Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe het internet "aanleggen" in nieuwe huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:06
Onlangs zijn wij in een nieuw huis gaan wonen. Op dit adres wordt alleen geleverd door KPN. Zij komen de boel installeren op 2 april, wij hebben vanaf dan het Alles-In-Een Standaard pakket, met 60mbit/s download en 6 mbit/s upload. Onze woning is wat dat betreft vrij ruim:

De begane grond: de hal met meterkast en ook een slaapkamer (waarschijnlijk komt de modem in de meterkast, misschien ook de woonkamer..) + woonkamer + keuken + bijkeuken + garage/opslagruimte

De volgende verdieping: 3 slaapkamers die vrij dicht bij elkaar staan, waarvan 1 slaapkamer (de mijne) precies boven de meterkast zit.

Vervolgens is er nog een gang die je naar een deur leidt, waar vervolgens nog een gehele aparte ruimte is. Hier komt mijn zus te "wonen", zodat ze wat haar eigen huisje heeft. Deze ruimte heeft in ieder geval een slaapkamer en woonkamer. De afstand van mijn slaapkamer tot haar slaapkamer (met deur er tussen) is waarschijnlijk zo'n 15 a 25 meter, op de gok. Meer dan dat zeker niet.

Nu vraag ik me af hoe ik het internet in huis zo goed mogelijk weet te krijgen, dus dat de wifi verbinding in ieder geval sterk genoeg is om iedereen zijn/haar slaapkamer te kunnen bereiken - eigenlijk het gehele huis.. - en de vaste verbinding moet natuurlijk ook naar de ruimte van mijn zus. Tevens heb ik een vaste computer op mijn computer staan, dus die wil ik ook verbonden hebben met vast internet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software? Windows en Android? 8)7

Hardware: in ieder geval de Xperiabox van KPN. Hoe en wat verder, zie hieronder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zelf heb al even wat geïnformeerd bij KPN, aangezien ik jarenlang gebruik maakte van Ziggo. Dit ging net wat anders, aangezien we gewoon hadden verwacht ook analoog TV te kunnen kijken op 1 kamer. Niet dus.

Ik zat dus te denken aan dat er een router aan de modem wordt gekoppeld. Deze router komt op mijn slaapkamer te staan, aldus "boven" de meterkast. Waarschijnlijk moet er dan een utp-kabel langs de plinten e.d. wordt getrokken, aangezien het wellicht wat lastig wordt om een gat te boren.

Vervolgens steek ik een UTP kabel in de router om die vervolgens naar de ruimte van mijn zus te brengen. Hier komt dan een switch te liggen, zodat ze niet alleen de iTV van KPN kan gebruiken met die ene kabel, maar eventueel ook een utp-kabel in haar laptop kan prikken e.d.

Wat KPN echter niet kon garanderen, is of iTV wel correct gaat werken als ik een router achter het modem hang en eventueel met een switch erachter. Zij raden mij dan een WiFI versterker aan, een van KPN zelf. Hierop vertelden zij mij dat ik ook 2 kabels naar boven kon trekken: 1 voor iTV en 1 voor naar de router. Dit gaat zeker werken.

Ik vermoed dat deze router al zal voldoen: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
En deze switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

________

Nu is de vraag: Wat is de beste manier om dit aan te pakken? :+ Vergeet ik iets of weten jullie mij iets aan te raden? Als ik iets vergeten ben; excuses.

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Beste antwoord (via Luca op 22-02-2016 11:20)

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Danny.G schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:52:
Dan zou ik dus in theorie eigenlijk maar 1 kabel naar boven hoeven trekken om die te verbinden met de WiFi versterker, correct? En ik zou dan zelfs een UTP-kabel in die versterker kunnen drukken en die dan naar mijn kabel toe brengen. Of via de modem, natuurlijk. Want via die versterker krijgt mijn zus dan in ieder geval wel iTV, correct? Dat is namelijk wel even van belang. :P
Ja. Om het heel simpel te zeggen kan je hetzelfde aansluiten op de "Versterker" (wat eigenlijk gewoon een Accesspoint is) als dat je op de Experiabox kan aansluiten. iTV kan dus gewoon op de "Versterker" aangesloten worden netzoals computers of andere apparaten.

Tevens is de "Versterker" voor de prijs een gewledig ding. En als je geld wil besparen moet je hem bij Telfort erg halen (officieel alleen voor Telfort klanten)

Alle reacties

• RobinF
Ho ho, ik heb nog niet het hele topic gelezen en ben van plan dat later nog even te doen maar IPTV gaat niet simpeltjes door de extra router. Ipv een router, kijk eens naar de KPN WiFi "Versterker". Dat is ook meteen een switch waar je iTV op aan kan sluiten.

