• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 20:03
Beste Allen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe mediaplayer voor in de woonkamer en later in de slaapkamer.

Op dit moment heb ik 2x Xtreamer Sidewinder 2 in gebruik, alles werkt nog wel maar het is erg traag met opstarten en laatste halfjaar toch veel uitval of niet werkende stotterende films.

* Eisen/wensen max 300 euro, een ssd (sata) 64gb en een m2 ssd 32gb is aanwezig.

- Kodi ondersteuning.
- Toekomst bestendig dus Ultra HD moet geen probleem zijn.
- Ik speel films af vanaf mijn NAS.
- Ik gebruik een universele afstandsbediening van Logitech.
- Gebruiksvriendelijk, mijn vriendin is geen digibeet maar het moet gewoon simpel werken.

Ik heb gezocht maar er zijn zoveel opties, voorkeuren....

- Appel tv4/ met wat aanpassingen kan er Kodi op draaien, gebruiksvriendelijk maar niet toekomst bestendig.

- Intel Nuc/ Goede optie maar welke config? Skylake core i3 of i5.

- Zelfbouwen.

Wie kan mij wat advies geven?

Bedankt alvast.

Dell XPS 15 9550 FHD

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Een NUC zou prima moeten volstaan. Voor h.256 zou een Skylake i3 voldoende zijn. Dat in combinatie met 4GB geheugen, een CEC-adapter voor de bediening en een SSD'tje werkt prima.

iRacing Profiel

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Een intel nuc met i3 moet zeker voldoen aan je wensen. Voordeel ervan is dat je er Windows op kunt zetten (of openELEC of iets dergelijks) en dan de nuc ook voor overige zaken kunt gebruiken zoals snel browsen, wat spelletjes, oude console emulators, office gebruik..wat je maar wil..

• Olrac.Srednjim
kroegtijger schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:57:
Een NUC zou prima moeten volstaan. Voor h.256 zou een Skylake i3 voldoende zijn. Dat in combinatie met 4GB geheugen, een CEC-adapter voor de bediening en een SSD'tje werkt prima.
Nu zie ik 2 types staan? volgens mij zit hier alleen hoogte verschil in voor een extra 2,5 inch schijfje?
Wat is een cec adapter? ik heb nu een logitech ab die alles instelt, is de nuc gelijk te gebuiken met zo'n afstandbediening?

http://tweakers.net/categ...MQXZaYA9StZGlkYagUW1tbCwA
ToFast schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:58:
Een intel nuc met i3 moet zeker voldoen aan je wensen. Voordeel ervan is dat je er Windows op kunt zetten (of openELEC of iets dergelijks) en dan de nuc ook voor overige zaken kunt gebruiken zoals snel browsen, wat spelletjes, oude console emulators, office gebruik..wat je maar wil..

TOP!

Dell XPS 15 9550 FHD

• kroegtijger
Olrac.Srednjim schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:31:
[...]

Nu zie ik 2 types staan? volgens mij zit hier alleen hoogte verschil in voor een extra 2,5 inch schijfje?
Wat is een cec adapter? ik heb nu een logitech ab die alles instelt, is de nuc gelijk te gebuiken met zo'n afstandbediening?

http://tweakers.net/categ...MQXZaYA9StZGlkYagUW1tbCwA

[...]
Voor zover ik weet en kan zien zou het verschil inderdaad alleen de behuizing moeten zijn.

CEC staat voor Consumer Electronics Control, en kort gezegd betekend dit het besturen van apparaten vanaf 1 centraal punt via HDMI-bekabeling. Oftewel, de remote van je TV of Receiver kan je gebruiken om in dit geval dus je NUC mee te bedienen. Erg prettige functionaliteit die het aantal afstandsbedieningen minimaliseert, en geen line-of-sight nodig heeft om te functioneren. Naar mijn mening een must in elke setup

iRacing Profiel

• Olrac.Srednjim
kroegtijger schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:52:
[...]

Voor zover ik weet en kan zien zou het verschil inderdaad alleen de behuizing moeten zijn.

CEC staat voor Consumer Electronics Control, en kort gezegd betekend dit het besturen van apparaten vanaf 1 centraal punt via HDMI-bekabeling. Oftewel, de remote van je TV of Receiver kan je gebruiken om in dit geval dus je NUC mee te bedienen. Erg prettige functionaliteit die het aantal afstandsbedieningen minimaliseert, en geen line-of-sight nodig heeft om te functioneren. Naar mijn mening een must in elke setup
Thanks voor je uitleg, cec kan ik dus leter toevoegen met zo'n adapter?

Ik heb nu namelijk problemen met de receiver icm de tv en cec met een nieuwe tv zou het opgelost moeten zijn.

Thanks.

Dell XPS 15 9550 FHD

• kroegtijger
Olrac.Srednjim schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:10:
[...]

Thanks voor je uitleg, cec kan ik dus leter toevoegen met zo'n adapter?

Ik heb nu namelijk problemen met de receiver icm de tv en cec met een nieuwe tv zou het opgelost moeten zijn.

Thanks.
In dit geval kan dat inderdaad zonder problemen. Wel zou ik je manier van aansluiten nog even heroverwegen. Een normale manier van aansluiten is door je receiver als centraal device te nemen. De NUC wordt dan dus een HDMI Input device, de TV een HDMI Output device. Zou je bijvoorbeeld vanaf de NUC met HDMI naar je PC gaan en vervolgens met een optische kabel weer naar je receiver, dan is de kans groot dat diverse audio-formaten niet worden ondersteund, omdat de TV daar niet voor gelicenseerd is.

