Zeer irritante PWM Fans op verschillende toeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 12:27
Beste medetweakers.

Ik zit met mijn build met een zeer irritant probleem

Mijn fans (Coolermaster Jetflo PWM) die mijn raijintek triton 240MM koel moet houden doen zeer vervelend
Deze lopen niet op constante snelheden.

De 2 fans zijn aangesloten met een pwm splitter op de CPU header.

In de bios heb ik al gekeken de fans zouden pas bij 50 graden sneller moeten gaan.
hieronder zouden ze op 1 snelheid moeten draaien maar dit gebeurd niet.

Temps van de cpu zijn ook netjes +- 35 graden. Geen reden tot paniek voor de fans zou je zegen.

Het is zeer vervellend vooral dat de coolermaster jetflo al van zichzelf een herriebakken zijn. hoeven ze voor mij niet te gaan schommelen met toeren.

Specs van me pc zijn

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core I5 6600K
Corsair Vengerance 2666MHZ
EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked (04G-P4-1982-KR)
Seasonic G serie 750Watt
HDD 1 tb WD Green
SSD 128 GB Samsung Evo 840
Waterkoeling Raijintek triton 240 Core
Fans op de triton 2x Coolermaster jetflo

Dit alles zit een corsair 240 Air

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
In de bios kan je instellen,op wat voor snelheid je ze wil laten draaien.Zet ze op een vaste snelheid.
Hoe heb je het fanprofiel lopen,maak er eens een foto van je bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
freaky35 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:29:
In de bios kan je instellen,op wat voor snelheid je ze wil laten draaien.Zet ze op een vaste snelheid.
Hoe heb je het fanprofiel lopen,maak er eens een foto van je bios
Vast zetten ?

Als de temps bij een spel oplopen
moeten de fans dan juist harder gaan draaien. Om dan vast te zetten is dit handig ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
maak maar eerst eens een foto van je bios hoe nu het fanprofiel loopt.

Je kunt instellen dat deze b.v van 50 tot 70 c op een bepaalde constante snelheid blijft draaien.

[ Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 22-02-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Ik heb een foto gemaakt alleen hoe plaats ik deze ?

Gr marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:52
Kan de cpu header het vermogen van 2 fans wel aan? Misschien wil hij ze wel langzamer laten draaien maar vallen ze stil omdat er niet genoeg stroom is voor 2 fans en verhoogt hij daarom kortstondig de duty cycle waardoor ze gaan schommelen in toeren.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
Dat hoop ik wel

Corsair levert normaal ook pwm splitters mee

bij me corsair had ik hier geen last van (Ook op dit moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GWBoes schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:42:
Kan de cpu header het vermogen van 2 fans wel aan? Misschien wil hij ze wel langzamer laten draaien maar vallen ze stil omdat er niet genoeg stroom is voor 2 fans en verhoogt hij daarom kortstondig de duty cycle waardoor ze gaan schommelen in toeren.
Ja hoor, geen probleem. De meeste fanheaders kunnen wel behoorlijk wat hebben, ik heb zelf 3 Noctua NF-A14s aangesloten op een enkele CPU_FAN header. Vanaf 4 fans is het wel aan te raden om een sata/molex connector eraan te hangen voor de power.

@Marcelmaria: probeer voortaan eens 1 topic te maken voor al je vragen, je hebt er nu een stuk of 3 geopend op het gebied van cooling met je waterkoelsetje ;)

Eventueel kan je van Asus de AISuite 3 software downloaden en daarmee in Windows een custom fanprofiel aanmaken. Zo heb ik m'n fans altijd op ongeveer 30-40% RPM draaien; zowel IDLE als onder volle load (game, benchmark). Vanaf een graad of 60 heb ik manual de fancurve wat omhoog geschroeft naar ~55%. Maar met m'n custom loop haal ik dat nooit eigenlijk, waterkoeling is behoorlijke overkill voor zulke zuinige processoren :)

Als ik jou was zou ik even de Asus AiSuite3 software downloaden en FanExpert 3 draaien. Je moederbord gaat dan kijken naar de eigenschappen van je fans en zal testen wat het minimale en maximale RPM is. Je kan dan ook heel makkelijk in Windows de fancurve zal aanpassen/verslepen met je muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
stin00 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:10:
[...]

Ja hoor, geen probleem. De meeste fanheaders kunnen wel behoorlijk wat hebben, ik heb zelf 3 Noctua NF-A14s aangesloten op een enkele CPU_FAN header. Vanaf 4 fans is het wel aan te raden om een sata/molex connector eraan te hangen voor de power.

@Marcelmaria: probeer voortaan eens 1 topic te maken voor al je vragen, je hebt er nu een stuk of 3 geopend op het gebied van cooling met je waterkoelsetje ;)

Eventueel kan je van Asus de AISuite 3 software downloaden en daarmee in Windows een custom fanprofiel aanmaken. Zo heb ik m'n fans altijd op ongeveer 30-40% RPM draaien; zowel IDLE als onder volle load (game, benchmark). Vanaf een graad of 60 heb ik manual de fancurve wat omhoog geschroeft naar ~55%. Maar met m'n custom loop haal ik dat nooit eigenlijk, waterkoeling is behoorlijke overkill voor zulke zuinige processoren :)

Als ik jou was zou ik even de Asus AiSuite3 software downloaden en FanExpert 3 draaien. Je moederbord gaat dan kijken naar de eigenschappen van je fans en zal testen wat het minimale en maximale RPM is. Je kan dan ook heel makkelijk in Windows de fancurve zal aanpassen/verslepen met je muis.
Excuses ik dacht dat het een totaal andere vraag was
vandaar ook een nieuw topic

Zal hier in de toekomst om gaan denken (Wordt het idd zo rommelig van :+ )

Ik zal even met je advies gaan knoeien:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://www.asus.com/Moth...IMPACT/HelpDesk_Download/

Even de volgende software downloaden (Uitgaande van Windows 10 64-bit):

- Onder chipset: Intel(R) Management Engine Interface
- Onder Utilities: ASUS AI Suite 3 V1.01.30 Install Program

Geloof dat je dan de software kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmaria
De eerste heb ik al

Intel(R) Management Engine Interface Driver heb ik al. Komt standaard met windows update mee of Driver cd.

Asus AI Suite 3 zal ik nu even downloaden en proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 01:18
Hoi,

Een cooler is efficiënter bij een hoger temperatuur verschil, dus hieruit kan je concluderen dat je fans minder hard hoeven draaien op hogere temps, om het vervelende opspoelen en naar beneden gaan van de fan rpms, hiervoor raad ik aan zelf een fan curve te maken voor de betreffende fans

(hopen dat deze tabel het doet ;) )

TempFan %
40C0%
50C10%
60C20%
75C100%
Pagina: 1