Waarom wil je je eigen router gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 22-02-2016 10:40 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Danny.G schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:23:

Wat KPN echter niet kon garanderen, is of iTV wel correct gaat werken als ik een router achter het modem hang en eventueel met een switch erachter. Zij raden mij dan een WiFI versterker aan, een van KPN zelf. Hierop vertelden zij mij dat ik ook 2 kabels naar boven kon trekken: 1 voor iTV en 1 voor naar de router. Dit gaat zeker werken.
Dit zat hem volgens mij in Internet Group Management Protocol (IGMP) proxy server

http://forum.kpn.com/t5/I...e-Experia-Box/td-p/164983
29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:23
Ik heb zelf een vergelijkbare setup met kpn alles-in-een.
Ik heb de oude versie van de TL-WR1043ND geflashed met OpenWrt en hem als acces-point-met-switch geconfigureerd. Alle vaste verbindingen en de 2 acces-points (kpn en TP) zitten bij mij daardoor op hetzelfde subnet. Het probleem wat Breezers beschrijft heb ik ondervonden, mijn oplossing was uiteindelijk geen pc direct op de TP-link aan te sluiten, maar via een switch.

Als ik je verhaal lees is het me niet helemaal duidelijk waar je de router voor nodig hebt? Zeker als je hem dichtbij de experia box zou plaatsen. Wifi komt uit de experia box, en bedraad kan je met switches doen.

Ik kan me wel voorstellen dat je een 2e acces-point zou willen aan de verre kant van je huis, in dat geval kan je een kpn wifi versterker nemen, dan krijg je er hopelijk support bij, of een TP-link, dan zal je de configuratie zelf uit moeten tweaken.

elleP

• Luca
RobinF schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:32:
Ho ho, ik heb nog niet het hele topic gelezen en ben van plan dat later nog even te doen maar IPTV gaat niet simpeltjes door de extra router. Ipv een router, kijk eens naar de KPN WiFi "Versterker". Dat is ook meteen een switch waar je iTV op aan kan sluiten.

Waarom wil je je eigen router gebruiken?
Ik heb nog eens naar die WiFi versterker gekeken en zo gek ziet het er nog niet eens uit eigenlijk. Daar heb ik me wat op verkeken, ik dacht dat het letterlijk en versterker was (zonder al die aansluitmogelijkheden.

Ik besef me nu tevens dat een router niet eens van belang ik geweest, de WiFi versterker kan beide problemen oplossen.. Hij kan zowel de WiFi versterken, maar zorgt er ook voor dat we gebruik kunnen maken van extra UTP-kabels.
Breezers schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:32:
[...]

Dit zat hem volgens mij in Internet Group Management Protocol (IGMP) proxy server

http://forum.kpn.com/t5/I...e-Experia-Box/td-p/164983

[...]
Duidelijk. Aan die link heb ik iets gehad, wil ik dus mijn eigen router erachter hangen, dan moet ik daar wel goed naar kijken. Wel erg, eh, technisch moet ik zeggen. :9 Dank!
elleP schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:43:
Ik heb zelf een vergelijkbare setup met kpn alles-in-een.
Ik heb de oude versie van de TL-WR1043ND geflashed met OpenWrt en hem als acces-point-met-switch geconfigureerd. Alle vaste verbindingen en de 2 acces-points (kpn en TP) zitten bij mij daardoor op hetzelfde subnet. Het probleem wat Breezers beschrijft heb ik ondervonden, mijn oplossing was uiteindelijk geen pc direct op de TP-link aan te sluiten, maar via een switch.

Als ik je verhaal lees is het me niet helemaal duidelijk waar je de router voor nodig hebt? Zeker als je hem dichtbij de experia box zou plaatsen. Wifi komt uit de experia box, en bedraad kan je met switches doen.

Ik kan me wel voorstellen dat je een 2e acces-point zou willen aan de verre kant van je huis, in dat geval kan je een kpn wifi versterker nemen, dan krijg je er hopelijk support bij, of een TP-link, dan zal je de configuratie zelf uit moeten tweaken.
Zoals in de eerste reactie van dit bericht, achteraf is die WiFi versterker niet eens zo'n heel gek idee, hij zorgt voor uitbreiding van de WiFi en geeft meer ethernet poorten. Waarom ik dan ook met een router in mijn hoofd zat, weet ik eigenlijk niet eens.. Ik weet van het bestaan van acces points, dus vraag me af waarom ik die vergeten ben.. :P

__

Dan zou ik dus in theorie eigenlijk maar 1 kabel naar boven hoeven trekken om die te verbinden met de WiFi versterker, correct? En ik zou dan zelfs een UTP-kabel in die versterker kunnen drukken en die dan naar mijn kabel toe brengen. Of via de modem, natuurlijk. Want via die versterker krijgt mijn zus dan in ieder geval wel iTV, correct? Dat is namelijk wel even van belang. :P

Acties:
  • Beste antwoord

• RobinF
Danny.G schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:52:
Ja. Om het heel simpel te zeggen kan je hetzelfde aansluiten op de "Versterker" (wat eigenlijk gewoon een Accesspoint is) als dat je op de Experiabox kan aansluiten. iTV kan dus gewoon op de "Versterker" aangesloten worden netzoals computers of andere apparaten.

Tevens is de "Versterker" voor de prijs een gewledig ding. En als je geld wil besparen moet je hem bij Telfort erg halen (officieel alleen voor Telfort klanten)

• Luca
RobinF schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:02:
[...]

Erg interessant. En voor zover ik kan zien zijn het beide dezelfde versterkers, toch scheelt het 30 euro. :P

Dan is het dus toch eenvoudiger dan ik had verwacht.. Ik denk dat ik voor nu genoeg weet. Als ik nog echt iets wil weten, zal ik terug komen.

Dank!
Pagina: 1