Ik heb afgelopen weekend een offerte gekregen voor het aflossen van mijn hypotheek om daarna over te stappen naar een hypotheek met minder rente. Hier kwam mijn hypotheekadviseur mee tijdens een gesprek.
Huidige hypotheekvorm: Annuïteitenhypotheek
Hypotheek: €157500,-
Huidige rente: 3,9%
Aantal jaar: 10 jaar (nu 2 jaar en 4 maand afgelost).
Hypotheekbedrag per maand: €742,- bruto
De afkoopsom/boetesom bedraag zo'n €7500,-
Ik kan bij dezelfde hypotheekverstrekker blijven en kiezen voor 20 jaar vast voor 2,75%
De €7500,- gaat in box 3. Na teruggave van de belasting zal er dan zo'n €4500,- aan kosten overblijven. Klopt dit?
Ik probeer nu te berekenen wat mijn nieuwe bruto maandbedrag wordt en mijn netto besparing per maand maar kom er niet uit.
Ingevoerde gegevens:

Uitkomst:

Het voordeel zou dus zo'n 40 euro per maand zijn?
Ik snap niet dat de rentekosten in de berekening €512,- per maand zijn terwijl ik €742,- betaal. Vraag is dan sowieso of het verstandig is om deze stap te nemen?
Huidige hypotheekvorm: Annuïteitenhypotheek
Hypotheek: €157500,-
Huidige rente: 3,9%
Aantal jaar: 10 jaar (nu 2 jaar en 4 maand afgelost).
Hypotheekbedrag per maand: €742,- bruto
De afkoopsom/boetesom bedraag zo'n €7500,-
Ik kan bij dezelfde hypotheekverstrekker blijven en kiezen voor 20 jaar vast voor 2,75%
De €7500,- gaat in box 3. Na teruggave van de belasting zal er dan zo'n €4500,- aan kosten overblijven. Klopt dit?
Ik probeer nu te berekenen wat mijn nieuwe bruto maandbedrag wordt en mijn netto besparing per maand maar kom er niet uit.
Ingevoerde gegevens:

Uitkomst:

Het voordeel zou dus zo'n 40 euro per maand zijn?
Ik snap niet dat de rentekosten in de berekening €512,- per maand zijn terwijl ik €742,- betaal. Vraag is dan sowieso of het verstandig is om deze stap te nemen?