axkman,
waar kun je het best vinden welk merk je geheugen is?

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Hoe kun je zien dat er van die SPD-chips opzitten.
Met DIMM SPD van MotherBoard Monitor, zegt hij dus dat er geen info instaat mbt:
Manufacturer - Name :Unknown ID: 0000000000000000
Maar de merken van mijn reepjes zijn: Semicon en Labtech en beide laten nixs zien.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 11:50

Superbeagle

Always smile

Om maar terug te komen op de topic.

DRAM's bestaan uit condensatoren die hun lading in de loop van de tijd verliezen. Daarom hebben ze af en toe een korte opfrissing (refresh) nodig. Ze kunnen hun informatie dan weer vasthouden. De refresh zelf is een korte stroomstoot die de condensatoren in een bepaalde tijd in ms (microseconden) de module weer kan opladen.

De fabrikanten van de RAM-chips verzinnen steeds weer nieuwe methoden voor dit proces om de tijd tussen de refresh-acties te verlengen. Dergelijke methoden zijn onder ander concurrent-, Hidden-, Self-, Burst- en Slow-refresh.

De namen van de opties voor de refresh heten allemaal anders, afhankelijk van de BIOS-versie en de fabrikant. Enige tellen leverde meer dan 30 benamingen op. Denk aan termen als RAS Precharge Time, RAS Precharge Period, RAS to Case Precharge/Refresh, CAS Precharge, CAS Precharge in CLKS, DRAM CAS Precharge, Refresh RAS Assertion en nog vele meer.

De functie is altijd gelijk. De opties bepalen de tijdruimte (Precharge Time = voorladingstijd) voor de refresh tussen de verschillende toegangen tot het geheugen. Deze worden weergegeven in processortikken (2T, 3T) of in tijdswaarden (1CCLK). De tijd voor de herhaalde toegang tussen een RAS (rijtoegang) of CAS (kolomtoegang) moet zo laag mogelijk zijn, Dus geef de laagst mogelijke waarden bij deze opties op.

Een geheugen module wat gemaakt is op CAS2 is inderdaad sneller dan eentje op CAS3. Dat die Hyundai CAS2 zo slecht presteert heeft maar 1 reden. Ze hebben gewoon zitten prutsen. :)

Verwijderd

Een niet onbelangrijk geval wil, dat de meeste (ook goede) niet boven de 133MHz op CAS2 werken, dan zet je hem met de hand terug naar CAS3 in de BIOS, en dan in een keer floept ie door naar 150MHz.
OP mijn site staat daar een mooi voorbeeld van in het hollands, http://skyscraper.fortunecity.com/siliconvalley/500/39.html met foto's.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle nuttige replies! Weet al een klein tikkeltje meer nu! Zal er bij de aankoop van geheugen maar een beetje op letten dan of het wel CAS2 is en geen Hyundai geheugen is (aangezien dit in die test dus tamelijk bagger lijkt: http://www.bxboards.com/pc133/pc133-oc-comp.shtml ) al schijn je hier volgens harry zijn verhaaltje dus ook wel goeie resultaten mee te kunnen boeken!

Verwijderd

Hyundai is de best there is, zelfs Kingston (Oc-shop) gebruikt dezelfde chips als op mijn originele, alleen wat verkoopt de winkel jou, een product wat al maanden in de winkel ligt, en PC100...
Of wat ik altijd doe vraag of ik ze even mag zien, voordat ik wat koop, en toen zat die sticker er op met PC133 Hyundai.

Er zijn ook Infineon(Siemens), LGS(LuckyGoldStar),Samsung en Micron merken die ook beslist goed zijn, alleen je moet het nummer weten wat je koopt...dat geldt trouwens ook voor Hyundai, er zijn zoveel types en soorten in de handel...

Verwijderd

CAS 2 is zeker wel belangrijk je meot maar eens op http://www.tweaktown.com kijken daar hebben ze ooit eens wat benchmarks gedraait en nou bleek dat een CAS2 100 DIMM even snel was als een op 116(geloof ik hoor meot je maar checken) CAS 3 DIMM. aangezien mem. performance een grote bottleneck is

thaviny

Verwijderd

Logisch is er verschil in snelheid, PC100 CAS2 is de snelste in zijn soort, ik kwam met LGS PC100 CAS2 tot 133, en op CAS3 gezet in de BIOS en hij kwam tot 145MHz, dus dat is nog sneller !!!
Daarna met PC133 Hyundai kwam ik tot 150MHz, dat is het maximum voor mijn syateem, het wordt officieel niet eens ondersteunt voor 133, dus ik mocht al blij zijn dat ie er voorbij kwam.... ;) http://HardwareXpo.hypermart.net

Verwijderd

Grappig, weer actueel..............

Ik had gisteren in Hilversum bij veel winkels geinformeerd, naar wat voor merk en soort ze hadden, noem verder geen namen, maar ik kwam bij het winkeltje bij de markt, NT Computers, ik vroeg aan dat meisje, had er behoorlijk veel verstand van, ze zei achter elkaar Mosel*Vitelec, Hyundai,
en de rest waren namen die mij niet aanspraken, en ik heb de HYUNDAI's gekocht PC133/128MB voor 49.= per reepje, ik 's avonds thuis getest bij een vriend op een Asus CUS2/L
en ze draaiden als beesten, ik dus zeer tevreden over weer HYUNDAI. en voor dat prijsje.......... ;)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Op woensdag 31 oktober 2001 23:36 schreef harry het volgende:
Grappig, weer actueel..............

Ik had gisteren in Hilversum bij veel winkels geinformeerd, naar wat voor merk en soort ze hadden, noem verder geen namen, maar ik kwam bij het winkeltje bij de markt, NT Computers, ik vroeg aan dat meisje, had er behoorlijk veel verstand van, ze zei achter elkaar Mosel*Vitelec, Hyundai,
en de rest waren namen die mij niet aanspraken, en ik heb de HYUNDAI's gekocht PC133/128MB voor 49.= per reepje, ik 's avonds thuis getest bij een vriend op een Asus CUS2/L
en ze draaiden als beesten, ik dus zeer tevreden over weer HYUNDAI. en voor dat prijsje.......... ;)
Kijk .. dat hoor je graag.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Oude koe, en bovendien is het antwoord op de vraag in deze topic overal wel te vinden...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.