MAX3400 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat je dan eerder (en beter) je registratie op orde had moeten hebben alsmede een clausule/procedure (wettelijk) zien op te stellen dat je klanten kan royeren van verdere aanspraak op jouw dienstverlening.
Wat betreft de registratie lijkt mij dit juist wel op orde, aangezien ik de serienummers registreer en dus weet of ik ook daadwerkelijk het product retour ontvang wat ik heb verkocht.
Annie1980 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:57:
Moeten ze akkoord gaan met algemene voorwaarden waarin staat wat wel en niet kan? Daar lijkt mij je antwoord te liggen, als het in je voorwaarden staat dat garantie vervalt indien.... vul hier in wat je erin hebt staan.
Verder heb je aangegeven niet te hebben gecommuniceerd over de poging tot oplichting. Denk dat je wel garantie moet bieden als de voorwaarden het niet uitsluiten en je er ook niet over hebt gecommuniceerd.
In de algemene voorwaarden is dit niet letterlijk overgenomen. Wel heb ik duidelijk vermeld dat retourzendingen van producten die niet afkomstig zijn van mijn webwinkel, niet in behandeling genomen worden. Waarbij ik ook wijs op de controle die gevoerd wordt op het serienummer en de productiedatum.
Het probleem is echter, zoals mcDavid al aangeeft, dat er nog altijd een Nederlandse wet geldt en het dus de vraag is of de retourzending die daarna volgt met betrekking tot het claimen van garantie dan nog geldt.
Ik heb de klant nooit beschuldigd van oplichting maar heb uitgelegd dat ik niet het artikel dat ik aan de klant verkocht heb van de klant retour heb ontvangen en dat ik pas over zou gaan op uitbetaling van het betaalde bedrag als ik deze wel terug zou krijgen. Daarna heb ik een negatieve review ontvangen over dat ik een slecht bedrijf ben waar je geen zaken mee moet doen.
Orion84 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:47:
[...]
Wellicht begrijp ik TS verkeerd, maar volgens mij is het iets in de volgende trant:
Persoon A heeft een wasmachine (ooit gekocht bij winkel X). Na een aantal jaar gaat de motor stuk.
Persoon A koopt bij de winkel van de topicstarter een nieuwe vervangende motor. Vervangt zelf zijn motor en stuurt de oude motor vervolgens terug naar de winkel van de topicstarter met de claim dat de topicstarter hem een defecte motor geleverd zou hebben en eist zijn geld terug.
Dat lijkt me prima onder de noemer oplichting vallen.
Dit is ongeveer wat er speelt. Echter is het defecte artikel niet geretourneerd als zijnde defect, maar als WKOA. Er werd dan ook geen rede van retourzending bij vermeld, enkel dat het geld teruggegeven moest worden.
Dat is voor mij geen optie. De tijd om die serienummers in te voeren op de aankoopfacturen weegt niet op aan de kosten die ik ermee bespaar voor momenteel alleen deze keer.
Duskwither schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:21:
Daarnaast gaan we hier allemaal uit van kwade wil, maar een klant kan natuurlijk ook een domme fout maken. Er valt op basis van de eerder genoemde feiten voor zover ik zie op geen enkele manier te bewijzen dat deze klant moedwillig de boel opgelicht heeft.
In de toekomst serienummer vermelden op factuur, algemene voorwaarden aanpassen waar nodig zodat je onderzoekskosten/verzendkosten in rekening kunt brengen. Hiermee voorkom je misschien een aantal van de oplichtingszaken. Verder helaas deze oplichtende klant wel even voorzien van garantie.
Dat een klant een verkeerd artikel terugstuurt is natuurlijk mogelijk. Daarom ga ik altijd uit van de goede wil van een klant en geef ze wel de mogelijkheid om alsnog het artikel dat bij mij is aangeschaft te retourneren. Iets wat overigens nog nooit is gebeurd, en dat is ook erg vreemd. Zo graag willen ze het geld toch niet terug.
