Fat32/NTSF aansp. onder linux en te sharen->win2k/

Pagina: 1
Acties:

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

Topicstarter
Ik zit er zwaar over te denken om Slackware op m'n server te zetten (na eerst het goed onder de knie te krijgen maar in de server zitten nu 1x 60Gig en 1x 80 gig (neem aan dat slackware dat sowieso geen prob vind zo veel ruimte) dit is dus een beetje te veel om even over de werkstations te verdelen.

nu wil ik wel met partition magic ofzo de win2k partitie weg gooien en hier in de plaats van 2 slackware partities maken.
Maar kan ik de overige schijven die FAT32 en NTSF zijn gewoon aanspreken en sharen voor het netwerk? dit is namelijk wel een vereiste eigenlijk en zou je ook een paar dir's kunnen delen netzoals in windows?

En nog iets, is ADSL makkelijk aan de praat te krijgen onder slackware??

Alvast bedankt en ik hoooop dat het kan!

Verwijderd

Simpel antwoord op al je vragen: JA

Voor die sharing kan je op de linux-kant gewoon samba installeren.
FAT32 support en NTFS filesystem support kunnen gewoon in de kernel gebakken worden.
Voor NTFS zou ik echter wel alleen read-only gebruiken, aangezien read-write nogal gevaarlijk is met NTFS.
Als het goed is moet de NTFS versie van windows 2000, inmiddels ook gewoon lokaal voor Linux toegankelijk zijn. (sowieso via een samba-share op een netwerk computer)

De ruimte is geen enkel probleem voor Linux.
Zorg er wel voor dat wanneer je lilo gebruikt dat de MBR voor de 1024e cylinder zit (dus vooraan op de schijf). Tenminste als je een oudere lilo-versie (lees oudere distributie) hebt.

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Hoezo is read-write gevaarlijk?
het moet wel, want ik heb de my doc's van de win bakken verwezen naar de server en dat wil ik wel blijven gebruiken eigenlijk.

Owja Lange stond hier perongeluk ingelogt, maar ik ben de topic starter :Z

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Verwijderd

rechtstreeks uit de kernel-configuratie:
CONFIG_NTFS_RW: If you say Y here, you will (maybe) be able to write to NTFS file systems as well as read from them. The read-write support in

NTFS is far from being complete and is not well tested. If you say Y here, back up your NTFS volume first since it may get damaged. Also, make sure to run chkdsk from within Microsoft Windows NT after having performed any writes to a NTFS partition from Linux to detect any problems as early as possible.

Please note that write support is limited to Windows NT4 and earlier versions.

If unsure, say N.
Hmzz, blijkbaar sowieso geen write support voor Win2k's NTFS dus (=kernel 2.4.5).

• pyravex

pyravex

damn :(
das wel balen :(
is het mogelijk om NTFS te converteren naar linux ofzo zonder data verlies??

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 08:52 schreef pyravex het volgende:
damn :(
das wel balen :(
is het mogelijk om NTFS te converteren naar linux ofzo zonder data verlies??
Maak er FAT32 van :)

Converteren zonder data verlies kunnen sommige programma's denk ik wel. Echter het blijft altijd link. Als het mogelijk is zou ik het zo doen:
(met de disktadministrator van w2k)
1) partitie leeg maken door bestanden te verplaatsten naar een andere partitie
2) partitie verwijderen
3) nieuwe partitie aanmaken
4) formatteren (FAT32)
5) terug zetten van bestanden

Samenvoegen, converteren, opspliten van partities doe ik altijd zo (ouderwets).

Anyway, ik heb zo'n 30 partities dus is het backuppen van 1 partitie nooit moeilijk, en dus het converteren naar een ander filesystem ook nooit :)

Als je het niet erg vind om partities niet te kunnen lezen onder w2k zou ik er zeker linuxnative van maken.

• pyravex

pyravex

gheheh 30?! hoe doe je dat qua drive letters?

maarre het probleem is dat ik dus geen ruimte meer heb.. :( dus kan ook niet even schuiven :(
ik denk dat ik het maar bij win2k hou als server :(

thnx voor he snelle reageren!

ik ga in iedergeval met slackware aan de gang

Pagina: 1