Wat CEC en verschillende apparaten betreft zou het volgens het idee allemaal samen horen te werken. In de praktijk blijkt dat dit soms nog wel eens wat problemen geeft. Elke fabrikant heeft z’n eigen implementatie van de CEC-standaard. Sony noemt het bijvoorbeeld Bravia Sync, Samsung spreekt over AnyNet+ en zo heeft elke fabrikant zijn draai eraan gegeven. Helaas dat sommige merken toch stiekem wel iets van de standaard zijn gaan afwijken, waardoor het niet altijd samen wil werken. Met name met producten van LG heb ik hier niet zo’n goede ervaringen mee, maar eigenlijk is de enige manier om zoiets zeker te weten een kwestie van uitproberen. Voor een duidelijke uitleg van CEC kun je even kijken op https://www.homecinemamag...ravia-sync-easy-link-etc/
Voor hardware voor CEC kan je terecht bij https://www.pulse-eight.com/

iRacing Profiel

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
In de kleinste nucs kan je geen 2.5inch (ssd) schijf zetten, alleen een msata ('oud') of m2 (nieuwere aansluitin) ssd. In de iets hogere modellen wel.

Wellicht kan je een infrarood iets via USB gebruiken voor de logitech of beter nog rf (kastje dicht). En anders cec..

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 22-02-2016 14:27 ]

• kroegtijger
ToFast schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:26:
In de kleinste nucs kan je geen 2.5inch (ssd) schijf zetten, alleen een msata ('oud') of m2 (nieuwere aansluitin) ssd. In de iets hogere modellen wel.

Wellicht kan je een infrarood iets via USB gebruiken voor de logitech of beter nog rf (kastje dicht). En anders cec..
Het nadeel van IR is, zoals je zelf ook al opmerkt, dat een line-of-sight nodig is, oftewel, het ding moet altijd in het zicht staan (of in ieder geval de IR-ontvanger). Dat is met een dergelijke device naar mijn mening vrij hinderlijk. Het is juist zo’n prettig klein kastje dat ook nog eens fluister stil is, wat je vaak prima achter je tv kan plakken uit het zicht. Natuurlijk bestaan er dan wel weer oplossingen voor om de IR-ontvanger elders te plaatsen, maar naar mijn mening is het prettiger om slechts 1 IR-receiver te gebruiken, en alles via die ene receiver af te handelen dan wanneer je verschillende recievers door elkaar gaat gebruiken.
Alternatief is inderdaad RF wat die problemen niet zou moeten kennen, maar daarmee heb je dus wel weer meerdere remotes (of een harmony dus). Dan is naar mijn mening CEC toch de meest chique oplossing. Helaas vaak wel de duurdere oplossing indien je al over een harmony-achtige remote beschikt.

iRacing Profiel

• Olrac.Srednjim
kroegtijger schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:38:
[...]

Het nadeel van IR is, zoals je zelf ook al opmerkt, dat een line-of-sight nodig is, oftewel, het ding moet altijd in het zicht staan (of in ieder geval de IR-ontvanger). Dat is met een dergelijke device naar mijn mening vrij hinderlijk. Het is juist zo’n prettig klein kastje dat ook nog eens fluister stil is, wat je vaak prima achter je tv kan plakken uit het zicht. Natuurlijk bestaan er dan wel weer oplossingen voor om de IR-ontvanger elders te plaatsen, maar naar mijn mening is het prettiger om slechts 1 IR-receiver te gebruiken, en alles via die ene receiver af te handelen dan wanneer je verschillende recievers door elkaar gaat gebruiken.
Alternatief is inderdaad RF wat die problemen niet zou moeten kennen, maar daarmee heb je dus wel weer meerdere remotes (of een harmony dus). Dan is naar mijn mening CEC toch de meest chique oplossing. Helaas vaak wel de duurdere oplossing indien je al over een harmony-achtige remote beschikt.
Heeft de nuc geen IR ontvanger standaard aanboord?

***EDIT*** heeft hij wel, de nuc komt in een open kast.

Dell XPS 15 9550 FHD

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-01 14:07

skoozie

SCSI

De nieuwe NUCjes hebben inderdaad infrarood zoals je bij de specs van o.a. de NUC6i3SYH kan lezen.
Aansluitingen voorzijde: 3.5mm, Infrarood, Microfoon, 2x USB 3.0

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• NeFoRcE
  • Laatst online: 28-01 21:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zit ook naar een NUCje te kijken, maar ik begreep dat deze geen DTS - HDMA / Dolby Atmos etc. throughput ondersteunen? Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten? Want dan skip ik de NUC...

Professioneel Heftruck Syndroom

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

NeFoRcE schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:19:
Ik zit ook naar een NUCje te kijken, maar ik begreep dat deze geen DTS - HDMA / Dolby Atmos etc. throughput ondersteunen? Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten? Want dan skip ik de NUC...
Dat heb ik ook gelezen, het schijnt dat de high end modellen op Windows (na het bijwerken van drivers) wél DTS ondersteunen. Maar verhalen wisselen nogal; https://communities.intel...d/48173?start=30&tstart=0

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

Pagina: 1