Het feit dat er nu garantie wordt geclaimd op het artikel terwijl het oude artikel dat ik ontvangen had defect was, geeft aan dat de klant in kwestie er heel goed van bewust was dat het verkeerde artikel geretourneerd was. Het geleverde artikel is immers gewoon in gebruik genomen.
Die kans acht ik heel klein omdat ik retourzendingen en de voorraad goed gescheiden houd. Juist om dit soort zaken te voorkomen. Maar ook al zou er een retourzending toch bij de voorraad terecht komen, is alsnog het serienummer bij mij bekend. Er moet heel wat mis gaan wil een retourzending met een serienummer dat niet bij mij bekend is, ook nog bij de voorraad terecht komen. Deze komen immers in de doos met alle andere gegevens, voor het geval dat iemand het artikel komt ophalen of voor gevallen zoals ik nu ervaar.
Hier is het per definitie niet het geval dat de klant van mij een defect artikel zou hebben ontvangen met een voor mij onbekend serienummer. Daar heeft de klant immers zelf het bewijs voor geleverd met deze garantieclaim.
GlowMouse schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:35:
[...]
Het feitencomplex is bepalend voor de juridische classificatie. Ga ik uit van de situatie die jij noemt (en interpreteer ik 'eist zijn geld terug' door 'maakt gebruik van zijn retourrecht uit de WKOA'):
Na ontbinding op grond van de WKOA heeft de koper recht op zijn aankoopbedrag en heeft de verkoper recht op het verkochte product (evt. met ander serienummer, dat maakt op zich niet zoveel uit zolang het product niet wezenlijk anders is).
De koper stuurt vervolgens een oud product op. Dat kun je als oplichting kwalificeren, wat civielrechtelijk als onrechtmatige daad valt aan te merken. De koper is hierdoor verplicht alle schade (zoals tijd) van de verkoper te vergoeden. Zolang hij dit niet doet, kan de verkoper het oude product achterhouden.
Voor het verdere verloop is het van belang of de overeenkomst voor 13 juni 2014 is gesloten vanwege wijzigingen in de regelgeving.
Voor 13 juni 2014 gold dat je niet meer mag ontbinden wanneer het product is 'gebruikt' (wat meer is dan 'uitproberen'). Dat betekent dat de koopovereenkomst niet is ontbonden en de koper nog steeds recht heeft op een werkend product. Zodra de koper je het defecte product heeft toegestuurd, kun je het achterhouden totdat hij de schade heeft vergoed tengevolge van het toesturen van het andere product.
Sinds 13 juni 2014 mag je een product wel gebruiken en nog steeds de koop ontbinden op grond van WKOA. De verplichtingen die uit de ontbinding zijn voortgevloeid gelden daarom vandaag nog steeds, tenzij inmiddels van verjaring sprake is. De koper heeft dus nog steeds geen recht op een werkend product, maar wel de verplichting om het gekochte product terug te sturen. Wat de verkoper daarom in dit geval het beste kan doen, is de koper het product terug te laten sturen (dus nog steeds onder WKOA, al zou ik dat de koper in dit geval niet zo duidelijk mededelen). De verkoper heeft vervolgens de verplichting het aankoopbedrag (incl verzendkosten) aan de koper te betalen, maar hij mag daarop een bedrag in rekening brengen voor gebruik van het product. Daarnaast kan hij zijn schade verrekenen.
Zo, het ligt genuanceerder dan iedereen hiervoor antwoordde

Aangezien het artikel enkele maanden geleden is gekocht na 13 juni 2014, zou dat dus het laatste betekenen. Als ik het dus goed begrijp, zou ik dus een creditnota kunnen maken waarop ik het betaalde bedrag van het artikel teruggeef maar vervolgens ook kosten in rekening mag brengen voor de onderzoekskosten e.d. van het eerder toegestuurde artikel om zo op een creditnota van € 0,- uit te komen?