i5-4690K of i7-4790K bij huidige setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 22:02
Hallo mede-tweakers,

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik een nieuwe computer gekocht (zie hieronder) omdat ik vooral CS:GO zonder lag wou spelen (ik had een MacBook Pro mid 2009 met max 50 fps ;) ) Met de nieuwe computer is dat goed gelukt, echter wil ik nu ook wat meer eisende games gaan spelen zoals Tom Clancy's the Division, etc. Hoe dan ook, ik heb een nieuwe CPU nodig :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 70,-€ 70,-
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 34,95€ 34,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,95€ 52,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,19

Ik had bovenstaande setup gekocht zodat ik alleen de CPU kon vervangen wanneer dit nodig zou zijn. Ik zit momenteel naar de i5-4690K en de i7-4790K te kijken, maar ik twijfel nog. Mijn vraag is nu: heb ik voor de aller nieuwste games de i7 nodig (en dan denk ik voornamelijk aan hyperthreading)? Of zal de i5 nog een paar jaar echt prima zijn? De i7 is ook €100 duurde dan de i5. Ik hoef niet per se alles op max te draaien, maar ook niet alles op low. Wat raden jullie aan? Ziet iemand iets anders in mijn setup dat ik beter ook kan vervangen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Met vriendelijke groet,

Marco

Beste antwoord (via doktorsson op 22-02-2016 17:55)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook een de 4460 halen voor dat moederbord, een K processor gaat helaas geen meerwaarde hebben. Een i7 vind ik zelf voor gaming weggegooid geld, al weet niemand wat DirectX12 precies zal brengen... Maar een videokaart upgrade heeft véél meer impact op je FPS uiteraard.

Zorg er wel even voor dat je minimaal bios v1.9 op je Asrock moederbord hebt; pas vanaf deze versie wordt Haswell (4e generatie) ondersteund door het moederbord :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Alle reacties

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Als je alleen wilt gamen is een i5 zo goed als altijd de beste keuze. Als je ook wilt streamen/renderen heeft een i7 meerwaarde. In jouw geval zou ik lekker voor de i5 gaan.

Ik neem aan dat je niet wilt overclocken (kan ook niet op dat moederbord)? Kijk dan even of de non-K versie van de processor goedkoper is en zo ja, koop die. Als de prijs gelijk is maakt het natuurlijk niet uit.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
In jouw geval zou ik voor een i5 4460 gaan aangezien die betere prijs/kwaliteit verhouding heeft. Wil je echt persee een hogere clockspeed dan is de 4690 non K interessanter: goedkoper maar mist overclockcapaciteiten (wat toch niet kan het me huidige mobo)

De meeste games maken nog steeds vaak weinig tot geen gebruik van hyperthreading en is de meerprijs dus vaak niet waard (tenzij je absoluut max prestaties wilt)

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

adamvansanten schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:08:
Als je alleen wilt gamen is een i5 zo goed als altijd de beste keuze. Als je ook wilt streamen/renderen heeft een i7 meerwaarde. In jouw geval zou ik lekker voor de i5 gaan.

Ik neem aan dat je niet wilt overclocken (kan ook niet op dat moederbord)? Kijk dan even of de non-K versie van de processor goedkoper is en zo ja, koop die. Als de prijs gelijk is maakt het natuurlijk niet uit.
Met dat bord kun je niet overklokken, en uiteraard zijn non-K processors goedkoper.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Anonymoussaurus schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:15:
[...]

Met dat bord kun je niet overklokken, en uiteraard zijn non-K processors goedkoper.
Volgens mij is dat exact wat ik zei? 8)7

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

adamvansanten schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:16:
[...]

Volgens mij is dat exact wat ik zei? 8)7
Het kwam nogal twijfelend over. Dus daarom bevestigde ik het.
(kan ook niet op dat moederbord)?
Kijk dan even of de non-K versie van de processor goedkoper is
Zoals Ardjee al zegt, gewoon lekker een 4460 nemen. Werkt meer dan prima! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anonymoussaurus op 22-02-2016 15:19 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Anonymoussaurus schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:18:
[...]

Het kwam nogal twijfelend over. Dus daarom bevestigde ik het.

[...]

[...]

Zoals Ardjee al zegt, gewoon lekker een 4460 nemen. Werkt meer dan prima! :)
Haha, het vraagteken sloeg op het stuk ervoor (grammaticale regels creëren soms rare zinnen). Dan zijn we het in ieder geval met elkaar eens!

Een 4460 is inderdaad voor gamen ook een prima keuze. Die ene FPS ga je niet merken.

Acties:
  • Beste antwoord

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook een de 4460 halen voor dat moederbord, een K processor gaat helaas geen meerwaarde hebben. Een i7 vind ik zelf voor gaming weggegooid geld, al weet niemand wat DirectX12 precies zal brengen... Maar een videokaart upgrade heeft véél meer impact op je FPS uiteraard.

Zorg er wel even voor dat je minimaal bios v1.9 op je Asrock moederbord hebt; pas vanaf deze versie wordt Haswell (4e generatie) ondersteund door het moederbord :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

stin00 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:27:

Zijn Intel Pentium G3258 is al 4th gen , dus ik denk dat bios wel all ok zal zijn. :*)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• doktorsson
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie mezelf nog steeds een beetje als een leek op dit gebied, maar ik heb m'n G3258 wel geclockt naar 4 GHz (als in alleen de multiplier van 32 naar 40 te zetten). Dus ik weet dan niet of overclocken als nog kan?
Bios versie is sowieso 2.10 of hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door doktorsson op 22-02-2016 17:55 ]

• doktorsson
Wat overclocken betreft heb ik dit op tweakers gevonden.
Het tweede punt is het "hacken" van de B85 chipset. Dit is een zeer simpele chipset, zonder overclocking functionaliteit en zonder VT-d. En laat ASRock nou beide op eigen houtje hebben toegevoegd. VT-d is in te schakelen in het UEFI BIOS en overclocking is mogelijk met betrekking tot RAM en CPU via datzelfde systeem. Overclocking heb ik zelf niet uitgetest; ik heb geen K processor (gekozen voor een build met een enkele dedicated GPU en zonder overclocking) maar de keuze is aanwezig. Of dit moederbord een goede koop is voor een krachtige overclocking build is overigens maar de vraag. Het is echter in bepaalde mate mogelijk.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Intel heeft ook via Microsoft een update (microcode update) die overclocken op dit soort niet-Z borden uit kan schakelen. Dus als je niet oplet zou je daar ook last van kunnen krijgen mocht je er een cpu met oc in willen duwen. Maar ik begrijp dat je er nu iig geen last van hebt?

specs

• doktorsson
maratropa schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:10:
Intel heeft ook via Microsoft een update (microcode update) die overclocken op dit soort niet-Z borden uit kan schakelen. Dus als je niet oplet zou je daar ook last van kunnen krijgen mocht je er een cpu met oc in willen duwen. Maar ik begrijp dat je er nu iig geen last van hebt?
Nope, met mijn overgeclockte G3258 idd geen last.

• jeffedie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb zelf een i5 4690, erg goed, gepaard met een gtx 970 haalde ik op high met the division 40+ fps(meestal 55+) op een resolutie van 2560x1080

• doktorsson
En anders een i5-4670?
Pagina: 1